PwC: the rise of AI will not reduce, but increase the number of jobs
A mesterséges intelligencia (AI) térnyerése a félelmekkel ellentétben nem csökkenti, hanem növeli a munkahelyek számát, átalakítva a munkavégzést – mutat rá a PwC Magyarország az MTI-hez eljuttatott közleményében a PwC Global AI Jobs Barometer 2025 című jelentését idézve, amely azt állapította meg, hogy az AI hatásának leginkább kitett munkakörökben is 38 százalékkal nőtt a munkahelyek száma 2019 és 2024 között.
A tanulmány készítői hat kontinensen több mint 1 milliárd álláshirdetést és több ezer vállalati pénzügyi adatot elemeztek.
Az elemzők megállapították, hogy az AI-nak kitett iparágak leginkább érintett részében az egy alkalmazottra jutó árbevétel háromszor gyorsabban nőtt (27 százalék), mint a legkevésbé érintett ágazatokban (9 százalék). Az AI-kompetenciát igénylő pozíciók 2024-ben átlagosan 56 százalékkal magasabb fizetéssel jártak, valamint jellemzően bérprémiumot kínáltak.
A 2022-ben széles körben elérhetővé vált generatív AI óta az azt leginkább igénybe vevő ágazatokban (pl. pénzügyi szolgáltatások, szoftverfejlesztés) megtöbbszöröződött a termelékenység növekedése, a 2022. évi 7 százalékról 2024-re 27 százalékra nőtt. Ezzel szemben az AI-nak kevésbé kitett szektorokban (pl. bányászat, vendéglátás) a termelékenység gyakorlatilag stagnált (2022-ben 10, 2024-ben 9 százalék volt), a bevételek növekedése is lassabb volt – írták.
A tanulmány kiemeli: azokban a munkakörökben, amelyekre leginkább hatással van az AI, a munkáltatók által elvárt készségek 66 százalékkal gyorsabban változnak, mint egy évvel korábban. Az AI által kiegészített munkák esetében a diplomát igénylő pozíciók aránya 66 százalékról 59 százalékra, az AI által automatizált munkák esetében 53 százalékról 44 százalékra esett vissza 2019 és 2024 között.
A jelentés kitér arra, hogy az AI nem egyenlően hat a nemek munkájára: minden vizsgált országban több nő dolgozik AI-nak kitett munkakörben, így a változó készségigények rájuk aránytalanul nagyobb nyomást gyakorolhatnak.
Gönczi Gyöngyi, a PwC Magyarország HR és szervezetfejlesztési tanácsadási csapatának vezetője a közleményben hangsúlyozza: a mesterséges intelligencia miatt új készségekre és gondolkodásmódra van szükség, hiszen a technológiai fejlődéssel lépést tartani csak a folyamatos tanulást támogató rendszerekkel lehet.
A PwC tanácsadó cég az AI hatékony alkalmazása érdekében azt ajánlja a vállalatoknak, hogy építsenek köré bizalmat, és ne csak hatékonyságnövelő eszközként, hanem növekedési stratégiaként használják. Ezért is fontos a munkavállalók AI-hoz kapcsolódó készségeinek fejlesztésébe belefektetni – húzták alá.
Related news
Companies are recruiting more cautiously now than they planned at the beginning of the year
The average number of applicants remains particularly high in the…
Read more >This is how artificial intelligence became part of everyday life
Artificial intelligence (AI) has become an almost invisible part of…
Read more >Dawn of a New Era: How Publishers Are Preparing for “Google Zero”
As Google reshapes its search interface and AI-powered engines gain…
Read more >Related news
Carrefour sells Italian branch to NewPrinces Group
Carrefour has entered into a binding agreement with NewPrinces Group…
Read more >