Vendéglátóipari állások: hatalmas a kereslet-kínálat
A kékgalléros álláshirdetésekben piacvezető Jófogás átnézte a felkínált vendéglátóipari pozíciók alakulását, továbbá 75 vendéglátós szakembert is megkérdezett a kilátásokról. Van, aki szerint 2-3 évbe is telhet, míg a szektor a járvány előtti szinten tud működni, a képzett munkaerőt pedig elsősorban béremelésekkel próbálják visszacsábítani, miközben az sem ritka, hogy egy állásra ötvenszeres a túljelentkezés.
A Jófogás online felméréséből kiderül, hogy a megkérdezett, vendéglátóipari egységet működtető szakemberek közül minden negyediknek majdnem az összes alkalmazottját el kellett bocsátania a korlátozások és a kötelező zárva tartás miatt. Az esetek több mint felében pedig még az is súlyosbította a helyzetet, hogy a korábban megnyitó vagy nagyobb pénzügyi tartalékkal rendelkező konkurencia még a megmaradó munkaerőt is elcsábította.
A válaszadók 42-42 százaléka így részben vagy teljes egészében sem számíthat a korábbi kollégák visszatérésére. A szektorban továbbra is rengeteg a kiszámíthatatlan tényező, azonban a Jófogás adatai szerint kereslet és kínálat szempontjából is egyértelműen tetten érhető az élénkülés.
„Az újranyitás óta 3-4-szeresére emelkedett a vendéglátóipari álláshirdetések száma a Jófogáson, és még a koronavírus előtti számokhoz képest is másfél-kétszeres a többlet. Az álláskeresők részéről is 2-3-szoros ugrást látunk az érdeklődések számában. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a hirdetésekben feltüntetett órabérek átlagosan 20-25%-kal növekedtek, világosan látható, hogy a magyar vendéglátóipari szereplők jelentős része nem adta fel” – emelte ki Palocsay Géza, a Jófogást üzemeltető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.
A megkérdezett vendéglátós szakemberek kétharmada ugyan nem tapasztal nehézségeket sem beszállítói, sem készletezési területen, meglátásuk szerint a főbb terméktípusok (hidegételek, melegételek, italok) területén így is komolyabb áremelkedés várható. Az emelkedés mértékéről viszont már megoszlanak a vélemények: a megkérdezettek egyharmada a 25%-os, egyötödük pedig az akár 40%-os áremelkedést sem tartja elképzelhetetlennek. A Trenkwalder munkaerőpiaci elemzése szerint az áremelkedés egyik mozgatórugója az lehet, hogy a beszállítók az újranyitást követően más áron és formában tudják a szállítást vállalni, mivel a korlátozások alatt azokra a szolgáltatókra rendezkedtek be, akik nagyüzemi konyhákat üzemeltetnek és/vagy elsősorban kiszállításban érdekeltek.
Kapcsolódó cikkeink
Várakozások az USA-ban
Az amerikai Nation’s Restaurant News november eleji cikkében azt taglalta,…
Tovább olvasom >Borravalóval kapcsolatos jogszabályi módosítások
A Nemzetgazdasági Minisztérium a szakmai szövetségekkel együttműködve új intézkedéseket vezet…
Tovább olvasom >Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >