Egyre durvul a zsugorinfláció

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 04. 26. 12:20

A mosogatószer, az édességek, a tejföl, a túró, a kefir és a camembert sajt is kisebb kiszerelésű lett bizonyos márkáknál, míg az árak változatlanok maradtak – derül ki a Portfolio egyik cikkéből. Ez a jelenség, amit „zsugorinflációként” ismerünk, egyre gyakrabban fordul elő, és aggodalmat kelt a vásárlók körében.

A zsugorinfláció lényege, hogy miközben a termékek kiszerelése csökken, az árak nem változnak. Ezért a fogyasztók többet fizetnek az egységnyi termékért, még akkor is, ha a csomagolás és a márka ugyanaz marad. Magyarországon a legalább 1 milliárd forintnyi árbevételt elérő üzleteknek 2024 januárjától jelölniük kell, ha egy termék kiszerelése csökken. Ez az intézkedés azt a célt szolgálja, hogy a vásárlók tájékozottabbak legyenek a termékek tartalmáról – írja az Index.

Az áprilisi adatok alapján a következő példák szemléltetik a zsugorinflációt:

Mosogatószerek: A mosogatógélek kiszerelése 14-15 százalékkal csökkent, míg a mosogatótablettáké 4-7 százalékkal.
Sajtok: A Tihany camembert sajtjai 4 százalékkal kisebbek lettek.
Tejtermékek: A Milli kaukázusi kefir 11 százalékkal, míg a túródesszert 40 százalékkal csökkent.
Tejföl és italok: Az Alföldi tej márkájú 20 százalékos magyar tejföl 30 grammal kevesebb lett, az 1 literes Alpro mandulaital pedig csak 750 millilitert tartalmaz.

Bár a kormány intézkedéseket hozott a zsugorinfláció ellen, kérdéses, hogy ezek mennyire lesznek hatásosak. Az új jelölési szabályok segíthetnek a vásárlóknak, hogy tudatosabbak legyenek a termékek kiszerelésével kapcsolatban, de a jelenség teljes visszaszorítása kihívást jelenthet. Az is kérdéses, hogy a KSH által mért élelmiszer-inflációra milyen hatása lesz a zsugorinfláció elleni intézkedéseknek.

A zsugorinfláció világszerte elterjedt jelenség, ami felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztóknak érdemes alaposan megvizsgálniuk a termékek címkéit és kiszereléseit. Bár az árak változatlanok maradhatnak, a termékek tartalma csökkenhet, ami hosszú távon negatívan befolyásolhatja a vásárlói bizalmat.

Kapcsolódó cikkeink