Továbbra is nagyon széles a kiskereskedelmi olló

Szerző: Trademagazin Dátum: 2023. 09. 06. 12:58

A magyar kiskereskedelem továbbra is rendkívül változatos képet mutat: miközben az összegszerű forgalom jelentős, 10 százalékos növekedést mutatott az év első hét hónapjában, a megvásárolt termékek mennyisége ugyanebben az időszakban majdnem 10 százalékkal csökkent. Ez az olló az eladások és a mennyiségi értékesítés között aggodalomra ad okot.

A magyar fogyasztók kevesebb terméket vesznek meg ugyanolyan összegért

Az új adatok szerint az első hét hónapban a kiskereskedelmi forgalom elérte a 10 278 milliárd forintot, ami 10 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Azonban a mennyiségi értékesítés, ahol a naptárhatás is figyelembe van véve, szintén 10 százalékkal esett vissza. Ez a jelenség az áremelkedés és a reálbérek csökkenése miatt következett be. Az idei első félévben a reálbérek közel 6 százalékkal estek vissza, ami azt is jelenti, hogy tavalyhoz képest az idei vásárlóerő 94 ezer forint értékűre csökkent.

A júniusi meglepetést követően júliusban a hazai kiskereskedelem teljesítménye szintén várakozásoknak megfelelően gyenge volt. Bár az éves bázisú index kissé javult az előző hónaphoz képest, a havi forgalom ismét csökkent. Az élelmiszer-üzletek forgalma havi szinten közel 1 százalékkal csökkent, és a magas élelmiszerárak továbbra is gátolják a fogyasztást. Az érdekes, hogy az élelmiszerárstop bevezetése sem váltotta ki a várt felhalmozást a vásárlók körében – állapította meg Virovácz Péter, az ING elemzője.

A széleskörűen megfigyelt kiskereskedelmi olló azt mutatja, hogy az áremelkedések hatására a magyar fogyasztók kevesebb terméket vesznek meg ugyanolyan összegért. Ez a helyzet azokban az időkben, amikor az élelmiszerárak szignifikáns növekedését tapasztaljuk, és a reálbérek csökkenése súlyosbítja a helyzetet – kommenálta a friss kiskereskedelmi adatokat Virovácz Péter, az ING elemzője.

Kapcsolódó cikkeink