Több, mint pékség
A fogyasztói szokások, igények változása kikényszerítette a sütőipar és a hagyományos vendéglátás konvergenciáját, elkerülhetetlenül átalakul az ágazat struktúrája és a szakboltok kínálata is. Az atipikus vendéglátás lehetőségeivel foglalkozó rovatunk témája ezúttal a pékségek világa.
Sok ágazati szereplő szolgálhat jó példával, hogyan tud a nehéz helyzetekben, kiszámíthatatlanabb gazdasági környezetben is fejlődni. Közéjük tartozik Gyenge Katalin is, a balatonkenesei Katica Pékség tulajdonosa, aki vallja: nem elég kenyeret, finompékárut kínálni egy pékségben.
A Katicában a megvilágítás, a falak színe, a pultok kialakítása – minden a vásárlói élmény és a fogyasztói magatartás pszichológiájának lett alárendelve. Egy térben van a klasszikus péküzlet, a cukrászpult, a kávézó és teaház pultja és a közel negyven fő befogadására alkalmas vendégtér, az épület előtt közel száz négyzetméteres terasz.
A pékség napi szinten 21-féle kenyeret és több mint 60-féle péksüteményt kínál, a pultban 38-féle cukrászsütemény fordul meg egy hét alatt. Az értékesítés nem koncentrálódik – az üdülőhelyeken az átlagnál is meghatározóbb – reggeli és a délutáni csúcsra. A vendégek egész nap érkeznek, gyakran csoportosan, amiben nagy szerepe van a kerékpáros turizmus növekvő népszerűségének is.
Reggelizni a Katicában 12 óráig van lehetőség: tojásételek, melegszendvicsek, bundáskenyér-variációk és különféle feltétekkel, krémekkel választható pirítósok szerepelnek az étlapon. Hagyományos búbos kemencében – az enteriőr egyik meghatározó eleme ez – a Magyar Kézműves Remeknek nyilvánított hamuban sült kenyér.
A pékség a „helyi termék” trendet is magáénak érzi: helyi és környékbeli kisüzemektől, kistermelőktől, borászatoktól származó termékeket is kínálnak: elsősorban lekvárokat, befőtteket, mézet, chilikészítményeket.
Az időjárástól függően fagylaltot is kínálnak – az elgondolás egyszerű: ha jó az idő, főznek fagyit, és a teraszon álló nagy pultból kínálják azt.
A 10 éve itthon a legelsők között klasszikus kovásszal sütni kezdő Szabadfi Szabolcs, azaz Szabi a Pék a szuperprémium kategória igénye mentén fejlesztette vállalkozását. Ő és kollégái – a cég közel száz embert foglalkoztat – kézzel dagasztanak, és kizárólag a legjobb alapanyagokat használják. Szabi, a Pék felismerte, hogy a magas minőségű péktermékekre tudatos marketingtámogatás nélkül is óriási a kereslet.
Egy pincében gyúrva miniszendvicseit kezdte a munkát, ezeket a belváros egyik ismert „kézműves piacának” asztalain árulta hétvégenként – egyre többet, ami egyenesen vezetett egy kis pékség megnyitásához.
Az eleinte csak szájhagyomány útján terjedő hírének hatására megkereste például a Costa kávézólánc, ahol nevének kihangsúlyozásával árulták péksüteményeit.
Ismertsége meredeken nőtt, a nagy üzleti sikert azonban a COVID-időszakban hozott jó döntései hozták meg neki. Három új üzletet nyitott, kettőben pizzériával és pékséggel, és reagálva az egészségügyi intézkedésekre, valamint az emberek félelmeire kitelepült üzletei elé a lehető legnagyobb területre; a téli mínuszok idején is árulva a termékeket.
A közelmúltban 1000 m2-es háttér-termelőműhelyt épített, két autója járja az országot, egyikből pékárut, másikból pizzát értékesít. Szentendrén óriási sikerű workshopokat tart, és bemutatókat szervez, főleg gyerekeknek – ő úgy mondja: valamit vissza is kell adnia a társadalomnak!
Szabi, a Pék szerint a hagyományos franchise-rendszer itthon nem működik, legalábbis ebben a szegmensben nem; saját elgondolásai alapján, saját tapasztalataira építve tudja elképzelni a névátadást. Példaként hozza fel debreceni Panificio il Basilico üzletét, ahol ő volt a befektető, leendő partnere korábban nála szerzett gyakorlatot, és a beruházások megtérüléséig továbbra is alkalmazottként dolgozik ott, utána kap jelentős részesedést a tulajdonból. (Szabiról következő számunkban részletesen is olvashat.) //
Kapcsolódó cikkeink
Várakozások az USA-ban
Az amerikai Nation’s Restaurant News november eleji cikkében azt taglalta,…
Tovább olvasom >Borravalóval kapcsolatos jogszabályi módosítások
A Nemzetgazdasági Minisztérium a szakmai szövetségekkel együttműködve új intézkedéseket vezet…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >„Kényelmi” tálca – A nap képe
A hirtelen mozdulatok sem okozhatnak kárt a Couch Drink +…
Tovább olvasom >