Türelem és kitartás kell az exportsikerekhez
Jó volna, ha főnököm és a vezetőtársaim is itt lennének, akkor talán elhinnék nekem is, hogy az exporteredményekhez még akkor is idő kell, ha jól végezzük a dolgunkat – mondta az egyik résztvevő a Határtalan értékesítés című Agóra konferencián a Törley Pezsgőmanufaktúrában. A Magyar Termék Nonprofit Kft. KNK PR & Média által szervezett rendezvényén azt járták körbe az ágazat képviselői, hogy mi kell az exportsikerekhez.
Az élelmiszeripar árbevételének több mint 30 százaléka exportból származik. Az exportáló vállalatok árbevétele folyamatosan nő, már megközelítette az 1300 milliárd forintot, ugyanakkor az ágazat mintegy ötezer cégéből alig ezer exportál – mondta az Agóra konferenciát megnyitó Nagy István. 2014 óta az élelmiszeriparba áramlott támogatások értéke mára már meghaladta a 300 milliárd forintot – mutatott rá az agrárminiszter.
Lépésről lépésre
Az export további növelésének egyik kulcsa a nemzetközi kereskedelmi hálózatok külföldi boltjaiba való bejutás. Ezt a célt szolgálja az Auchan Retail Magyarország új kezdeményezése, amelyet Vidó Mónika élelmiszer-univerzumok igazgató mutatott be.
– Az Auchan itteni leánycége a Magyar Termékkel összefogva szervez magyar heteket más országok Auchan áruházaiban. A résztvevő cégeknek így csak a magyar céggel kell kapcsolatot tartania, minden mást helyettük a hálózat itteni tagja intéz – mondta Vidó Mónika.
A legnagyobb magyar mézexportőr, az Aranynektár ügyvezetője, Városi István példákkal mutatta meg, hogyan növelhető egy termék kivitele. Az Aranynektár az addig szokásos hordós magyar mézexportról átállt a fogyasztói kiszerelésű termékek kivitelére, amivel jobb árat tudott elérni, és olyan partnereknek is tudott szállítani, akiknek korábban nem. A külföldi piacokhoz való alkalmazkodás példája, hogy jordán kollégájuk intézi az arab exportot. Ő olyan kapcsolatot tud kiépíteni az ottani vevőkkel, amivel egy magyar munkatárs nem tud vetekedni.
Az arab piaci lehetőségről és sajátosságokról Prohászka Andrea, a Tutti cégvezetője is beszélt, aki arról számolt be, hogy a szaúdi a legnagyobb külföldi piaca a kávéporuknak. Úgy látja, ha egyszer egy arab partner meggyőződik a cég és terméke megbízhatóságáról, onnantól tartós üzleti kapcsolatra számíthat az exportőr.
Domján Balázs, a Gallicoop termelési igazgatója szerint is tudnia kell az exportálni akaró magyar cégeknek, hogy egy-egy exportpiac felépítése, a megrendelők bizalmának fokozatos elnyerése akár 6-8 évbe is beletelhet. Gyakran lépésről lépésre kerülhet egyre jobb lehetőségekhez a szállító annak függvényében, mennyire elégedettek a termékével. Az üzletépítéshez jó eszköz a kiállításokon megjelenés, de piacismeret nélkül ez kevés. Alkalmazkodni kell a helyi ízvilághoz, át kell dolgozni a meglévő termékeket.
A Gyulahús szakemberei, Molnár Éva kereskedelmi igazgató és Tamáskovitsné Gila Éva marketingmenedzser előadásából is az derült ki, hogy a helyi fogyasztói igényekhez, ízvilághoz való alkalmazkodásnak kulcsszerepe van az exportértékesítésben. Az kevés, ha kiállítjuk a tradicionális, nálunk kedvelt termékeket a külföldi vásárokon. Fel kell mérni, mire van igény a célpiacon, és érdemes már kifejezetten ehhez igazított vagy kifejlesztett kínálattal bemutatkozni.
Szebeni Zoltán, az Abonett ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy az abonyi cég is új termékkel akarja növelni az exportját. A kifejezetten erre a célra kifejlesztett extrudált terméket a milánói TuttoFoodon mutatta be az abonyi társaság, amely részt vesz majd az Anugán is. Előbbin uniós társfinanszírozásban vett részt, utóbbin pedig az Agrármarketing Centrum (AMC) közösségi standján állíthat ki.
Ismerni a célpiacot
A konferencián Ondré Péter, az AMC ügyvezetője beszámolt a külföldi kiállítási lehetőségekről, valamint arról, hogy az idei, szeptemberi OMÉK-ot szeretnék az élelmiszeriparra fókuszálni és nemzetközibbé tenni, hogy a hazai résztvevőknek itt is minél több lehetősége legyen üzleti találkozókra, kapcsolatfelvételre külföldi partnerekkel.
Bokros Gábor, a tésztagyártó kapacitását és az exportcsapatát is megduplázó Gyermelyi marketingigazgató-helyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy az exportáló cégeknek például a csomagolásban országonként is eltérő, speciális és drága igényeknek kell eleget tenniük. Bokros megosztott egy praktikus tanácsot is a hallgatósággal: vaskos brossúrák helyett rövid, lényegre törő, egy oldalon elférő cégismertetőket készítsenek, mert a külföldi partnerek ezt szeretik.
Kovács György, a Törley ügyvezetője arról beszélt, hogy a cég nemcsak a legendás alapító idejében ért el szép exportsikereket, hanem a mai napig szállítja termékeit a világ sok országába. Észtországban például a Törley számít „a” pezsgőnek, ami mögött már a rendszerváltás utáni tudatos piacépítés áll.
A Törleyhez hasonlóan a Takler Pincészet is a helyi piac sajátosságait jól ismerő szakemberek segítségével építi az exportpiacait, így jutott be olyan igényes borpiacra, mint az angliai, ahová ugyan egyelőre kisebb mennyiséget szállít, de a vevői között Michelin-csillagos éttermek vannak.
Jön a Kiváló Termék és az ÖKOlogikus védjegy
A konferencián Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője arról beszélt, hogy az elmúlt évtizedben sikerült javítani a magyar termékek megítélését a fogyasztók körében. A vásárlók jelentős része már hajlandó többet is fizetni a magyar eredetű áruért. A 170 cég csaknem 4000 terméke által használt védjegyrendszert továbbfejlesztik, bevezetnek egy Kiváló Termék védjegyet, amely a termékek kiemelkedő minőségét tanúsítja. Létrehozták már az ÖKOlogikus védjegyet is, amelyet azok az áruk kapnak, amelyekkel a gyártók és forgalmazók csökkentik a környezetterhelést.
Magyar cég is reklámozhat egy világsztárral
Az Agóra résztvevőinek Pantl Péter, a Hell Energy marketingigazgatója azt mutatta be, hogyan lehet, és miért éri meg egy magyar cégnek Bruce Willisszel hirdetnie a termékét. Előadásából kiderült, hogy aki egy világsztárral készít reklámfilmet, annak olyan árra és feltételekre kell felkészülnie, amilyeneket addig akár elképzelni sem tudott, de még így is megéri. Nemcsak a fogyasztói, hanem az üzleti kommunikációban is. Erre példaként hozta fel Pantl Péter a Forma-1-es Williams csapat korábbi Hell szponzorációját. Abban a pillanatban, amikor megtudták, hogy Forma 1-es csapatot támogatnak, olyan partnerek is komolyan vették őket, akik számára e nélkül a Hell akkor még csak egy lett volna a sok energiaital-gyártó közül.
Mindenki tart a Brexittől
Az Agórán szó esett a Brexit okozta piaci bizonytalanságról. A legnagyobb angol baromfis társaságnak, a Boparan Holdingsnak az érdekeltségébe tartozó sárvári Sága Foods vezérigazgatója, Muzsek András szerint a szakmai beszélgetésekből egyértelműen az derül ki, hogy az angliai kollégái egyértelműen a Brexitet tartják a legnagyobb problémájuknak, és a legrosszabb a bizonytalanság, ami miatt az angol élelmiszeripari cégek igyekeznek tartalékolni, és a beruházási döntéseiket is elhalasztják addig, amíg nem derül ki, hogyan válik ki az ország az EU-ból. Az angliai kacsaexportot jól ismerő Mogyoróssy Ágnes, a Sequence ügyvezetője azt tapasztalta, hogy az angol üzleti partnereik igyekeznek készleteket felhalmozni arra az esetre, ha a Brexit szállítási gondokhoz vezetne, ennek azonban megvannak a raktározási korlátai.
Most jó fejleszteni
Vida József elnök-vezérigazgató az Agórán arról beszélt, hogy a Takarék Csoport már most is az egyik legnagyobb finanszírozója a hazai agráriumnak, és az élelmiszeripari cégeknek is meghatározó banki partnerévé akar válni. Ennek érdekében önálló üzletágként létrehozták az Agrár Igazgatóságukat. Ennek vezetője, Hollósi Dávid szerint a kedvező piaci környezet és a vonzó finanszírozási lehetőségek meghozták a hitelezési boomot az élelmiszeriparban, és ez esélyt ad arra, hogy a fejlesztések nyomán sikerül növelni az exportot, különösen a feldolgozott élelmiszerek kivitelét. Erre most kiemelkedően jó a finanszírozási környezet, hiszen alacsonyak a kamatok. //
Kapcsolódó cikkeink
Növekedés, sikeres kampányok, új szakmai együttműködések: ilyen volt a Magyar Termék 2024-es éve
A Magyar Termék idén rekordot döntött, hiszen a védjegyhasználók száma…
Tovább olvasom >SIAL: fókuszban a fenntartható élvezet
A globális élelmiszeripar legfontosabb eseménye minden páros évben a SIAL,…
Tovább olvasom >Kenőmájasok továbbgondolva
Ha nem is központi, de tradicionális kelléke a magyar étkezésnek…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Trade magazin idén is megkérdezi az Olvasói véleményét a karácsonyi tv-reklámokról! Szavazzon Ön is!
A közönségszavazás 2024. december 12. és 19. között zajlik. 🎁…
Tovább olvasom >FRUIT LOGISTICA 2025: Számos innovációval várja az érdeklődőket a kiállítás
A nemzetközi gyümölcs- és zöldségkereskedelem képviselői 2025-ben ismét Berlinben találkoznak.…
Tovább olvasom >EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >