Taste Tomorrow: a fogyasztói trendek ismerete a siker záloga
A Puratos Group (a Puratos Hungary Zrt. anyavállalata) egy családi tulajdonban álló belga multinacionális vállalat, 69 leányvállalattal, 9100 alkalmazottal és nagy tradícióval: 2020-ban ünnepli 100 éves fennállását. B2B termékei a világ több mint 100 országában elérhetők, ezzel világszinten piacvezető a sütőipari és cukrászati alapanyagok piacán, kicsi, ámde presztízsszereplője a minőségi csokoládék piacának. Az innováció hajtja a cégcsoportot előre: a Puratos éves árbevételének 2,7%-át forgatja vissza kutatás-fejlesztésbe. A Puratos 2030-ra a jelenlegi 2 milliárd eurós éves árbevételének „megkétésfélszereződését” tűzte ki célul.
Ambiciózus cél, amely csak akkor érhető el, ha jól ismerjük mind az ügyfeleink, mind pedig a végfogyasztók jövőbeli elvárásait. Ebből a célból bonyolította le immár harmadszor a Puratos a „Taste Tomorrow” elnevezésű piackutatását, amely ma a világ legnagyobb sütőipari, cukrászati és csokoládé tárgyú fogyasztói felmérése. A kutatás során 41 országban közel 18 000 fogyasztó töltött ki 20 perces online kérdőívet, 1 hétig online közösségben voltak a szervezők 80 gasztrobloggerrel a világ 8 nagy városában, és mélyinterjúk készültek legnagyobb ügyfeleinkkel és iparági szakértőkkel.
Ami az eredményeket illeti, 9 kiemelkedő jövőbeli trendirányzatot azonosított a kutatás. A Puratos Hungary jövőre több fórumon is megosztja majd ügyfeleivel a tartalmas anyagot. Most a teljesség igénye nélkül szeretnék kiemelni 3 trendet a már említett kilencből.
Íz – Frissesség – Egészség: nincs abban újdonság, hogy továbbra is ez a három trend befolyásolja leginkább a vásárlói döntéseket. Míg a sütőipari termékek esetében továbbra is a Frissesség a legfontosabb vásárlást meghatározó tényező, a cukrászati terméknél a fogyasztók a Frissesség helyett a termékek Ízletességét tették első helyre.
Íz (Taste): Európában a fogyasztók 80%-a még mindig a hagyományos ízeket preferálja, de 60%-uk szívesen próbálná ki távoli országok egzotikus ízeit. A fogyasztók azt állítják, hogy számukra az íz nemcsak a termék aromáját, zamatát jelenti, hanem fontos komponens a termék állaga is. A fogyasztók 63%-a kedveli az eltérő textúrákból álló termékeket. Figyelem, a fogyasztó az ízt illetően nem „kompromisszumkész”, azzal nem lehet büntetlenül kísérletezni!
Egészség (Health): az egészséges élelmiszer definíciója egyidejűleg a „több” és a „kevesebb” elegye. A fogyasztók fejében az egészséges ételben több a rost, a fehérje, többféle magot tartalmaz, de kevesebb benne a só, a cukor és a zsír. Az egészséges élelmiszer fogalmába tartozó összetevőket (pl. teljes kiőrlésű magvak, diófélék vagy gyümölcsök) kiemelten érdemes kommunikálni. Csokoládék esetében a magas kakaótartalom az, ami az egészséges termék fő jellemzője. 10 fogyasztóból 7 gondolja azt, hogy a kakaótartalomnak az ízélmény fokozásán túl az egészséghez köthető pozitív hatása van. A fogyasztók a cukrot még a 2015-ös kutatáshoz képest is egészségtelenebbnek sorolják be, ezzel ellentétben a természetes édesítők (pl. juharszirup, méz) egészségpercepciója növekedést mutat. Meglepő, hogy az európai fogyasztók 1/3-a gondolja azt, hogy az élelmiszerek nem lesznek egészségesebbek 2030-ban!
A Frissesség (Freshness) definiálja a minőség érzetét: minél frissebb egy élelmiszer, annál magasabb minőséget tulajdonítunk neki. Napi pékáru vásárlása esetén a frissesség az első számú vásárlási szempont. A frissességet láttatni érdemes, a ropogós termék és annak illata vásárlásra csábít. Fagyasztott és csomagolt termékek esetében komoly szakmai kihívás a frissesség kommunikálása. Hasonlóan az egészséges élelmiszerekhez, a frissességgel szembeni fogyasztói elvárások is pesszimistábbak, mint 2015-ben: a fogyasztók mindössze 19%-a várja azt, hogy az élelmiszerek 2030-ra frissebbek lesznek.
A kutatás további része ad választ többek között olyan kérdésekre, hogyan ékelődik be az ár témaköre a fenti három fogyasztói preferenciába, mennyit hajlandók fizetni a fogyasztók a „mestermunkával” (pl. kézzel, eredeti recept szerint) készített élelmiszerekért, milyen szemmel nézik a csomagoláson található tápérték-információkat, hogyan is változtatja a manapság egyre „trendibb” etikus életvitel (I am what I eat) az élelmiszer-fogyasztást. De ennél még sokkal merészebb, jövőbe mutató trendeket is feltárt a Puratos kutatása.
A felméréssel kapcsolatos további információkért látogasson el a www.tastetomorrow.com weboldalra. //
Kapcsolódó cikkeink
Elhanyagolt népbetegség: évente egy kisvárosnyi magyart veszítünk el a diabétesz miatt
A cukorbetegség az elmúlt évtizedekben valódi népegészségügyi problémává vált, hiszen…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Színe és fonákja
Ahogy arra már többször is utaltunk, a cukrászok termékfejlesztési próbálkozásainak…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >Lánchíd Klub októberi exkluzív: Magas vásárlóerő mellett is vannak kihívások: a belga piac, közelről
Szautner Péter, a FrieslandCampina nemzetközi vezérigazgatója a Lánchíd Klub októberi találkozóján a…
Tovább olvasom >A vártakon túl
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható. Minden évben…
Tovább olvasom >