Keserű és édes
Körképünkben ismét együtt foglalkozunk az IWSR által flavoured spiriteknek, azaz ízesített égetett szeszes italoknak nevezett, változatos termékcsoporttal. Némelyik közülük sokféle változatban, új és újabb ízekkel jelenik meg, mások megközelíthetetlenek a termékfejlesztők számára, legalábbis ami az ízvilágukat illeti. Összeállításunkban a piac néhány jellemző szereplője beszél az általuk forgalmazott italfajták jellegzetességeiről, pozíciójáról, lehetőségeiről.
A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.
Likőrök, keserűk, ánizsos italok, spirit aperitívek (például a vermutok, azaz likőrborok) és a Fruit Eaux-de-Vie-k (azaz gyümölcsalapú szeszes italok: például pálinkák): az italok e szó szerint is színes kategóriáját definiálja az IWSR – az alkoholos italok piacának legnagyobb adatgyűjtő és -elemző információs bázisa – ízesített égetett szeszes italként.
A kategória
– A legfrissebb IWSR-jelentés szerint az elmúlt 5 évben az ízesített égetett szeszes italok kategóriáján belül a bitterek forgalma növekedett – elemez Piri Attila, a Heinemann Testvérek Kft. marketingigazgatója –, a többi viszont stagnált a magyar piacon. A kategórián belül egyértelműen a bitter pozíciója a legerősebb Magyarországon.
Az édes likőrök alapvetően ízesített termékek, a legsikeresebb bitter ízesítések gyümölcs- és kávéalapúak. Az ízesített termékek nagyszámú megjelenése egyébként általánosan is jellemző, legyen szó vodkáról, ginről, de egyre gyakoribb a whiskyk és a tequilák kategóriájában is. Az ánizsalapú italok kultúrája, tradíciója nem igazán jellemző nálunk.
Édes likőröket egyre inkább csak az idősebb korosztály fogyaszt, hasonló a krémlikőr kategória is. A fiatalabb korosztály inkább koktél formájában iszik krémlikőrt, a kategória a HoReCa-ban is próbál jobb pozíciót szerezni magának. Nem tudjuk, hogy az elsősorban a fiatal fogyasztókhoz kötött alacsony alkoholtartalmú italok trendje mikor, hogyan ér el bennünket, egyelőre mi nem érezzük jelenlétét.
A Heinemann a Berentzen és Mozart likőröket, a Caffe Borghetti kávélikőrt és a Tatratea-t forgalmazza a kategóriában – mondja el Piri Attila. – A Tatratea jelentős forgalomnövekedést ért el, ám a többi volumene inkább stagnálást mutat az idei évben. A Mozart likőr továbbra is tartja pozícióját, a retail csatornában erős a márka disztribúciója, míg a Berentzen likőrök jelenléte a HoReCa csatornában, elsősorban a keleti régióban szilárdabb.
Tradicionális márkák
– A klasszikus keserűk esetében – véli Kovács Dávid Gábor, a Zwack marketingigazgatója – a modernitást és hagyományokat ötvöző, a mindennapok ízvilágához illeszkedő és arra építő ízvariációk tudják elnyerni a fogyasztók tetszését. Az édes likőröket főként a fiatal korosztály, 18–25 év közöttiek fogyasztanak, emellett pedig a 35–40 év közötti nők szeretik elsősorban, de a klasszikus ízeinket, mint például a Fütyülős Barack, előszeretettel fogyasztják férfiak is.
Az Unicum termékek a prémium kategóriába sorolhatók, az Unicum Riserva pedig a szuperprémium kategóriát képviseli. A keserű likőrök fogyasztói, habár dominánsan férfiak, az ízesített variánsokat fogyasztók között a nők is szignifikánsan jelen vannak.
Az Unicum család legújabb tagja az Unicum Barista, amely 2021 áprilisában a pandémia időszakában került bevezetésre, közel 3 éves fejlesztői munka eredményeképpen. Számtalan marketingaktivitással támogattuk a termékbevezetést; megteremtettük a Barista világot. Az Unicum Barista a hagyományok tiszteletével, azonban a mai trendek figyelembevételével jött létre – egyesíti a keserűlikőr-fogyasztás és a kávézás hagyományát. A fő alkotóelemei a klasszikus Unicum, valamint az arabica kávé, az ital a tölgyfahordós érleléssel nyeri el végleges karakterét. A termékfejlesztés során nagy hangsúlyt helyeztünk az ideális kávé megtalálására, közel 30 kávé tesztelése után sikerült megtalálni a legmegfelelőbbet. Ez végül egy Costa Rica-i ültetvényről származó, úgynevezett honey eljárással feldolgozott Caturra catuai variáns lett, amelyhez a kávébabok a rajtuk lévő mézes réteggel együtt kerülnek szárításra.
– A világ a minőségi fogyasztás irányába tart – mutat rá Nagy László, a Kunság-Szesz tulajdonosa –, a prémium kategória erősödött. Az ízesített italok eladása világszinten is nőtt. 2022–2023 trendjei közé tartozik a keserű íz vonzereje: önállóan és koktélokban is. A Y- és az Z-generáció érdeklődik az újdonságok, az érdekes, különleges, új ízek iránt, a termékbemutatóinkon ma a kávés íz a legnépszerűbb. Azt tapasztaltuk, hogy a COVID idején felfutó online vásárlás mára mérsékelődött, mintha a magyar fogyasztók a klasszikusabb, konzervatívabb vásárlási formákat jobban kedvelnék. Egyedül a fiatalabb korosztályoknál észleljük a social shopping melletti elköteleződést.
Az elmúlt évben továbbfejlesztettük a prémium keserűnket, a Mátyás Keserű Likőrt: a klasszikus íz mellett ma már szilvás, meggyes és kávés ízben is kapható. Ez utóbbi a fiatalabb fogyasztók körében rendkívül népszerű. A vendéglátóhelyeken elérhető keserűlikőr-márkák közül a harmadik szereplővé a Mátyás Keserű Likőr vált. Egy éve mutattuk be a termékcsalád legfiatalabb tagját a Mátyás Strong Coffee-t magasabb, 37% alkoholfokkal, karakteres, egyedi kávés ízzel.
2022-ben a Petőfi 200 évforduló tiszteletére alkottuk meg a Pilvax Kávélikőrt, amely egy fűszeres illatú, selymes, kávéízű, 33% alkoholfokú ital.
– A flavoured spirit kategóriába tartozik a DunaPro által forgalmazott Campari portfólió két zászlóshajója, az Aperol és a Campari – állapítja meg Bujdosó Csenge, a Dunapro brand managere. – A legújabb IWSR-adatok alapján 2021-ről 2022-re mindkét márka globális forgalma volumenben két számjegyű növekedést ért el.
Az Aperol hazai értékesítésének volumene a kategória átlagát meghaladó mértékben erősödött ugyanebben az időszakban, és a Campari is növekedni tudott, ám ennek ellenére a környező országokhoz képest még mindig növekedési pályájuk elején járnak. Az Aperol már a legtöbb hazai és nemzetközi lánc polcain megtalálható. Kiemelt célunk, hogy a márka láthatóságát a vendéglátóipari egységekben is erősítsük báreszközökkel, egyedi dekorációval, de márkanagykövetünk bevonásával gyakran szervezünk Aperol esteket, edukációs célú és „perfect serve” tréningeket szerte az országban.
Az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes italok iránti igény világszinten egyre nő, már nálunk is érzékelhető. Az Aperol Spritz és Campari alapú könnyű, alacsony alkoholtartalmú koktélok számos fogyasztási alkalomhoz illenek, különböző napszakaszokban.
A kor szava
– A flavoured spiritek kategóriában – a fruit eaux de vie alkategóriában – a Fütyülős mellett megtalálható számos más Zwack márka, többek között a Vilmos, Óbester és a Kosher márkánk – hangsúlyozza Kovács Dávid Gábor. – Ezek 2022-ben teljesítették a 2021-es volumenszintet, közülük a Fütyülős ugrik ki: 20%-os növekedését főként a kiskereskedelmi csatorna eredményezte, de a gasztronómiában is erősödni tudott, a limitált csomagolású termékeknek, valamint az új íz, a Görögdinnye bevezetésének köszönhetően. Idén bevezettük a Trópusi Gyümölcsök variánst is. Az új ízek fejlesztésekor igyekszünk minden évben a nemzetközi trendekhez igazodva választani, figyelembe véve persze a magyar ízlésvilágot is.
– Mind az Aperolt, mind a Camparit főként koktél formájában fogyasztják – magyarázza Bujdosó Csenge –, az elemzések szerint elsősorban a spritz típusúak teszik őket rendkívül népszerűvé.
Az Aperol Spritz 2022-ben már a 6. helyre lépett elő a legnépszerűbb koktélok listáján (Drinks International, 2022 Best Selling Cocktails), de még mindig hatalmas potenciált látunk a növekedésben. Színével, elegáns és izgalmas szervírozásával magára vonja a figyelmet, íze frissítő.
Az időtlen klasszikus Campari a legtöbb vendéglátóipari egységben megtalálható, olyan népszerű koktélok alapjául szolgál, mint például a Campari szóda vagy a Garibaldi. A Negroni, amely egyszerre lovagolja meg a klasszikus koktélok, a keserű ízek, a gin és az aperitivo-kultúra trendjét, és amelyet 2022-ben a világ legnépszerűbb koktéljának választottak – ugyancsak Camparival készül.
A vendéglátóipari egységekkel közös célunk emellett az Olaszországban hagyománynak számító aperitivo-kultúra meghonosítása. Ez a késő délutáni, munka utáni, de vacsora előtti időszak, amelyet barátaink társaságában, könnyű koktélokat és harapnivalókat fogyasztva töltünk, hogy kikapcsolódjunk, és rákészüljünk a vacsorára. Ennek érdekében Aperitivo időszak meghirdetését, és Aperitivo itallap bevezetését javasoljuk a partnereinknek.
A jövőben mindkét márkától dinamikus fejlődést várunk globális és hazai szinten egyaránt.
Fejlesztések
A Tatratea a jól sikerült 21. századi termékfejlesztés tipikus példája – mondja Piri Attila –, tucatnyi fajta érhető el Magyarországon is. Három megközelítésben készül: az első széria alapja a „tea”, a második sorozat gyümölcsalapú, mindkét esetben az alkoholfok és az ízesítés adja az egyediséget. Ezek likőrök – eddig ezt a kérdést az IWSR nem jó helyen kezelte, de a következő frissítéskor már javítva kerül az elemzésbe! A harmadik széria bitter, ám ez jelenleg minimális részesedéssel bír a Tatratea forgalmából globálisan is.
A legismertebb, legkedveltebb Tatratea ízek a 42; 52; 62 és a 72-es – a számok persze alkoholfokot jelentenek. Az 52%-os Tatratea az alaptermék, fekete teán kívül más ízesítés nincs benne. A többi változat szintén teaalapú, amelyeket minden esetben kizárólag természetes alapanyagokkal ízesítenek.
A fejlesztéseket illetően több irányban is gondolkodunk – szögezi le Nagy László. – Jól látható az RTD-italok erős világpiaci trendje, bár a hazai piacon még nincs erős jelenléte, ami persze változhat. Kísérletezünk ezen a téren is, hogy időben legyen piacra dobható termékünk.
A promóciós eseményeink és a fogyasztói visszajelzések azt mutatják, hogy a fiatalabbak szívesen fogyasztják az ízesített italokat, de koktéljaink minden korosztálynak ízlenek. Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók komplexebb élményekre vágynak. Az ízélmény mellett a látvány szerepe is megnőtt: sokszor a hűha élmény megadása hoz eredményt.
Az egészségtudatos életmód igényének köszönhetően erősödik a no&low trend, e termékek fogyasztása 2026-ra várhatóan 1/3-dal növekedni fog. Piaci rést jelenthet a hazai gyártóknak is; mi is dolgozunk olyan terméken, amelyik belefér ebbe a növekvő kategóriába. Az év során szorosabb partneri együttműködéseket alakítottunk ki direkt értékesítési hálózatunk fejlesztése érdekében, hogy közvetlen kapcsolatba kerülhessünk a HoReCa szektor szereplőivel. //
Csökkenő kereslet a gyomorkeserűk iránt
Az NIQ kiskereskedelmi indexe kilencféle égetett szeszes italt vizsgál (gyomorkeserű, vodka, whiskey, pálinka, likőr, vermut, rum, gin, brandy), amelyek között a legnagyobb a gyomorkeserűk kategóriája. Piaca 7%-os értékbeli növekedést produkált, ezzel 41 milliárd forintra nőtt a hazai gyomorkeserű-forgalom a 2022. augusztus és 2023 júliusa közötti időszakban a megelőző 12 hónaphoz viszonyítva. Az értékbeli növekedés mellett a volumentrend azonban 6%-os csökkenést mutat, így megállapítható, hogy a gyomorkeserűk értékbeni növekedését is az árszívonal vezérelte.
A fogyasztók a legtöbb gyomorkeserűt kisboltokban szerzik be, a vásárlások közel 47%-a a kis, 400 négyzetméter alatti üzletekben történik. A fennmaradó részben közel azonos arányban osztoznak a hipermarketek, valamint a szupermarketet és diszkontot magukba foglaló lakóhelyközeli üzletek.
Továbbra is stabil a gyártói és kereskedői márkás termékek aránya, habár a gyártói márkás termékek felé billen a mérleg, 89%-át teszik ki a gyomorkeserű kategóriának értékben. A kereskedői márkás termékek részesedése is stabil 11% maradt. Utóbbi eladási volumene kisebb mértékben csökkent, a gyártói márkákénál alacsonyabb árszínvonal-emelkedésnek köszönhetően.
Nem történt változás a kiszerelésméretek fontosságában. A gyomorkeserűk legkeresettebb kiszerelése Magyarországon a 7 deciliter és 1 liter közötti 29%-os piacrésszel; de hasonlóan népszerűek a fél liter és 7 deciliter közötti italok, amelyek 28%-ot tesznek ki a teljes kategória eladásából. A harmadik legnagyobb forgalmú palacktípus a 2 deciliter alatti, ami szintén stabilan tartotta 21%-os részesedését. //
Related news
Tesco expects biggest ever Christmas for no and low-alcohol
Tesco is expecting to see its biggest ever demand for…
Read more >Related news
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Hungary are this year’s winners
This year, Trade Magazine announced the Christmas TV Ads 2024…
Read more >This year’s CO-OP Star Silver Pine and Silver Star awards have been presented
As every year before Christmas, this December, the CO-OP Star…
Read more >Declining company numbers, permanent half-million limit
In 2024, the number of partnerships is expected to decrease…
Read more >