Lenneke Schils: itt az ideje, hogy a márkák hangosan kommunikálják az általuk kínált előnyöket
A Trade magazin május 25-én megrendezett Business Meetup rendezvényén a GfK részéről Lenneke Schils előadásában arról beszélt, hogyan élik meg a vásárlók az állandósulni látszó válságot, és hogyan alkalmazkodnak az új körülményekhez az elkövetkező időben, ami akár egy új korszaknak is tekinthető.
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
A soha véget nem érőnek tűnő válság során a vásárlók nagy része anyagi lehetőségei legvégső határához ért, és neheztel a márkákra és a kiskereskedőkre, amiért azok cserbenhagyták őket. Nem csoda, hogy tovább racionalizálják döntéseiket – különösen a magyar fogyasztók, akiknek a helyzete nagyon kiélezett mind anyagi, mind érzelmi szempontból.
Ám a válság a márkáknak lehetőséget is jelent, ha képesek narratívájukban a spórolás helyett az okos, észszerű költésre helyezni a hangsúlyt, ami bár ugyanazt jelenti, érzelmileg mégis egészen másként hat.
Félelmek és aggodalmak
Az anyagi-gazdasági aggodalmak idén tovább nőttek Európa-szerte és már minden második fogyasztó ezt nevezte legfőbb gondjának a fizikai egészség megőrzése és a személyes biztonság mellett.
Magyarországon a prominensen jelen lévő gazdasági aggodalmakhoz kapcsolódva a társadalmi egyenlőtlenség miatti félelmek is megjelennek. A talán túl elvontnak és távolinak tűnő klímaváltozásnál pillanatnyilag jóval megfoghatóbb hulladékhelyzet és környezetszennyezés is meglehetősen foglalkoztatja a megkérdezetteket, és az ország ebből a szempontból nagyjából ugyanott tart a „zöld érettségi skálán”, mint Európa más országai.
A fogyasztói bizalom lassú növekedésnek indult. Még Magyarországon is, ami jó hír, bár a változás egyelőre nem jelentős, és Európához képest a lemaradás e téren nőtt a háború okozta sokk, a választások kapcsán és a megélhetési válság közepette.
Megküzdési stratégiák
Európában tízből négy vásárlót tölt el aggodalommal az áremelkedés, és mondta azt, hogy további változtatásokkal igyekszik megbirkózni a nehézségekkel.
Magyarországon minden második vásárló nyilatkozott így – bár ez az arány már mérsékeltebb a fél évvel ezelőtti 60%-hoz képest. Tízből hat hazai háztartás nem jön ki a pénzéből, ami nagyban meghatározza gondolkodásukat, bizalmukat és költéseiket, minek eredményeképpen még többet próbálnak spórolni az FMCG-termékeken is, amin pénzügyi válság idején alapvetően nem szokás.
A magyar vásárló szereti „megvenni, amire szüksége van”, ugyanakkor nagyon árérzékeny. Bár helyzete szorult, elégedetlen a kínálattal és az FMCG-vásárlási élménnyel. Nem csoda, ha az olyan megküzdési stratégiák fontossága, mint az árellenőrzés, az akciók keresése, a kosárérték alacsonyan tartása, az élelmiszer-pazarlás kerülése és az olcsóbb márkákra váltás egyre csak nő, és már fontosabb, mint bárhol máshol Európában.
Összevetve az egyes kategóriákkal kapcsolatos elégedettséget és azt, hogy mennyire tervezik a vásárlók megváltoztatni az ezekkel kapcsolatos viselkedésüket, látható, hogy nincs túl szoros összefüggés közöttük. Nem azért vásárolnak kevesebbet egy kategóriából, mert azzal elégedetlenek, hanem mert egyszerűen nincs rá pénzük. Emiatt először a kényeztető termékekről – édesség, sminktermékek – mondanak le, de a magas kilogrammonkénti árú termékek – mint például a hús – is kikerülhetnek a kosarakból.
A megélhetési válság elhúzódásával valós a kockázata annak, hogy adott kategóriák, márkák kikerülnek a kosarakból, és esetleg nem is kerülnek oda vissza.
Ez azt jelenti, hogy a mennyiségek csökkenése miatt a kosárérték nem fejlődik ugyanolyan ütemben, mint az árak. Az élelmiszerárak magasba szárnyalásával az értékbeli forgalom és a kosárérték, bár nő más piacokhoz képest is, e növekedés még mindig nem éri el az élelmiszer-infláció szintjét köszönhetően a lefelé váltásnak, a kereskedelmi márkák térhódításának, a promóciós vásárlási arány növekedésének és a vásárlási gyakoriság változásának.
A COVID előtti szint alatt
A mennyiségi forgalom most először süllyedt a COVID előtti szint alá számos országban. Ez egyértelműen jelzi, hogy a vásárlók visszafogják költéseiket, ahogy Nyugat-, úgy Kelet-Európában és Magyarországon is, aminek következtében háromból két kategóriának már tavaly volumenveszteséget kellett elkönyvelnie. Az alapélelmiszerek – cukor, liszt – azok, amelyek forgalma nő az otthoni főzés trendjének hatására és amiatt is, hogy a Magyarországon bevezetett hatósági árszabás miatt ezek nem drágultak meg úgy, mint a többi termék.
Emellett egyre nő az egyszerre több üzletben való vásárlás aránya. A kosarak egyre kisebbek, és a vásárlók egyre inkább hoznak a kosár egészére vonatkozó döntéseket az egyedi termékválasztás helyett.
Azt hihetnénk, hogy a nagyobb áremelkedéssel jellemezhető kategóriákban a mennyiségi forgalom visszaesése nagyobb, illetve a saját márkák erősebbek, ám ezek között nincs közvetlen korreláció. Sokkal nagyobb hatása van ebben a tekintetben a termék funkcionalitásának és a fogyasztók életében betöltött szerepének, másrészt annak, hogy a vásárlók nem teljesen racionálisak, és a vásárlás visszafogása ellenére bizonyos legjobbnak, legízletesebbnek tartott márkák mellett kitartanak.
Kedveznek ezek a körülmények a saját márkák erőteljes jelenlétének, hiszen piaci részesedésük 30%-kal magasabb olyankor, amikor az egyes kategóriákban alacsony a márkaaktivitás (reklámozás, innováció, promóció). Emellett a saját márka 10%-kal nagyobb valószínűséggel tartja meg a máshonnan elnyert részesedését 5-10 éves távlatban.
Ezért a márkáknak most igazán érdemes kidomborítaniuk az általuk kínált hozzáadott értéket és a saját márkákat közvetlen versenytársként kezelniük, mert már rég nem csak az olcsóság és a magas árrés szól mellettük.
Mit tanácsol a kutató?
A legfontosabb megkönnyíteni a termékvásárlást azon vásárlók számára, akik a szokások rabjai: annak valószínűsége, hogy ők ugyanazt a márkát választják, mint legutóbb, 40%. Ez a valószínűségi arány 60%-ra nő a harmadik alkalommal, és felére eshet vissza üzletváltáskor csak azért, mert a vásárló nem biztos, hogy megtalálja ugyanazt a terméket egy új környezetben. Lényeges, hogy a forgalmazott márkánk mindig jól látható legyen.
Ahhoz, hogy egy márkatermék a kosárban landoljon, nem feltétlenül van szükség eget rengető innovációra, éppen elegendő, sőt kötelező a versenytársakéitól megkülönböztető jellemzőket – a funkcionális és érzelmi előnyöket – kidomborítani.
Okot adhat a vásárlásra egy termék kiváló minősége, a nagyobb választék, de az észszerűen megállapított normál és promóciós ár és az ezen felül hozzáadott érték is, úgymint megfelelő ár-érték arány, egészségesség, fenntarthatóság, kényelem és a „vow” élmény.
A válságból apró lépések vezethetnek ki. Mutassuk meg a márkát újra a vásárlóknak, majd definiáljuk újra, milyen előnyöket nyújt a mi márkánk funkcionális és érzelmi szempontból, illetve a felelősségvállalás vonatkozásában! A márkánk legyen ott, ahol a vásárlók – akár a diszkontban – és legyen könnyen elérhető. A POS, az aktiváció, a másodlagos kihelyezés és a jól láthatóság alapvető. Fontos a termék kipróbálásának ösztönzése akár promóció útján.
És talán a legfontosabb, hogy hallassuk a hangunkat – ám a kommunikációban ne csak az alacsony árra összpontosítsunk, hanem erősítsük meg a fogyasztóban a döntés észszerűségének érzését is. //
Related news
Shoppers don’t want sustainable, but they want organic?
In Germany the proportion of people who regularly buy sustainable…
Read more >German consumers save a record amount on sustainable food
The propensity to buy sustainable products in Germany has fallen…
Read more >Retail’s share in household spending continues to fall in the EU
In 2023 spending in retail declined for the second year…
Read more >Related news
The laboratory of the University of Pécs, suitable for conducting grape and wine analytical tests, has been renovated
The recently modernized laboratory of the Viticulture and Enology Research…
Read more >Hungarian tourists in Croatia set another record year
In line with the third consecutive year of increasing numbers,…
Read more >Coffee has become more expensive in Italy
The price of a cup of espresso, beloved by Italians,…
Read more >