Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a fenntarthatóságra való törekvés életünknek egyre több részére van hatással. A csomagolásmentes vásárlás és a bolti utántöltők használata hatékony módszerek lehetnek a háztartási hulladék csökkentésére.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
Reprezentatív lakossági kutatásunkban 535 embert kérdeztünk meg: mennyire tartják magukat környezetvédelmi szempontból tudatos vásárlóknak, hajlandóak lennének-e csomagolásmentesen vásárolni, használnának-e bolti utántöltőket? Milyen termékek esetében tennék ezt, mit gondolnak a túlcsomagolt termékekről, valamint mennyire hasznosítják újra a termékek csomagolásait? Kutatásunkban arra is kitértünk, hogy mennyire maradnának hűek a jelenlegi kedvenc márkájukhoz, ha lenne helyettük környezetkímélőbb csomagolású termék, vagy ha a vállalat csökkentené a termékek csomagolását.
Szinte mindenkinek fontos a környezetvédelem
A megkérdezettek 87%-a valamilyen mértékben fontosnak tartja a környezetvédelmet, 10-ből 4 ember megtesz minden tőle telhetőt azért, hogy környezettudatosan éljen. Az emberek több mint kétharmada szelektíven gyűjti otthon a papír-, műanyag és fémhulladékot (69%), egyharmaduk otthonában komposztál (31%), egynegyedük pedig jellemzően hazai, szezonális termékeket vásárol (25%). A megkérdezettek 62%-a nyílászárókat cserélt, szigetelt, korszerűsítette a fűtési rendszert az otthonában, hogy kevesebb energiát használjanak el, vagy éppen használt ruhát vásárol környezettudatos szempontból (24%).
A megkérdezettek 74%-a rendelkezik otthon szelektív hulladékgyűjtővel, a környezetükben található újrahasznosítási lehetőségekkel pedig az emberek fele (inkább) elégedett, negyede viszont valamilyen szinten elégedetlen. A válaszadók többsége, több mint kétharmada a terméken jelzett csomagolásról tájékozódik a termék újrahasznosíthatóságáról, kisebb arányban pedig plakátokról, reklámokból jutnak információhoz. A megkérdezettek 41%-a a már korábban megszerzett tudása alapján méri fel, hogy egy csomagolás újrahasznosítható-e. Aki ezen csatornákon kívül mégis információ hiányában van, az jellemzően az interneten néz utána a kérdésének.
Háromból ketten figyelnek az újrahasznosíthatóságra
Magyarországon a háztartási hulladék jelentős részét a különböző csomagolóanyagok teszik ki. A megkérdezettek fele kerüli a ,,túlcsomagolt” termékeket, 35%-a pedig inkább vásárol személyesen azért, mert az online rendelésnél túl sok csomagolóanyag is érkezik a termékkel. A válaszadók 67%-a jellemzően figyel arra, hogy valamilyen formában (vagy maga a termék, vagy annak csomagolása) újrahasznosítható legyen, mindössze 7% az, aki számára ez egyáltalán nem fontos szempont.
A kérdőív eredményei szerint vásárlás során a konkrét termékválasztásnál 10-ből 7 embert befolyásol valamilyen formában, hogy milyen a termék csomagolása, de az emberek nagyobb részére csak kis mértékben van ez hatással. Akiknek ez számít, azoknak a harmada jellemzően visz magával csomagolóanyagot, és olyan helyen vásárol, ahol ezeket használhatja, illetve figyeli a csomagoláson feltüntetett jelölést, és inkább olyat választ, ami újrahasznosítható anyagokból készült. Szintén egyharmaduk igyekszik csomagolásmentesen vásárolni, de ez nem mindig és mindenhol megoldható.
Csomagolásmentesség: élen a zöldség-gyümölcs
Egyre szaporodnak a csomagolásmentes boltok hazánkban is, ezért azt is vizsgáltuk, hogy mekkora a hajlandóság a fogyasztókban a csomagolásmentes termékek vásárlására, elsősorban mely termékek esetében választanák ezt a vásárlási módot, és mi az, ami visszatartja őket ebben.
A válaszadók bő harmada (35%) nagyon szívesen vásárolna csomagolásmentesen, ők, amit csak lehet, így vásárolnának meg. További 55% szintén vásárolna csomagolásmentesen, de csak bizonyos termékeket venne meg így.
A csomagolásmentes vásárlásra nyitottak között legnagyobb hajlandóság a gyümölcsök és zöldségek csomagolásmentes vásárlására van, ezt 10-ből 8 ember választaná. Jelentős még azok aránya, akik szívesen vásárolnának ruhákat és cipőket csomagolásmentesen, valamint az erre nyitottak egyharmada vásárolna tisztító- és mosószereket, tartós élelmiszereket (liszt, cukor, tészta), valamint olajos magvakat csomagolásmentesen, egynegyedük pedig húsok és felvágottak esetében is nyitott lenne a csomagolásmentes vásárlásra.
A megkérdezettek 10%-a azonban nem vásárolna szívesen csomagolásmentesen. A leggyakoribb okokként azt említik, hogy nem található ilyen bolt a közelükben, nincs elegendő idejük, energiájuk figyelni erre, illetve nem tartják elég higiénikusnak.
Bolti utántöltők: itt a tisztító- és mosószerek vezetnek
A bolti utántöltőkről is kérdeztük a fogyasztókat, amelyet a megkérdezettek 40%-a már használt, felük pedig még nem használt, de hajlandó lenne kipróbálni. Közülük a válaszadók 70%-a vásárolna bolti utántöltőből tisztító- és mosószereket, 50%-a kozmetikai szereket, 32%-a öngyújtó gázokat, valamint 28%-a dezodorokat, parfümöket. Bár a hajlandóság és a nyitottság meglenne, a megkérdezettek 61%-a azonban nem, vagy csak nagyon ritkán vásárol a bolti utántöltőkből. Ennek leggyakoribb oka az, hogy nincs ilyen jellegű utántöltőállomás a közelükben, ritkábban nem visznek magukkal utántölthető flakont, vagy a termékkínálat sokkal kisebb az utántöltő-automatáknál.
Sok helyen, sok termék esetében találkozhatunk az úgynevezett ,,túlcsomagolt” termékekkel, ami azt jelenti, hogy a csomagoláson belül feleslegesen, egyesével külön is be vannak csomagolva a termékek. A megkérdezettek 21%-a egyáltalán nem tartja indokoltnak a termékek ily módon történő becsomagolását, 37% pedig a legtöbb termék esetében gondolja ugyanezt. A válaszadók egynegyede a legtöbb ilyen termék esetében, 16%-uk pedig az összes ily módon becsomagolt termék esetében indokoltnak tartja a „túlcsomagolást”.
A többség akár váltana is zöldebb márkára
A cikk elején láthattuk, hogy 10-ből 9 megkérdezett fontosnak tartja a környezetvédelmet, de vajon mekkora részük cserélné le a jelenleg használt márkájú termékeiket egy ,,zöldebb” megoldásra? A megkérdezettek mindössze 7%-a mondta azt, hogy semmiképp nem váltana, 18% pedig valószínűleg nem váltana. Nagyobb részükben, a megkérdezettek 75%-ában azonban van erre nyitottság: 58%-uk valószínűleg váltana, 17%-uk pedig mindenképp váltana a zöldebb megoldásra.
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mit gondolnak a fogyasztók arról, hogy egy vállalat visszavegye, csökkentse a termékei csomagolását. Így kérdőívünkben azt is megkérdeztük, hogy amennyiben a kézműves termékek csomagolását visszavenné a vállalat, lecserélnék-e a használt márkát. Itt a következő eredményeket kaptuk: 62%-uk váltana, és a válaszadók 38% mondta azt, hogy valószínűleg nem váltana.
Az eredményekből az látszik, hogy az emberek tesznek és szeretnének is tenni a fenntarthatóságért, de ehhez szükségük van arra a támogatásra is, amit a vállalatok tudnak nyújtani. Hiszen hiába van meg a nyitottság egyéni szinten, ha nincs meg a lehetőség a termékek és csomagolásuk újrahasznosítására, csomagolásmentes vásárlásra, vagy éppen a bolti utántöltők használatára. Ez egy olyan terület, ahol összefogásra van szükség mind vállalati, mind fogyasztó oldalról. A vállalatok felelőssége, hogy minél szélesebb körben elérhetőek és hozzáférhetőek legyenek a környezettudatos csomagolású termékek, illetve utántöltési lehetőségek a boltokban, hiszen az egyéni vásárlási szokások és preferenciák csak ezek segítségével változhatnak hosszú távon. //
Kapcsolódó cikkeink
Az innovációnak és a tudásátadásnak a fenntarthatóság növelésében is komoly szerepe
Szükséges az agráriumban a modern technológiák és a fenntartható gyakorlatok…
Tovább olvasom >Van új a zuhany alatt, és azon túl is!
A tusfürdők piaca folyamatosan növekszik, ahogy a vásárlói elvárások egyre…
Tovább olvasom >Torinót választották az intelligens turizmus európai fővárosának
Az olaszországi Torino viselheti a Turizmus Intelligens Európai Fővárosa címet…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Biedronka szlovákiai piacra lépésére készül a Lidl
Továbbra is igényt tart a Lidl az árvezető szerepre Szlovákiában.…
Tovább olvasom >Az Aldi Nord németországi ANIKo üzleteiben a hangsúly a zöldség-gyümölcs részlegen van
Az Aldi Nord legújabb németországi üzletkoncepciójának célja a hatékonyság növelése.…
Tovább olvasom >