Nielsen: a koronavírus miatt közel 10%-kal nőtt az európai kisker forgalma

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2020. 06. 30. 11:49

A Covid-19 pandémia drámai hatást gyakorolt a kiskereskedelemre: a visszafogott évkezdet után 9,8 százalékos nominális növekedést produkált a szektor 2020 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Magyarországon ennek közel kétszerese volt a bővülés mértéke, 17,7%, amivel a hazai kiskereskedelem forgalma megőrizte ezüstérmét a kontinensen. Európában továbbra is Törökország vezet: 25,4%-kal nőtt, regisztrálta a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

 

Döcögősen kezdte az új évtizedet a kiskereskedelem Európa-szerte, ám a március közepével beinduló koronavírus-pandémia miatti járványkamra-feltöltés a tartós élelmiszerek és személyes higiéniás termékek felé terelte a fogyasztókat. Az öt legnagyobb európai piacon március utolsó két hete során harmadával lőtt ki a kiskereskedelem értékbeli forgalma. Emellett a megnövekedett boltbeli forgalom és a korlátozások miatti otthoni étkezések következtében a mennyiségi forgalom 8 százalékkal emelkedett.

 

A magyarországi kiskereskedelem korábbi lendületét még jobban meglódította a március közepén bejelentett veszélyhelyzet, illetve a hónap végén életbe léptetett kijárási korlátozás, melynek eredményeképp 18 százalékkal bővült a napi fogyasztási cikkek piaca. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő átlagos mennyiségi növekedés a vizsgált időszakban 13,3 százalékon állt, míg Európában ez az érték 7,5 % volt.

 

A hazai élelmiszerpiac, a pánikvásárlások hatására, tovább gyorsult, és értékben 12,3 százalékkal bővült. A vegyi áruk piaca a kialakult járványhelyzet hatására 17,3 százalékkal nőtt az első negyedévben.

 

„A piaci szereplők számára egy sor nehéséget – kapacitáshiányt, elővigyázatossági intézkedések szükségességét, az online vásárlás iránt megugró igényt stb. – is hozó járványhelyzet minden országban a gyors és nagy volumenű beraktározás felé terelte a fogyasztókat.  – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Magyarország ebben az extrém időszakban is megtartotta kiugró eredményeit. Ha csak a mennyiségi növekedést nézzük, a hazai FMCG-piac ezzel is a top 3-ban van Európában.”

Az európai kontinens huszonegy vizsgált országának mindegyikénél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan ismét Törökországban mérték (+25,4%), őt követi Magyarország (+17,7%) és Portugália  (+14,5%). A lista további alakulása: Görögország  (+13,2%), Írország (+12,3%) és Ausztria (+11,2%). A lista végén Norvégia (+6,8%), Svájc (+7,7%) és Hollandia (8,1%) áll.

 

A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban 2020 első negyedévében 2019 első negyedévéhez viszonyítva, százalékban:

 

Értékbeli változás Árszínvonal- változás Mennyiségi változás
Európai átlag 9,8 2,2 7,5
Norvégia 6,8 2,4 4,4
Svájc 7,7 -1,5 9,2
Hollandia 8,1 2,8 5,3
Franciaország 8,2 0,4 7,7
Németország 8,4 2,6 5,8
Csehország 9,2 2,6 6,6
Olaszország 9,4 1,3 8,0
Szlovákia 9,5 2,6 6,9
Svédország 9,8 2,0 7,8
Finnország 9,9 1,5 8,4
Belgium 10,3 1,2 9,1
Spanyolország 10,4 3,4 7,0
Spanyolország 11,1 0,8 10,2
Ausztria 11,2 2,2 9,0
Írország 12,3 1,6 10,7
Görögország 13,2 -2,4 15,7
Portugália 14,5 0,5 14,0
Magyarország 17,7 4,4 13,3
Törökország 25,4 15,7 9,7

(Nielsen)