Dél-100 Kft: Személyesség és jó árak nélkül nincs esély felvenni a harcot a nemzetközi láncokkal

Szerző: Trademagazin Dátum: 2023. 05. 03. 11:32

A Dél-100 Kft. (az általa felépített GoodsMarket és PlusMarket zárt franchise hálózatokkal) mára a dél-kelet-magyarországi régió meghatározó kereskedelmi vállalatává nőtte ki magát. Az idén 25 éves fennállását ünneplő társaság teljes franchise kiskereskedelmi hálózata az elmúlt évben 33 milliárd forint bruttó forgalmat bonyolított. A GoodsMarket a cég háztartási iparcikk és vegyiáru, míg a PlusMarket a drogéria jellegű – élelmiszerrel bővített- profilú lánca, amely Közép-Magyarországot, ezek főként Bács-Kiskun, Szolnok, Csongrád-Csanád és Békés vármegyében találhatóak, de a vevők találkozhatnak néhány üzlettel a Dunántúlon, Budapesten és Pest vármegyében is.  A GoodsMarket esetében tavaly év végén az üzletek száma elérte a 163-at, míg a PlusMarket esetében 39-et. 

Barnáné Vitárius Márta, Dobi István, Hegyi Sándor

A ma is teljes egészében magyar kézben lévő kereskedelmi vállalat, a Dél-100 Kft. alapjait 1995-1997 között tette le. Dobi István – jelenleg is a társaság egyik tulajdonosa –, a kor kereskedelmi trendjére válaszul klasszikus piacozással kezdte a vállalkozást. Akkor egy 100 ezer forintos kölcsönből 50 ezret egy Trabant megvásárlására, míg 50 ezer forintot árukészlet kialakítására költött. Ez viszonylag gyorsan meghozta a sikereket, és szinte hónapról hónapra növekedett a forgalom. Hamar felismerte azonban ennek az értékesítési formának a korlátait, s ezért szükségesnek tartotta a váltást. Így a piacokat hátrahagyva művelődési házakba költöztette be árukészletétét és szervezte be ismerőseit tovább adva az értékesítés lehetőségét, koncepcióját.  A kor lehetőségeinek megfelelően szórólapokkal készítették fel a környék lakóit a vásárlásnapra.  

A váltás ugrásszerű fejlődést hozott, de a határok ebben az esetben is hamar kiütköztek, így 1998-ban, immár Hegyi Sándorral közösen Kiskunfélegyházán létrehozták a Dél-100 Kft-t. A cél az volt, hogy partnereket találjanak és boltokkal tudjanak megjelenni a területen leváltva a piaci jellegű árusításokat. A vásárlói igényeire reagálva végül háztartási iparcikk és vegyiáru nagykereskedelmi raktáráruházat és több kiskereskedelmi üzletet is nyitottak. Ezek az akkor nagy divatnak örvendő „100 forintos boltok” voltak.

A kereskedelem fejlődése és a fogyasztói elvárások alakulása azt eredményezte, hogy a tulajdonosi kör ismét új alapokra akarta helyezni a működést, hogy a közel 10 év alatt a hazai piacon egyre erősebben megjelenő nemzetközi cégekkel, elsősorban a vidéki régiókban fel tudják venni a versenyt.

Elindul a GoodsMarket

Ennek eredményeként 2008-ban elindult a GoodsMarket, zárt rendszerű franchise hálózat, amely a korábbiakhoz képest egy jóval üzletszerűbb termékportfoliót kínált. Ezzel együtt a „mindent is lehet kapni” elvet egyáltalán nem engedték el. Az elsősorban vidéki emberek által támasztott igények alapján az látszott, hogy a vásárlóközönség számára ez rendkívül fontos, s számukra ez teszi vonzóvá a hálózat üzleteit.    

Öt évvel később, 2013-ban újabb mérföldkőhöz érkezett a Dél-100 Kft., mert ismét csak az látszott, hogy ha a cég fejlődési lendületét tartani akarják, akkor újabb megújulásra van szükség, így PlusMarket néven drogéria jellegű láncot indítottak útjára. Ez szintén meghozta az eredményeket, újabb növekedést sikerült elérni.

A fejlődési trendre jellemző, hogy az 1998-as alapítás óta egyetlen év sem akadt, amikor az előző évinél kevesebb forgalmat értek volna el. (Az indulás utáni első teljes évben,1999-ben mintegy 700 millió forintos bruttó kiskereskedelmi árbevételt bonyolítottak a partnereikkel, míg tavaly ez már meghaladta az említett 33 milliárd forintot.) 

A folyamatos növekedést úgy is sikerült tartani, hogy 2008-ban az egész világot megrázta egy hitelválság, míg 2020-ban a Covid szintén globálisan okozott drámai károkat a kereskedelemben. Ráadásul azóta az alapanyagárak és az infláció elszabadulása nehezíti a vállalatok életét. 

A fejlődést az is jól jellemzi, hogy a 1998-as induláskor a raktárméret 400 négyzetméter volt, ami mára 12 000 négyzetméterre bővült. A forgalmazott termékek száma pedig ma már eléri a 20 000-et. 

Hogyan sikerült felvenni a versenyt a tőkeerős, nemzetközi konkurensekkel  

„A vállalat számos olyan időszakot élt meg, amely érdemi kihívást jelentett, és szükségessé vált megfelelő válaszokat adni. Ezek alapján az is kirajzolódik, hogy egy elsősorban vidéken működő kereskedelmi láncnak milyen készségekkel kell rendelkezni, hogy tartsa a versenyt a konkurensekkel. Ezek ráadásul immár olyan nemzetközi vállalatok, amelyek roppant tetemes pénzügyi tartalékokkal rendelkeznek, s a marketingtevékenységre is sokkal jelentősebb összegeket képesek költeni”

– magyarázta Dobi István, a Dél-100 Kft. alapító-tulajdonosa.

Ha végig nézzük, mire volt szükségünk, akkor egyértelmű, hogy 

  • a piaci változásokra való dinamikus reagálás képessége, ám ez önmagában ki kell egészüljön azzal, hogy
  • az irányváltásokat a lehető leggyorsabban, nem hónapok, sokkal inkább hetek alatt végre tudja hajtani a vállalat.
  • A vidéki emberek számára mindig is fontos volt, s most is fontos az árubőség fenntartása. Ami a háztartásukban igényként megjelenik, az minden egy helyen elérhető legyen.
  • A tartósan alacsony, a konkurensekkel összehasonlítva is alacsony árszínvonal fenntartása – az ugyanis egyértelműen visszaigazolja friss, tavasszal készített kutatásunk, hogy a boltválasztásnál az egyik elsődleges szempont a kedvező árszínvonal.
  • A személyes vásárlási élmény sokkal fontosabb, mint gondolnánk! Ez olyan versenyelőnyt biztosít, amiről nem mondhat le egy alapvetően vidéken működő kereskedelmi vállalat.  

A személyes vásárlási élmény fontosságára az említett kutatásunk eredményei is rámutatnak, mely ebben a közegben és régióban nagyon meghatározó tényező. A GoodsMarket és a PlusMarket vásárlók számára kifejezetten fontos a családiasság, a személyes kapcsolat az üzletben, amelynek – a visszajelzések szerint –, hangsúlyos eleme a vásárlás végén a pénztárossal folytatott rövid kontaktus. Ezt tekintik a folyamat befejező fázisának.

„Ugyancsak ebből a kutatásból derül ki, hogy a hazai nagyvárosok kereskedelmi üzleteiben gomba mód szaporodó önkiszolgáló kasszák nem bizonyulnak vonzónak a célcsoportunk számára. Egyszerűen nem tartanak rá igényt, így egyelőre ezeket nem telepítettük a GoodsMarket és PlusMarket üzleteinkbe.

– jegyzi meg Dobi István.

Mit hoz a jövő? 

A kereskedelem fejlődése, a digitalizáció természetesen számos területre hatással van és hatással lesz, amelyet a kutatásunk eredményei is visszaigazoltak. 

A PlusMarket is rendelkezik már törzsvásárlói kártyával. Ez most talán még nem, de nagyon hamar alapelvárás lesz a vásárlók részéről. Ehhez kapcsolódóan mindenképpen vonzó ajánlatokat, csomagokat kell kialakítani. Az applikációk esetében hasonló a helyzet. Ezen a téren is előrelépést kell tennie a kereskedelmi vállalatoknak, így a Dél-100 Kft-nek is. 

A vidéki régiókban is egyre inkább markáns igény – bármelyik üzlet típust vizsgáltuk – a tisztaság, az átláthatóság. 

A közvetlen, családias hangulatból sem szeretnénk engedni. Ez kihívásokat jelent, hiszen a vállalat mérete immár meghaladta, hogy ez természetesen alakuljon a szervezetben. Ezen a területen a jövőben folyamatos tréningeket kívánunk szervezni a munkatársaknak. Közel kell maradnunk a vásárlóhoz – ez nem lehetőség, ez kötelező feladat számunkra, mondja az alapító-tulajdonos. 

„E mellett feltett szándékunk – ahogy eddig is – a lehető legtöbb megtermelt eredményt visszaforgatni a hálózat fejlesztésébe.

Ha ezeket a házi feladatokat megoldottuk, s a jelenlegi kereteinken belül kényelmesen, otthonosan mozgunk, akkor lehet szó arról, hogy kilépjünk, további régiókban is megjelenjünk. Egyértelmű szándék, hogy a PlusMarket láncot legalább 100 üzletre bővítsük. Emellett az is képben, van, hogy a hálózatot országos lefedettségűre fejlessze a társaság, ám ennek időpontjai még nem látszanak” – fejtette ki Dobi István.  

Kapcsolódó cikkeink