Változások viharában – élelmiszertrendek 2020
Egyszerűsödő appok, boltokon belüli étkezés, prémium saját márkás termékek, micro-fulfillment-raktárak fejlődése, mesterséges intelligencia, a fogyasztók egészségének középpontba kerülése – többek között ezek a trendek jellemzik az élelmiszerüzleteket 2020-ban.
Az élelmiszerboltoknak jóval gyorsabban kell invesztálniuk és fejlődniük, mint ahogy szeretnék, ha lépést akarnak tartani egymással és a fogyasztói szokások változásával. Úgy tűnik azonban, hogy ez a kiélezett helyzet jót tesz a boltoknak, hiszen az eredmény a látványosan javuló vásárlói élmény. Ebben az évben minden az új szolgáltatásokról és technológiákról fog szólni – olyanokról, amelyek versenyhelyzetben tartják a kiskereskedőket a következő évtized során.
A prémium és különleges saját márkás termékek kora
2019-ben a kiskereskedők új, prémium kategóriákkal rukkoltak elő saját márkás termékeiken belül. Ez a trend idén is folytatódik, s egyre több gourmet- és specialty-válogatással találkozhatunk majd a polcokon.
A szakemberek egyetértenek abban, hogy az alternatív fehérje lesz az idei év nagy sztárja. Ezidáig csupán néhány cégnél dominált a növényi protein (pl. Impossible Burger és Beyond Meat), ám a kiskereskedők egyre inkább látják a fantáziát a húspótló választék kibővítésében.
Micro-fulfillment: a jövő logisztikája
Számos kiskereskedő indította már el pilot-programját a micro-fulfillment raktárakat illetően 2019-ben. Ezek a kis raktárak a nagyok hatékonyságát és pontosságát kombinálják a közel-a-fogyasztóhoz megközelítéssel, ami ezidáig az e-commerce fulfillment elsődleges módja volt, s egyre több kiskereskedő vállalja, hogy kialakít micro-fulfillment raktárakat már meglévő üzleteiben.
Egyél a boltban!
Az élelmiszerboltokban található éttermek számos új vásárlót és több bevételt hoztak a kiskereskedőknek. Idén étkezőcsarnokok is megjelennek majd az üzletekben, tovább fejlesztve a boltban étkezés koncepcióját.
A kevesebb több: appok a jobb vásárlói élményért
Az élelmiszerboltok egyre inkább felismerik, hogy kevesebb appra és eszközre van szükség, amelyek viszont jóval kifinomultabbak, mint elődeik voltak. A lényeg: a vásárlás egyszerűsítése.
Mesterséges intelligencia: végre tényleg használni tudják!
Az élelmiszerboltok évekig küzdöttek, hogy megértsék, és valóban használni tudják a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket. Két évvel azután, hogy az Amazon felrázta az ipart, a kiskereskedők végre kezdenek ráérezni az AI ízére: immár képesek vele olyan feladatokat ellátni, mint az energiahatékonyság növelése vagy az élelmiszer-pazarlás csökkentése. Idén két újabb területen vetik majd be az AI-t: az előrejelzések és a vásárlói fogyasztás analizálása kapcsán.
Fókuszban a vásárlók egészsége
A kiskereskedők már régóta promózzák az egészséges, jót-tesz-neked termékeket. A vásárlói hűségért folyó harcban idén még inkább előtérbe kerülnek az egészségre fókuszáló termékek, amelyekhez immár egy sor speciális szolgáltatás is kapcsolódik majd.
A RetailAnalytics kutatása jól mutatja, milyen elképesztő iramban fejlődnek a diszkontok, és hogyan próbálnak meg mindent, hogy szinte valós időben lekövessék a változó piaci trendeket és fogyasztói szokásokat.
Egyvalamit mindjárt az elején le kell szögezni: nincs tökéletes megoldás az ún. diszkontproblémára. A két vezető kiskereskedő, az Aldi és a Lidl fej fej mellett haladnak, a többiek pedig igyekeznek minél több és jobb megoldást találni nehézségeikre. Bármit is hozott a versengés a diszkontok fejére, annyi bizonyos, hogy növekedési rátájuk állandó, különösen az érettebb piacokon, ahol a diszkontok kimondottan gyorsan lemásolták a vezető kiskereskedők módszereit, és alkalmazni is tudták azokat.
Ugyanakkor a helyzet korántsem ideális, hiszen egyrészt a növekedésnek is vannak határai, másrészt az állandó versengés nem könnyíti meg a diszkontok helyzetét, bár kétségkívül megnyit bizonyos lehetőségeket azok számára, akik tudják, hogyan aknázzák ki őket. Végül: számos élelmiszerbolt nem áll szilárd lábakon.
Diszkont 2020
Az állandó időhiánnyal küszködő fogyasztók, a vásárlói szokások gyors változása és a diszkontok közötti állandó versengés arra késztette kiskereskedőket, hogy alaposan gondolják át, mit is jelent 2020-ban az élelmiszerbolt fogalma.
A heti nagybevásárlások egyre inkább átadják a helyet az online vásárlásoknak. A fogyasztók egyre szívesebben rendelnek az internetről, s általában több terméket is vesznek meg itt, mint a fizikai boltokban. Az online élelmiszer-vásárlás az USA-ban 14 százalékkal nőtt az elmúlt évben, ráadásul a fogyasztók 76 százaléka félkész vagy készételt vesz, és egyre kevesebbet főz.
A legkiélezettebb verseny továbbra is az Aldi és a Lidl között folyik: a két retailer folyamatosan arra motiválja a többi, hagyományos szupermarketet, hogy egyrészt növeljék üzleteik számát (legalábbis az Egyesült Államokban), másrészt minél több hozzájuk hasonló változtatást és újítást vessenek be a vásárlók megtartásáért. A két élharcos sokkal több, mint diszkontáruház: igazi termékkurátorok rendkívül hatékony boltokkal, amelyek kiváló minőségű saját márkás termékek sorát kínálják a vásárlóknak.
Mindent összevetve a 2020-as év szupermarketje egészen máshogy fog kinézni, mint amit eddig megszoktunk. Az üzletekben a korábbi, több mint 15 termékpolc száma tíz alá csökken majd. A termékválasztékban kategóriánként kevesebb mint 10 kiemelt SKU található majd, hogy ezzel is megfeleljenek a fogyasztók kényelmének és minőségre való igényének. Ezzel párhuzamosan az üzletek online boltjaiban akár milliós nagyságrendben is megjelenhetnek az SKU-k a sokcsatornás stratégia részeként, ezzel biztosítva a vásárlóknak a korlátok nélküli árukínálatot.
Átalakuló terek
Az üzletek elrendezésében is komoly változások várhatóak: a boltok közepéről eltűn(het)nek a polcok, helyet adva a készételeknek, hiszen a fogyasztók egyre szívesebben vásárolnak már elkészített vagy félkész élelmiszert, mint alapanyagokat. Felmérések szerint a készételekből évről évre 8-9%-kal több fog fogyni.
A különleges termékek számára fenntartott polcok készlete hetente akár kétszer is kicserélődhet újabb és újabb árukra. Újítás lesz a „termelői piac a boltban” koncepció is, amely révén helyi és regionális gazdaságokból érkező, természetesen szigorúan ellenőrzött termékeket vásárolhatnak a fogyasztók.
A saját márkás termékek aránya a mai 18-20 százalékhoz képest elérheti akár a 40-45 százalékot is. Végül, de nem utolsósorban a boltok egy sor kényelmi szolgáltatást és eszközt kínálnak majd a vásárlóknak, többek közt a click & collect lehetőségét, a 3D -üzletnavigációt, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy bevásárlólistájuk összekapcsolódjon a bolt elrendezésével, vagy az AI-alapú, valós idejű ajánlatokat, amelyek sok pénzt takaríthatnak meg a fogyasztóknak. //
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >