Emberszámban

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 09. 25. 07:46

Két számjegyű az állateledelpiac bővülése, ezen belül látványos a diszkontok előretörése. A csatorna jó lehetőséget lát a kategóriában, folyamatosan fejleszti, így növekszik a modern, kényelmes eledelek penetrációja. Ami viszont csatornafüggetlen: egyre többször tekintik a gazdik kis kedvenceiket családtagnak, és ennek szellemében jutalmazzák, kényeztetik is őket, vagy foglalkoznak egészségügyi problémáikkal.

A gazdik jó világából kijut a kedvenceknek is: az emelkedő vásárlóerő lecsapódik az állateledel-piacon. Az idei év első felében értékben két számjegyű növekedést produkált a kategória.

– Ennek alapvetően két oka van – állapítja meg Nagy Dániel customer marketing expert (Mars Magyarország Értékesítő Bt.) – Ebben egy áremeléshatás realizálódik, illetve a premiumizáció, mely a teljes piacra jellemző. Elindult egy úgynevezett humanizációs trend, mely alatt azt értjük, hogy a gazdik inkább családtagként tekintenek kedvenceikre. Ennek köszönhetően minőségben jobb eledeleket választanak, illetve a portfólió közötti arányok is változnak. Mi is a premiumizáció és a „humanizáció” trendjét követve a prémium márkáinkon tervezünk bővíteni. Technológiai szinten a jutalomfalatokra és az alutasakos termékekre koncentrálunk.

Modernizálódás

A kiszerelési formák közötti arányváltozásokban a gazdaságosság szempontja is fontos tényező.

Hámori-Kamocsár
Klaudia
brandmenedzser
Nestlé Hungária

– A konzervek részaránya az egyadagos nedves eledelek javára folyamatosan csökken a kategórián belül, ugyanakkor a szárazeledelek esetében (főként gazdaságossági okokból kifolyólag) továbbra is a nagyobb kiszerelések a népszerűek– mondja Hámori-Kamocsár Klaudia, a Nestlé Hungária brandmenedzsere. – Ez különösen a kutyákra igaz, az elfogyasztott napi eledel mennyiségéből adódóan, melyről általánosságban elmondhatjuk, hogy több, mint a macskák esetében.

A piaci növekedés generálói elsősorban a modern, prémium, kényelmi kategóriák.

– Az alutasakos, alutálkás termékek és snackek 15% vagy a feletti növekedést tudnak produkálni – mutat rá Szitai Ádám, a PPF kereskedelmi igazgatója.A kényelem mellett (gyors, tiszta tálalhatóság) fontos, hogy ezek a termékek általában minőségibb alapanyagokból, magasabb hústartalommal készülnek, illetve ezek azok a kategóriák, amelyek mögé a nagy állateledel-gyártók – köztük mi is – komoly marketingtámogatást állítanak.

Nem könnyíti meg a gyártó márkák életét, hogy a diszkont nemcsak hogy megtartotta vezető szerepét az eladásokban, de továbbra is két számjegyű növekedést mutat.

– Ez annyiban pozitív, hogy az ár/érték arányban nagyon jó portfóliójuk segít abban, hogy maga a kategória minél több gazdihoz eljusson. Viszont nagyon szűk a portfóliójuk egy hipermarkethez vagy szupermarkethez képest, és a választékuk is eltolódott a kereskedelmi márka felé – jelzi Szitai Ádám.

Növekedés a premiumizáció jegyében

A többek között a Whiskas, Perfect Fit, Pedigree és Sheba márkákat forgalmazó Mars növekedési üteme 2019 első 7 hónapjában, az előző év hasonló időszakával összevetve, mind cicaeledel, mind kutyaeledel esetében országosan átlag feletti, dupla számjegyű volt

– Arányaiban még mindig elmondható, hogy a cicákra többet költenek, ezért a teljes piaci súlya is nagyobb, mint a kutyaeledelnek. Cicaeledel esetén a legerősebb fejlődést nálunk a nedves, alutasakos termékek mutatták, míg kutyaeledel esetében a jutalomfalatok és nedves alutasakos termékek vezették a növekedést. Márkaszinten a mi portfóliónkban százalékosan a Shebával tudtunk a legnagyobbat nőni, ami egy újabb jel a premiumizációra – nyújt részletesebb felvilágosítást fejlődésükről Nagy Dániel.

A Marsnál leginkább az eledelek készítésének módjai között látnak változást. Egyre többen választják a nedves tápokat mind kutya, mind cica esetében. A kiszerelés tekintetében a konzervek helyett (ahol leginkább a saját márka az erős) az egy­adagos alutasaskos megoldásokat választják a vásárlók.

– Ennek oka, hogy rohanó világban élünk, így az állateledel-piacon is a kényelmi megoldások a legpraktikusabbak. A kis kiszerelésű, egyadagos nedves állateledelek pedig pont erre az igényre adnak megoldást. Az előre megszabott adagoknak köszönhetően pedig elkerülhető az állatok túletetése is – emeli ki a Mars marketingszakértője. – Mindezeken felül erősödik a vegyes etetés trendje (száraz és nedves eledelt is kap a kedvencünk), mely szintén pozitív hatással van a nedves eledelek eredményére.

Az immunrendszertől a fogakig

Az innovációk fő iránya a fajta és életstílus szerinti szegmentáció.

– A gazdik gondoskodásának köszönhetően kis kedvenceink várható élettartama is emelkedik, így az idősödő, senior állatoknak szóló termékek is megjelentek a piacon. Emellett a fogyasztók egészségtudatossága és saját preferenciáik a kisállattáplálási szokásaikban is megfigyelhetők: nő a kereslet a búzamentes, gabonamentes vagy akár hipoallergén címkével ellátott termékekre is. Ezen kívül a macskatulajdonosok körében a steril termékek a legkeresettebbek – mondja Hámori-Kamocsár Klaudia.

A Nestlé állateledel-üzletága a Purina, amelynek előnye a kereskedelmi márkákkal szemben az a nagymúltú szakértői háttér, mely lehetővé teszi az innovatív gyártási technológiák alkalmazását és a szuperprémium minőségű termékek előállítását, valamint a széles körű, változatos igények kiszolgálását is.

– Büszkék vagyunk arra, hogy a Purina One szuperprémium macskaeledel a tavalyi évben átvette a piacvezető szerepet a hipermarket csatornában a Nielsen által mért adatok alapján – újságolja a Nestlé Hungária brandmenedzsere.

A Purina egyik legfontosabb törekvése, hogy minőségi és egészséges táplálást biztosítson a kisállatok számára. Ennek szellemében az idei év legmeghatározóbb innovációjaként jelent meg a Dentalife fogápoló jutalomfalat kutyák számára. A termék textúrája porózus és rugalmas, ennek köszönhetően alapos, mechanikai fogtisztítást tesz lehetővé egészen az íny vonaláig. Napi használat esetén tudományosan bizonyítottan csökkenti a fogkőképződést, és segít csökkenteni a lepedékképződést. Emellett nem tartalmaz hozzáadott mesterséges ízanyagokat vagy színezéket sem.

– Nem feledkeztünk meg a macskatulajdonosokról sem – teszi hozzá Hámori-Kamocsár Klaudia. – A naturális termékek iránti kereslet már az állateledel-piacra is be­gyűrűzött, ezen fogyasztói igényre reagálva bővítettük Purina One száraz macskaeledel portfóliónkat a Dual Nature termékekkel. A termékcsalád Spirulinát, egy természetes kékes-zöld algát tartalmaz, amely támogatja a macskák immunrendszerének egészséges működését a márkától már megszokott kiváló minőségben.

A médiafogyasztási szokások változásának következtében a cég stratégiájában egyre nagyobb szerepet kapnak a digitális eszközök, ugyanakkor természetesen a televízióról sem feledkeznek el. Emellett a láthatóság és az értékesítés ösztönzése érdekében innovatív megoldásaikkal az eladáshelyi eszközökre is kiemelt hangsúlyt fektetnek.

Középpontban a kedvencek igényei

Szitai Ádám
kereskedelmi
igazgató
PPF

– Innovációk tekintetében nagyon hasonlóak az irányok, mint az emberi étkezésben: egészen a paleo vagy vegán vonalakig szinte minden irány jelen van már az állateledel-piacon, így nálunk is. Ezen felül egyre nagyobb energiákat fordítunk arra, hogy a természetesség igényre választ adjunk. Ezt a célt szolgálja a PreVital naturel termékcsaládja, illetve nemrég junior macskák számára kifejlesztett termékekkel is megjelentünk – ad betekintést termékfejlesztési munkájukba Szitai Ádám.

A PreVital egy egyedülálló, steril vagy ivartalanított macskáknak kifejlesztett termékvonallal is rendelkezik, hívja fel a figyelmet:

– Úgy látjuk, ez egy növekvő szegmens, mivel a sterilizált macskák aránya jóval kisebb itthon, mint Nyugat-Európában. Külön erre egy kampányt szerveztünk a Noé állatotthonnal közösen, mivel a közhiedelemmel ellentétben a sterilizálás segít hosszabb életűvé tenni a macskákat, és megóvja kedvenceinket a különféle betegségektől, valamint a nem kívánt szaporulattól

A PPF – miközben ATL-eszközöket is használ – hagyományosan erős BTL-vonalon, és ez így lesz a jövőben is, ígéri Szitai Ádám. Nagy hangsúlyt fektetnek a disztribúció építésére, a vonzó bolti jelenlétre és az újdonságok megjelenítésére.

– Ezenkívül talán az egyik legerősebb a jelenlétünk a social médiában, amelyet nagyon gyakran és változatosan használunk – jelzi a PPF kereskedelmi igazgatója. – Például márkanagykövetekkel dolgozunk együtt, illetve olyan nemes ügyekért kampányolunk, mint az adó 1%-ok állatmenhelyeknek való felajánlása.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink