Vírusok, költségek, szinergiák
A COVID harmadik hulláma után jelentősen nőtt a hazai sörértékesítés, ám az eredmények így sem érik el a 2019-es szintet. Az iparág helyzetéről és eredményeiről dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója beszélt lapunknak.
Szerző: Ipacs Tamás
A hazai sörforgalom 2021 első három negyedévében elérte a 4,52 millió hektolitert – ez a mennyiség 2019 hasonló időszakában 4,8 millió hl volt. A horeca szektor aránya a sörfogyasztásban eddig mindössze 18%-ra állt vissza pandémia előtti 30%-hoz képest.
A gyártók költségei – alapanyag, energia, bér, logisztika – folyamatosan növekszenek. Ezek közül az alapanyagárak emelkedése a legkritikusabb, mert az ellátás zavarokkal párosul, ami többlet-erőfeszítést igényel a folyamatos termelés fenntartása érdekében. Idén egyes kifejezetten kedvelt, magyar gyártású sörtípusok esetében tapasztalható is volt áruhiány. A jó munkáltatói márkaépítési stratégiának köszönhetően a munkaerő viszont stabil az iparágban.
Az elmúlt évtizedben alapított új sörfőzdék és a kraftsör-üzemekben kialakult innovációs hullám, a második sörforradalom, nagyon jót tett az iparágnak: a nagy sörgyárakat is megmozgatta. A nemzetközi hátterű vállalatok a fogyasztók igénynövekedése alakította versenykörnyezetben könnyebben szereznek fejlesztési forrásokat anyavállalataiktól. Ám nemcsak a nagyüzemek kapnak inspirációt a fejlesztésre a kis főzdéktől – a folyamat kétoldalú. Több kisüzem használ olyan, nagyobb sörélményt biztosító high-tech víztisztító, vízkezelő rendszereket, amelyek elsőként nagyüzemekben jelentek meg.
A premiumizáció ennek megfelelően alaptrenddé vált a söriparban; a fogyasztói igények növekedésével párosul, a termelésében pedig nő a prémium és szuperprémium termékek mennyisége, amivel párhuzamosan csökken a gazdaságos termékek volumene.
A sörtípusokon belül a láger egyeduralkodó, és véleményem szerint mindig is ez lesz a legkedveltebb. Bár ez a sörtípus tűnik a legegyszerűbbnek, előállítása nagy felkészültséget, technológiai fegyelmet és hozzáértést kíván. A fogyasztói ízlés időnként megköveteli, hogy karakterén adalékanyagokkal változtasson a gyártó: ma a három alapvető összetevőt, a malátát, komlót és vizet tartalmazó sör a legkedveltebb.
A többi sörtípus közül a gyümölccsel ízesített fajták a legnépszerűbbek: a fogyasztó két alapízt, a citromot és a meggyet kedveli leginkább. Jól érzékelhető trend a csökkentett alkoholtartalmú és az alkoholmentes változatok térnyerése.
A fenntarthatóság területén a söripar az élenjáró iparágak közé tartozik, és valódi változásokon megy keresztül. Sorra jelennek meg az egyes vállalatok vállalásai a karbonsemleges gyártásra és termékforgalmazásra való átállásra. A sörgyárak vízfelhasználása az 1 liter sör gyártásához szükséges korábbi 15 literről mára 3 literre csökkent, és ez az érték mindenhol további 1,5 literrel fog csökkenni az elkövetkező öt évben.
A visszaváltható palackokban való forgalmazás iparági méretekben mára már csak a söriparban létezik, ennek fenntartására és jövőbeli bővítésére teljes mértékben képes és elkötelezett a szektor. Egyedül a söripar tart fenn saját költségén csomagolás-visszagyűjtő rendszert, amivel jelentősen hozzájárul a nemzeti alumíniumcsomagolás célérték-teljesítéséhez. Jelenleg a legnagyobb feladat a hazai italcsomagolás-begyűjtő rendszer kidolgozása, amin a többi italgyártóval és a kereskedők képviselőivel közösen dolgozunk.
Az iparág jövőképének legfontosabb elemei az alkoholmentes sörök arányának 25%-ra emelkedése, a prémium termékek további térnyerése, a teljesen karbonsemleges működés és a teljes körforgásos gazdaságra való átállás.//
Az aludoboz-visszagyűjtés ára
A nagy hazai sörgyárak bő 10 éve közel félmilliárd forintos beruházással építették ki a sörösdobozok visszagyűjtésének rendszerét – mondta el dr. Duma László, a visszaváltó gépek fejlesztésével és értékesítésével, valamint a begyűjtéssel foglalkozó Returpack alapítója. A visszaváltott dobozok darabjáért a fogyasztóknak adott 2-3 forintos összegek újabb százmilliós költségeket jelentenek a gyártóknak évente. A Returpack költségeit a fém értékesítéséből származó bevételből támogatják. A sörgyárak által önkéntesen vállalt visszagyűjtés (a teljes mennyiség közel 20%-a) 2024-ig folytatódik, a tervek szerint akkor lép életbe a kötelező betétdíj, ami az aludobozos sörök árát is 25-40 forintos betétdíj mértékével növeli. Az új rendszerben az italcsomagolásokat már épen kell visszahozni. //
A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >