Teret nyernek a fenntartható élelmiszerek
Mit fogunk enni a jövőben? Milyen változtatásokra van szükség ahhoz, hogy ne csak sopánkodjunk, tegyünk is valamit bolygónk érdekében? Ezekről a témákról osztja meg véleményét az olvasókkal a Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége, a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége és a BCSDH.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A pandémia az élelmiszer-fogyasztással kapcsolatos, már meglévő trendeket jobbára felgyorsította. Ezek közül a fenntarthatóság kapcsán kiemelkedik a REL-ből (rövid élelmiszerlánc) származó termékek fogyasztásának további erősödése. A fejlett országokban nőtt a kisebb környezeti terheléssel járó termékek és étrendek népszerűsége is. Az élelmiszeripari innováció legfontosabb irányai szintén a fenntarthatósági trendeket célozzák.
– A járvány idején a cégek képesek voltak gyorsan akár értékesítési csatornát váltani, többet termelni, gyártósorokat átállítani, kiszerelést változtatni, új, rövidebb ellátási láncokat kialakítani, a higiénián még tovább szigorítani, a munkaerőt megtartani. A hosszabb távon fenntartható működés is hasonló szellemű változásokat fog igényelni, mind a fogyasztói kereslet, mind a szabályozás irányából – véli Vörös Attila, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége ügyvezető igazgatója.
A járvány első hulláma alatt bocsájtották vitára az uniós Farm 2 Fork stratégia tervezetét, amely lényegében a legfontosabb szabályozási pontokat tartalmazza az európai élelmiszer-ellátás fenntarthatóbbá tevése céljából.
– Az uniós jogszabályi környezetben nem a hazai jogalkotásra kellene helyezni a hangsúlyt, hanem a hazai élelmiszergyártók versenyképességét javító intézkedésekre, főként az uniós támogatási politika adta lehetőségek maximális kihasználására – teszi hozzá Vörös Attila.
Felelős létezés
Az erőforrások végesek – a hiány a küszöbön áll, hangsúlyozza a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ). Ezt a környezet a maga módján már évek óta jelzi az emberiség számára, talán már egyre többen látják be, hogy a vészharangok kondításán túl már cselekvésre is szükség van.
– Rendezvényeink, projektjeink, többek közt az ÖKOINDUSTRIA, a Zöldforgó Élménynap, a Tid(y)Up Interreg projekt, az 5 ország 1 folyó projekt, a különböző vállalatok „zöldítésében” való szakmai részvételünk, konferenciáink, filmjeink, a Zöldgazdaság2021 tanulmányunk üzenete az, hogy a felelős létezésnek 7 milliárd fő felett egyetlen lehetséges módja van: ha mindenki a saját környezetében tesz az élhető jövő érdekében, minden lehetséges szinten. Változnunk, változtatnunk kell. Ám a szemlélet, a gondolkodásmód, a szokások megváltoztatása a legnehezebb feladat – mutat rá Hankó Gergely, a KSZGYSZ ügyvezetője.
A szakember szerint a fenntarthatóság fontosságának megértetését a legkisebbektől kell kezdeni, és ez élethosszig tartó oktatást-tanulást és gyakorlást igényel. A jövő nagy kérdése az, hogy képesek vagyunk-e felismerni, időben reagálni és megfelelő döntéseket hozni e téren, élni a lehetőségekkel, megelőzni a horizonton már látható katasztrófát. Ehhez kell a felelős szemlélet és akarat, a hosszú távú tervezés, komplex gondolkodásmód, ugyanakkor rugalmasság – mindannyiunk részéről.
Minden egyes tettünk számít
A kezdeti sokk után sokan elgondolkodtak, melyek is a valódi értékek számukra. Aki csak tehette egy családhoz, barátokhoz, természethez közelebbi életformára váltott. Mindez jelentősen felgyorsította az egyéni és vállalati fenntarthatósági törekvéseket is. Ezt támasztja alá a Trade magazin Fenntarthatóság Szimbóluma és a BCSDH (Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért – Business Council for Sustainable Development) Fenntartható jövőért díjra érkezett pályázatok nagy száma és minősége is.
– Mindent megteszünk azért, hogy 105 tagvállalatunkat támogassuk ebben ajánlásokkal, konkrét megoldásokkal. Év eleji felmérésünk szerint tagjaink több mint 60%-a rendelkezik kibocsátáscsökkentési, 31%-a pedig konkrét klímasemlegességi céllal és akciótervvel. Az egyén szintjén annak a felismerésére van szükség, hogy minden egyes tettünk számít. Mi döntjük el, hogy a megoldásnak leszünk aktív részesei, vagy a problémát növeljük tovább. Őszintén remélem, hogy nem kell ahhoz további tragédiáknak történnie, hogy változtassunk– mutat rá Márta Irén, a BCSDH igazgatója. – A szemléletformálás mellett konkrét eszközöket, valós alternatívákat kell az emberek kezébe adni. Ennek érdekében indítottuk el nyolc éve a „A jövő vezetői” tehetségprogramot, melyben már több mint 200 fiatal vállalati vezető sikeresen vett részt. Társadalmi szinten az EU Zöld Megállapodásban megfogalmazott célok összehangolt, következetes megvalósítására van szükség a szabályozói, tudományos, gazdasági és civil szféra szoros együttműködésével. A Net Zero Tanácsadó Testület év eleji megalakításával kezdeményeztük ezt a hazai együttműködést. Ennek egyik eredménye a szeptember 15-ére tervezett vállalatvezetői és szabályozói konzultáció a nemrégiben megjelent „Fit for 55” EU ajánlások mentén. //
Real Nature: nincs műanyag, csak papír!
A Joya márkacsalád a 2000-es évek elején került a piacra, s azóta a termelés minden elemében különös figyelmet fordított a fenntarthatóságra: a felhasznált alapanyagok megújuló termelésétől a termékek gyorsan lebomló, környezetet kímélő csomagolásáig az akkori hatékony szelektív hulladékgyűjtési lehetőség híján a kommunális hulladékban végezve is kímélte a környezetet.
– A 2020 végén termelésbe állított új gyártósorunknak köszönhetően az eddig is fenntartható csomagolás most még korszerűbbé tételével még inkább óvjuk környezetünket beszerzési forrásaink folyamatos fenntarthatóságáról való gondoskodásunk mellett. Az új csomagolás hosszanti rögzítése a termék közvetlen környezeti szennyezését is jelentősen mérsékli. Kizárólag kartondobozokat és tálcákat használunk, a műanyag csomagolás minden formáját mellőzzük, joghurtkultúrás termékeinket is kartonpoharakban hozzuk forgalomba, miközben a csomagolásokon még jobban könnyítettünk, tovább csökkentve a környezeti terhelést. A fenntarthatóság a növénytermesztéstől a gyártásig a teljes ellátási lánc mentén áthatja termelésünket és termékforgalmazásunkat – mondja Strasser-Kátai Bernadett, a Real Nature Kft. tulajdonos-ügyvezetője. //
Értékteremtés felsőfokon
A Henkel számos olyan újdonságot vezetett be, amely megfelel a természetes és fenntartható termékek iránti növekvő fogyasztói elvárásoknak. Az ECOCERT tanúsítvánnyal rendelkező Nature Box és a N.A.E. márkák szilárd sampont és tusfürdőt kínálnak, így használatuk víztakarékos és csökkenti a csomagolási hulladékot. Bővült a Pro Nature háztartási tisztítószerek termékkínálata is, a Loctite ragasztómárka pedig lehetővé teszi az ipar számára, hogy műanyag helyett papírcsomagolást használjon.
– Több értéket kívánunk teremteni, miközben csökkentjük környezeti lábnyomunkat. Az elmúlt évtizedben környezeti lábnyomunkat csaknem 40 százalékkal csökkentettük a CO2-kibocsátás, a hulladéktermelés és a vízfogyasztás tekintetében. Szeretnénk klímapozitív vállalattá válni 2040-re, a körforgásos gazdaság megvalósulását előmozdítani, valamint fokozni a közösségekre gyakorolt pozitív társadalmi szerepvállalásunkat, mondja dr. Fábián Ágnes, a Henkel Magyarország ügyvezető igazgatója. //
Elő-csúcstalálkozó: terítéken az élelmezési rendszerek fenntarthatóvá tétele
Nagy István agrárminiszter képviselte Magyarországot az Élelmezési Rendszerek Elő-csúcstalálkozóján Rómában. Az António Guterres ENSZ-főtitkár által kezdeményezett eseménysorozat első állomását miniszteri szintű találkozónak szánják, melyet szeptemberben csúcstalálkozó is követ majd. Az agrárminiszter felszólalásában elmondta, hogy a fenntartható élelmezési rendszerek elérése érdekében felértékelődik a helyi és szezonális élelmiszerek, a rövid ellátási láncok és a hiteles, megbízható tájékoztatás szerepe.
Hazánkban a megvásárolt élelmiszereknek csak 10% -a kerül a szemetesbe, míg globálisan az élelmiszerek átlagosan 30% -át pazarolják el, az Európai Unióban ez a szám 20%. Büszkék vagyunk a Maradék nélkül programunkra, hiszen ennek eredményeként 4%-kal csökkent a háztartási élelmiszer-hulladék Magyarországon. A program célja a fenntartható élelmiszer-fogyasztás és az élelmiszer-pazarlás csökkentése fogyasztói szinten. Emellett az élelmezési rendszerek fenntarthatóvá tétele érdekében fontos szerep jut a nevelésnek és a tudatosságnövelő kampányoknak, ezért az Agrárminisztérium nagy hangsúlyt helyez hosszú távú programok és kampányok folytatására a fogyasztói magatartás befolyásolására. //
Az üres palack is érték!
A Coca-Cola Magyarország olyan jövőt szeretne építeni, ahol elkerülhető az alapanyagok felesleges pazarló használata, és az anyagok hosszú ideig megőrzik értéküket a körforgáson belül. Az „Üres palack is érték” kampányuk célja a fogyasztók figyelmének felhívása volt az újrahasznosításra, valamint hogy tudatosítsák a vásárlókban, hogy a Coca-Cola termékek csomagolásai 100%-ban újrahasznosíthatóak.
Fenntarthatósági célkitűzéseik egyik alappillére a 2018 elején meghirdetett globális Hulladékmentes Világ program. A cég 2030-ra a felhasznált csomagolóanyagok 100%-ának megfelelő mennyiségét gyűjti be és hasznosítja újra, s 50%-ra növeli palackjaiban és aludobozaiban az újrahasznosított alapanyag arányát. A vállalat üdítőitalai csomagolásait illetően is egyre környezetkímélőbb megoldásokat vezet be. Stratégiája fontos eleme a körforgásos gazdaságot lehetővé tévő innovatív csomagolási megoldások kifejlesztése is: ilyen a nemrégiben bemutatott papírpalack prototípus. A The Coca-Cola Foundation támogatásával létrehozott Hulladékmentes Tisza projekttel a cég a fogyasztók fenntarthatósággal kapcsolatos tudatosságát igyekszik elősegíteni. //
Nestlé: segíteni kell a fogyasztóknak a felelősségteljes döntésekben
A fenntarthatóság mint vásárlási szempont nem igazán meghatározó tényező az élelmiszer-vásárlás során: a magyarok elsősorban íz, minőség, megbízhatóság és ár alapján választanak termékeket, a környezetbarát csomagolás és a termékek alapanyagainak fenntartható beszerzése kevésbé fontos számukra, derült ki a Nestlé Hungária és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. közös, reprezentatív kutatásából.
– Vezető élelmiszeripari vállalatként felelősségünk, hogy a teljes értékláncon, az alapanyagok megtermelésétől a csomagolásig biztosítsuk a termékek fenntarthatóságát. Célunk, hogy 2025-re valamennyi csomagolásunkat újrahasznosíthatóvá vagy újrafelhasználhatóvá alakítsuk át, alapanyagainkat erdőirtásmentes, minősítetten fenntartható forrásból szerezzük be, de az is feladatunk, hogy ezekről felelősen, transzparensen kommunikáljunk, így segítve fogyasztóinkat a helyes döntések meghozatalában – magyarázza Hőgyész Anna, a Nestlé Hungária fenntarthatósági menedzsere.//
Napelemes hűtőkkel az élelmiszer megromlása ellen
Innovatív és egyben rendkívül fenntartható megoldás az a projekt, amely napelemmel működtetett hűtőkkel „harcol” az élelmiszer megromlása ellen. Az NColdHubs elnevezésű nigériai találmány a világon az első olyan hűtőrendszer, amely kifejezetten az árammal nem ellátott területeken teszi lehetővé az élelem megfelelő hűtését és tárolását.
A fejlődő országokban elterjeszteni kívánt szolárpanel tetőkre szerelve elegendő áramot generál ahhoz, hogy működtessen egy hűtőszekrényt, miközben megbízható, állandó hűtést biztosít.
A ColdHubs jelenleg több mint három és félezer gazdát és halászt lát el hűtővel Nigériában. A hűtők napi bérleti díja 0,85 euró, amelyet előfizetéses rendszerben lehet igénybe venni.
A Cold Hub hűtők használatával a zöldségek és gyümölcsök élettartama 2 napról 21-re növekszik, ami éves szinten 20 000 tonnányi élelmiszert ment meg a megromlástól, s 25%-kal növeli a gazdák és halászok profitját. //
Használtsütőolaj-gyűjtéssel csökkenti a környezeti terheket a SPAR
A vállalat a környezettudatosság jegyében a feleslegessé vált otthoni étkezési olajok és zsírok szakszerű összegyűjtését is megkezdi mostantól. Hulladékgazdálkodási partnerével egy hipermarketben és négy szupermarket áruházban 2021. június 21-étől kezdődően három hónapon át, tesztüzemben szelektív tárolókban gyűjti a használt lakossági étolajat és zsiradékot.
A SPAR a Fenntartható Jövőért program átfogó keretrendszerbe szervezi mindazokat az intézkedéseket, amelyeket a vállalat az élhetőbb mindennapokért tesz. A több létfontosságú terület között az egészségvédelem mellett kiemelt jelentőséggel bír környezetünk megóvása. A háztartások működése során nagy mennyiségben keletkezik használt étolaj és sütési zsiradék. Ezek zöme a mai napig a csatornahálózatba kerül, szennyezve az ivóvízbázist, holott a megfelelően kezelt sütőolaj teljes egészében újrafelhasználhatóvá tehető. //
Nem csak sört, élményeket is főznek
A világjárvány fokozta a fogyasztók igényét az átláthatóság, a fenntarthatóság és a biztonság felé. A Dreher úgy látja, kiemelten fontos lett a bizalom intézmények, vállalatok, vezetők vagy márkák irányába. A fogyasztók szívesen visszanyúlnak azokhoz a régi, nagy márkákhoz, amelyek a hagyományt, a minőséget, és a fenntarthatóságot képviselik számukra.
– 2030-ra termékválasztékunk 20%-a alkoholmentes termékekből fog állni. Emellett elkötelezettek vagyunk a felelős alkoholfogyasztás edukálása terén, amiben a már 12 éve futó Ésszel-iszom programunk mellett a folyamatosan bővülő alkoholmentes portfóliónk is kiemelt szerepet játszik – mondja Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolati vezetője.
A Dreher minden fejlesztésével a környezeti terhelés csökkentésén, az energiahatékonyság növelésén és a tisztább energiaforrások használatán dolgozik. A fenntarthatóság jegyében a cég számára fontos az örökség megóvása: a sörgyártáson túl feladatuknak tekintik, hogy megőrizzék és ápolják a sörfőzéshez kapcsolódó értékeket. //
Kampány a tudatos élelmiszer-választásért
Az EU szakemberei azon fáradoznak, hogy a polcokon elérhető élelmiszerek biztonságosak legyenek. Az ő tudományos munkájukra hívja fel a figyelmet az EFSA új #EUChooseSafeFood kampánya, melyet a Nébih is aktívan támogat, s amelynek kiemelt célja, hogy segítse a vásárlókat a megalapozott döntéshozatalban. A július 30-án elindított, az egész Unióra kiterjedő EFSA kampány megérteti velünk, hogy mennyire fontos az élelmiszer-biztonságban a tudomány, a tudományos szakemberek munkája, és hogy ez a munka hogyan segít nekünk, hogy magabiztosan vásároljunk. Mindemellett a kampány számos gyakorlati tanácsot is ad a fogyasztók számára. //
Energiává alakítható az élelmiszer-hulladék
A StormFisher nevű startup olyan üzleti modellt fejlesztett ki, amely win-win helyzetet teremt minden érintett számára: a cég összegyűjti a kidobandó élelmiszert, és egy anaerob folyamaton keresztül metánt készít belőle, amely biogázként alkalmazható.
A StormFisher éttermektől, élelmiszerüzletektől és más helyekről gyűjti be az „alapanyagot”, azaz a kukába szánt élelmiszert. Az anaerob folyamat során a baktériumok lebontják az élelmiszer-hulladékot, miközben metánban gazdag biogázt termelnek. A gáz átalakítható energiává (elektromos, vagy fűtési), de tovább is finomítható olyan módon, hogy megújuló természetes gáz jöjjön belőle létre. //
Kapcsolódó cikkeink
A fenntarthatósági-környezeti elvárásokat értékelik legtöbbre a fiatalok
A fenntarthatóságot és a környezeti értékek védelmét várják el a…
Tovább olvasom >Elindult az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
Elindult az Adni Öröm! adománygyűjtő akció: minden felajánlás szebbé teszi…
Tovább olvasom >Korszerű logisztikai központot nyitott a SPAR Horvátországban
Október 9-én új logisztikai központot nyitott a SPAR a horvátországi…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: A harmadik negyedévében a gazdaság teljesítménye 0,7százalékkal mérséklődött az előző év azonos időszakihoz képest
Magyarország bruttó hazai termékének (GDP) volumene 2024 harmadik negyedévében a…
Tovább olvasom >Állatfeldolgozás 2024-ben: Növekvő sertés- és baromfivágások, csökkenő szarvasmarha- és juhfeldolgozás
2024 első három negyedévében vegyes eredményeket mutattak a magyar vágóhidakon…
Tovább olvasom >Lakásfelújítás: új lehetőség a SZÉP-kártyával
A kormány döntése értelmében 2025-től a SZÉP-kártyán rendelkezésre álló összeg…
Tovább olvasom >