A kevesebb nem mindig több

By: Budai Klára Date: 2023. 09. 05. 10:29

Napjainkban egyes iparágakban a kereslet-visszaesés okozta készletfelhalmozódás és az áruk áramlásának lelassulása figyelhető meg. A szállítmányozási szektort az erre adott reakciók kidolgozása és a lehetséges stratégiai irányok megszabása jellemzi. Kivárás látható a nehezen előrejelezhető, bizonytalan jövőbeli trendek miatt, lelassult a döntéshozatali folyamat a nagyobb logisztikai projektek tervezésében és megvalósítási fázisaiban is.

A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.

A közúti fuvarozás költségeinek növekedése az előző évhez képest lelassult, viszont a szerkezete megváltozott. Tavaly az extrém növekedést az üzemanyagár okozta, ami az idei első félévben folyamatosan csökkent. A többi költségelem növekedése, úgymint a gépjárművezetők bére, az útdíjak, valamint a járművek finanszírozási és fenntartási költségei a magas infláció miatt felgyorsult. Az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálta a többi költségtétel drágulását. Ezt a költségnövekedést a fuvardíjakban jelenleg nehéz, sőt lehetetlen érvényesíteni, mivel a hazai kereslet-visszaesés hatására lecsökkentek a szállítási igények, és a kisebb megrendelésállománynak a költségnövekedés ellenére árcsökkentő hatása lett.

Üveges Zoltán, Rabentrans

Üveges Zoltán
értékesítési és
marketingvezető
Raben Trans European
Hungary

– Európai és hazai színtéren egyaránt történtek lényeges változások a szolgáltatásainkban, amelyek a piac, illetve az ügyfelek elvárásainak változásaival, mindenekelőtt a még gyorsabb, még pontosabb kézbesítés iránti igénnyel függenek össze – árulja el Üveges Zoltán, a Raben Trans European Hungary Kft. értékesítési és marketingvezetője.

Bővülő kapacitás

A Rabennél nemzetközi viszonylatban egy új szállítmányozási struktúrát vezettek be, amelynek pilléreit hat stratégiai elhelyezkedésű új átrakóközpont alkotja. Németországban négy, Lengyelországban és Csehországban egy-egy Eurohub státuszú létesítményben végzik az európai gyűjtőszállítmányok konszolidálását.

– Az Eurohub struktúra révén rugalmasabban tudunk igazodni a teherforgalom volumenéhez, és mindenekelőtt rövidebb futásidőket produkálhatunk. További járulékos előnyként pedig csökkenthetjük a szén-dioxid-kibocsátásunkat, ami fenntartható vállalatként szintén fontos tényező számunkra – jelzi Üveges Zoltán.

Hazai fronton a legfontosabb változás az új átrakó­központ megnyitása volt a cég életében. A mintegy 7000 négyzetméterre bővített csarnokot idén áprilisban adták át Duna­harasztiban.

– A flottánk korszerűsítése folyamatosan zajlik, az idei év közepétől például már csak Euro5, illetve Euro6 környezetvédelmi besorolású dízelüzemű járművek alkotják a hazai állományt, illetve szolgálatba állítottuk az első LNG-meghajtású vontatókat is. Az alternatív hajtások terén a teherszállításban véleményünk szerint több alternatíva versenyez, ezért a Raben Group is többfajta járműtípust tesztel, többek között elektromos hajtású tehergépjárműveket is, amelyek vélhetően hamarosan hazánkban is megjelenhetnek a mindennapokban – teszi hozzá az értékesítési és marketingvezető.

A közúti szállítási költségek növekedése lelassult, és szerkezete is megváltozott

Gyarapodó igények

Egyre általánosabb trend, hogy a gyorsan változó piaci körülmények mellett a szereplők rövid távú terveket készítenek, a döntések meghozatala után pedig gyors megvalósítást várnak el, ami a szállítmányozással foglalkozó cégek részéről nagyobb rugalmasságot és azonnali cselekvést igényel.

Horváth Tamás
élelmiszer-logisztikai
üzletágvezető
Liegl & Dachser

– Esetünkben ilyen például a partnereinktől érkező szezonális, rövid idejű raktározási és árukezelési igény, illetve a már meglévő ügyfeleink biztonsági készletet építettek, amelyekhez a megfelelő kapacitást kell biztosítanunk. Ugyanakkor a bolti akciók hatásaként a belföldi disztribúcióban is nagy mennyiségi eltérés jelenik meg az egyes napokon kezelendő árumennyiségek között – avat be Horváth Tamás, a Liegl & Dachser Szállítmányozási és Logisztikai Kft. élelmiszer-logisztikai üzletágának a vezetője.

Van, aki meggyőződésből, van, aki a szabályozásból adódó kényszerből, de egyre több cég keresi a fenntarthatóságot szolgáló megoldásokat. Az ESG-kritériumok érvényesítése és a jelentéstételi kötelezettség mind több szektorra terjed majd ki, így ezen a téren további fejlődés várható.

Megújult gép-és eszközpark

A Dachser ügyfelei részére magas minőségi szintű, költséghatékony logisztikai megoldásokat kínál, a rendelkezésre álló erőforrások és kapacitások legjobb felhasználása mellett.

– Szállítmányozás tekintetében a European Food Network alapító tagjaként teljes Európát lefedő gyűjtőhálózattal rendelkezünk, de a nemzetközi direkt szállítások mellett természetesen a belföldi disztribúció is a fő szolgáltatásaink közé tartozik. Rendelkezünk IFS, ISO 9001:2015 és Biokontroll tanúsítvánnyal is – sorolja Horváth Tamás.

Elmondása szerint legnépszerűbb szolgáltatásuk a nemzetközi gyűjtő szállítmányozás mellett a hűtött élelmiszerek raktározása és a magyarországi gyűjtőrendszerben történő kiszállítása.

– Folyamatosan hajtunk végre fejlesztéseket, kisebb-nagyobb beruházásokat. Például a teljes raktári gépparkunkat lecseréltük idén, illetve a komissiózási tevékenység ellátásához is új eszközöket szereztünk be, valamint szintén ebben az évben nagyot léptünk előre a szállítási dokumentumok digitalizációjának területén. Emellett tervben van a LED-es világítás bevezetése és napelemek telepítésének lehetősége is – nyilatkozza az élelmiszer-logisztikai üzletágvezető.

Kihívásokkal teli időszak

A gazdasági visszaesés már ma is érezhető keresletcsökkenést okoz több szektorban is. A fuvarozói piacon máris jelentős visszaesés tapasztalható, és a beruházások elmaradása, a fogyasztás visszafogása továbbra is ebbe az irányba mutat.

Az infláció lassulásnak indult ugyan, de egyrészt európai viszonylatban még mindig magas, másrészt több olyan tényező is azonosítható, amelyek a csökkenés ellen hatnak. Ilyen például a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, amely várhatóan jó néhány iparágban áremelkedést okoz majd.

A kihívások humán és költségoldalon is megtalálhatók. Emberi erőforrás szempontjából tekintve az elöregedő gépjárművezetők pótlása, illetve a minőségi raktári állomány megtalálása jelent kihívást. Költségek tekintetében az elszabadult energiaárak és forint-euró árfolyam változása jelenik meg próbatételként. Mindehhez hozzáadódik a fogyasztók anyagi lehetőségeinek, így a fogyasztás mértékének csökkenése, illetve az összetétel változása, amihez a piaci szereplőknek igazodniuk kell a raktári erőforrással és a disztribúciós flotta összetételével is.

Kiss Nikoletta
ügyvezető-tulajdonos
Palmsped Cargo 2009

– Míg tavaly a fuvareszközök kapacitáshiánya volt a kihívás, jelenleg kapacitástöbblet jellemzi a piacot, ami vélhetően még a következő negyedévben is kitart. Emiatt gyors intézkedésekre volt szükség, egyebek mellett arra, hogy új piacokra, irányokra csoportosítsuk át a járműveket a fenntartható és gazdaságos működtetés érdekében – osztja meg lapunkkal Kiss Nikoletta, a Palmsped Cargo 2009 Kft. ügyvezető-tulajdonosa.

20 év tapasztalat

Az FMCG-szektorban kiemelt fontosságú, hogy a napi logisztika megfelelő minőségben és pontosan történjen, ezzel biztosítva a termékek elérhetőségét.

– Szállítmányozási tevékenységünkhöz kapcsolódóan csereraklap-kezelési szolgáltatásunk nagyon népszerű ügyfeleinknél. Ez sokuknál korábban fájó pont volt. Azáltal, hogy mi precízen kezeljük és szigorúan utánkövetjük felrakásnál és lerakásnál a csereraklapok mozgását, sok korábbi veszteségtől tudtuk megóvni őket – tájékoztat Kiss Nikoletta.

A cég a szállítólevelek, szállítási dokumentumok minél gyorsabb rendelkezésre bocsájtása érdekében szeretne teljesen átállni a digitalizált dokumentum- és iratkezelésre.

– Az idei év mérföldkő a Palmsped Cargo életében, mivel cégünk 20. születésnapját ünnepli. Ennek alkalmából 20 hétig egy raklapgyűjtő nyereményjátok szerveztünk, és elindítottuk nagy sikerű Logisztika Café szakmai rendezvényünket, amit hamarosan folytatunk. A 20 év sikerét ügyfeleinkkel és munkatársainkkal együtt ünnepeltük a májusi exkluzív Partnertalálkozónkon. Nagyon büszkék vagyunk, hogy idén elültettük első fánkat, annál a partnerünknél, akivel 19 éve együttműködünk. Örömmel veszünk részt idén ősszel már harmadik alkalommal kiállítóként a Business Daysen – vetíti előre a szállítmányozási vezető. 

Míg tavaly a fuvareszközök kapacitáshiánya volt a kihívás, jelenleg kapacitástöbblet jellemzi a piacot

//

Brutális visszaesés tapasztalható a közúti árufuvarozásban

A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) a közelmúltban Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzése keretein belül nyílt szakmai napot tartott, amelynek témája a közúti árufuvarozás volt.

– Vannak olyan piaci szereplők hazánkban, ahol az első negyedév végén egy nagyjából 30%-os visszaesés volt tapasztalható a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg 50%-os visszaesés is tapasztalható e téren – mondta a rendezvényen dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke (képünkön), aki hozzátette, hogy a boltok polcainak ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak, amelynek eredménye a készletek forgási sebességében is fellelhető. Pozitív hozadéka lehet azonban a kereslet csökkenésének az, hogy az inflációt is mérsékelheti.

Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás 70-80%-a közúton történik, ami alátámasztja azt, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy nagyjából 90 000 jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP 5%-át teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3%-át alkalmazza. Kiemelt szerepéhez hozzájárul többek között az is, hogy szinte minden árufajtához rugalmasan tud alkalmazkodni és azokat akár háztól házig tudja szállítani.

– Domináns szerepe ellenére most tapasztalható egy érdembeli visszaesés az ágazatban. Ez a visszaesés már tavaly is előre jelezhető volt, ugyanis a Kínából érkező konténerek ára az év közepétől jelentős esésbe kezdett. A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan 7-8%-ot emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára – emelte ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt. //

 

A Gebrüder Weiss hidrogénmeghajtású kamiont tesztel Magyarországon

A Gebrüder Weiss Kft. Magyarországon elsőként tesztel hidrogénmeghajtású teherautót fuvarfeladatok végrehajtására. A Hyundai XCIENT típusú kamion a Linde Gáz Magyarország Zrt. közreműködésével CO2-kibocsátás-mentesen továbbítja GW ügyfeleinek küldeményeit. A tesztfutás része a cég elkötelezett fenntarthatósági politikájának, amelynek célja a működéssel összefüggő emisszió nullára csökkentése.

A 17 tonna hasznos teherbírású, 400 kilométer hatósugarú jármű bemutatásakor Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezetője elmondta, hogy cégük a világon az elsők között alkalmaz zöld hidrogénüzemű teherautót logisztikai feladatokra, a jármű két éve sikeresen működik Svájcban. A tapasztalatok kiválóak, ugyanis a 36 tonna össztömegű kamion áruterítési feladatok teljesítése során évente 70 ezer kilométert tesz meg, és már ezzel az egy járművel is évente 80 tonna szén-dioxidtól mentesíti a környezetet. //

 

Valósággá válhat-e a légi taxizás?

2022-ben a KPMG közreadta globális elemzését, a KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Indexet. Ebben 25 ország felkészültségét igyekezett megbecsülni a helyből függőlegesen fel- és leszállni képes (vertical takeoff and landing – VTOL) személyszállító járművek terjedésének trendjeit. Az index 34 önállóan létező mérőszámot kombinál, ezeket négy témakör – a vásárlói elfogadás, az infrastruktúra, a szabályozás, valamint a technológia és innováció – köré csoportosították.

Az index alapján a jelenlegi ranglista első helyén az Egyesült Államok áll, melyet Szingapúr követ, míg a dobogó harmadik fokán pedig Hollandia szerepel mint európai éllovas. A KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Index nemcsak rangsorolja az egyes országokat felkészültségükkel kapcsolatban, de az érdekelt szereplők (pl. gyártók és ellátási láncok, üzemeltetők stb.) részéről is megemlíti a következő mérlegelendő szempontokat és várható tendenciákat.

A KPMG régóta nyomon követi az úgynevezett városi légi mobilitás (urban air mobility – UAM) fejlődését, társadalmi elfogadottságát és gazdasági relevanciáját, hiszen egy olyan technológiai és mobilitási innovációról van szó, mely robbanásszerűen alakíthatja át a nagyvárosi közlekedést és az emberek mindennapjait. Azt, hogy mekkora gazdasági potenciál van ezen iparágban, mi sem szemlélteti jobban, mint a Morgan Stanley becslése, mely szerint ez a piac 2040-re egybillió dollárra nőhet. //

Related news