Táplálkozásmarketing konferencia Debrecenben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2019. 04. 29. 11:07

A XIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferenciát április közepén tartották a Debreceni Egyetemen „Evés ésszel vagy ész nélkül. Stratégiák a fogyasztók táplálkozási magatartásának befolyásolására vállalati és közösségi szinten” témában. A konferenciát a Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Karának Marketing és Kereskedelem Intézete szervezte.

A legtöbb fogyasztó számára a „természetes” és a „funkcionális” jelzők használata, vagyis az az üzenet, hogy az általuk megvásárolt termék „természetesen egészséges”, együtt jelent értéket. Ez az összefüggés szoros kapcsolatban áll a fenntartható élelmiszerfogyasztás trendjével, amely nem csak az egészséget, hanem a környezet védelmét is fontos szempontnak tekinti.

Napjaink fogyasztói személyre szabott termékelőnyöket keresnek, amit a technológia fejlődése hatékonyan támogat. Míg 2015-ben még „csak” 500 millió személy használt valamilyen egészséggel kapcsolatos alkalmazást, addig 2018-ban számítások szerint már több mint 1,5 milliárd személy töltött le valamilyen egészségügyi applikációt. Ilyen például az élelmiszerszkenner, amely képes kimutatni az élelmiszerekben található tápanyagokat és azok speciális összetevőit, vagy az okosvilla (HAPIfork), amely rezgéssel figyelmeztet arra, ha túl gyorsan eszünk. A Google a Novartisszal együttműködve olyan kontaktlencsét fejleszt, amely a könny összetétele alapján néhány másodpercenként ellenőrzi a vércukorszintet. A Deadline nevű alkalmazás még ennél is tovább megy, ugyanis arról tájékoztatja a pácienst, hogy jelenlegi szokásait folyatva hány évig élhet még.

Annak ellenére, hogy a vásárlók számára szinte korlátlan információhalmaz áll rendelkezésre az egészséges életmóddal kapcsolatban, a helytelen életmód következtében kialakuló krónikus betegségek soha nem látott mértéket öltenek.

A konferencia legfontosabb célkitűzése volt, hogy egy asztalhoz ültesse az egészségipar szereplőit, a kutatókat, az élelmiszeripar és -kereskedelem képviselőit, a döntéshozókat, a táplálkozással és a gasztronómiával foglalkozó szakembereket.

A konferencia előadásainak sorát Prof. Dr. Szakály Zoltán dékánhelyettes kezdte meg: a környezetünket tudatosan kell formálnunk, azt nem hagyhatjuk a fogyasztókra. Az elmúlt időben létrejött az „egészségipar, így már van egészség piac is, amelyre évi 5-9%-kal többet költ a lakosság, hiszen egyre többen gondolják értéknek az egészséget.

Prof. Dr. Bánáti Diána Táplálkozásunk a jövőnk címmel tartott előadásában felhívta a figyelmet, hogy bár egyre pontosabban tudjuk követni, mit eszünk. Egészségünket nagymértékben befolyásolja táplálkozásunk, hogy mit eszünk, milyen mennyiségben és milyen összetételben, amely alapvetően határozhatja meg, hogy egészségben töltjük-e életünket.

Antal Emese, a TÉT Platform kutatásának eredményeibe adott betekintést, miszerint a felnőtteknél az egészséges táplálkozás legnagyobb korlátja általában a gazdasági helyzet, a felnőttek 71 %a tájékozottnak vallja magát a táplálkozással kapcsolatban, fiataloknál 68%, ezt megvizsgálva viszont: a felnőttek fele nem tudja, hogy mennyi az átlagos napi ajánlott kalóriabevitel. Amire fel kell hívni a figyelmet, hogy a fogyni vágyó fiatalok negyede normál testsúlyú, és a 11-18 évesek 10% fogyókúrázott már, ráadásul minden 5. gyerek elsősorban internetes tanácsokra hagyatkozik. Nagy felelősségünk van tehát abban, hogy a megfelelő információk jussanak el hozzájuk, mert az életmódi szokások gyermekkorban alakulnak ki, ezért minél előbb kell a helyes viselkedést megtanítani.

Bódi Krisztina, a menteshelyek.hu tulajdonosa hangsúlyozta, hogy folyamatosan növekszik a táplálék allergiával vagy intoleranciával érintettek száma, mára már szinte minden családban van aki speciálisan táplálkozik vagy különleges diétát folytat. Ez komoly kihívást jelent a család és az érintettek számára. Erre a probléma jelenthet megoldást egy nemrégiben indult kezdeményezés, a menteshelyek.hu közössége.

Dr. Tompa Gábor, a Nestlé Hungária kommunikációs vezetőjének előadásában a gyártói oldal került megvilágításra Mit kíván az élelmiszeripar? címmel. Létező jó gyakorlatok és a magyar fogyasztók jövőbeli táplálkozási szokásainak megismerési lehetőségei kerültek bemutatásra.

Ezt követően a konferencián további előadások és kerekasztalbeszélgetések keretében gyártók, kutatók, intézmények és állami szervezetek közösen egyeztettek a jelen helyzetről és közeljövő kihívásairól.

Bódi Krisztina menteshelyek.hu

Kapcsolódó cikkeink