5+1 trend a funkcionális italok világában
Ténykérdés, hogy a folyamatos fejlesztések és innovációk elengedhetetlenek minden FMCG-piaci szegmensben, különösen, ha a gyártók a jövedelmezőség érdekében meg akarnak felelni a sokszor nem keveset elváró fogyasztóknak. Melyek a funkcionális italvilág legfőbb trendjei, amelyek a következő éveket meghatározzák? Alábbi cikkünkben több nemzetközi gyártó cég által azonosított jövőformáló trendet foglaltunk össze.
Az ellátásilánc-problémák, a hosszabb átfutási idők, energetikai problémák és a munkaerőhiány komoly kihívások elé állítja jelenleg az egész iparágat szerte a világon. Ilyen nehéz időkben könnyen megeshet, hogy csak az azonnali, napi problémákra jut idő és fókusz, a jövő tervezésére már nem. Nézzük, melyek azok a hosszú távú trendek, amelyek befolyásolják a funkcionális italpiac fejlesztéseit a fogyasztói elvárások alapján.
1. Idegeskedés és nyugtalanság helyett koncentráció
Az átlagos amerikai fogyasztó naponta körülbelül 220 mg koffeint fogyaszt. A koffein hagyományos formái azonban nemkívánatos mellékhatásokkal – így idegességgel, nyugtalansággal és szorongással – járhatnak, ami megnehezíti, hogy az ember képes legyen nyugodtan megülni a helyén és koncentrálni. Ennek oka, hogy a koffein serkenti az „üss vagy fuss” reakciót kiváltó adrenalin felszabadulását a szervezetben. Míg a hirtelen izomremegés és a felgyorsult szívverés hasznos lehet életveszélyes helyzetekben, egyáltalán nem segítenek például vizsgára készüléskor, vagy épp amikor jelentést készítünk a munkahelyen.
2. Organikus immunvédelem
A legtöbb vitamin szintetikusan előállított. Furcsa ez, tekintve, hogy az organikus termékek eladásai évről évre újabb magasságokba emelkednek. A vitaminok majdhogynem utolsóként igazodnak ehhez a trendhez, bár több mint 70 zöldség és gyümölcs tartalmaz az egészséges táplálkozást jól kiegészítő C-vitamint.
A C-vitaminból felnőttek számára ajánlott beviteli mennyiség napi 90 mg. Sajnos sok természetes forrás nem elég stabil ahhoz, hogy italban alkalmazva biztosítsa ezt a mennyiséget. Az összetevők felfedezésére és az új extrakciós technikákra irányuló folyamatos erőfeszítések során a vállalatok természetes eredetű C-vitamin-kivonatok fejlesztésén dolgoznak.
3. Fiatalítson, élénkítsen és regeneráljon
Nem érdemes alábecsülni a méregtelenítést, ami nem egyenlő a „tisztítókúrával”. Májunk elsődleges feladata a méreganyagok szűrése és kiválasztása a sejtek szintjén. A fogyasztó egészségének és életerejének megőrzése érdekében tett minden erőfeszítése ellenére is tisztában van azzal, hogy a környezet és bizonyos életmódbeli döntések hatással vannak általános egészségi állapotára és vitalitására. Szerencsére szervezetünk a méreganyagok kiválasztásához mindennel fel van szerelve, az italok pedig innovatív szállítórendszerként segíthetnek fokozni e természetes méregtelenítő rendszer hatékonyságát.
4. Növényi fehérje: a termés legjava
Az állati eredetű termékeket helyettesítő növényi alapú élelmiszerek értékesítése az elmúlt évben világszerte jelentősen nőtt, így az ebből származó bevétel is. Amerikában például közel 30%-kal, és immár 7 Mrd dollárt tesz ki.
Még meggyőzőbb a benne rejlő lehetőség, ha a kendert is bevesszük a sorba – azokban az országokban, ahol ennek forgalmazása engedélyezett. Az USA-ban például a kendertermesztésre engedélyezett terület 2030-ig várhatóan meghaladja a 9 M hektárt. A szakértők előrejelzései szerint azonban a kendertermés közel 80 százaléka a jövőben CBD helyett a gabonafélék irányába mozdul majd, hiszen kiváló növényi eredetű fehérjeforrás! A kendermag súlyban több fehérjét tartalmaz, mint a mandula, a chiamag vagy a lenmag. Emellett lenyűgöző emulgeáló és habosító tulajdonságokkal rendelkezik, ami nagyon hasznos a növényi tejekben, tejszínekben és étkezéshelyettesítő italokban való felhasználás szempontjából.
5. Indiai fűszerek az ízért és az egészségért
A Mintel piackutató szerint, a fogyasztók az indiai fűszerekhez, így a gyömbérhez és a kurkumához, a megnyugtató és funkcionális jellemzőket társítják, vagyis ideális lehet őket ilyen formában italokban alkalmazni. A kurkuma élénk aranyos-narancs színével és divatba jövő aromájával igazán feldobja bármely ital nyújtotta élményt. A gyömbér emésztést elősegítő hatása okán népszerű, amely ráadásul fertőtlenít, nyugtat és csípőssége miatt még melegséget is okoz. E fűszerek ízei tökéletesen passzolnak gyümölcsökhöz és virágeszenciákhoz, megszelídítik az esetlegesen túlzásba vitt jegyeket, és képesek összetetté tenni bármilyen ital ízvilágát.
Az egyetlen probléma az, hogy az olyan ájurvédikus összetevők, mint a gingerolok és a kurkuminoidok aktív vegyületei hidrofóbok, azaz hajlamosak folyadékkal nem elkeveredni és leülepedni.
+1. Szépítő italok reflektorfényben
A magas tápértékű italok fogyasztásában a férfiak és a nők számára egyaránt a legfőbb motiváció a szépség támogatása. És ezért még a globális infláció közepette sem átallnak többet fizetni. A szépségápolási célokon belül elsődleges cél a bőr szépségének és fiatalságának megőrzése, igaz e téren mutatkozik némi különbség a nők és a férfiak között.
Nemrégiben megjelent adatok alapján úgy tűnik, mintha a lakosság immár proaktívabb lenne, és megértette volna a hosszú távú egészség és táplálkozás, valamint a szépségápolási célok elérése közötti kapcsolatot. A gyártók pedig reagáltak: évről évre egyre több kollagént és biotint tartalmazó termék került bevezetésre.
//
Ez a cikk a Trade magazin 2022/11. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A fogyasztóknak sem mellékesek az ESG-szempontok
A fenntarthatóság kérdése világszerte egyre inkább előtérbe kerül a fogyasztói…
Tovább olvasom >Az Alpro Peter Crouchcsal együttműködve bővíti növényifehérje-választékát
Az Alpro egy sor újdonsággal bővítette növényifehérje-választékát a Peter Crouch futball-legendával kötött…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >