PwC: the rise of AI will not reduce, but increase the number of jobs
A mesterséges intelligencia (AI) térnyerése a félelmekkel ellentétben nem csökkenti, hanem növeli a munkahelyek számát, átalakítva a munkavégzést – mutat rá a PwC Magyarország az MTI-hez eljuttatott közleményében a PwC Global AI Jobs Barometer 2025 című jelentését idézve, amely azt állapította meg, hogy az AI hatásának leginkább kitett munkakörökben is 38 százalékkal nőtt a munkahelyek száma 2019 és 2024 között.
A tanulmány készítői hat kontinensen több mint 1 milliárd álláshirdetést és több ezer vállalati pénzügyi adatot elemeztek.
Az elemzők megállapították, hogy az AI-nak kitett iparágak leginkább érintett részében az egy alkalmazottra jutó árbevétel háromszor gyorsabban nőtt (27 százalék), mint a legkevésbé érintett ágazatokban (9 százalék). Az AI-kompetenciát igénylő pozíciók 2024-ben átlagosan 56 százalékkal magasabb fizetéssel jártak, valamint jellemzően bérprémiumot kínáltak.
A 2022-ben széles körben elérhetővé vált generatív AI óta az azt leginkább igénybe vevő ágazatokban (pl. pénzügyi szolgáltatások, szoftverfejlesztés) megtöbbszöröződött a termelékenység növekedése, a 2022. évi 7 százalékról 2024-re 27 százalékra nőtt. Ezzel szemben az AI-nak kevésbé kitett szektorokban (pl. bányászat, vendéglátás) a termelékenység gyakorlatilag stagnált (2022-ben 10, 2024-ben 9 százalék volt), a bevételek növekedése is lassabb volt – írták.
A tanulmány kiemeli: azokban a munkakörökben, amelyekre leginkább hatással van az AI, a munkáltatók által elvárt készségek 66 százalékkal gyorsabban változnak, mint egy évvel korábban. Az AI által kiegészített munkák esetében a diplomát igénylő pozíciók aránya 66 százalékról 59 százalékra, az AI által automatizált munkák esetében 53 százalékról 44 százalékra esett vissza 2019 és 2024 között.
A jelentés kitér arra, hogy az AI nem egyenlően hat a nemek munkájára: minden vizsgált országban több nő dolgozik AI-nak kitett munkakörben, így a változó készségigények rájuk aránytalanul nagyobb nyomást gyakorolhatnak.
Gönczi Gyöngyi, a PwC Magyarország HR és szervezetfejlesztési tanácsadási csapatának vezetője a közleményben hangsúlyozza: a mesterséges intelligencia miatt új készségekre és gondolkodásmódra van szükség, hiszen a technológiai fejlődéssel lépést tartani csak a folyamatos tanulást támogató rendszerekkel lehet.
A PwC tanácsadó cég az AI hatékony alkalmazása érdekében azt ajánlja a vállalatoknak, hogy építsenek köré bizalmat, és ne csak hatékonyságnövelő eszközként, hanem növekedési stratégiaként használják. Ezért is fontos a munkavállalók AI-hoz kapcsolódó készségeinek fejlesztésébe belefektetni – húzták alá.
Related news
The key to the future: artificial intelligence and digital innovation in wealth management
The Hungarian wealth management sector has reached another milestone in…
Read more >The age of cybercrime 2025: a new economic reality
The annual global cost of cybercrime could reach USD 14tn…
Read more >Omnichannel or nothing – a new direction in e-commerce
Norbert Madar, the leader of PwC’s digital commerce team gave…
Read more >Related news
KSH: in April, retail turnover exceeded the same period of the previous year by 5.0 percent and the previous month by 2.0 percent
In April 2025, the volume of retail trade turnover increased…
Read more >FAO food price index fell in May
The benchmark global food price index fell in May from…
Read more >Eurozone retail sales rise in April
Retail sales in the eurozone and the European Union increased…
Read more >