A megemelkedett árak miatt aggódik a street food-ágazat
A food truck meghatározó eleme a magyar gasztronómiának, egyre trendibb a fiatalok és a családok körében is. Felismerték az éttermek is az igényt, és sokan kialakítottak büfékocsit, amivel hétvégente járják az országot. Az idei év ismét nagy kihívás elé állította a vendéglátóipart a megnövekedett munkaerő-, és alapanyagköltségekkel, valamint az elszállt energiaárakkal. Ennek hatására 30-40%-kal is megemelkedtek az eladási árak, viszont jelentősen csökkent a haszonkulcs. Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület elnöke és a Food Truck Show főszervezője fáradhatatlanul azon dolgozik, hogy támogassa a műfaj hazai működését és a food truck kultúrája a hétköznapok részévé váljon.
Ma már szinte minden olyan rendezvényen találkozhatunk büfékocsikkal, amely szeretne magára adni és minőségi gasztronómiát, minőségben szolgáltatni, legyen ez egy koncert, bármilyen céges esemény vagy akár falunap. A food truck verhetetlen előnye, hogy gyorsan ki tud települni, nem kell építkezni, higiénikus és pillanatok alatt képes eltűnni a rendezvényt követően a területről. Már néhány kocsi is igazán változatos, színes étlappal várja a vendégeket, több séf sajátos ízvilágát kóstolhatjuk meg.
Minőséget minél gyorsabban
Gasztroforradalomként robbant be a food truck műfaja hazánkba:
„Érezhető volt az éttermi vendéglátásban, hogy az embereknek egyre kevesebb ideje van enni és a street food nagyon jó alternatíva. A minőséget minél gyorsabban elv, ami igazán működik. Ma már nem olcsóbb a street food, mint az étterem, de alacsonyabb a működési költség, mivel nincsenek óriási üzlethelyiségek, nagy személyzet, így a minőségi alapanyagra tudnak fókuszálni a vendéglátók”
– mondta el Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület elnöke és a Food Truck Show főszervezője. Hozzátette, hogy 2014-ben még tizenöt autóval, 2015-ben már 50 truckkal szervezték az első Food Truck show-kat. Ma már száz, a minőségi kritériumoknak megfelelő büfékocsi áll a rendelkezésükre.
Étterem vagy mozgó konyha
Számos étterem felismerte a food truckokban rejlő lehetőséget és kialakítottak guruló konyhát is, amellyel hétvégente az országot járva népszerűsítik az éttermet is. Ellenpéldával is találkozhatunk, mint a Zing Burger, aki egy büfékocsival kezdte, viszont ma már tizennégy étterme és több büfékocsija is van Budapesten és vidéki városokban.
Az elmúlt két évben nagyobb teret kaptak a szabadban megrendezésre kerülő rendezvények a járványhelyzet hatására. A Street Food Egyesület tapasztalata alapján elmondható, hogy tartósan is meg lehet élni ebből a catering formából:
„A főszezon áprilistól októberig tart, de tavasszal konferenciákon, kiállításokon, szakmai vásárokon van igény a food truckokra, novemberben és decemberben pedig a céges karácsonyi rendezvényeken van kitelepülési lehetőség. Fesztiválok országa vagyunk, amely már önmagában megadja a folyamatos igényt, az autók folyton újulnak, cserélődnek, átalakulnak és vannak persze, akik eltűnnek.”
Folyamatosan növekedő kiadások a vendéglátásban
Az ágazatnak a legnagyobb kihívást az utóbbi két évben azt jelentette, hogy meg lehet-e tartani a rendezvényt vagy sem. Az idei év ismét megpróbáltatás elé állította a vendéglátóipart. Drasztikusan megnőttek a munkaerő-, és az alapanyagköltségek, valamint az energiaárak. A legnagyobb kérdés, hogy marad-e az embereknek pénze erre a fajta szórakozásra:
„Mi a gasztroért vagyunk jelen a városban, általában van kísérő program is, de ez a fő tevékenységünk. Tudjuk, hogy máshol sem olcsóbb egy jót enni, inni, de minket is megijeszt az áremelkedés”
– mondta el Horváth Zoltán.
Hozzátette, hogy sajnos sok esetben 30-40%-kal is megemelkedtek az eladási árak, jellemzően az ételes kocsiknál:
„Régebben nem variáltuk az árakat, minden városban ugyanannyiba került egy-egy termék. Az idei árak viszont olyan magasak, hogy például Kelet-Magyarországon kénytelenek vagyunk olcsóbb étlapokkal készülni, mert elrettentené a vendégeket a 3-4 ezer forintos szendvics. Olyan mértékben nőttek a működési költségek, hogy sajnos ezek mellett az árak mellett is csökkent a haszonkulcsunk a korábbi évekhez képest. Van olyan hús és pékáru, ami például kétszer annyiba kerül, mint tavaly ilyenkor. A munkabérek is mintegy 50%-kal emelkedtek egy év alatt, és emellett még magasabb szállás-, bérleti díjjal és energiaárakkal is számolnunk kell. Ráadásul az időjárás is nagyban befolyásolja egy adott rendezvény sikerességét.”
A másik nehézséget a közterület-használati engedélyek jelentik. A Magyar Street Food Egyesület változást szeretne, de egyelőre süket fülekre talált. 2017-ben egyfajta food truck blokádot is hirdettek figyelemfelhívás céljából. A világban különböző módon adnak engedélyetek:
„Az USA-ban nagyon egyszerű a rendszer, van egy éves licensze és leparkolhatsz az utcán olyan büfékocsikkal, amelyekben mosdó is van és generátorral tudja biztosítani a teljes áramellátását. Stockholmban is hasonló a rendszer”.
Horváth Zoltán elmondta, hogy Magyarországon sajnos már nem ilyen könnyű a helyzet. Bonyolult a közterület foglalási procedúra és többnyire elutasítják a kérvényeket. Korábban sokat tüntettek, hogy valamilyen szabályozással lehessen foglalni. Azt szerették volna elérni a főváros vezetésénél, hogy food truck drosztokat alakíthassanak ki a város olyan pontjain, amelyek nincsenek sűrűn ellátva gyors kiszolgálást lehetővé tévő vendéglátóipari egységekkel – mint például a Citadella, a Városliget vagy a Hősök tere – így konkurenciát sem jelentenének.
A hamburger még mindig verhetetlen
A Food Truck Show, az ország méltán népszerű guruló gasztronómiai fesztiválja idén már nyolcadik alkalommal indult útjára, hogy megmutassa, egy minőségi food truck sokkal többet kínál, mint egy egyszerű gyors étel. Hazánk legkiemelkedőbb mozgó konyhái sorakoznak fel és megmutatják mire harapnak igazán a magyarok.
„A siker érdekében fontos a food truck külalakja, mennyire vonzó, van-e valamilyen múltja, mitől igazán különleges az étel. Nagyon fontos az alapanyag minősége, hogy honnan kerül beszerzésre. Fontos szempont az egészséges táplálkozás, egyre nagyobb trendet diktálnak a különböző ételtoleranciák kapcsán a glutén-, laktóz-, és cukormentes ételek, azok a vendéglátósok, akik erre odafigyelnek, lépéselőnyben vannak. A gyerekek kiszolgálására is már külön iparág alakult ki”
– árulta el a főszervező. Azt is elmondta, hogy a Food Truck Show-kon a hamburger még mindig az abszolút verhetetlen. A BBQ is fellendülőben van, de jelentősen drágább műfaj. A minőségi görög ételek is népszerűek, a chrurros pedig az abszolút dobogós desszert, több mint 1 km fogy belőle hétvégente a Food Truck Show-kon. Italokban pedig a kézműves sörök viszik a prímet.
Szeretnének a jövőben ázsiai és olasz autentikus éttermeknek is teret adni, hogy kipróbálják milyen büfékocsizni és beleszeressenek a műfajba:
„Van egy olyan autónk, amit azért tartunk, hogy lehetőséget adjunk a kipróbálásra olyan vendéglátósoknak, akik még nincsenek jelen a food truck piacon, de látunk bennünk potenciált. Például nagyon sok jó ázsiai étterem van, de ázsiai food truck nagyon kevés.”
A rendezvény folyamatosan járja az országot, a szezon hátralévő helyszínein betekintést kaphatunk a különleges életérzésbe, amelyet a gyönyörű autók, a kulináris élvezetek, a finom illatok, a séfek és a baráti hangulat tesz teljessé.
Kapcsolódó cikkeink
Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >Várakozások az USA-ban
Az amerikai Nation’s Restaurant News november eleji cikkében azt taglalta,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >