Fogyasztás egy válságos időszakban
A Reacty Digital két évet is felölelő összehasonlító kutatása szerint a 18–79 éves lakosság háromnegyede nagyobb értékű vásárlás előtt mindig alaposan tájékozódik. Különösen igaz ez a diplomásokra és a nyugdíjasokra, míg a 30 év alattiak valamivel kevésbé körültekintőek, ha nagyobb kiadásról van szó. Tízből hatan-hatan próbálják termékek elhagyásával vagy olcsóbb termék választásával visszafogni a kiadásaikat. Olcsóbb, például saját márkás terméket leginkább a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (ilyen mondjuk az élelmiszer) esetében választanak, míg a lakosság tizede minden területen a kedvezőbb árakat keresi. Ezek nem feltétlenül új stratégiák, ugyanakkor 2023 júliusában tízből hatan nyilatkoztak úgy, hogy az akciók, a leárazások fontosabbak számukra, mint fél évvel azelőtt.
A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.
– A magyar fogyasztók közvetlenül érzékelik ezt a vásárlásaik során, többségük nagyon negatívan éli meg, és emiatt elterjedtté váltak a különböző spórolási szokások olyan társadalmi körökben is, ahol ez korábban kevésbé volt jellemző – összegzi Szeles Péter, a Reacty Digital ügyvezetője.
Online vásárlásnál is megvannak a spórolási technikák: a vásárlók több mint fele a legkedvezőbb árú átvételi módot választja, és/vagy összevonja a rendeléseit, hogy spóroljon a szállítási díjon.
A Reacty Digital kutatása során három fogyasztói csoport rajzolódott ki. A fogyasztók körülbelül fele (1) racionálisan viselkedik ebben a helyzetben, alaposan tájékozódik vásárlás előtt, valamennyire igyekszik spórolni termékek elhagyásával, olcsóbb termék választásával, online vásárláskor a rendelések összevonásával vagy a legolcsóbb szállítási mód kiválasztásával, de nem viszi ezeket túlzásba.
A lakosság bő harmada (2) szorongó fogyasztóvá vált – vagy már eleve az volt – ebben a gazdasági helyzetben, sokkal jobban odafigyel a vásárlásai során, és sokkal negatívabban éli meg az inflációt, az árstopok kivezetését, mint mások. A harmadik fogyasztói csoport a (3) könnyed költekezők, akiknek az aránya egy év alatt (2022 júliusa és 2023 júliusa között) 23%-ról 14%-ra csökkent, azonos mértékben növelve ezzel a racionális és a szorongó csoport méretét is. //
Related news
Many consumers not aware of AI is in play during online shopping
Well more than half of consumers, 71%, don’t realize they…
Read more >Shell Hungary survey reveals new trends in digital shopping
Smartphones have become an integral part of our daily lives,…
Read more >Every fourth Hungarian would like to improve their digestive well-being, but doesn’t know how
The start of the new year is a time for…
Read more >Related news
GKI business climate index at nineteen-month low
The slightly negative trend continued in the first month of…
Read more >There is a psychological limit to domestic hospitality spending
This is also evident from the representative research commissioned by…
Read more >CEOs live their everyday lives in a state of redesign
The world’s CEOs are reimagining their daily lives: 63% have…
Read more >