Hungarian Product trademarks: the “Hungarian gives you more” campaign continues next year
Our magazine interviewed Eszter Benedek, managing director of Hungarian Product Nonprofit Kft.
This article is available for reading in Trade magazin 2023/12-01
– What are the most important achievements of 2023 in the life of the non-profit organisation?
– While in 2020 we had a total of 178 trademark users, by the end of 2023 we will have more than 240, and the number of trademarked products will reach 5,500. Our experience is that there is a growing demand from manufacturers to earn the right to use our trademarks, which certify domestic and trusted origin.
– What is the reason for the latter?
– Because of the recent economic changes, Hungarian consumers have become even more price-sensitive than before. As a result, they are making more informed and conscious choices, which have led to an increased demand for Hungarian Product trademark bearing products. According to our recent online survey*, 90% of consumers make sure to choose Hungarian products, and 74% are also looking for promotions linked to products with the Hungarian Product trademark.
– What is the economic weight of Hungarian Product trademark users?
– We are happy to report that their economic weight is growing! Their combined annual sales revenue was HUF 2,650bn in 2021 and it has nearly reached HUF 4,000bn by now.
– How can branded products be made more visible to consumers?
– We launched our loyalty website (magyaranyero.hu) last year, which now has more than 70,000 users, and we continue our community campaigns in the same spirit. In August we once again ran a very successful Hungarian Product Month campaign. Our slogan “Hungarian gives you more” debuted in this, and it will live on in its own right from November, as part of a united campaign that will run throughout next year. The campaign will utilise the opportunities offered by the online communication space and social marketing tools in an integrated fashion. Consumers will also come across the campaign message in stores. //
* The results are based on the responses of 7,130 people, who completed an online questionnaire at www.magyaranyero.hu in July 2023.
A várakozások fölött a hazai eredetet tanúsító védjegyhasználók éves árbevétele
Újfent mozgalmas időszakot tudhat maga mögött a Magyar Termék Nonprofit Kft. De melyek voltak az idei év legkiemelkedőbb eredményei? Milyen kommunikációs, illetve marketingeszközökkel lehet a fogyasztók felé is permanens módon láthatóvá tenni a védjegyhasználók egyre gyarapodó közösségét? Ezekről beszélgettünk Benedek Eszterrel, a szervezet ügyvezetőjével.
A cikk a Trade magazin 2023/12-01. lapszámában olvasható.
– Melyek a 2023-as év legfontosabb eredményei a nonprofit szervezet életében?
– Ha az elmúlt három, pandémiával, valamint energetikai válsággal terhelt évet vizsgáljuk, akkor míg 2020-ban összesen 178 védjegyhasználónk volt, addig az idei év végére 240 fölötti lesz, a védjegyes termékeik száma pedig eléri az 5500-at. A tapasztalatunk az, hogy gyártói oldalról egyre magasabb az igény arra, hogy jogot szerezzenek a hazai és megbízható eredetet tanúsító védjegyeink használatára.
– Utóbbinak mi az oka?
– Az elmúlt időszakban bekövetkezett gazdasági változások hatására a korábbiaknál is magasabb szintre futott fel a hazai fogyasztók árérzékenysége. Ennek következtében a vásárlók egyre megfontoltabban és tudatosabban választanak, aminek köszönhetően keresettebbé váltak a megbízható hazai eredetet tanúsító Magyar Termék védjegyes árucikkek. A közelmúltban készült online felmérésünk* szerint a fogyasztók 90%-a figyel arra, hogy magyar terméket válasszon, 74%-a pedig a Magyar Termék védjegyes árucikkekhez köthető promóciókat is keresi.
– Milyen gazdasági súlyt képvisel a Magyar Termék védjegyeket használók köre?
– Örömmel jelenthetjük ki, hogy egyre komolyabbat! A védjegyhasználóink összesített éves árbevételét a közelmúltban frissítettük. Mivel 2021-ben 2650 milliárd forint volt ez az érték, ezért előzetesen arra számítottunk, hogy 2022-ben elérheti akár a 3000 milliárdot. Ehhez képest a végleges adatok szerint csaknem elérte a 4000 milliárd forintot.
– Hogyan lehet a fogyasztók felé is még inkább láthatóvá tenni a védjegyes termékeket?
– Évek óta azon dolgozunk, hogy minél több fogyasztót elérve irányítsuk rá a figyelmet a magyar termékekben rejlő igazi értékekre. Ezért hoztuk létre tavaly a ma már több mint 70 ezer felhasználót jegyző hűségoldalunkat (magyaranyero.hu), illetve a fentiek szellemében folytatjuk közösségi kampányainkat. Augusztusban ismét nagy sikerrel futott a Hazai Termékek Hónapja (HTH). A projektet marketing- és outdoor kampány is támogatta; városi plakátokon, TV-s reklámspotokban, egyszerre 15 üzletlánci partnerünk akcióiban, illetve online és social media hirdetések formájában is találkozhattunk vele országszerte. Budapesten pedig, a 4-es 6-os villamos vonalán, a Rákóczi téren egy full brandingelt villamosmegálló is a kampányt hirdette. A HTH során debütált „A hazaiban több van” szlogenünk, amely novembertől egy jövő évre átívelő összefogáskampány keretében él önállóan tovább. Az akciósorozat az online kommunikációs tér adta lehetőségeket, valamint a közösségi marketing eszközeit integráltan használja ki. A fogyasztók a vásárlói döntés helyszínén, az üzletláncokban is találkozhatnak majd az üzenettel. A nagyszabású kampány kreatív anyagainak elkészítéséhez Arany Rajzszög, illetve Worldwide Logo Design Awards díjas hazai grafikusokat kértünk fel. //
* 2023. júliusban a Magyar Termék Nonprofit Kft. által a www.magyaranyero.hu oldalon végzett 7130 fő online kérdőívet kitöltő válasza alapján megadott eredmény.
Committed to Hungarian products and shoppers
PENNY’s commitment to Hungarian products isn’t new and today more than half of the chain’s total product selection – over 1,500 high quality products – come from domestic suppliers, and more than 500 of these bear one of the Hungarian Product trademarks. The Sissy and Kedvenc Hentese private label product ranges consists exclusively of products from Hungarian suppliers.
“We are proud that PENNY has been awarded the prestigious Retail Award of Excellence for Hungarian Products two years in a row. Our victory shows that we made the right decision when we chose this path – to popularise high quality Hungarian among our customers. In the future we will continue increasing the proportion of Hungarian products in our assortment”, said Eszter Kazatsay, head of corporate communications at PENNY Magyarország. //
This year was the first that the Customer Choice Award of Excellence was presented: Based on customer opinion SPAR won
SPAR Magyarország is committed to supporting the market entry of domestic products, helping family and small businesses to get their high quality products onto the shelves of SPAR and INTERSPAR stores. This year the Customer Choice Award of Excellence for Hungarian Products was awarded for the first time, and a quarter of those consumers who completed the questionnaire cast their votes on SPAR Magyarország.
This confirmed the company’s efforts, as more than 90% of all the products available in SPAR and INTERSPAR stores are of domestic origin, and the retailer mainly processes meat from Hungarian suppliers in its own meat plants. SPAR Magyarország has also won a silver medal in the Retail Award of Excellence for Hungarian Products competition this year. //
Auchan promotes domestic products
Auchan Magyarország Kft. has won the bronze medal in this year’s Retail Award of Excellence for Hungarian Products competition. The jury of experts rewarded the retail chain for the steps it has taken to promote domestic products.
Local products and the promotion of Hungarian producers are at the heart of the company’s strategy. At the moment there are around 2,000 private label products on the shelves of Auchan stores, made by Auchan in collaboration with Hungarian producers, and the retailer works with around 200 partners. More than 100 Auchan private label products bear the Hungarian Product, Domestic Product or Domestically Processed Product trademarks. Auchan is working year after year to do as much as possible to promote Hungarian products, with the firm belief that this is good for both producers and consumers. //
Fostering products with the Hungarian Product trademark
METRO Wholesale has been treating the issue of Hungarian Product trademarked products as a priority for years. Demand is traditionally high for quality domestic products in both HoReCa and retail. METRO campaigns promoting Hungarian products are special because of the B2B target group, as we can reach the above two segments effectively.
Hungarian Product trademarked products also fit into our commitment to offer professional customers high quality, controlled source, value-for-money and sustainable products. We joined the initiative with our first Hungarian Product campaign 8 years ago, and have been regularly participating ever since – 2024 will be no different, as we already have a few ideas to improve our communication! //
Related news
Black Friday deals at the largest domestic chains: Lidl, Tesco, Spar and many others
Black Friday fever will not leave customers and retail chains…
Read more >The customer is the important to everyone, everywhere, at all times – We were learning together (Business Days 2024 Part 1)
Wednesday morning of the Business Days conference, the topic was…
Read more >PENNY and foodora’s collaboration reaches national level
From mid-November, PENNY customers can now make even large purchases…
Read more >Related news
Holiday Shopping Study 2024: European Consumers Plan Ahead Amid Economic Pressures
The “Holiday Shopping Study 2024,” conducted by ShopFully and Offerista…
Read more >Nestlé Szerencs factory expands with new solar park
The 1.5 GW annual capacity solar park will come into…
Read more >Oversupply in the office market, returning demand in retail properties and hotels expected in 2025
The Hungarian commercial real estate market is currently characterized by…
Read more >