Ezért megfizetünk! – de legalább gyorsan és kényelmesen

By: Budai Klára Date: 2023. 09. 15. 12:55

A retailtechnológia területén több olyan fejlesztési irány is körvonalazódik, amelyek külön-külön is forradalmasíthatják a szektort. Ezek jelentős része a kasszazónát érinti. A legtöbb szó mostanság ezen a téren is a mesterséges intelligenciáról esik, amelynek az ellátási lánc optimalizálása és a személyre szabott ajánlatok generálása mellett számos területen hasznát vehetik a boltok.

A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.

Az elmúlt időszakban ígéretes példákat látunk az önkiszolgáló kasszák felszerelésére kamerákkal, amelyek AI-alapú képfelismerő szoftverekkel karöltve kiválthatják a scannelést, és a lopásvédelemben is áttörést hozhatnak.

A kiskereskedelemben rövid távon a kasszazónák teljes automatizálása lesz az egyik legfőbb trend

Bessenyei Attila, Laurel

Bessenyei Attila
ügyvezető
Laurel

– Szintén nagy távlatok rejlenek az RFID-technológiában, amelyet pl. a Laurel önkiszolgáló kasszák használnak a Decathlonokban, hazánk mellett már 5 külföldi országban is. Biztos, hogy a visszajelzések alapján a kiskereskedelmi szektor legnagyobb „wow-élményét” adó megoldás folyamatosan terjedni fog a sport-, a ruházati, az elektronikai és a játékszegmensben, egyre kisebb méretű üzleteknek is – avat be Bessenyei Attila, a Laurel Kft. ügyvezetője.

A vállalatnál úgy látják, a boltok világában rövid távon a kasszazónák teljes automatizálása lesz az egyik legfőbb trend.

Hatékonyságnövelés mesterfokon

A Laurel saját fejlesztésű önkiszolgáló kasszáinál a jó kezelhetőség mellett a nagy pakolófelület, a távoli engedélyezés lehetősége és az öntanuló súlymérleg is szükséges ahhoz, hogy az elakadások, beavatkozások számát jóval az iparági átlag alatt tudják tartani.

– Ennek is köszönhető, hogy nem ritkán egy adott bolt napi vásárlóinak 85-90%-a az eszközeinket használja fizetésre. A megoldásunk immár 11 üzletláncban van jelen, a multiktól a legnagyobb magyar tulajdonú hálózatokig – tudjuk meg Bessenyei Attilától.

Önkiszolgáló kasszáikat a pandémia kitörésekor kezdték tömegesen telepíteni, de ma már a kereskedők fő mozgatórugója egyértelműen a hatékonyság növelése, a szűkös munkaerőre és az elszálló bérköltségekre adható, leginkább megtérülő válasz megtalálása.

– Viszonylag új keletű és némiképp talán meglepő igényként említhetjük, hogy számos, eredetileg csak bankkártyát elfogadó önkiszolgáló kasszánkat szereltük fel utólag készpénzes modullal.

Előrelépés a szegmensben az e-nyugták ügye. A Laurel évekkel ezelőtt bemutatta saját megoldását, ezért is üdvözlik, hogy a közeljövőben a szabályozás is lehetővé, majd kötelezővé teszi ennek gyakorlatát.

– Azon túl, hogy minden eszközünket felkészítjük a ma még nem részletezett új technológia alkalmazására, a vásárlók által használható eNyugta-applikációra is lesz saját megoldásunk, ami a törvényi megfelelés mellett a kereskedők és a vásárlók kezébe ad majd minden lehetőséget, amit az új technológia kínál – ígéri a Laurel Kft. ügyvezetője.

A Laurelnél folyamatosan nyomon követnek minden, a témához kapcsolódó újdonságot, hogy a legjobb nemzetközi gyakorlatokat azonnal a hazai kereskedők szolgálatába állítsák. A tervek szerint még idén elindítanak Magyarországon egy olyan magas fokon automatizált felügyelésmentes üzletet, ami akár mérföldkövet is hozhat a kiskereskedelem számára.

Az önkiszolgáló kasszákról vegyesek a vélemények, sokszor kell hozzá dolgozói segítség

Okos és még okosabb fizetési megoldások

A magyar piac fejlődésének nagy lökést adott az új szabályozás, amely kötelezővé tette az elektronikus fizetési lehetőség biztosítását. Azóta mind a felhasznált eszközök, mind a kapcsolódó szolgáltatások versenyképesek a legfejlettebb nyugat-európai piacokkal. A következő lépés előreláthatóan az Android-alapú POS-terminálok lokális elterjedése lesz, amelyekre applikációkat lehet telepíteni, így a felhasználói igényeknek megfelelően testre szabhatók. A másik fontos piaci trend a SoftPOS, azaz a szoftver alapú POS-terminálok gyors terjedése. A technológia lényege, hogy nincs szükség külön fizikai terminálra, akár egy egyszerű okostelefont is használhatunk a fizetések elfogadására.

A kasszák tekintetében az önkiszolgáló változatok a legelterjedtebbek, de RFID- és EAN-rendszereket is sok helyen bevezettek már. Az önkiszolgáló kasszákról vegyesek a vélemények, sokszor kell hozzá dolgozói segítség, és viszonylag több munkát jelent a vásárlónak, ami az EAN-rendszereknél is igaz lehet. Az RFID egy jó megoldás, azonban drága a chip és a munkaerő sem olcsó, hiszen minden termékre egyesével kell felragasztani az RFID-címkéket.

– Az általunk kínált automatizált, pénztármentes technológia előnye a gyorsaság, és az, hogy a vásárlónak nem kell plusz feladatot elvégeznie. Egyszerűen a táskájába teheti a kiválasztott termékeket, és ezután már nincs más dolga, mint kisétálni az üzletből – tájékoztat Kende Gábor, a Kende Retail Operation Kft. ügyvezetője.

Vásárlás, korlátozások nélkül

A Kende Retail Operation Kft.-nél kétféle beléptetési rendszer érhető el az automatizált kiskereskedelmi egységekhez. A rendszer applikációval és – a MYPOS fejlesztésének köszönhetően – bankkártyával is működik.

Kende Gábor, Kende Retail

Kende Gábor
ügyvezető
Kende Retail Operation

– Ez utóbbi világújdonságnak számít, hiszen az egyetlen olyan megoldást kínáljuk, amely előengedélyezés nélkül működik, azaz a bankkártyás vásárlás a kártyán előre zárolt nagyobb összeg nélkül történik. Ez előnyös a vásárló szempontjából, hiszen, ha csak egy kólát szeretne venni, nincs szükség arra, hogy ehhez több ezer vagy akár több tízezer forint álljon rendelkezésre a számláján. Előnyös a kereskedő számára is, mert nem korlátozzuk az eladását egy előre meghatározott, adott keretösszeg erejéig. A megoldás biztonságos fizetést biztosít a vásárlónak, mivel a kártyaadatok nem kerülnek a kereskedőkhöz, továbbá felgyorsítja a vásárlási folyamatot és növeli a hatékonyságot – fejti ki Kende Gábor, aki azt is elárulja, hogy jelenleg speciális beléptetési rendszereken dolgoznak.

Az idei évi új megoldásuk közé tartozik még a bankkártyás vásárláson kívül a Satellite Store, ami épületen belül bárhol kiépíthető. Belső berendezése szabadon alakítható: lehetőség van szárazpolc, hűtő, mélyhűtő és kávéautomata elhelyezésére.

– A másik újdonságunk az MI hűtőszekrény. A hűtők ajtaja applikációval vagy bankkártyával nyitható, a fizetés is ezeken keresztül történik. A hűtőn helyet kapott egy digitális kijelző is, amelyen akciók vagy vásárlói tájékoztatók futtathatóak, applikációs vásárlás esetén az üzenetek akár személyre is szabhatóak – nyilatkozza az ügyvezető.

Egyre több üzletlánc tesztel automatizált kiskereskedelmi egységeket

Minél több adat, egyszerűen és gyorsan

Szintén jelentős trend az MI (Mesterséges Intelligencia) alkalmazása, különösen a gépi tanulás, például az önkiszolgáló kasszák területén. Már ma is lehetséges a vásárlók korának megbecslése számítógépes algoritmusokkal korhatáros termékek értékesítéséhez, vagy a zöldség-gyümölcs és a pékáru felismerése. Ez gyorsabb és gördülékenyebb vásárlási folyamatot biztosít, és csökkenti a téves rögzítésekből, valamint a visszaélésekből eredő hibalehetőségeket.

Vevői oldalról az önkiszolgáló kasszák egyszerű és a gyors kezelhetősége mellett ma már elvárás, hogy törzsvásárlói előnyeiket is gond nélkül érvényesíthessék. Az üzletek szemszögéből is merülnek fel újabb igények, mint például a cég arculatára szabott kezelőfelület vagy akár az érintőképernyős másodlagos kijelző, ahol a vásárlóknak lehetősége nyílik a pénztáros munkájának értékelésére, esetleg egy új ajánlat megtekintésére.

Szabó Dávid, Szintézis

Szabó Dávid
vezérigazgató
Szintézis

– Ezeket az igényeket folyamatosan gyűjtjük és a megoldás kifejlesztése után építjük is be meglévő rendszereinkbe – mondja Szabó Dávid, a Szintézis Informatikai Zrt. vezérigazgatója.

Folyamatos innovációk

A Szintézisnél a jelenleg meglévő megoldásaik – kereskedelmi szoftver, önkiszolgáló pénztárgép, kioszk, elektronikus polccímke – mellett nagy hangsúlyt fektetnek innovatív termékeikre is. Ilyenek például az e-sín és a Wi-Spot, melyek in-store marketingeszközként vásárlást ösztönző, célzott ajánlatokkal szolgálnak a vásárlók számára. De vannak újdonságaik a kereskedelmi dolgozók munkájának megkönnyítésére is, úgymint az elektronikus polctükör, mely az árufeltöltés folyamatát teszi hatékonyabbá.

– Ez évi legfőbb feladatként a felhős kereskedelmi rendszerünk kiterjesztését és továbbfejlesztését tűztük ki magunknak, melybe szeretnénk az innovációinkat is integrálni. Emellett gőzerővel dolgozunk a személyzet nélküli üzlet koncepcióján is – informálja lapunkat Szabó Dávid.

Újabb és újabb igények

Bakonyi András
country manager
Ingenico Hungary

A kereskedelem szereplői egyszerű, megbízható és alacsony költségű kártyaelfogadási megoldást keresnek. Emellett egyre nagyobb az igény a teljes körű szolgáltatásokra, amelyekben benne van a terminál, a szoftver, a telepítés/üzemeltetés, a call center, a távoli elérés, valamint a kiegészítő applikációk is.

– Ezek azok az igények, amelyekre a testre szabható Android-alapú POS-termináloknak, valamint a terminál mint szolgáltatás (TaaS) és a fizetési platform mint szolgáltatás (PPaaS) típusú új üzleti modellek jelentik választ – jelzi Bakonyi András, az Ingenico Hungary country managere.

Széles körű fizetési megoldások

Az Ingenico a kereskedelem minden szereplője számára kínál megoldásokat. Ezek tevékenységi körtől függően lehetnek a mindenki által ismert asztali vagy hordozható POS-terminálok, hagyományos vagy Android alapú bankkártya-­olvasó terminálok, kasszaintegrációt tartalmazó modellek, önkiszolgáló megoldások, kis méretű mPOS mobileszközök vagy okostelefon-terminálok (SoftPOS).

– Minden modellünk képes a bankkártyán túl más fizetési módokat is elfogadni, termékeink támogatják a QR-­kód- megjelenítést, beépített kamerával és érintőkijelzővel rendelkeznek, de már vénaszkenneres megoldásunk is létezik – vázolja Bakonyi András.

Hozzáteszi: a nyílt forrású Android-alapú terminálok skálája tovább bővül az idén, már nemcsak a felsőbb kategóriákban lesznek elérhetők, hanem megjelentek az alsó és középkategóriában is.

Nemcsak vevői, hanem kiskereskedői oldalról is merülnek fel igények az önkiszolgáló kasszákkal kapcsolatban – például a cég arculatára szabott kezelőfelület

Felturbózta a fejlesztéseket a pandémia

Dr. Biró Fruzsina
Szilvia
ügyvezető
Origo-Software

A pandémia megmutatta a szektor szereplői számára, hogy a változásokhoz való alkalmazkodás elengedhetetlen a cég működéséhez és fejlődéséhez.

Gyárleállás, chiphiány, logisztikai nehézségek jellemezték a COVID időszakát. Eszközök és berendezések terén a gyártóknak át kellett állniuk új típusokra, amelyek könnyebben gyárthatóak és modernebbek. És mindezt hamarabb, mint ahogy azt a termékek életciklusa megkívánta volna.

– A home office egy ideig biztosan velünk marad. A munkatársak munkájának távoli összehangolása jelenleg is kihívást jelent – emlékeztet dr. Biró Fruzsina Szilvia, az Origo-Software Kft. ügyvezetője.

Kis- és nagykereskedelmi funkciók

Az Origo számítógép alapú kasszaprogramot kínál egy nagy tudású, felhőalapú háttérrendszerrel, számlázóval és web­shop-összekötéssel. Kasszájuk egyedi vonása az úgynevezett kosaras promóció, mellyel a vállalkozások nagyon rugalmasan tudnak akciókat szervezni. Automatizáltan működik, ami nagyban segíti a pénztáros munkáját.

– A www.keszletem.hu általában kereskedelmi vállalkozások számára készült, míg a www.muzzi.hu múzeumok és attrakciók jegy és ajándéktárgy értékesítését támogatja. Ez utóbbi megoldás automatikus rendelési funkciót és bizományosi elszámolást is magában foglal az egyedileg megszemélyesített ajándéktárgyakat forgalmazó kkv Média mysouvenir termékeinek értékesítése kapcsán – emeli ki dr. Biró Fruzsina Szilvia.

A www.keszletem.hu kiskereskedelmi és nagykereskedelmi funkciót is ellát. A rendszer webshoppal összekötött, így ideális olyan boltok, bolthálózatok részére, ahol van egy vagy több fizikai bolt, webshop és nagykereskedelmi tevékenység is.

– Idei célunk a rendszer továbbfejlesztése, hogy a kereskedelmi tevékenység minél kevesebb, egyszerűbb adminisztráció­val járjon – fűzi hozzá az ügyvezető.

Elengedhetetlen a rugalmas hozzáállás

Buze András
cégvezető
Diebold Nixdorf Hungary

A tavalyi inflációs hullám és a rezsiárak emelkedése a vásárlók mellett a retail szektort is érzékenyen érintette, hiszen a gyakori árváltozások lekövetése sok nehézséget okozott az üzletekben.

– Egyértelmű tendenciát látunk olyan POS és SCO megoldások irányában, amelyek a korábbiaknál jóval nagyobb rugalmasságot biztosítanak a kiskereskedőknek, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó vásárlói szokásoknak és igényeknek a vásárlást lezáró fizetési folyamatok és lehetőségek tekintetében. Nem új trend a fenntartható és energiatakarékos megoldások alkalmazása, de a technológia ennek támogatására az. Egyre több kereskedő épít be energiahatékonysági és fenntarthatósági előírásokat a pályázataiba, időtálló megoldásokat keresve – mutat rá Buze András, a Diebold Nixdorf Hungary cégvezetője.

Fókuszban az MI

A Diebold Nixdorf zászlóshajójának számít a DN Series™ EASY termékcsalád, amelynek kiskereskedelmi célú önkiszolgáló megoldásai egyedülálló moduláris felépítést, egyszerűsített integrációs lehetőséget és a legmagasabb rendelkezésre állást kínálnak.

– A hangsúly továbbra is az MI szélesebb körű integrációján, illetve a moduláris felépítés fejlesztésén van. Ennek egyik 2023-as innovatív eredménye a SCO portfólió bővítése a DN Series™ EASY ONE ultrakompakt, akár hibrid működésre is alkalmas önkiszolgáló megoldással. Továbbá kiemelten kezeljük a 2023 során várható elektronikus pénztárgépekkel és e-nyugta adással kapcsolatos új szabályozást, amelynek kidolgozásában más piaci szereplők mellett együttműködünk a hatóságokkal – jelenti be Buze András.

Szponzorált illusztráció

Nem fogynak el a kihívások

A jelenlegi inflációs környezetben a retail IT-piacon lecsökkent a beruházások száma, sokan vannak, akik kivárnak, és halasztják a fejlesztéseket.

Várkonyi Gábor, CMO24 Hungary

Várkonyi Gábor
vezérigazgató
CMO24 Hungary

– Az új kihívás, amellyel minden gyártó és fejlesztő szembenéz, az ePénztárgépek 2024-től kezdődő bevezetése. Mindenki erre fókuszál, és próbálja a legjobb megoldást a piacra bevezetni – hangsúlyozza Várkonyi Gábor, a CMO24 Hungary Zrt. vezérigazgatója.

A CMO24-nél, érzékelve a változások előszelét, az eszközeiket megreformálták, így 2023. július 1-ig az NTAK bevezetéssel foglalkoztak, mellyel kedvező piaci megoldást adnak a vendéglátó szektornak.

– Ősztől kezdjük meg szoftveralapú kiskasszáink éles tesztelését. Ezzel szeretnénk áttörést elérni, és természetesen a rendelet változásainak megfelelni, támogatni a jogszabály alkotóinak törekvéseit. Jelentős fejlesztések vannak a tarsolyunkban, melyek tovább segíthetik a kkv-szektort. Ezek első lépései az ePénztárgépek szoftveres és hardveres bevezetése, majd az erre épülő infrastruktúrával komoly értékajánlatokkal szeretnénk egyszerűsíteni a kisvállalkozói kört, hogy a vállalkozásuk vezetését megkönnyítő információkat kapjanak a rendszereinkből. Ezzel költséget és időt megspórolva a tulajdonosoknak – adja hírül Várkonyi Gábor. //

Related news