A franchise válságálló üzleti formának bizonyult

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2022. 06. 22. 07:29

A franchise egy válságálló üzlet, a franchise egy válságálló együttműködési forma – mondta el megnyitójában dr. Kupai Mihály, a Magyar Franchise Szövetség elnöke, a BENU Magyarország franchise-igazgatója. – A szegmensnek az elmúlt években komoly nehézségeken kellett túljutnia, és talán éppen napjainkban térünk át egy letűnő válságos időszakból egy új válsághelyzetbe.

Hálózataink, üzleti modelljeink, üzleti kapcsolataink és szerencsére emberi, személyes kapcsolataink kiállták, kiállják a válság próbáját! Szövetségünk 30 éves. A gazdasági élet franchise iránti töretlen érdeklődését mutatja az is, hogy a szövetség taglétszáma az elmúlt időszakban is gyarapodott. Több mint 70 rendszergazda tagunk a franchise-ágazat szereplőinek több mint 25%-át reprezentálja, jelentős súlyt képvisel.

A díjazottak

A szövetség gálaestje a hazai franchise-szakma legfontosabb eseménye, ahol a legkiemelkedőbb franchise-hálózatokat, valamint franchise-átvevőket díjazzák.

• A 2021. Év Franchise Hálózata elismerést a Cafe Frei hálózat nyerte. A kávézólánc hazánkban szektorát tekintve egyedüliként országos lefedettséggel rendelkezik. A pandémia ellenére is 2020-ban három, 2021-ben pedig további hat új egységet nyitottak.

• Az Év Innovatív Hálózata elismerést a Makery, a világ első DIY étterem franchise-koncepciója kapta. A hálózatnak a budapesti mintaegysége mellett Pozsonyban és Bécsben is működik étterme.

• A 2021. Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata címet az Immo1 ingatlanközvetítő hálózat szerezte meg. Az Immo1 a pandémia ellenére két év alatt közel megduplázva, 38-ra növelte ingatlanirodáinak számát.

• Az Év Marketing díjazottja a DIEGO lett. A hálózat rebranding kampányának fontos részét képezte a „Segítünk, hogy rátalálj!” reklámfilm, amelyet egymillió­nál többen láttak a Facebookon és a YouTube-on.

• A 2021. év Internet Média és Web Díját a BENU Gyógyszertár hálózata nyerte. A BENU 2021-ben sikeresen újította meg weboldalát és online gyógyszertárát, amely a legtöbb látogatót vonzó oldal a szektorban.

• A 2021. Év Külföldön Sikeresen Terjeszkedő Hálózata díjat a Logiscool érdemelte ki. Az élményalapú programozóiskola-hálózat összesen 151 egységet üzemeltet.

• A 2021. év franchise-átvevője az Otthon Centrum franchise-partnerei Bekéné Müller Cintia és Beke Antal.

• A 2021. év multi brand franchise-átvevője a HUNOR COOP Zrt. A cég és a Fornetti Kft. az első sütési pontra 2005 novemberében kötött együttműködési szerződést. A helyben sütés sikeresnek bizonyult, és megalapozta a mára 39 üzletes régiós üzleti kapcsolatot.

• Az év fiatal sikeres franchise-átvevője dr. Kurucz Dóra, a BENU, az év multi-unit franchise-átvevője pedig Mázi Gábor, a Duna House partnere lett.

franchise

A szegmensnek az elmúlt években komoly nehézségeken kellett túljutnia. Ezért is volt minden korábbinál nagyobb öröme a díjazottaknak a 15. jubileumi ünnepségen

Állandók és változók

dr_Mandel_Katalin-Franchise Szövetség

Dr. Mandel
Katalin
főtitkár
Magyar Franchise
Szövetség

A gála után a szegmens jelenlegi helyzetéről, kilátásairól dr. Mandel Katalin, a szövetség főtitkára beszélt lapunknak.

– Közel 250 fran­chise-hálózattal a Közép-Kelet európai régióban meghatározóak vagyunk. Hazánkban rendkívül kedvelt ez az üzleti forma, a környező országokhoz viszonyítva kimondottan magas a franchise-partnerek száma: meghaladja a húszezret.

Meglátásom szerint a legtöbb franchise-hálózat azonos problémákkal szembesült az elmúlt hónapokban: a magas inflációs várakozások és az euróárfolyam-változások negatív hatásaival, az áru- és alapanyag-ellátási nehézségekkel, a növekvő szállítási költségekkel és az általános munkaerő-problémákkal.

Ezzel együtt hosszú távon a gazdasági recesszió általában jót tesz a fran­chise-hálózatok térnyerésének, akár induló hálózatokról, akár valamely koncepcióhoz csatlakozó átvevőkről beszélünk. Válság idején mindig megnő a vállalkozók érdeklődése a franchise iránt. A franchise-ok válságálló üzleti modellként sokkal jobban tudnak reagálni a kihívásokra, mint egy önálló üzlet, vállalkozás.

A jelenlegi gazdasági kihívások minden hálózatot más mértékben érintenek, a kertészetek, barkácsáruházak például kiemelkedő eredménnyel zárták az elmúlt két esztendőt, de ennek sajnos az ellenkezője is igaz néhány esetben – az éttermi szektort vagy szépségipart például az átlagosnál is jobban sújtottak a bezárások és az infláció.

A fejlődés iránya

A hálózatoknál óriási bővülést tapasztalhattunk az e-learning és az IT-fejlesztések területén – folytatta a főtitkár –, egyre több a webáruház, nő a neten keresztüli értékesítés. Szinte minden étteremnél működik már a házhozszállítás, megjelentek a szellemkonyhák.

Évről évre nő a multi-unit, multi-brand átvevők száma. Több franchise-hálózat már kizárólag multi-unit átvevőkkel terjeszkedik (akik néhány éven belül több – de legalább 3 egység – megnyitását vállalják, mint például a Bubbles).

Aki egyszer csatlakozik egy fran­chise-hoz, és pozitív tapasztalatot szerez, ezt követően számos esetben nem gondolkozik saját vállalkozásban. Ez azt jelenti, hogy amikor új kihívásokra vágyik, akkor a piacon működő franchise-lehetőségek közül választ magának. Azokat a vállalkozókat multi-brand átvevőknek hívjuk, akik párhuzamosan több fran­chise-hálózat mellett is elköteleződtek.

Azt gondolom, hogy induló hálózatoknál továbbra is egyátvevős (single unit) modell fog érvényesülni; vannak koncepciók, amelyek kimondottan családi vállalkozások számára alkalmasak, és nem is várható az átalakulásuk.

Számos hálózat az óvatos kivárás helyett az előre menekülést és a fejlesztéseket választotta a pandémia időszaka alatt. Folyamatosan nő az internetes fran­chise-ok száma, hatalmas fejlődés várható az oktatás területén (a problémás gyerekek növekvő száma, a szocializációs problémák), valamint az egészségmegőrzés, a betegségek megelőzése is egyre nagyobb szerepet kap.

És hogy milyen irányú fejlesztések jellemzők a hazai franchise-ban? Nos, a termékeket kínáló franchise-hálózatoknál a saját gyártás, termékfejlesztés állandó trend. Ugyancsak fontos irány a fran­chise-partnerek, munkatársak online betanítása, valamint új szoftverek bevezetése.

A COVID-válság hatásai

A pandémia a hazai franchise-szcénát is megviselte, a lezárások a franchise-hálózatok egységeit sem kímélték – elemzett dr. Kupai Mihály. – A korábban forgalmas helyek, a bevásárlóközpontok és a belvárosi üzletek vásárlószáma drámai csökkenést mutatott, bizonyos szolgáltatásokra a korábbi formában egyáltalán nem mutatkozott érdeklődés, a növekvő fix költségek felemésztették a tartalékokat. Emiatt sok vállalkozásnak már mentőövet sem lehetett dobni.

Ugyanakkor elmondható, hogy a fran­chise-formában működő üzletek nagyobb biztonságban voltak, hiszen a rendszergazdák a saját egységeikben is rá voltak kényszerülve, hogy a krízisre reagálva új megoldásokat dolgozzanak ki, adaptálódjanak az új helyzethez. Ezekből a megoldásokból az átvevők is profitálhattak, franchise-átvevőket így életben tarthatta a közösség, nem önmagukban állva, kiszolgáltatva kellett reagálniuk a kihívásokra.

A rendszergazda alapvető feladata tehát a pandémia alatt sem változott: naprakészen kell tartani a know-how-t, és a piaci helyzetnek megfelelően kell fejleszteni, módosítani az üzleti koncepciót. A nehézséget az adta, hogy a pandémia jelentős módosításokat követelt, de egyik napról a másikra, gyorsan kellett reagálni, így előzetes piaci felmérésekre vagy a módosítások tesztelésére már nem nyílt lehetőség.

Tőkekoncentráció

A multi-unit/multi-brand rendszer térnyerése elsősorban külföldi jelenség – hangsúlyozta az elnök –, a magyar piacon egyelőre nem fejlődtek ki; sok más országban jellemzőbbek a nagybefektetők által irányított óriásláncok, és ezen a helyzeten a COVID sem változtatott.

A pandémia egyébként erősítheti multi-brand terjedését, hiszen a vállalkozók még inkább biztonságra törekednek, diverzifikálják a befektetéseiket, több lábon akarnak állni. Ha egy franchise-átvevő alapvetően már benne van egy sikeres franchise-együttműködésben, úgy nagyobb valószínűséggel ismét egy franchise-ajánlatot keres majd, mikor új lehetőségek után kutat, és nem saját üzlet építésébe fog.

Másrészt a pandémia a multi-unit bővüléseket is katalizálhatja, hiszen a pandémia miatt nehéz helyzetbe kerülő egységeket végső esetben a hálózaton belül működő más franchise-átvevők vásárolhatják fel legegyszerűbben, minthogy ismerik az üzletet és annak a jövőbeni kilátásait, és a rendszergazda is ismeri őket, megbízik bennük. //

 

Változatlan ütemű fejlődés

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

A pandémia során a kereslet átrendeződött, a fővárosi turisztikai célú és irodai vásárlások száma lecsökkent, ezzel párhuzamosan a vidéki és budapesti lakótelepi üzletek forgalma növekedett. Ez a tendencia a pandémia elmúltával visszarendeződni látszik.

A vírusválság, úgy vélem, nem hozott jellemző változásokat a rendszergazdák lehetőségeit, nehézségeit illetően, mint ahogy nem befolyásolta a tőkekoncentráció trendjét sem. Új lehetőségek a korábban más funkciókkal működő kisvállalkozók (például vendéglátók) irányából érkeznek.

2022-ben töretlen lendülettel folytatjuk az elmúlt években megkezdett munkát, célunk továbbra is a minőségi hálózat fejlesztése, kiemelten olyan helyszíneken, ahol a SPAR még nincs jelen. Az új partnerek keresését, kiválasztását nálunk egy külön akvizíciós csapat végzi, amelynek tagjai országosan tárgyalnak az érdeklődőkkel a lehetőségről, valamint a meglévő partnereink új üzletnyitásait is ki­emelten támogatjuk. Hálózatunk elmúlt években tapasztalt fejlődési ütemét a következő években is fenn szeretnénk tartani. //

 

A minőségi fejlődés a cél

Matskási Zoltán-PekSnack

Matskási Zoltán marketing- és üzletfejlesztési igazgató Pek-Snack

A pandémia felerősített korábbi trendeket: a kis boltok, nem specializálódott boltok megszűnnek. A boltszám csökkenése számunkra a céljaink újragondolását eredményezte: a minőségi fejlődés a cél a mennyiségivel szemben. Ezzel a fogyasztók jobb kiszolgálást, magasabb élményt kapnak a partnereinknél, és öröm lesz számukra visszatérni egy Pek-Snack üzletbe – akár naponta többször is. Ezt támogatja az együttműködésünk ital kategóriákkal, amiböl vásárlóink és partnereink is profitálhatnak. Másik kitörési lehetőség a folyamatos termékinnováció. Ilyen volt 2021-ben a Pek-Snack Extra termékcsalád bevezetése, vagy egyedi fogyasztói igények kiszolgálása, például vegán termékkel. Mindezt támogatja a megújult márkaarculat és kommunikáció. Az elmúlt évben elnyert díjaink megerősítik, hogy jó úton haladunk.

A pandémia hatására számos partnerünk bezárt, majd újranyitott, a körülményektől függően. Ez rugalmasságot és empátiát követel meg a Pek-Snacktől is, és új üzleti megoldásokban is gondolkodni kell azért, hogy egy jó bolt fenn tudjon maradni a nehéz körülmények közt is. Ez a fajta nyitott gondolkodás lesz jellemző a cégünkre a későbbiekben is. //

 

 

Alkalmazkodó kommunikáció

Dr. Kupai Mihály-Benu

Dr. Kupai Mihály
franchise igazgató, elnök
BENU Magyarország
Magyar Franchise
Szövetség

A gyógyszertári piac a pandémia alatt sajátos utat járt be. Nagy felvásárlási hullámokat alacsony forgalmú időszakok követtek. A gyógyszertár az egészségügyi ellátórendszer egyetlen eleme volt a pandémia alatt, amelyet gyakorlatilag korlátozás nélkül elérhettek a betegek, vásárlók. Ez nagy felelősséget és hatalmas terhet rótt a gyógyszertárak dolgozóira. A hálózat gyógyszertárai folyamatos szakmai támogatást igényeltek, a kommunikáció frekventáltabb, mélyrehatóbb lett. Hetente akár több körlevelet is kiküldtünk az új helyzetben felmerülő problémák megoldásával, a jogszabályok értelmezésével, hatósági állásfoglalásokkal kapcsolatosan. Ugyanakkor a területi képviselői munka háttérbe szorult, hiszen a személyes kapcsolattartás akadályokba ütközött.

A terjeszkedési stratégiánk évek óta változatlan, ezen nem módosított a pandémia. A lefedetlen földrajzi területekre keresünk megfelelően kiválasztott átvevőket. Mivel a gyógyszertári piac változatlanul zárt, új gyógyszertárak csak kivételes esetben nyithatnak, így a meglévő gyógyszertárakat keressük meg együttműködés céljából. Ehhez nélkülözhetetlen a piac felmérése, mélyreható ismerete. Növekedési céljaink között az előző évekhez hasonló ütemű bővülés szerepel. //

 

Bővült a Plusmarket-franchise

A GoodsMarket mellett a Plusmarket is a Dél-100 Kft. franchise-rendszerben üzemeltetett üzlethálózata. A csoporthoz két újabb partner csatlakozott: Kecskeméten 205 m², Karcagon 196 m² eladóterületű üzlettel bővült a Plusmarket hálózata.

A Plusmarket-lánc célja, hogy hatékony megoldást nyújtsanak a háztartások mindennapos szükségleteire, „Pont jó árak! Pont jó nekem!” szlogennel. Mindezt vásárlóbarát környezetben, készséges kiszolgálással és folyamatos kínálatbővítéssel kívánják elérni. 

Plusmarket Franchise

//

Kapcsolódó cikkeink