Az anyukáknak is lépést kell tartania a játékpiac legújabb trendjeivel
Igencsak tetemes, 100 milliárd forint körüli a hazai játékpiac, és ráadásul válságálló szektornak mondható. Ezzel együtt ezen a területen is tapasztalhatóak változások, hiszen a pandémia hatására például keresettebbé váltak a kollektív, közösségi élményt nyújtó társasjátékok, amelyek az egész család számára élményt biztosítanak – hangzott el egy szakmai kerekasztal- beszélgetésen. Vannak kikezdhetetlen klasszikusok, de akadnak új kedvencek is, s ezek egyikének mondható a Tolki is, amely többek között az Ország Játéka választáson az interaktív kategóriát nyerte meg.
„A magyar játékpiac jelenleg – az euróárfolyamtól függően – 80-100 milliárd forintra becsülhető. Ennek tetemes része, nagyjából fele a karácsonyi időszakban, az év utolsó két hónapjában jön össze”
– mondta Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK marketing menedzsere, a Tolki termékeket forgalmazó Bonsai Kft. által szervezett, többek között a hazai játékpiacról szóló szakmai kerekasztal-beszélgetésén. A forgalmazás az említettek mellett a húsvét és az iskolakezdéshez kötődő időszakban nevezhető igazán intenzívnek. Ráadásul az is elmondható, hogy válságálló terület, mert a szülők nem szeretnének lemondani arról, hogy gyermekeiket játékkal ajándékozzák meg.
„Az évek és trendek változásával is vannak kikezdhetetlen fényű, örök klasszikusok, amelyek iránt a kereslet és az érdeklődés töretlenül magas. Hazánkban például a Lego hihetetlenül nagy slágernek számít. Európában, de globálisan is Magyarországon az egyik legnagyobb az egy személyre jutó készletek aránya”
– fejtette ki Gyaraki Dávid. Nyugodtan mondhatjuk, hogy ebből a szempontból Lego nagyhatalom vagyunk. Ez az éves eladási toplistákon is megmutatkozik, ugyanis hosszú évek óta kiemelkedő a kereslet a készletekre. Ezen felül igen népszerű és kelendő termékek közé tartoznak a társasjátékok, a készségfejlesztők és a kreatív játékok. Hazai sajátosság, hogy gyermekszobák sorának elengedhetetlen eleme a diavetítő és a hozzá tartozó diafilmek is. Utóbbiak minden évben az eladási toplisták élmezőnyében találhatóak.
A koronavírus a játékpiacot is elérte
A koronavírus járvány ezen a piacon is nyomott hagyott. A pandémia következményeként, egyrészről megnőtt az igény azokra a játékokra, melyek teljes mértékben lekötik a gyermekek figyelmét, és mellette edukatív tartalmat is nyújtanak. A korábbiaknál is keresettebbé váltak a kollektív közösségi élményt nyújtó társasjátékok, amelyek az egész család számára élményt biztosítanak. Így a társasjátékok 2020 óta sokadik reneszánszukat élik, most pedig új piaci löketet kaptak.
A Tolki az egyik sikersztori
Többek között az edukációs játékok iránt megnövekedett igény is motiváció volt, hogy a Bonsai Kft. piacra lépjen a számos külföldi országban már nagy népszerűségnek örvendő Tolki játékokkal. A különböző korosztályok számára készül interaktív hangoskönyvek komoly sikert értek el itthon. Tavaly ugyanis az Ország Játéka választáson a Tolki az interaktív kategóriát megnyerte.
„Jelenleg pedig az eladott könyvek, illetve készletek száma közel 30 ezerre tehető, ami óriási sikernek mondható ebben a szegmensben”
– fejtette ki Kőszegi Ágoston, a Bonsai Kft. projektvezetője, termékmenedzsere.
Az elektronikus toll használatával működő Tolki könyvsorozat egyedi oktatási rendszere lehetővé teszi a játékos tanulást, hiszen minden könyvhöz sok órányi hanganyag és több száz kvízkérdés tartozik.
A gyermekek ma már készségszinten használnak okos eszközöket, sőt ez – alkalmanként jóval – korábbra tehető, mint az írás és olvasás képességének elsajátítása.
„Ezzel a ténnyel pedig a játékiparnak is számolnia kell. Így az utóbbi években a digitalizált és a hagyományos játékok ötvözete merőben új és közkedvelt fejlesztési irányt jelentenek. Erre, vagyis a hagyományos és digitális játékok ötvözetére jó példa a Tolki is”
– fejtette ki Zsigmond Tamara, szinkronszínész, logopédus, a kerekasztal-beszélgetés során. Ugyanakkor elkerülhető az, hogy a gyermek a képernyő előtt üljön, vagy hogy már a játékos tanuláshoz is mobiltelefont kelljen használnia.
Változik a globális trend
Az interaktív játékok utóbbi időben tapasztalt népszerűségének oka, hogy teljesen más élményt nyújtanak, mint a hagyományos eszközök. A digitalizáció térnyerésével a gyerekszobákban sem volt kérdés, hogy szükség van az új trend beépítésére. A gyermekek növekedése során egyre inkább olyan játékokra lesz szükség, ami problémamegoldásra serkenti a csemetéket. Nem csak szórakozást nyújt, de bizonyos szempontból kihívást is jelent számukra. Az ilyen játékok fenntartják a gyermek figyelmét és fejlesztik a kognitív képességeket is.
„A közös élmény megélése mellett kifejezetten fontos az újrajátszhatóság kérdése is. Lényeges, hogy a gyermekek ne unják meg a játékot. A kooperatív játékoké a jövő, ahol nem egymást kell legyőzni, hanem együtt kell sikereket elérni. Egy közösen elért siker pozitív megerősítést ad, a kompetitív játék viszont sok negatív élményt jelenthet”
– hangsúlyozta Kőszegi Ágoston.
Kapcsolódó cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A brit Tesco szerint minden eddiginél több alkoholmentes ital fogyhat idén karácsonykor
A brit Tesco idén karácsonykor minden eddiginél nagyobb keresletre számít…
Tovább olvasom >Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >