Magazin: Emberszámban
Két számjegyű az állateledelpiac bővülése, ezen belül látványos a diszkontok előretörése. A csatorna jó lehetőséget lát a kategóriában, folyamatosan fejleszti, így növekszik a modern, kényelmes eledelek penetrációja. Ami viszont csatornafüggetlen: egyre többször tekintik a gazdik kis kedvenceiket családtagnak, és ennek szellemében jutalmazzák, kényeztetik is őket, vagy foglalkoznak egészségügyi problémáikkal.
A gazdik jó világából kijut a kedvenceknek is: az emelkedő vásárlóerő lecsapódik az állateledel-piacon. Az idei év első felében értékben két számjegyű növekedést produkált a kategória.
– Ennek alapvetően két oka van – állapítja meg Nagy Dániel customer marketing expert (Mars Magyarország Értékesítő Bt.) – Ebben egy áremeléshatás realizálódik, illetve a premiumizáció, mely a teljes piacra jellemző. Elindult egy úgynevezett humanizációs trend, mely alatt azt értjük, hogy a gazdik inkább családtagként tekintenek kedvenceikre. Ennek köszönhetően minőségben jobb eledeleket választanak, illetve a portfólió közötti arányok is változnak. Mi is a premiumizáció és a „humanizáció” trendjét követve a prémium márkáinkon tervezünk bővíteni. Technológiai szinten a jutalomfalatokra és az alutasakos termékekre koncentrálunk.
Modernizálódás
A kiszerelési formák közötti arányváltozásokban a gazdaságosság szempontja is fontos tényező.

Hámori-Kamocsár
Klaudia
brandmenedzser
Nestlé Hungária
– A konzervek részaránya az egyadagos nedves eledelek javára folyamatosan csökken a kategórián belül, ugyanakkor a szárazeledelek esetében (főként gazdaságossági okokból kifolyólag) továbbra is a nagyobb kiszerelések a népszerűek– mondja Hámori-Kamocsár Klaudia, a Nestlé Hungária brandmenedzsere. – Ez különösen a kutyákra igaz, az elfogyasztott napi eledel mennyiségéből adódóan, melyről általánosságban elmondhatjuk, hogy több, mint a macskák esetében.
A piaci növekedés generálói elsősorban a modern, prémium, kényelmi kategóriák.
– Az alutasakos, alutálkás termékek és snackek 15% vagy a feletti növekedést tudnak produkálni – mutat rá Szitai Ádám, a PPF kereskedelmi igazgatója. – A kényelem mellett (gyors, tiszta tálalhatóság) fontos, hogy ezek a termékek általában minőségibb alapanyagokból, magasabb hústartalommal készülnek, illetve ezek azok a kategóriák, amelyek mögé a nagy állateledel-gyártók – köztük mi is – komoly marketingtámogatást állítanak.
Nem könnyíti meg a gyártó márkák életét, hogy a diszkont nemcsak hogy megtartotta vezető szerepét az eladásokban, de továbbra is két számjegyű növekedést mutat.
– Ez annyiban pozitív, hogy az ár/érték arányban nagyon jó portfóliójuk segít abban, hogy maga a kategória minél több gazdihoz eljusson. Viszont nagyon szűk a portfóliójuk egy hipermarkethez vagy szupermarkethez képest, és a választékuk is eltolódott a kereskedelmi márka felé – jelzi Szitai Ádám.
Növekedés a premiumizáció jegyében
A többek között a Whiskas, Perfect Fit, Pedigree és Sheba márkákat forgalmazó Mars növekedési üteme 2019 első 7 hónapjában, az előző év hasonló időszakával összevetve, mind cicaeledel, mind kutyaeledel esetében országosan átlag feletti, dupla számjegyű volt
– Arányaiban még mindig elmondható, hogy a cicákra többet költenek, ezért a teljes piaci súlya is nagyobb, mint a kutyaeledelnek. Cicaeledel esetén a legerősebb fejlődést nálunk a nedves, alutasakos termékek mutatták, míg kutyaeledel esetében a jutalomfalatok és nedves alutasakos termékek vezették a növekedést. Márkaszinten a mi portfóliónkban százalékosan a Shebával tudtunk a legnagyobbat nőni, ami egy újabb jel a premiumizációra – nyújt részletesebb felvilágosítást fejlődésükről Nagy Dániel.
A Marsnál leginkább az eledelek készítésének módjai között látnak változást. Egyre többen választják a nedves tápokat mind kutya, mind cica esetében. A kiszerelés tekintetében a konzervek helyett (ahol leginkább a saját márka az erős) az egyadagos alutasaskos megoldásokat választják a vásárlók.
– Ennek oka, hogy rohanó világban élünk, így az állateledel-piacon is a kényelmi megoldások a legpraktikusabbak. A kis kiszerelésű, egyadagos nedves állateledelek pedig pont erre az igényre adnak megoldást. Az előre megszabott adagoknak köszönhetően pedig elkerülhető az állatok túletetése is – emeli ki a Mars marketingszakértője. – Mindezeken felül erősödik a vegyes etetés trendje (száraz és nedves eledelt is kap a kedvencünk), mely szintén pozitív hatással van a nedves eledelek eredményére.
Az immunrendszertől a fogakig
Az innovációk fő iránya a fajta és életstílus szerinti szegmentáció.
– A gazdik gondoskodásának köszönhetően kis kedvenceink várható élettartama is emelkedik, így az idősödő, senior állatoknak szóló termékek is megjelentek a piacon. Emellett a fogyasztók egészségtudatossága és saját preferenciáik a kisállattáplálási szokásaikban is megfigyelhetők: nő a kereslet a búzamentes, gabonamentes vagy akár hipoallergén címkével ellátott termékekre is. Ezen kívül a macskatulajdonosok körében a steril termékek a legkeresettebbek – mondja Hámori-Kamocsár Klaudia.
A Nestlé állateledel-üzletága a Purina, amelynek előnye a kereskedelmi márkákkal szemben az a nagymúltú szakértői háttér, mely lehetővé teszi az innovatív gyártási technológiák alkalmazását és a szuperprémium minőségű termékek előállítását, valamint a széles körű, változatos igények kiszolgálását is.
– Büszkék vagyunk arra, hogy a Purina One szuperprémium macskaeledel a tavalyi évben átvette a piacvezető szerepet a hipermarket csatornában a Nielsen által mért adatok alapján – újságolja a Nestlé Hungária brandmenedzsere.
A Purina egyik legfontosabb törekvése, hogy minőségi és egészséges táplálást biztosítson a kisállatok számára. Ennek szellemében az idei év legmeghatározóbb innovációjaként jelent meg a Dentalife fogápoló jutalomfalat kutyák számára. A termék textúrája porózus és rugalmas, ennek köszönhetően alapos, mechanikai fogtisztítást tesz lehetővé egészen az íny vonaláig. Napi használat esetén tudományosan bizonyítottan csökkenti a fogkőképződést, és segít csökkenteni a lepedékképződést. Emellett nem tartalmaz hozzáadott mesterséges ízanyagokat vagy színezéket sem.
– Nem feledkeztünk meg a macskatulajdonosokról sem – teszi hozzá Hámori-Kamocsár Klaudia. – A naturális termékek iránti kereslet már az állateledel-piacra is begyűrűzött, ezen fogyasztói igényre reagálva bővítettük Purina One száraz macskaeledel portfóliónkat a Dual Nature termékekkel. A termékcsalád Spirulinát, egy természetes kékes-zöld algát tartalmaz, amely támogatja a macskák immunrendszerének egészséges működését a márkától már megszokott kiváló minőségben.
A médiafogyasztási szokások változásának következtében a cég stratégiájában egyre nagyobb szerepet kapnak a digitális eszközök, ugyanakkor természetesen a televízióról sem feledkeznek el. Emellett a láthatóság és az értékesítés ösztönzése érdekében innovatív megoldásaikkal az eladáshelyi eszközökre is kiemelt hangsúlyt fektetnek.
Középpontban a kedvencek igényei

Szitai Ádám
kereskedelmi
igazgató
PPF
– Innovációk tekintetében nagyon hasonlóak az irányok, mint az emberi étkezésben: egészen a paleo vagy vegán vonalakig szinte minden irány jelen van már az állateledel-piacon, így nálunk is. Ezen felül egyre nagyobb energiákat fordítunk arra, hogy a természetesség igényre választ adjunk. Ezt a célt szolgálja a PreVital naturel termékcsaládja, illetve nemrég junior macskák számára kifejlesztett termékekkel is megjelentünk – ad betekintést termékfejlesztési munkájukba Szitai Ádám.
A PreVital egy egyedülálló, steril vagy ivartalanított macskáknak kifejlesztett termékvonallal is rendelkezik, hívja fel a figyelmet:
– Úgy látjuk, ez egy növekvő szegmens, mivel a sterilizált macskák aránya jóval kisebb itthon, mint Nyugat-Európában. Külön erre egy kampányt szerveztünk a Noé állatotthonnal közösen, mivel a közhiedelemmel ellentétben a sterilizálás segít hosszabb életűvé tenni a macskákat, és megóvja kedvenceinket a különféle betegségektől, valamint a nem kívánt szaporulattól
A PPF – miközben ATL-eszközöket is használ – hagyományosan erős BTL-vonalon, és ez így lesz a jövőben is, ígéri Szitai Ádám. Nagy hangsúlyt fektetnek a disztribúció építésére, a vonzó bolti jelenlétre és az újdonságok megjelenítésére.
– Ezenkívül talán az egyik legerősebb a jelenlétünk a social médiában, amelyet nagyon gyakran és változatosan használunk – jelzi a PPF kereskedelmi igazgatója. – Például márkanagykövetekkel dolgozunk együtt, illetve olyan nemes ügyekért kampányolunk, mint az adó 1%-ok állatmenhelyeknek való felajánlása.
Sz. L.
Related news
The first students participating in dual vocational training at Nestlé Hungária’s training center in Szerencs have successfully graduated.
This year, the first students in Szerencs graduated from Nestlé…
Read more >Maggi Magic Asia stir-fried noodles made with fresh ingredients
Try our stir-fried noodles made with fresh ingredients, which will…
Read more >Nestlé Fitness Cappuccino flavoured cereal bar
Cappuccino flavoured cereal bar with white chocolate bits, a 12%…
Read more >Related news
Extreme summer, record heat: this is how chain stores are reacting to the heat
Budapest has never experienced such a high temperature as this…
Read more >K&H: Middle-aged people perceive inflation to be much more severe than the actual data shows
The inflation perception of middle-aged Hungarians continues to far exceed…
Read more >Inflation rose again in June – rising fruit prices are pushing up prices
Annual inflation rose to 4.6 percent in June, compared to…
Read more >