Nincs megállás a logisztika szektorban
A hazai logisztikai piac növekedési pályán van. Mivel a költségek az elmúlt időszakban radikálisan emelkedtek, ezért a fejlesztések fókuszában elsősorban az energiahatékonysági szempontok, illetve egyéb, a költséghatékonyságot növelő tényezők állnak. Ezek közül kiemelkednek a digitalizáció és automatizáció legkülönfélébb megoldásai, amelyek figyelmen kívül hagyásával már egyenesen a fennmaradását kockáztatja egy vállalat.
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
A Magyar Posta az ország egyik legnagyobb logisztikai szolgáltatójaként arra törekszik, hogy megfeleljen az üzleti és lakossági ügyfelek elvárásainak.
– A csomagautomaták térnyerése az elmúlt 1-2 évben egyre látványosabb, a pandémia hatásaként pedig elfogadottá vált a lehető legkevesebb érintkezéssel járó kézbesítési formák bevezetése, így a küldemény személyes átvételét már nem kell aláírással igazolni – tájékoztatnak a Magyar Posta Zrt. szakemberei.
A szektorban folyamatosak az átalakulások, azonban a szabályozási környezet az, ami a legmarkánsabban hatott az iparágra az elmúlt egy évben. A KATA törvény változása a logisztikában is érintett bizonyos csoportokat (például a sofőröket), ami azért is okoz nagyfokú nehézséget, mert a logisztika eleve évek óta küzd munkaerőpiaci gondokkal, ez pedig tovább súlyosbította a helyzetet.
Zajlik a modernizáció
A Magyar Postánál úgy látják, a szektor szereplőinek kiemelten kell fókuszálniuk az automatizáltság és a digitalizáció növelésére. A folyamatos fejlődéshez elengedhetetlen a megfelelő döntéshozatal, melyhez a rendelkezésükre álló adatvagyon (Big Data) minél mélyebb, hatékony kiaknázására, akár mesterséges intelligencia által vezérelt algoritmusokra is szükség lehet.
– A Magyar Posta Zrt. egyedülállóan az ország összes, közel 4 millió címhelyével, címzettjével kapcsolatban áll, legyen az nagyváros, kistelepülés, vagy akár a tanyavilág. Jelenleg 450 csomagautomatánk van, folyamatban van a hálózat bővítése. Ezek a fixponti helyszínek rugalmas kézbesítési és feladási megoldást kínálnak a nap 24 órájában. Hazánk talán legnagyobb logisztikai beruházási programján keresztül (MPL+), modernizáljuk a csomaglogisztikai infrastruktúrát, automatizáljuk a működést. A cél, hogy az MPL az évről évre növekvő csomagmennyiséget a kiugró időszakokban is rugalmasan tudja kezelni, ezzel teljesítve azt a tulajdonosi elvárást, hogy modern, 21. századi digitális szolgáltatóként működjön. Jelenleg minden jármű kategóriában – kisteherautó, elektromos kerékpár, segédmotor, személyautó – a Magyar Postának van a legnagyobb elektromos flottája, és ezt tovább szeretnénk növelni – avatnak be terveikbe a szakemberek.
Érződik a vásárlóerő visszaesése
A legfontosabb, ami szinte minden egyéb tényezőre hatással van, a vásárlóerő. Ennek csökkenése rövid időn belül érződik a logisztikai szereplők csomagforgalmában, ami általában költségcsökkentési intézkedéseket, és a megmaradt forgalomért élesedő árversenyt eredményez. Azok a szereplők, akik hosszú távon gondolkodnak, új szolgáltatások bevezetésén keresztül igyekeznek magukhoz vonzani a vásárlókat. A közelmúlt és a jelen meghatározó újdonságai, az átadópontok (csomagpontok és csomagautomaták), amelyek a szállítási költségek csökkentése mellett a kényelmet is szolgálják.
– Iparágtól függetlenül érezhető az is, hogy a cégek látszólag egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetbarát gyakorlatokra, mint például az energiahatékonyságra és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére. Fontos lenne, hogy ezen törekvések mozgatórugója ne kommunikációs célú, hanem érdemi eredmények elérése legyen – hangsúlyozza Balázs Attila, a GLS Hungary ügyvezető igazgatója.
A házhozszállítás a legnépszerűbb
Balázs Attila szerint általánosságban is elmondható, de erre a szektorra különösen igaz, hogy a rugalmasság rendkívül fontos, ezért hozta létre a GLS Magyarország jelenleg legnagyobb csomagautomata-hálózatát, ami több mint 1100 GLS Automatából áll.
– Eszközeink több mint 90%-a kültéren található és 0–24 órában elérhető, így a címzettek a saját időbeosztásukhoz igazíthatják a csomagok átvételét és feladását, akár kora reggel vagy késő este is – jelzi az ügyvezető igazgató.
Mint mondja, a házhozszállítás továbbra is magasan a legkedveltebb kézbesítési mód a maga 61%-ával, de egyre népszerűbbek a csomagautomaták is.
– Idén áprilisban vezettük be a GLS XXL nevű szolgáltatásunkat, amivel már nagyobb, nem postai csomagnak minősülő árukat is szállítunk, ilyenek például a biciklik, lapraszerelt bútorok és a fehéráruk is – újságolja Balázs Attila.
A rugalmasságot támogatva vezették be korábban a kézbesítés előtti telefonhívást, ami nagyon pozitív fogadtatásban részesült, hiszen a címzettek előre értesülnek arról, hogy hamarosan megérkezik a csomagjuk. Illetve jelenleg is tesztelik a Real Time Tracking szolgáltatást, vagyis a valós időben történő csomagkövetést, ami szintén bővíti majd a kényelmi szolgáltatásaik listáját.
Sokasodó igények és kihívások
Czifrik Szabolcs, a DPD Hungary Kft. ügyvezetője komoly esélyt lát az online értékesítésben az FMCG-szektor számára.
– A teljes logisztikai és értékesítési hálózatot tekintve az online kereskedelemben rejlő költséghatékonyság komoly versenyelőnyt jelenthet a jövőben. A jobb vásárlási élményt nyújtó kiszállítás nagy kihívója a bolti értékesítésnek – mutat rá Czifrik Szabolcs.
A csomaglogisztikai iparág számos kihívással néz szembe. Ilyen például a nagy volumenű ázsiai áruk megjelenése, amelyek feldolgozása magas hatékonyságot és kapacitásnövelést igényelhet, azonban az ügyfelek részéről az az elvárás, hogy mindez alacsony költségszint mellett valósuljon meg. Ugyancsak megfigyelhető az aznapi kiszállítás iránt folyamatosan növekvő igény. Ezért a szolgáltatóknak fejleszteniük kell a logisztikai folyamatokat, hogy képesek legyenek a gyors, hatékony és szinte azonnali szállításra. Ez magában foglalhatja a raktárkapacitás optimalizálását, a szállítási hálózat bővítését és a technológiai fejlesztéseket.
Az iparágban jelentős szerepe van a digitalizációnak, beleértve többek között az adatelemzést, az automatizálást és az informatikai rendszerek fejlesztését. Ugyanakkor a szektorban tapasztalható munkaerőhiány és a képzett munkaerő megtartása is fokozott kihívás elé állítja a cégeket.
A fenntarthatóság is szempont
A DPD-nél a házhozszállítás mellett jelentős növekedést tapasztalnak a csomagpontos szolgáltatásokban is.
– A Geopost hálózat tagjaként nekünk van Európában a legnagyobb fix pontos rendszerünk, és Budapesten már elérhető a csomagautomatába való kézbesítés közel 200 helyszínen. Támogatva a magyarországi webshopok nemzetközi terjeszkedését, a teljes európai DPD-hálózat elérhető mind házhozszállítás, mind pedig az OOH, vagyis alternatív szállítási módok esetében – ismerteti Czifrik Szabolcs.
Kiemelten fontosnak tartja a Geopost fenntarthatósági programját, amelynek keretében, amellett, hogy 2012 óta a vállalatcsoport 100%-ban karbonsemleges, elindult egy nagyon szigorú kibocsátáscsökkentési folyamat azzal a céllal, hogy 2040-re megvalósuljon a Net Zéró.
– Európa vezető kiscsomagszállító szolgáltatójaként a DPD számára meghatározó tényezők a logisztikai és raktározási piacon a B2B csomagszállítás és az e-commerce szállítások mind belföldi, mind pedig nemzetközi szinten. A DPD meglévő szolgáltatásait mindig fejlesztjük, hogy növeljük az ügyfélélményt. Jelenleg a nemzetközi csomagpont feladáson dolgozunk, és erre vezettük be az új myDPD for shippers megoldásunkat, amely a feladók részére készült – fejti ki az ügyvezető.
Néhol még elavult a technológia
A bér- és munkaerő-problémák nyomán erősen emelkedik a kiszervezett logisztikai megoldások iránti igény, egyúttal a minőségi szolgáltatók iránti igény. Mindezek a szereplőket hatékonyságra és beruházásokra kényszerítik.
– Sok webáruház a külföldi piacokon próbálja pótolni a belföldi forgalomkiesését, ezért egyre gyakoribbak az export és import szállításokkal kapcsolatos megkeresések. Értelemszerűen eddig is fontos volt a biztonságos és tartós csomagolás a szállítás és a visszáru kapcsán, de az új EPR költségekkel ez még jobban fókuszba került – nyilatkozza Táncsics András, a Boxy Zrt. vezérigazgatója.
Arra is rávilágít, hogy koncentráció és konszolidáció látható és szükséges is a piacon. Elmondása szerint számos olyan logisztikai és raktározási cég van itthon, amelyeknek az utolsó beruházási ciklusai akár több mint 10 évvel ezelőttiek. A költségnövekmények és az ügyfelek hatékonysági igényei viszont kikényszerítik az elmaradt beruházásokat, ami jelen gazdasági környezetben vagy extrém terheket ró a vállalatra, vagy ha lemond ezekről, akkor a többi piaci szereplőtől való további lemaradását helyezi kilátásba.
Nem állhatnak meg a fejlesztések
A Boxy jelenleg is rendelkezik FMCG-ügyfelekkel, illetve több partnerük is kereskedik FMCG-termékekkel. Tapasztalataik szerint ezeknél az ügyfeleknél kiemelt fontosságú a megfelelő raktári környezet és adminisztráció.
– Szolgáltatásaink közül a legnépszerűbb ezen szegmensben a nyereményjátékok logisztikája és a termékminták kiküldése. Ügyfeleink különösen előnyösnek tartják azt is, hogy tudjuk kezelni és nyilvántartani az olyan jogszabályi kötelezettségeket is, mint a lejárati idők vagy a sorozatszám, így nálunk automatikusan azok a termékek mennek ki először, melyek lejárati ideje hamarabb van, és visszakereshetők a pontos termékek. A tiszta és rendezett raktári környezet nálunk alapvetés – avat be Táncsics András.
A cégnél folyamatosak a fejlesztések, állandóan keresik a technológiai és szolgáltatásbeli újdonságokat. Jelenleg a raktár meglévő automatizációjának továbbfejlesztése, a csomagolási folyamataik automatizálása és a következő évek ingatlan- és technológiai bővítése van terítéken.
Optimalizált működés
A környezeti fenntarthatóság számos vállalkozásnak és fogyasztónak jelent komoly nehézséget. A raktározási ágazat piaci szereplői számára kihívás a fenntartható gyakorlatok bevezetése és alkalmazása, mint például az energiahatékony működés, a hulladékcsökkentés, az újrahasznosítási programok és a megújuló energiaforrások használata.
– A Chef Market logisztikai partnere, a Marche Logisztika Kft. a megbízóival közösen kiemelt figyelmet fordít arra, hogy csökkentse az ökológiai lábnyomát. Napelemparkunk, új modern szigetelési és hűtési rendszereink kialakítása mellett hőtárolással kapcsolatos fejlesztéseket is tervezünk a közeljövőben – vetíti előre Herich Dániel, a Marche Logisztika Kft. ügyvezető igazgatója.
A korszerű raktározási szolgáltatásokhoz elengedhetetlenné vált a fejlett technológiák integrációja. A piaci szereplőktől olyan technológiákat várnak, mint a raktárfelügyeleti rendszerek (WMS), az automatizálás, a robotika, IoT (a dolgok internete, pl. a napelempark túltermelése szabályozza a fagyasztóban történő hőtárolást, azaz termosztátot), az adatelemzési műveletek optimalizálása. Mindezekkel a cél a hatékonyság javítása és a jobb ügyfélélmény biztosítása a fenntarthatóság szem előtt tartásával.
Pontosság és rugalmasság
A raktározás és logisztika területén a pontosság, a megbízhatóság, valamint a rugalmasság a legfontosabb elvárások. A Marche középvállalatként ötvözni tudja a nagyvállalatok előnyeit, hiszen fejlett infrastruktúrájuknak köszönhetően pontosságuk kiemelkedő a piacon, mégis rugalmasságot és proaktív problémamegoldást tudnak biztosítani partnereik és az ő ügyfeleik részére.
– A növekvő kereslet kielégítésre 2500 m2-rel növeltük a hűtött csarnokunkat, így hűtött és száraz területen is várjuk olyan gyártók és kereskedők jelentkezését, akik szívesen dolgoznának egy megbízható, modern automatizmusokkal rendelkező professzionális céggel – jelzi Herich Dániel.
Az ellátási láncok biztonsága a tét
A raktározási piacot számos olyan esemény befolyásolta az elmúlt időszakban, melyekre a szereplőknek közvetlenül kevésbé volt ráhatásuk, viszont jelentős változásokat hoztak. A pandémia miatti lezárások és leállások jelentős fennakadásokat okoztak az ellátási láncban, ennek következményeként az elosztóraktárak szerepe felértékelődött. Másrészről többszörösen átrendeződött a szabadon és megfelelő minőségben elérhető munkaerő rendelkezésre állása. Ez felerősítette a félautomatizált, automatizált, illetve robotizált megoldások iránti igényeket.
– Ez a tendencia már előtte is jelen volt, de a TCO (total cost of ownership) analízisek miatt nem mindig adott elég lendületet a beruházások mielőbbi elindításához. A gazdasági és társadalmi változások viszont egyértelműsítették, hogy az ilyen technológiák hiányában akár az ellátási láncok biztonsága is komolyan sérülhet – hívta fel a figyelmet Horváth Zoltán, a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
Bővülő automatizációs portfólió
A Jungheinrichnél azt látják, hogy az ügyfeleknek gyakran egyedi igényeik vannak, mindenki szeretne a saját raktárára, üzemére szabott megoldást megvalósítani.
– Vállalatunk legnagyobb előnye, hogy teljes körű szolgáltatást nyújtunk, azaz a termékektől a szolgáltatásokon keresztül egészen a gépek újrahasznosításáig, szinte mindenre van megoldásunk – tudjuk meg Horváth Zoltántól.
A szolgáltatások terén fontosnak tartja megemlíteni a targoncaflotta-menedzsment szoftvermegoldásukat, ami a különböző telephelyeken működő targoncák működését, költségeit és kihasználtságát elemzi egyetlen rendszerben.
– A Jungheinrich 2020-ban meghirdetett 2025+ stratégiájában az automatizálást, a digitalizációt és a jövőbe mutató elektromos megoldásokat helyezte a fókuszba. Az automatizációs portfóliónkat folyamatosan bővítjük, különösen a vezető nélküli szállítórendszerek, az automatizált raktár, szoftver és mobil robotok terén. Prioritást élvez a „digitális raktár” következetes továbbfejlesztése, többek között mesterséges intelligencia és Big Data igénybevételével. Kiemelten fontos számunkra a fenntarthatóság is, a Jungheinrich világszinten azt a célt tűzte ki, hogy 2040-re eléri a karbonsemlegességet – árulja el az ügyvezető igazgató.
Raklapdilemmák
Egy vállalkozás raklapgazdálkodásával kapcsolatban felmerülő kihívások, még ha évről évre más súlypontokkal is, de folyamatosan jelen vannak, több területet érintve a beszerzéstől, a minőségbiztosításon, vevői kapcsolatokon, szállítási hatékonyságon át egészen a környezettudatosságig. A saját tulajdonú raklapkészlet fenntartása a tőkelekötöttségen és ennek költségén túl magában hordozza a mindenkori elérhetőség, valamint az árszint kiszámíthatatlanságának kockázatát, a csererendszer buktatóit, továbbá a vevői igények bármilyen irányú vagy mértékű alakulásához való gyors, hatékony alkalmazkodás lehetősége is korlátozott lehet.
– Tapasztalatunk szerint a fentarthatósági szempont a raklapok vonatkozásában is egyre inkább előtérbe kerül, ezt a folyamatot pedig a kiterjesztett gyártói felelősségre vonatkozó új szabályozás csak még tovább erősíti, illetve gyorsíthatja – szögezi le Bartik Balázs, a CHEP Magyarország Kft. sales managere.
Előnyös a kiszervezés
A CHEP mindenkor biztosítja a kellő számú eszköz elérhetőségét, a megfelelő minőségben és időben, szállítási szolgáltatással, informatikai háttértámogatással. Integrált online rendszerükön keresztül követhetők nyomon a kiadott készletek, illetve tudják fogadni, akár EDI-on keresztül is a megrendelésket. A rendszer gyors, rugalmas, könnyen használható, egyszerűsíti az adminisztrációt a raklapfolyamatokkal összefüggésben. Mindezzel az is a céljuk, hogy csökkentsék az esetleges visszaéléseket és a jogosulatlan használatot, illetve a körforgásos modell keretein belül megőrizzék megoldásuk fenntarthatóságát és költséghatékonyságát.
– A CHEP megoldása garancia a folyamatos újrahasznosításra. A javítási tevékenységünk alapját is kizárólag fenntartható beszerzési források képezik a szállítási tevékenység optimalizálhatósága mellett. Partnereink részére – új lehetőségként – az éves forgalom alapján környezetvédelmi tanúsítványt tudunk kiadni, mely igazolja a CO2-kibocsátás, a faanyag-felhasználás, valamint a hulladékképződés csökkentésében elért közös eredményeinket – ismerteti Bartik Balázs.
Sok a bizonytalanság
Az elmúlt időszak történései a raklappiacot sem kímélték. Az orosz–ukrán háború kitörése után a fa alapanyag és a rakodólap is az EU azon listájára került, amire behozatali kedvezmények vonatkoznak, hasonlóan a gabonához, így nagyon alacsony áron ömlik a raklap az ukrán gyártótól a piacra. Ez nagymértékben visszaszorította a raklapárat, ami korábban irreálisan magas volt.
– A COVID elmúltával a hazai raklapgyártóknak van munkaereje, tudnának gyártani, de a raklap ára annyira alacsony lett, hogy most már nem igazán éri meg. A másik érzékeny terület a fa csomagolási hulladékok, használt raklapok feldolgozása, hasznosítása és kereskedelme. Mint tudjuk, július 1-jétől a MOHÜ vette át koncesszióba az összes csomagolóanyag, így a fa raklapok kezelését, begyűjtését, valamint hasznosítását is. Nagy bizonytalanság van a kialakulófélben lévő rendszerben, rengeteg dolog nem működik, nem megfelelő az információk áramlása – osztja meg gondolatait Polgár Ferenc, a P&P Budafok Kft. ügyvezető igazgatója.
Mindezeken túl a legfőbb kihívásnak az eredményes gazdálkodást, illetve a munkaerő elszivárgását látja.
Erősödő raklap-kereskedelem
Az FMCG-szektor az új és újszerű használt raklapokat igényli, sok esetben IPPC-szabvány szerinti hőkezelést is kérnek a raklapokhoz. A hőkezeléssel garantálható, hogy a rovarkártevők vagy gombaspórák a raklapokkal ne kerüljenek át más országokba.
– Sokan egyedi méretű raklapokat keresnek a termékeik optimális rakatolásához, szállításához. Másik népszerű termékcsaládunk a negyedes és feles méretű raklapok, ezeket bolti kihelyezésekhez, displaykhez viszik. Tovább erősítjük a raklap-kereskedelmet, új EUR-raklapokat és egyedi méretű új raklapokat kínálunk. Továbbá szeretnénk a hulladékgazdálkodásban is tovább fejlődni – mondja a P&P Budafok Kft. ügyvezető igazgatója.
A karbonmentes logisztikáért
A vállalkozások számára egyre fontosabb, hogy aktív szerepet vállaljanak az olyan társadalmi célú kezdeményezésekben, mint amilyen a környezetvédelem és a fenntarthatóság. A fenntarthatósági szempontok figyelembevétele a logisztikai területeken ma már elengedhetetlen, minden cégnek rendelkeznie kell fenntarthatósági stratégiával.
– Erre nyújt egy lehetséges megoldást a Magyar Lean and Green Program, melynek célja, hogy a csatlakozó vállalatok öt fázisban csökkentsék CO2-kibocsátásukat a logisztikai, azaz a szállítási és raktározási folyamataikban. A Program nemzetközi jó példák segítségével, illetve az adott vállalat logisztikai tevékenységeinek áttekintésével segít megtervezni a logisztikai folyamatok hatékonyabbá tételét nyújtó elemeket, egyben mérési módszertant ad a CO2-kibocsátás értékének és változásának megállapításához. A cégek a fejlesztéseknek köszönhetően hatékonyabb folyamatokat és költségmegtakarítást is realizálhatnak. Örömünkre szolgál, hogy egyre több hazai szervezet támogat minket stratégiai partnerként és tagjaink között tudhatunk olyan neves hazai vállalatokat, mint a CHEP Hungary, a DPD Hungary Kft., az STI Hungary Kft., az INCON Hungary Kft. és a GHIBLI Kft. – tájékoztat Berecz Tímea, a GS1 Magyarország szektormenedzsere.
Komplex megoldások
A digitalizáció, az automatizáció, a robotizáció és az online megoldások további területeket hódítanak meg a logisztika és a raktározás területén.
– Ezekhez a trendekhez igazodva – néhol meg is előzve – felhőalapú rakodásmenedzsment-szolgáltatásunk portfólióját nagymértékben bővítettük, melynek köszönhetően egyre többen ismerik fel szoftvercsaládunk bevezetésében és alkalmazásában rejlő lehetőségeket – fogalmazza Perlaky Zoltán, a GLABs LSS Kft. üzletfejlesztési vezetője.
Tapasztalataik azt mutatják, hogy a gyártó, raktározó és logisztikai vállalatok egyre inkább a több terület működését lefedő, azokat kellően vizualizáló, komplex megoldásokat keresik, mindezt online eszközökkel megvalósítva és lehetőleg egy szoftveres szolgáltató által biztosítva.
A GLABs szoftvercsalád legnépszerűbb moduljai a YARD-menedzsment, a TASK-menedzsment és a Check-in/out megoldások.
– Szoftverünket folyamatosan fejlesztjük a piaci igényekhez igazítva, a már kialakult, meglévő ügyfélkörünk, valamint szakmai szervezetek visszajelzései alapján. Egyik ilyen termékünk a „GLABs Intermodális Container Terminal management szoftver”, mely a jelenleg Magyarországon meglévő és már kialakítás alatt álló terminálok munkáját teheti egyszerűbbé, átláthatóbbá és mindenekelőtt biztonságosabbá – jegyzi meg Perlaky Zoltán. //
Related news
Sustainable packaging: focus on recycling and the circular economy
Packaging is a key element of the supply chain, where…
Read more >CÖF-CÖKA: multinational companies should include small villages in their delivery portfolio
The Civil Solidarity Forum (CÖF) – Civil Solidarity Public Benefit…
Read more >DRS System in Hungary: Tips for Successful Returns
On January 1, 2024, Hungary launched the DRS (Deposit Return…
Read more >Related news
Why are parcel locker providers getting stuck? This data points to the reasons
Parcel terminals are becoming increasingly popular: this year, nearly three-quarters…
Read more >Using 30% less materials would be a solution to the climate crisis
The circular economy is a global imperative: it transcends geographical…
Read more >Sustainability and health: the rise of plant-based dairy products in Hungary
In recent years, plant-based dairy alternatives have gained significant popularity…
Read more >