Magazin: Tisztítószerek: vége a hét bő esztendőnek?

Dátum: 2017. 11. 07. 07:16

2016. év a vegyiáru-forgalom egészét tekintve kedvező év volt, a személyi higiéniai termékek és mosószerek mellett a tisztítószerek forgalma is nőtt – értékben 2 százalékkal. Ez a növekedés illeszkedik a sokéves trendbe, mivel 2010-től értékben folyamatosan fejlődött a kategória. Nos, az idei első félévben ez a növekedés megtorpant, és a tisztítószer-forgalom stabilizálódott.

Természetesen a növekedés nem volt egységes a tucatnyi tisztítószer kategória mindegyikében, de a tisztítószerek összforgalmának felét kitevő általános tisztítók és WC-blokkok növekedése húzta magával az egész kategóriát.

Az elmúlt években látott forgalomnövekedés elsősorban áremelkedésből származott, mivel összességében mennyiségi növekedésről nem beszélhetünk.

A növekedés másik forrása egy, a kategórián belül lezajlott strukturális átalakulás, amely két drágább szegmens felé tolta a piacot: nevezetesen (1) az otthoni mosdók higiéniáját szolgáló WC-blokkok szegmensének értékbeli részesedése 2010-től napjainkra 20 százalékról 29 százalékra nőtt, hasonlóképpen (2) a 2010-ben még szinte nem is létező tisztítókendő szegmens mára már a forgalom 4 százalékát bírja.

Évente 10 háztartásból 9 vásárol valamilyen tisztítószert (az itt vizsgált kategóriacsoportba nem vettük bele a kézi mosogatót, amelyet másodlagos funkcióját kihasználva sokan egyéb háztartási tisztításra is alkalmaznak). Az egyes termékkategóriák penetrációja azonban ennél a 90 százaléknál jóval alacsonyabb, és meglehetősen egyenetlen.

Általános tisztítószert és WC-blokkot a háztartások 60 százaléka vásárol, de az összes többi kategóriát már csak legfeljebb feleannyian. Hasonló különbségek vannak a vásárlási gyakoriság esetében is: éves szinten valamiféle tisztítószer 8 alkalommal (másfél havonta) kerül egy átlagos háztartás kosarába, de a két legnagyobb szegmens kivételével az összes többiből évente csupán 1-2 alkalommal.

2016-ban a WC-blokk és a még relatíve kicsi, de folyamatosan fejlődő tisztítókendő szegmens tudott penetrációban fejlődni. 2017 első félévében azonban már csak a kendő építi a vásárlói bázisát. A WC-blokk penetrációjának stabilizálódása azt mutatja, hogy a tisztítószer kategória növekedésének egyik fő motorja egyelőre kikapcsolt.

A WC-blokk és a kendő mellett még innovatív szegmensnek tekintjük a számos kategóriába (főként konyha és fürdőszoba, ablak és tűzhely) tartozó szórófejes termékeket, amelyeket a háztartások fele vásárol, és amely az elmúlt években már nem volt képes penetrációját tovább növelni.

E három innovatív szegmens közül a WC-blokk és a szórófejes termékek demográfiai profilja eléggé átlagos, azaz nincs olyan demográfiai csoport, amely kiemelkedően használná, vagy éppen ne használná őket. A kendő esetében kiemelkedő a városi, 40 évnél fiatalabb, kisgyereket nevelő háztartások aránya. //


Szőke Albert
senior product consultant
GfK