Magazin: Átvette a vezetést a mentes
A 2015-ös év már-már extrémnek is mondható időjárásának, a még szeptemberben is előforduló hőségriadónak, illetve a hazánkban is egyre inkább terjedő egészségtudatosabb fogyasztási trendnek köszönhetően az ásványvíz- és ízesítettvíz-szegmens tavaly is dinamikusan növekedett. A várakozásokkal ellentétben a vasárnapi zárva tartás nem volt jelentős hatással az értékesítésre.
Az ásványvíz-kategória 2 éves csökkenés után 2015-ben újra növekedni tudott. A bővülés – a fogyasztói bizalom erősödése mellett – leginkább a kiemelkedően meleg július–szeptemberi időszaknak köszönhető. Ebben a 3 hónapban a teljes ásványvíz-kategória forgalma 18,6 százalékkal haladta meg a 2014-es eladásokat. Az év többi hónapjában az ásványvizek forgalma enyhe visszaesést mutatott 2014-hez képest.
– A 2015-ös év a Central Mineral Water Holding két vállalatánál, a Szentkirályi Ásványvíz Kft.-nél és a Kékkúti Ásványvíz Zrt.-nél is kiemelkedő eredményt hozott. A két cég a piacot meghaladó mértékű, 14 százalékos volumennövekedést ért el, értékben pedig 13 százalékkal, szintén a piaci átlagot meghaladó arányban nőtt az előző évhez képest – ismerteti Balogh Levente, a Central European Mineral Water Holding (CEMW) elnöke.
Erősödnek a sajátmárkás termékek
A mentes és a szénsavas ásványvizek közel egyharmada a hipermarketekben kerül értékesítésre.
– Az a tény, hogy a heti bevásárlások nőnek, míg a havi bevásárlások kis mértékben csökkenek, az olyan termékekre, mint az ásványvíz nem jelent feltétlenül jót, hiszen egy hatos zsugor inkább az autós nagybevásárlások alkalmával kerül a kosarakba – jelzi Csákabonyi Nárcisz, a Fonte Viva Kft. ügyvezetője, aki hozzáteszi:
– A gazdasági válság következtében még fontosabbá vált az ár-érték egyensúlyának megtartása. Ennek a felismerésnek is eredménye a kereskedelmi márkák differenciálódása. Az igényes kereskedelmi láncok kiváló minőségű „saját márkaként” már brandet építenek a kizárólag csak az ár miatt forgalmazott PL-termékek mellett. A PL brand termékek sok esetben joggal konkurálnak a prémiumkategóriás gyártói márkákkal.
Az ízesített ásványvizek között jelentős az olcsóbb, sajátmárkás termékek részaránya, amely tovább növekedett 2015-ben.
Balogh Levente úgy véli, az ízesítettásványvíz-piacon folyamatos a kereskedelmi márkák térnyerése, míg az ízesítetlen ásványvizek piacán belül a gyártói márkák növekedtek nagyobb mértékben a tavalyi évben. Ezáltal a kereskedelmi márkák piacrésze csökkent, de még így is több mint 40 százalékát adják volumenben a piacnak.
– Mondhatni, már csak lélektani határ van a belföldi prémium és az általunk is nagy számban gyártott sajátmárkás termékek árai között – állapítja meg Horváth Adrienn, az Aquarius-Aqua Kft. marketingmenedzsere. – Tavaly még az első árpontos márkák számára is meglepő akciós árakkal találkozhattunk a „nagyobb” brandek részéről. Ezek az árengedmények véleményünk szerint támogatják azt az üzenetünket a fogyasztók felé, illetve saját maguk tapasztalatai is visszaigazolják, hogy az olcsó nem egyenlő a gyenge minőséggel – egészíti ki Horváth
Adrienn.
Folytatódik az ízesített vizek térnyerése
Az ásványvizek legdinamikusabban fejlődő szegmense az ízesített vízé, amely évről évre növekedést mutat, immár 10 százalékos piacrészt tudhat magának.
– Tapasztalatunk szerint a Vöslauer ízesített termékeinek növekedése még a „sima” ásványvíz kategóriánál is erőteljesebb – erősíti meg Csorba Balázs, az In-Food 2000 Kft. értékesítési igazgatója.
– Az ízesített ásványvizek között jellemző, hogy több íz alkotja a termék ízét, például a 2015-ben bevezetett új NaturAqua Emotion esetén a meggy és a fekete ribizli. Emiatt nehéz egy-egy ízről beszélni, de ízprofil alapján a 3 legkedveltebb íz a narancs, az erdei gyümölcs és a bodza – mondja Tóth Valentin, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója.
A Pet-Pack Ipari és Kereskedelmi Kft. azt prognosztizálja, hogy az ízesített vizek dinamikus fejlődése a jövőben is folytatódni fog.
– Szénsavmentes aszeptikus technológiával tartósítószer nélkül gyártunk ízesített vizet exportpiacainkra, amelyeket hamarosan itthon is bevezetünk majd – tájékoztat Nemes József, a vállalat kereskedelmi igazgatója.
A funkcionális víz a fejlődés útja
– Eltolódás tapasztalható a szénsavas és szénsavmentes ásványvizek tekintetében is, idén év végén először vette át a vezetést, vagyis 50 százaléknál nagyobb piacrészt szerzett magának a szénsavmentes ásványvíz – jellemzi a piacot Kozák Krisztina, a Magyarvíz Kft. marketingvezetője.
A Fonyódi Ásványvíz Kft. eredményei alapján elmondható, hogy a prémiumvizek kategóriája is tartogat még lehetőségeket, ahol Jana márkájuk növekedése optimizmusra ad okot. A funkcionális vizek egészségtudatos fogyasztásában szintén emelkedés mutatkozik.
– Véleményünk szerint innováció a funkcionális vizek kategóriájában várható a következő években – állapítja meg Krasovec Péter, a vállalat kereskedelmi és marketingigazgatója.
A Viwa Product Europa Kft. szintén úgy tapasztalja, hogy folyamatosan nő a nyitottság a közép- és felsőkategóriás vizek iránt.
– Egyre kevésbé valósítható meg a kizárólagosság fogalma a gasztronómiai egységekben, mert a „fogyasztó többre vágyik” – osztja meg véleményét Kaszás Attila ügyvezető.
Az egészségtudatosság kiemelt szerepet kap a CEMW Holding portfóliójában is. A Kékkúti Ásványvíz Zrt.-nél idén új és visszatérő termékekkel erősítenek az ízesített vizek terén, ezek a termékek alacsonyabb kalóriatartalmúak, és természetes összetevőket tartalmaznak.
Környezettudatos csomagolás
– A NaturAqua természetes ásványvíz 2015 óta a jövő élelmiszercsomagolási technológiáját, a PlantBottleTechnológiát™ alkalmazza. Ez a környezetbarát innováció lehetővé teszi, hogy az üdítőital-piacon elsőként részben növényi alapanyagokból készült, teljes egészében újrahasznosítható PET-palackot állítsanak elő. A PlantBottle™ csomagolás akár 25 százalékban növényi alapanyagból készül, ezzel kisebb ökológiai lábnyomot hagyva maga után – avat be Tóth Valentin.
Annak ellenére, hogy az Aquarius-Aqua korábban 50 százalékkal csökkentette úgy a palackok súlyát, hogy azok megőrizték stabilitásukat, a környezetvédelmi törekvések továbbra is napirenden, azaz fejlesztéseik középpontjában vannak.
– Annak köszönhetően, hogy saját magunknak gyártjuk most már nem csak az előformát, hanem a Recy-Pet Hungária Kft.-nek köszönhetően a regranulátumot is, lehetőségünk van további lépéseket tenni a „zöld úton”. Ez nem feltétlen csak súlycsökkentést jelent, hanem akár egy teljesen újszerű palackot, mind formáját, mind felhasználhatóságát illetően – tudjuk meg Horváth Adrienntől.
A Pet-Pack továbbra sem pártolja a palack vagy a kupak grammszámának csökkentését.
– A fogyasztónak jogos igénye van, még sajátmárkás termék esetén is a stabil csomagolásra. Az elmúlt években egyre több városban megoldott a PET-palackok visszaváltása vagy visszagyűjtése, így kímélve a környezetet. Ez a jó irány! – hangsúlyozza Nemes József.
Fókuszban az egészséges életmód és a sport
A CEMW Holding idén megújítja a Theodora márkát, és mindkét vezető márkájához – Szentkirályi és Theodora – nagyszabású reklámfilmet készítenek. A Theodora esetében új és visszatérő termékekkel erősítenek az ízesített vizek terén, amihez több millió eurós beruházást indítottak Kékkúton.
– Két vezető márkánk közül az ország piacvezető ásványvize, a Szentkirályi kommunikációjában idén kiemelt szerepet kap az egészséges életmód és a sport – mondja Balogh Levente. – A másik vezető márkánk, a Theodora kommunikációja az ásványvíz hagyományaira és eredetére, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park területén található Káli-medence festői szépségére, természeti értékeire és a helyi tradíciókra fókuszál. Ennek szellemében számos rendezvényen leszünk jelen a márkával a Balaton-felvidéken és Badacsony környékén – teszi hozzá az elnök.
Folytatódik az imázsépítés
A Magyarvíz Kft. szerint a csomagoláson tovább faragni nem mindig célszerű, mert az már a palack minőségének a rovására mehet.
– Innováció a palack formájában lehetséges a technológia fejlesztésével, ezért idén egy praktikus, ergonomikus palackformát vezetünk be a szénsavmentes 1,5 literes termékek esetében. A palack formája nem csupán formabontó, de megkönnyíti a fogást és a víz kiöntését is – informál Kozák Krisztina.
A vállalat az ízesített szénsavas ásványvíz családjának bővítéseként bevezeti a Mizse 1,5 literes bodzás–szőlős ízesített vizet a már meglevő erdei gyümölcsös és citromos mellé. Emellett folytatják a Mizse tavaly elkezdett imázsépítését.
A szénsavmentes terméknél a palack formája is változik, a többi családtag esetében a címkék továbbfejlesztése várható. Ehhez a vásárlók segítségét kérik, akik májusban nyereményjáték keretében dönthetik el, milyen legyen a Mizse márka címkéje. A promóció online, offline, rádiós médiatámogatást kap, megjelenik óriásplakáton, citylighton, és a vállalat szorosan együttműködik a kereskedelmi partnereikkel is.
Több új termék is várható idén
A Fonyódi Ásványvíz Kft. tapasztalatai alapján a piac nyitott az újításokra.
– 2016-ban több új termékkel is megjelenünk a piacon, mivel az innováció fontos része a stratégiánknak. Az általunk forgalmazott Jana termékcsaládban új ízzel, a rózsa–málna ízesítésű termékkel lépünk a piacra, és bevezetjük első funkcionális termékünket, a Jana vitaminvizet is kétféle variációban. Emellett teljesen megújul a Fonyódi család csomagolása, valamint az ízesített Fonyódi-választék is – avat be Krasovec Péter.
Kísérletezés az ízekkel
Az Aquarius-Aqua Kft. tavaly 21 százalékos növekedést ért el a 0,5 és 1 literes kiszerelésekben a hagyományos ásványvizeket tekintve, és ugyanezt a növekedést tudták megvalósítani az általuk kezdetektől fogva diktált ízesített vizek piacán is. Idén is új ízekkel készülnek mind gyártói márkáik, mind sajátmárkás partnereik palettájának bővítésére. Az ízek mellett viszont ebben az évben már funkciókkal is „megfűszerezik” vizeiket.
– Hisszük, hogy még közelebb hozhatunk egy ásványvízmárkát a fogyasztókhoz, ha azt egyrészt izgalmasabbá tesszük számukra, mint ahogy azt az ízekkel is évek óta tesszük, másrészt minden élethelyzetben támogatást, segítséget adunk nekik a hidratáción felül – mondja Horváth Adrienn.
Új élmények a fogyasztóknak
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. üzenete szerint az ideális ásványianyag-összetételű, ugyanakkor semleges és kellemes ízű NaturAqua a mindennapi folyadékpótlás és a minőségi gasztronómia elengedhetetlen összetevője.
– Sok helyen lehet hallani, hogy az ásványvizek vásárlásánál a fogyasztók számára az egyetlen szempont az ár. Az árnak valóban fontos a szerepe, de ebben a termékkategóriában is igénylik a fogyasztók az egyediséget, és értékelik, ha egy márka megkülönbözteti magát a versenytársaktól – vallja Tóth Valentin.
Minőségben nincs kompromisszum
A tavaszi megújulás jegyében hamarosan megváltozik a Fonte Viva Kft. vezető gyártói márkájának, a Fonte Verde ásványvíznek a csomagolása, a formás palackok új címkét kapnak.
– Fonte Verde márkánk igyekszik beküzdeni magát a kereskedők és a fogyasztók portfóliójába – hangsúlyozza Csákabonyi Nárcisz. – Célunk, hogy a Verde márka pozicionálásával és kedvező polci árával megszerettesse magát a fogyasztókkal. Igyekszünk minél hatékonyabb bolti támogatással kitűnni a hatalmas választékból – folytatja az ügyvezető, majd hozzáfűzi:
– A vállalat folyamatos médiamegjelenéssel kommunikálja azt, hogy ásványvizünk a Fonte Verde természetes pH-tartalma miatt enyhén lúgos kémhatásával a jelenkor táplálkozási szokásainak rendkívül értékes része.
Elköteleződés a divat irányába
Az In-Food 2000 Kft. az idei évben két új Vöslauer Balance ízzel jelentkezik, illetve megjelenik két új ízesített, kalóriamentes ásványvizük is. Emellett a csomagolás is megújul, tavasztól új, még dizájnosabb külsőt kapott az egész termékcsalád.
– A Balance termékek körében a fogyasztók leginkább a tradicionálisan magyar ízeket kedvelik. Fogyasztóink kedvence az eper–bors, a vörös szőlő, illetve a nyári időszakban a citromos, narancsos ízű termékeink – állapítja meg Csorba Balázs.
A Vöslauer márka elkötelezte magát a divat irányában, melyet teljes kommunikációjukban, illetve nyereményjátékaik során is hangsúlyoznak.
– Fogyasztóink aktívak online, így ez a felület a kommunikációkban is erőteljes szerepet kap. Emellett természetesen aktívak vagyunk az eladáshelyi ösztönzés, trade-marketing területén is – avat be az értékesítési igazgató.
Igyál egészségeset!
A Viwa Product Europa Kft. továbbhaladva az egészségtudatos úton, a kor követelményeinek megfelelően sztíviával édesített termékkel és a mindennapokban hasznos vitamin- és ásványianyag-összetétellel rukkol elő idén.
– Marketingüzenetük arra építve, hogy a fogyasztó – tudatosan – dönt, így szól: „Igyál egészségeset!” – tudjuk meg Kaszás Attilától.
Az általános médiákon kívül egyre nagyobb hangsúlyt kapnak Magyarországon is az exportpiacon már régóta tapasztalt, az online, „valós, releváns” véleményformáló korosztálynak és követőiknek megfelelő üzenetek, tanácsok.
Kapcsolódó cikkeink
Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >6-os pakk, 2024 – A nap képe
A kanadai sziklagleccserből származó Rök víz arculatához a fenntarthatóság gondolata…
Tovább olvasom >Szakértő: biztonságosan fogyasztható a csapvíz Magyarországon
Magyarország túlnyomó részén biztonságos, egészséges és korlátozás nélkül fogyasztható a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >