A kevesebb nem mindig több
Napjainkban egyes iparágakban a kereslet-visszaesés okozta készletfelhalmozódás és az áruk áramlásának lelassulása figyelhető meg. A szállítmányozási szektort az erre adott reakciók kidolgozása és a lehetséges stratégiai irányok megszabása jellemzi. Kivárás látható a nehezen előrejelezhető, bizonytalan jövőbeli trendek miatt, lelassult a döntéshozatali folyamat a nagyobb logisztikai projektek tervezésében és megvalósítási fázisaiban is.
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
A közúti fuvarozás költségeinek növekedése az előző évhez képest lelassult, viszont a szerkezete megváltozott. Tavaly az extrém növekedést az üzemanyagár okozta, ami az idei első félévben folyamatosan csökkent. A többi költségelem növekedése, úgymint a gépjárművezetők bére, az útdíjak, valamint a járművek finanszírozási és fenntartási költségei a magas infláció miatt felgyorsult. Az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálta a többi költségtétel drágulását. Ezt a költségnövekedést a fuvardíjakban jelenleg nehéz, sőt lehetetlen érvényesíteni, mivel a hazai kereslet-visszaesés hatására lecsökkentek a szállítási igények, és a kisebb megrendelésállománynak a költségnövekedés ellenére árcsökkentő hatása lett.
– Európai és hazai színtéren egyaránt történtek lényeges változások a szolgáltatásainkban, amelyek a piac, illetve az ügyfelek elvárásainak változásaival, mindenekelőtt a még gyorsabb, még pontosabb kézbesítés iránti igénnyel függenek össze – árulja el Üveges Zoltán, a Raben Trans European Hungary Kft. értékesítési és marketingvezetője.
Bővülő kapacitás
A Rabennél nemzetközi viszonylatban egy új szállítmányozási struktúrát vezettek be, amelynek pilléreit hat stratégiai elhelyezkedésű új átrakóközpont alkotja. Németországban négy, Lengyelországban és Csehországban egy-egy Eurohub státuszú létesítményben végzik az európai gyűjtőszállítmányok konszolidálását.
– Az Eurohub struktúra révén rugalmasabban tudunk igazodni a teherforgalom volumenéhez, és mindenekelőtt rövidebb futásidőket produkálhatunk. További járulékos előnyként pedig csökkenthetjük a szén-dioxid-kibocsátásunkat, ami fenntartható vállalatként szintén fontos tényező számunkra – jelzi Üveges Zoltán.
Hazai fronton a legfontosabb változás az új átrakóközpont megnyitása volt a cég életében. A mintegy 7000 négyzetméterre bővített csarnokot idén áprilisban adták át Dunaharasztiban.
– A flottánk korszerűsítése folyamatosan zajlik, az idei év közepétől például már csak Euro5, illetve Euro6 környezetvédelmi besorolású dízelüzemű járművek alkotják a hazai állományt, illetve szolgálatba állítottuk az első LNG-meghajtású vontatókat is. Az alternatív hajtások terén a teherszállításban véleményünk szerint több alternatíva versenyez, ezért a Raben Group is többfajta járműtípust tesztel, többek között elektromos hajtású tehergépjárműveket is, amelyek vélhetően hamarosan hazánkban is megjelenhetnek a mindennapokban – teszi hozzá az értékesítési és marketingvezető.
Gyarapodó igények
Egyre általánosabb trend, hogy a gyorsan változó piaci körülmények mellett a szereplők rövid távú terveket készítenek, a döntések meghozatala után pedig gyors megvalósítást várnak el, ami a szállítmányozással foglalkozó cégek részéről nagyobb rugalmasságot és azonnali cselekvést igényel.
– Esetünkben ilyen például a partnereinktől érkező szezonális, rövid idejű raktározási és árukezelési igény, illetve a már meglévő ügyfeleink biztonsági készletet építettek, amelyekhez a megfelelő kapacitást kell biztosítanunk. Ugyanakkor a bolti akciók hatásaként a belföldi disztribúcióban is nagy mennyiségi eltérés jelenik meg az egyes napokon kezelendő árumennyiségek között – avat be Horváth Tamás, a Liegl & Dachser Szállítmányozási és Logisztikai Kft. élelmiszer-logisztikai üzletágának a vezetője.
Van, aki meggyőződésből, van, aki a szabályozásból adódó kényszerből, de egyre több cég keresi a fenntarthatóságot szolgáló megoldásokat. Az ESG-kritériumok érvényesítése és a jelentéstételi kötelezettség mind több szektorra terjed majd ki, így ezen a téren további fejlődés várható.
Megújult gép-és eszközpark
A Dachser ügyfelei részére magas minőségi szintű, költséghatékony logisztikai megoldásokat kínál, a rendelkezésre álló erőforrások és kapacitások legjobb felhasználása mellett.
– Szállítmányozás tekintetében a European Food Network alapító tagjaként teljes Európát lefedő gyűjtőhálózattal rendelkezünk, de a nemzetközi direkt szállítások mellett természetesen a belföldi disztribúció is a fő szolgáltatásaink közé tartozik. Rendelkezünk IFS, ISO 9001:2015 és Biokontroll tanúsítvánnyal is – sorolja Horváth Tamás.
Elmondása szerint legnépszerűbb szolgáltatásuk a nemzetközi gyűjtő szállítmányozás mellett a hűtött élelmiszerek raktározása és a magyarországi gyűjtőrendszerben történő kiszállítása.
– Folyamatosan hajtunk végre fejlesztéseket, kisebb-nagyobb beruházásokat. Például a teljes raktári gépparkunkat lecseréltük idén, illetve a komissiózási tevékenység ellátásához is új eszközöket szereztünk be, valamint szintén ebben az évben nagyot léptünk előre a szállítási dokumentumok digitalizációjának területén. Emellett tervben van a LED-es világítás bevezetése és napelemek telepítésének lehetősége is – nyilatkozza az élelmiszer-logisztikai üzletágvezető.
Kihívásokkal teli időszak
A gazdasági visszaesés már ma is érezhető keresletcsökkenést okoz több szektorban is. A fuvarozói piacon máris jelentős visszaesés tapasztalható, és a beruházások elmaradása, a fogyasztás visszafogása továbbra is ebbe az irányba mutat.
Az infláció lassulásnak indult ugyan, de egyrészt európai viszonylatban még mindig magas, másrészt több olyan tényező is azonosítható, amelyek a csökkenés ellen hatnak. Ilyen például a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, amely várhatóan jó néhány iparágban áremelkedést okoz majd.
A kihívások humán és költségoldalon is megtalálhatók. Emberi erőforrás szempontjából tekintve az elöregedő gépjárművezetők pótlása, illetve a minőségi raktári állomány megtalálása jelent kihívást. Költségek tekintetében az elszabadult energiaárak és forint-euró árfolyam változása jelenik meg próbatételként. Mindehhez hozzáadódik a fogyasztók anyagi lehetőségeinek, így a fogyasztás mértékének csökkenése, illetve az összetétel változása, amihez a piaci szereplőknek igazodniuk kell a raktári erőforrással és a disztribúciós flotta összetételével is.
– Míg tavaly a fuvareszközök kapacitáshiánya volt a kihívás, jelenleg kapacitástöbblet jellemzi a piacot, ami vélhetően még a következő negyedévben is kitart. Emiatt gyors intézkedésekre volt szükség, egyebek mellett arra, hogy új piacokra, irányokra csoportosítsuk át a járműveket a fenntartható és gazdaságos működtetés érdekében – osztja meg lapunkkal Kiss Nikoletta, a Palmsped Cargo 2009 Kft. ügyvezető-tulajdonosa.
20 év tapasztalat
Az FMCG-szektorban kiemelt fontosságú, hogy a napi logisztika megfelelő minőségben és pontosan történjen, ezzel biztosítva a termékek elérhetőségét.
– Szállítmányozási tevékenységünkhöz kapcsolódóan csereraklap-kezelési szolgáltatásunk nagyon népszerű ügyfeleinknél. Ez sokuknál korábban fájó pont volt. Azáltal, hogy mi precízen kezeljük és szigorúan utánkövetjük felrakásnál és lerakásnál a csereraklapok mozgását, sok korábbi veszteségtől tudtuk megóvni őket – tájékoztat Kiss Nikoletta.
A cég a szállítólevelek, szállítási dokumentumok minél gyorsabb rendelkezésre bocsájtása érdekében szeretne teljesen átállni a digitalizált dokumentum- és iratkezelésre.
– Az idei év mérföldkő a Palmsped Cargo életében, mivel cégünk 20. születésnapját ünnepli. Ennek alkalmából 20 hétig egy raklapgyűjtő nyereményjátok szerveztünk, és elindítottuk nagy sikerű Logisztika Café szakmai rendezvényünket, amit hamarosan folytatunk. A 20 év sikerét ügyfeleinkkel és munkatársainkkal együtt ünnepeltük a májusi exkluzív Partnertalálkozónkon. Nagyon büszkék vagyunk, hogy idén elültettük első fánkat, annál a partnerünknél, akivel 19 éve együttműködünk. Örömmel veszünk részt idén ősszel már harmadik alkalommal kiállítóként a Business Daysen – vetíti előre a szállítmányozási vezető.
//
Brutális visszaesés tapasztalható a közúti árufuvarozásban
A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) a közelmúltban Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzése keretein belül nyílt szakmai napot tartott, amelynek témája a közúti árufuvarozás volt.
– Vannak olyan piaci szereplők hazánkban, ahol az első negyedév végén egy nagyjából 30%-os visszaesés volt tapasztalható a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg 50%-os visszaesés is tapasztalható e téren – mondta a rendezvényen dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke (képünkön), aki hozzátette, hogy a boltok polcainak ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak, amelynek eredménye a készletek forgási sebességében is fellelhető. Pozitív hozadéka lehet azonban a kereslet csökkenésének az, hogy az inflációt is mérsékelheti.
Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás 70-80%-a közúton történik, ami alátámasztja azt, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy nagyjából 90 000 jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP 5%-át teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3%-át alkalmazza. Kiemelt szerepéhez hozzájárul többek között az is, hogy szinte minden árufajtához rugalmasan tud alkalmazkodni és azokat akár háztól házig tudja szállítani.
– Domináns szerepe ellenére most tapasztalható egy érdembeli visszaesés az ágazatban. Ez a visszaesés már tavaly is előre jelezhető volt, ugyanis a Kínából érkező konténerek ára az év közepétől jelentős esésbe kezdett. A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan 7-8%-ot emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára – emelte ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt. //
A Gebrüder Weiss hidrogénmeghajtású kamiont tesztel Magyarországon
A Gebrüder Weiss Kft. Magyarországon elsőként tesztel hidrogénmeghajtású teherautót fuvarfeladatok végrehajtására. A Hyundai XCIENT típusú kamion a Linde Gáz Magyarország Zrt. közreműködésével CO2-kibocsátás-mentesen továbbítja GW ügyfeleinek küldeményeit. A tesztfutás része a cég elkötelezett fenntarthatósági politikájának, amelynek célja a működéssel összefüggő emisszió nullára csökkentése.
A 17 tonna hasznos teherbírású, 400 kilométer hatósugarú jármű bemutatásakor Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezetője elmondta, hogy cégük a világon az elsők között alkalmaz zöld hidrogénüzemű teherautót logisztikai feladatokra, a jármű két éve sikeresen működik Svájcban. A tapasztalatok kiválóak, ugyanis a 36 tonna össztömegű kamion áruterítési feladatok teljesítése során évente 70 ezer kilométert tesz meg, és már ezzel az egy járművel is évente 80 tonna szén-dioxidtól mentesíti a környezetet. //
Valósággá válhat-e a légi taxizás?
2022-ben a KPMG közreadta globális elemzését, a KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Indexet. Ebben 25 ország felkészültségét igyekezett megbecsülni a helyből függőlegesen fel- és leszállni képes (vertical takeoff and landing – VTOL) személyszállító járművek terjedésének trendjeit. Az index 34 önállóan létező mérőszámot kombinál, ezeket négy témakör – a vásárlói elfogadás, az infrastruktúra, a szabályozás, valamint a technológia és innováció – köré csoportosították.
Az index alapján a jelenlegi ranglista első helyén az Egyesült Államok áll, melyet Szingapúr követ, míg a dobogó harmadik fokán pedig Hollandia szerepel mint európai éllovas. A KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Index nemcsak rangsorolja az egyes országokat felkészültségükkel kapcsolatban, de az érdekelt szereplők (pl. gyártók és ellátási láncok, üzemeltetők stb.) részéről is megemlíti a következő mérlegelendő szempontokat és várható tendenciákat.
A KPMG régóta nyomon követi az úgynevezett városi légi mobilitás (urban air mobility – UAM) fejlődését, társadalmi elfogadottságát és gazdasági relevanciáját, hiszen egy olyan technológiai és mobilitási innovációról van szó, mely robbanásszerűen alakíthatja át a nagyvárosi közlekedést és az emberek mindennapjait. Azt, hogy mekkora gazdasági potenciál van ezen iparágban, mi sem szemlélteti jobban, mint a Morgan Stanley becslése, mely szerint ez a piac 2040-re egybillió dollárra nőhet. //
Related news
The SZÉP card will also be available in digital form from 2025
From September 1, 2025, a significant change will come into…
Read more >KPMG says companies should appoint a dedicated leader to lead AI transformation
There is no question that the application of advanced technologies,…
Read more >KPMG: Who is responsible for the application of artificial intelligence at your company?
There is no question that the application of advanced technologies,…
Read more >Related news
Lidl has published its 3rd sustainability report
Lidl Hungary’s sustainability report for the 2022/2023 business years has…
Read more >Wienerberger donated ten million forints worth of roof tiles for the construction of the Tábitha Hospice House in Törökbálint
The “Being Good is Good!” fundraising activity has been launched…
Read more >This year, Trade magazine is asking its readers for their opinions on Christmas TV commercials! Vote for yourself!
The audience voting takes place between December 12 and 19,…
Read more >