Az illatélmény lehet „egyéb” információk függvénye is
Másképp érzékelhetjük a szagokat, ha pozitív, mint ha negatív szavakkal jelölik. Egy illatos rózsa például még illatosabbnak tűnhet, ha pozitív szavak kísérik – olvastuk a egeszseg.napimix.hu-n.
Legalábbis ezt állítják azok a kanadai kutatók, akik szerint nemcsak az orrunkkal, hanem a szemünkkel is „szagolunk”. A szakértők úgy vélik, az emberek másként ítélik meg a szagokat attól függően, pontosan hogyan vannak leírva.
A Montreali Egyetem kutatói 50 résztvevőt kért fel arra, hogy szagoljanak meg fenyőolajat, gerániumolajat, köménymagolajat és parmezán sajtot. Mindegyik szagot véletlenszerűen pozitív vagy negatív címkével látták el a számítógép képernyőjén. A fenyőolajat például „tűlevél” vagy „régi oldószer” címkével mutatták be. A gerániumolaj mellé a „friss virág” vagy „olcsó parfüm” felirat került, a parmezán sajt mellé pedig a „sajt” vagy a „megszáradt hányás” címkéket tették. A vizsgálat valamennyi résztvevője pozitívnak értékelte a négy szagot, amikor pozitív leírás kísérte, és negatívnak, amikor negatív címkével látták el. Sőt, a szagokat kellemesnek vagy ehetőnek írták le még a nem élelmiszer típusú tételek esetében is, amikor pozitív leírás kísérte őket. Amikor viszont ugyanezeket a tételeket negatív címkék kísérték, a résztvevők kellemetlennek és ehetetlennek tartották azokat.
Frasnelli professzor szerint az eredmények azt bizonyítják, hogy szagérzékelésünk nem objektív: befolyásolja a kognitív értelmezés, ami akkor zajlik le, amikor ránézünk egy címkére.
Kapcsolódó cikkeink
Sminkek és illatok – Újdonságok a szépségiparban
Az utóbbi években a dekorkozmetika piacán tapasztalható dinamizmus és folyamatos…
Tovább olvasom >Citrusos frissesség és fűszeres elegancia: a Monotheme új illatai megérkeztek Magyarországra
A világhírű Monotheme olasz parfümmárka két termékcsaládja – a citrusos…
Tovább olvasom >Pikáns újítással állt elő a McDonald’s marketingfronton
A McDonald’s egyedülálló marketingkampányt indított Hollandiában, melyben olyan plakátokat helyeznek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >