A hal szinte teljesen eltűnt a magyar gasztronómiából
Az 1880-as évek végén az egy főre eső átlagos éves halfogyasztás alulról verte a másfél kilót, ami az 1930-as évek közepéig gyakorlatilag megfeleződött. Bár az államszocializmus évei alatt történt e téren némi visszakapaszkodás, a magyarok évente átlagosan még 1985-ben is legfeljebb 2 kiló halat ettek, ami nagyjából megegyezett az egy főre eső éves dohányfogyasztás mértékével.
„Bár arról nem állnak rendelkezésre adatsorok, hogy a magyarok mennyi halat ettek néhány száz évvel ezelőtt, az biztos, hogy a természetes vizek a középkorban, de még a kora újkorban is teli voltak hallal. Ezt a mocsarak 19. századi lecsapolása és a drasztikus folyószabályozási gyakorlat változtatta meg annyira, hogy bő száz év elteltével a hazai horgásztársadalmat megosztó törvényben szabályozták a magyarországi halászatot és horgászatot, egyúttal állami tulajdonba rendelték a természetes vizek teljes hazai halállományát. Mindez az után történt, hogy a rendszerváltás, de még inkább az ezredforduló után több körben igyekeztek a hazai halfogyasztást felduzzasztani, aminek következtében mára az 1980-as években jellemző halfogyasztási mutatók nagyjából megtriplázódtak: fejenként 6 kilogramm körülire nőtt a magyarok által évente megevett hal mennyisége. Ezzel azonban még mindig jelentősen el vagyunk maradva az európai átlagtól, de még a sereghajtóktól is”
– olvashatjuk a hazai halfogyasztás történetét a Qubit friss, képekkel gazdagon illusztrált cikkében.
Kapcsolódó cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >A PENNY üzletekben még december 24-én is vásárolhatunk
A PENNY Magyarország számára fontos, hogy vásárlóinak az ünnepek alatt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >