Tetra Pak: A fogyasztók 54%-a a bolygó jövőjét is figyelembe veszi az élelmiszerek kiválasztása során
A 2023-as Tetra Pak Index szerint a fogyasztók az élelmiszerek vásárlásakor egyéni egészségük mellett azok környezetre mért hatását is aktívan figyelembe veszik. Az igazán környezet- és klímatudatos fogyasztók pedig akár étkezési szokásaikat is hajlandóak megváltoztatni a bolygó védelme érdekében.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/12/Kepernyofoto-2023-12-07-11.25.26.png)
70%-uk szerint az egészséges élelmiszereknek nem szabad kárt tenniük környezetünkben
Az egészséges élelmiszerek piaca már biztos lábakon áll, napjainkban a fogyasztók aktívan keresik azokat a termékeket, melyek pozitív hatással vannak fizikai jólétükre. A vásárlók jelentős többsége azonban most már ennél is holisztikusabb nézeteket vall: 70%-uk szerint az egészséges termékek esetében nem elfogadható, ha károsítják a környezetet, míg további 54%-uk hajlandó lenne proaktívan is felelősséget vállalni a bolygóért, és megváltoztatni étrendjét, hogy hozzájáruljon egy jobb világ létrejöttéhez.
Ezt a két nézetet tükrözi a húsfogyasztás mennyiségének tudatos csökkentését megcélzó, úgynevezett flexitáriánus fogyasztók növekvő száma is, kiknek közel fele azt állítja, hogy csak mérsékelten fogyasztja vagy akár teljesen el is hagyta a húsokat étrendjéből. A Tetra Pak Index, amely az Ipsos globális piac -és közvéleménykutató cég által a világ tíz országában végzett felmérésén alapul, megállapította, hogy a húsfogyasztás csökkentésére irányuló törekvések napjainkra globális jelenséggé váltak. Bár a kutatás résztvevőinek 56%-a egészségügyi okokra hivatkozott a flexitáriánus, peszkatáriánus, vegetáriánus vagy vegán étrend követésével kapcsolatban, több mint egyharmaduk (36%) kifejezetten a környezetvédelemet nevezte meg elsődleges motivációként.
A kutatásból az is kiderült, hogy már nem a kényelem számít a legfontosabb tényezőnek a vásárlók szemében. A régóta uralkodó attitűdökhöz képest jelentős változást mutat ugyanis, hogy a fogyasztók 70%-a feláldozná a kézenfekvő alternatívákat az egészségesebb termékekért. Az eredmények emellett azt is érzékeltetik, hogy az egészségre való törekvést a megélhetési válság sem befolyásolja, hiszen a válaszadók mindössze 17% mondta, hogy hajlandó lenne feláldozni az egészség szempontjából előnyös ételeket és italokat a jelenlegi gazdasági helyzetben.
Növekvő tendencia
A klímatudatos vásárlók tábora a jövőben várhatóan tovább fog erősödni, mivel az éghajlatváltozás hatásai egyre szélesebb körben érzékelhetőek. A fogyasztók éppen ezért egyre inkább elvárják az élelmiszergyártóktól, hogy olyan termékeket biztosítsanak számukra, amelyek egyszerre egészségesek és fenntarthatóak.
Adolfo Orive, a Tetra Pak elnök-vezérigazgatója hozzátette:
„Az idei Index megállapításai összhangban vannak az elmúlt években tett lépéseinkkel, melyeket az élelmiszeripar szén-dioxid-mentesítése, valamint az ellenállóbb és fenntarthatóbb élelmiszer-hálózatok létrehozása érdekében tettünk. A világ számos részén az emberek mindennapi étrendjünkben olyan termékekre támaszkodnak, mint a tej és a gyümölcslevek, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a beszerzés, a csomagolás, a feldolgozás és az elosztás terén megvalósuló fejlesztésekkel optimalizáljuk az értéklánc működését, mely folyamatokban ügyfeleinkkel és beszállítóinkkal együtt mi is aktívan részt veszünk.
Tekintettel arra, hogy 2050-re a világnak 60%-kal több élelmiszerre lesz szüksége, mint most, az erőfeszítéseket olyan technológiákkal is támogatjuk, melyek segíthetnek további tápanyagforrások feltárásában – az új, növényi alapú termékektől kezdve, egészen a biomasszával és precíziós fermentációval előállított alternatív fehérjékig. Mindkét terület kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntartható élelmiszer-hálózatok létrehozásában.”
Az új élelmiszerekben rejlő lehetőségek
Az áttörést jelentő új élelmiszer-innovációk nagy szerepet játszanak olyan termékek létrehozásában, amelyek nemcsak finomak, de erőforrás-hatékonyak is. A jó hír az, hogy a fogyasztók készek elfogadni azokat az újításokat, amelyek javítják életmódunkat és étkezési szokásainkat, 62%-uk pedig úgy véli, hogy a technológiának fontos szerepe van a fenntarthatóbb jövő kialakításában. Egyesek ugyanakkor aggódnak amiatt, hogy az ilyen típusú innovációk nem annyira természetesek, mint a friss, feldolgozatlan élelmiszerek, éppen ezért a megfelelő egyensúly megtalálása kiemelten fontos feladat lesz a jövőben.
„Ez a terület meglehetősen gyorsan fejlődik, és nehéz megjósolni, hogy mikor és milyen mértékben lesz sikeres. Azonban csak a lehetőségek feltárása érdekében tett folyamatos erőfeszítésekkel és együttműködéssel találhatunk megoldást a élelmiszer-hálózatok jelenlegi kihívásaira”
– mondta Adolfo.
Kapcsolódó cikkeink
Csaknem öt millió kilogramm adományt gyűjtött az év első félévében az Élelmiszerbank
Csaknem öt millió kilogramm élelmiszert mentett meg és osztott szét…
Tovább olvasom >A Tetra Pak bejelentette, hogy Alex Henriksen lesz a kelet-európai régió ügyvezető igazgatója
A Tetra Pak, a világ egyik vezető élelmiszerfeldolgozással és csomagolással…
Tovább olvasom >10 millió visszaváltás a MOHU REpont rendszerében
Elérte a 10 milliót a visszaváltások száma a MOHU REpont…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >