Szép új kenyér
Rossz időjárás, pandémia, háború, növekvő energiaárak – a körülmények nem kényeztették el a hazai malom- és sütőiparban érdekelt vállalkozásokat a közelmúltban, és jelentős szerepük van abban, hogy Európában idén nálunk nőttek a leggyorsabb tempóban a kenyérárak. A piac meghatározó szereplőit nemcsak arról kérdeztük, milyennek látják az iparág jelenlegi helyzetét, hogyan válaszolnak a következő hónapok kihívásaira, arra is kíváncsiak voltunk, hogy milyen szerintük a modern kenyér.
Az elmúlt évek ellátási láncokban bekövetkezett változásai jelentősen érintették a malomipart, ezen belül főleg az ukrán–orosz háború okozott közvetlenül alapanyag-ellátás oldali sokkot, az ukrán gabona világpiacon is jelentős mennyisége miatt.
Emellett az éghajlatváltozás is jelentős hatással van az európai, így a magyar gabonatermelésre: 2021-ben a nagyon csapadékos európai nyár, 2022-ben viszont hazánkban a csapadék hiánya okozott mennyiségi, illetve minőségi visszaesést a korábbi évek hozamához képest. Ezeket a hatásokat a piac az áremeléssel egyensúlyozta ki; Magyarországon a gyártók hozzá tudtak jutni a termeléshez szükséges alapanyagokhoz, s ezek a hatások nem okoztak termeléskiesést.
A magyarországi sütőipar profittermelő képessége hagyományosan alacsony; ezt talán az is bizonyítja, hogy az elmúlt időszak nagyobb beruházásai mind külsős (állami) támogatással valósultak meg.
Ebben a környezetben a termelők elsődleges érdeke, hogy a piacon a költségoldali nyomást áremelésen keresztül érvényesítsék. A fogyasztók az üzletekben azonban ennél is nagyobb áremelkedéssel szembesültek, mert az élelmiszerláncok a beszerzési árak emelkedésénél magasabb polci árakat határoztak meg, hogy növekvő saját működési költségeiket is fedezni tudják.
2023
A szakemberek szerint 2023-ban sem várható, hogy az áremelkedés üteme lényegesen lassuljon: ennek oka is az egész gazdaságot sújtó energiaköltség-növekedés. Ez a sütőpart két módon is érinti – egyrészt a termelés önköltségében jelentősen megnő a direkt energia mint összetevő; másrészt a különböző alapanyagok ára is emelkedik a magasabb energiaköltség miatt.
Ha az elmúlt időszak sütőipari piaci változásait a tágabb magyar élelmiszerpiaci keretrendszerben vizsgáljuk, európai szinten az egyik legmagasabb élelmiszerár-emelkedést tapasztaljuk hazánkban. Ebbe illeszkedik a pékáruk árának jelentős növekedése, amit viszont a fogyasztók egyszerre tapasztalnak más termékek árának növekedésével. Minthogy étkezési szokásainkat ismerve e termékeket alig tekinthetjük helyettesíthetőnek, eddig a szakma nemigen tapasztalt keresletcsökkenést irántuk, legfeljebb a vásárlók az olcsóbb vagy az akciós termékek felé fordultak.
A gyártók innovációs tevékenységében mind az új étkezési trendek, mind az új technológiák szerepet kapnak. Technológiailag a fagyasztott sütőipari készítmények azok, amelyek a mai modern, hosszú értékesítési lánc támasztotta követelményeknek leginkább megfelelnek, mert minimalizálják az alul- vagy túlkészletezésből fakadó veszteségeket. Vásárlói szempontból a kereslet egyre inkább eltolódik a hozzáadott értékkel készülő termékeink iránt: igen népszerűek a kovászos pékáruk, de a sokmagvas, durum és teljes kiőrlésű termékeink iránt is nő az érdeklődés.
Van, de nem az igazi
Van liszt az országban, csak drága, a magyar fizikai piac gyakorlatilag elszakadt a világpiaci ármozgásoktól – állítja Szakács Tamás, a Hajdúsági Sütödék-csoport vezérigazgatója. – A termelők a búza visszatartásával próbálják felhajtani az árát. Ráadásul további lisztáremelkedésről hallani, ami mögött a méregdrága búza- és energiaárak, valamint a növekvő foglalkoztatási terhek húzódnak meg.
A kilátások soha nem volt ennyire bizonytalanok, mint idén. Ezt az iparágat a teljes szélességében érinti mindaz, ami a világban most drágul, és hatalmas inflációt okoz. A lisztárakon túl elszabadult energia- és alapanyagárak keserítik az életünket; a logisztikától az egyéb alapanyagokon keresztül a csomagolóanyagokig minden drágul, ezért van az, hogy Magyarországon egy év alatt 60 százalékkal drágult a kenyér – igaz, a nemzetközi rangsornak így is a végén kullogunk. Aki nem képes a többletköltségeit legalább részben továbbhárítani, az pillanatok alatt tönkremegy.
– Nem voltak mennyiségi problémáink a beszerzésben sem a pandémia, sem a háborús válság idején – magyarázza Kátai Péter, a Goodmills B2B értékesítési vezetője –, elsősorban Magyarországról, kisebb részben Szlovákiából szerezzük be a gabonát. Kihívást inkább a gabona ára jelent, ami a háború kitörésekor kezdett el drasztikusan emelkedni. A gabona minősége ugyancsak nem a COVID vagy a háború miatt jelent kihívást, inkább a piacon folyamatosan csökkenő mennyiségű minőségi búza elérhetősége okozhat gondot. Ennek magyarázata az, hogy a gyenge minőségű termék közel azonos jövedelmezőséget biztosít a termelőknek, akik végül nem szívesen bajlódnak a minőséggel.
Alapvető élelmiszert gyártunk, tehát tevékenységünk rentabilitása eddig biztosított volt. Áraink folyamatosan emelkedtek, tükrözve a termelés egyes elemeinek árváltozását. Nehéz megmondani, hogy meddig emelkednek az árak, de az iparág általánosan alacsony jövedelmezősége miatt nincs sok mozgástér az emelkedő költségek átvállalására.
Nyíló olló
– A sütőipari termékek forgalma aligha eshet jelentősen vissza – vallja Molnár Gabriella, a Celldömölki Malom Kft. értékesítési vezetője –, de az biztos, hogy erősen szűkülni, koncentrálódni fog azoknak a pékségek köre, amelyek ezt a piacot ellátják. Nagy mértékben nyílhat az olló a minőségi pékárut készítő kis-, közepes pékségek és az úgy nevezett előhűtött/fagyasztott technológiával gyártó nagyvállalatok forgalma között. Lesznek, akik megtehetik, hogy továbbra is ragaszkodnak a kis és közepes pékségek által készített minőségi pékáruhoz.
Bár a fogyasztó kifejezetten árérzékeny, ma már a minőséget keresi, és hajlandó azért magasabb árat fizetni. Már nem vesz 1 kg kenyeret, csak felet, nem vesz tíz kiflit, csak ötöt, de elvárja, hogy hosszabban eltartható, minőségi termék legyen. Már nem tolerálja a második napon morzsálódó, kiszáradó pékárut, inkább pékséget vált.
A pandémia rávilágított a fogyasztók körében az otthonsütés lehetőségére; egyre többen kezdenek bele házilag a kenyér és pékáruk sütésébe. Ezért helyeztünk nagyobb hangsúlyt az ennek az igénynek megfelelő, 1 kg-s termékeinkre, amelyeket tavasztól megújult, informatívabb, a mai ízlésvilágnak megfelelőbb csomagolásban gyártunk és forgalmazunk.
– Majd látjuk a forgalmi adatokat, amelyekben bizonyára vissza fog köszönni a vásárlóerő jelentős zsugorodása – jósolja Szakács Tamás. – A szakemberek megtartása létkérdés, miként a brutális energiaárak lefaragása is. A cégünk több mint 20 éve dolgozik az Okos Élelmiszer programján, melynek keretében az egészséget a minőségi élelmiszerrel ötvözzük. A Vitajó és a Ritmus brandünk révén 5 év alatt sikerült egy több milliárd forintos piacot felépítenünk. A külső körülmények ugyan nehezítik ennek a portfóliónak a kiterjesztését, de ez jelenleg csak annyit jelent, hogy a tervezettnél lassúbb ütemben jelennek meg a boltokban az újabb okos élelmiszereink.
Természetes összetevőkkel
– A fogyasztók döntő többsége vásárol valamilyen pékárut – véli Kátai Péter. – Az idei év eddig biztató eredményt hozott ezen a piacon, partnereink rendelései erősödnek. Az áremelések hatására a tudatosság ismét erősödik a fogyasztók körében, és erre a piacnak reagálnia kell az előttünk álló időszakban.
Európában és itthon is meghatározó piaci szereplőként számos hazai és nemzetközi vállalattal szoros kapcsolatban állunk termékfejlesztéseink kapcsán. Nemcsak a vevői igényekre reagálunk, hanem a cégcsoporton belüli innovációs központtal karöltve igyekszünk a várható trendekre is előre felkészülni.
A legtöbb sütőipari termék esetében a liszt a legnagyobb arányban felhasznált alapanyag, így annak minden paramétere jelentősen befolyásolja a végterméket. A modern termékeknek lehetőleg minél több természetes összetevőből kell készülnie, a célcsoport igényeinek megfelelő fizikai paraméterekkel rendelkeznie, és persze a lehető leggazdaságosabban kell eljutnia a fogyasztóhoz.
– Fogyasztóink tudatosan keresik a hagyományos, kovászos technológiával készült, természetes anyagokból előállított, adalékmentes pékárukat – emeli ki Dorogi Melinda, a Celldömölki Malom Kft ügyvezetője –, így a modern sütőipari termék tulajdonképpen ma egyet jelent a visszatéréssel az ősi, hagyományos kenyérsütéshez. Búza mindig van a piacon – mi a helyi gazdák terméséből és saját búzából dolgozunk. A Celldömölki malom Kft. egyedisége, hogy a tulajdonosokon keresztül egy agrárcsoporthoz kapcsolódik, ami azt jelenti, hogy a malmi alapanyag mindig biztosított az üzem számára.
Költségeink jelentősen nőttek az elmúlt évben, a búzaárak történelmi magasságokba emelkedtek. Egy tonna felvásárlási ára 2020-ban 60 000 Ft volt, 2022-ben már 135 000 Ft körül alakult. Mindezek miatt a lisztátlagárunk a tavalyi 210%-a.
A modern kenyér
– Idehaza a magyar ízvilágot erőteljesen uralják a búzalisztből készült kenyerek – állapítja meg Ludwig Klára, a Jókenyér alapító-ügyvezetője –, így az is trendsetternek számíthat, ha a hagyományostól eltérő gabonából készült liszteket használunk, például rozs- és/vagy tönkölybúzalisztet, akár ezeknek a teljes kiőrlésű változatát, vagy magokkal dúsítjuk a tésztát a kiegyensúlyozott táplálkozást előtérbe helyezve. A kovászos kenyerek reneszánsza szintén mondható trendnek, még akkor is, ha ez valójában a kenyérkészítés alapja.
A pékszakma presztízse és a jó kenyér értéke az elmúlt években kezdett a helyére kerülni, amiben vitathatatlan érdemei vannak a kézműves hullámnak.
A jó minőségű, adalékoktól mentes kenyérhez jó minőségű alapanyag kell, szakértelem – ezt a COVID alatti otthonsütés is bizonyította, hogy nem mindenki tud/akar/képes kenyeret sütni – és sok idő, hiszen a tésztával sokat kell foglalkozni. Ezek óhatatlanul megjelennek a kenyér árában ugyanúgy, ahogy a közel tízszeresére emelkedett energiaárak. Hisszük azonban, hogy egyre több a tudatos fogyasztó, aki megnézi, hogy milyen összetevőkből áll az az élelmiszer, amit nap mint nap bevisz a szervezetébe és értékeli (és meg is vásárolja) az olyan termékeket – így a Jókenyér termékeit is –, amelyek csak természetes anyagokat tartalmaznak.
– Hogy mitől modern ma egy kenyér? A mai fogyasztók kézműves típusú kenyeret keresnek – véli Osztermayer Miklós, a Lantmannen Unibake Zrt. magyarországi ügyvezető igazgatója –, olyan hagyományos technikákkal elkészítve, mint a kovász és a hosszú fermentálási folyamat, vagy akár kőlapon sütve! Emellett az olyan egészségügyi előnyökkel járó termékeket kedvelik, mint például rostban gazdag, teljes kiőrlésű, vagy sokmagvas, funkcionális kenyérféleségek, és ezen a területen is érvényesül helyi termék trend.
Vállalatunk azokra a kenyerekre összpontosít, amelyek hozzáadott értéket képviselnek – azaz az itt felsorolt tulajdonságokkal rendelkezőket. Úgy gondoljuk, a piac volumene és értéke továbbra is növekedni fog, mivel a fogyasztók folyamatosan keresik a jobb minőséget és a célzott termékeket.
A jelenlegi kiszámíthatatlan piaci környezet miatt azt prognosztizáljuk, hogy amennyiben nem sikerül a termékek árában érvényesíteni az emelkedő költségeket, az a kevésbé tőkeerős vállalkozások számára közép/hosszú távon piacvesztéssel, a termelés struktúrájának (például a termékválaszték) átalakításával, legrosszabb esetben akár bezárással is végződhet.
Árérzékeny piac
– Modernnek a Clean label, azaz „tiszta címkés” kenyereket tartom – szögezi le Kasza Sándor, a Golden Granet ügyvezető igazgatója –, ezért készítünk természetközeli terméket, hagyományos eljárással. Azt is mondhatnánk: mintha édesanyánk készítené a konyhában – a hátcímke nem tartalmaz olyan összetevőket, amelyekről nem tudjuk, hogy mit is keresnek ott.
A piac változik, és két ellentétes folyamat hat erre a változásra. Egyik az áremelkedés, a másik, pedig a minőség felé fordulás. Ha ugyanis az árérzékeny piacon egy gyártó olcsóbb alapanyagok használatával próbálkozik, akkor eljuthat olyan szintre, hogy a termékét a jobb ára ellenére sem veszi meg a fogyasztó a rosszabb minősége miatt. Mi kitartunk a magas minőség mellett; a piaci visszajelzések kedvezőek, bővülünk a közétkeztetésben és a HoReCa szektorban is.
Úgy látom, a költségek változása oly nagy mértékű, hogy a minőséget és termékfejlesztést már rövid távon érinti: maga az üzleti modell módosul, mert az energiaárak és a logisztikai költségek változása felborítja a meglévő struktúrákat.
– Saját tapasztalatunk – mondja Germán Szandra, a Nébar Kft. marketingkoordinátora –, hogy a sütőiparban az áremelkedés mértéke lassan eléri azt a kritikus pszichológiai szintet, amikor az emberek már nem szívesen veszik le a polcokról a megszokott termékeiket, ami pedig jelentős volumen-visszaeséssel járhat a gyártó cégek számára.
Termékeinket mi elektromos árammal sütjük, amit igyekszünk – ha csak részben is – kiváltani megújuló energiával, ezzel mérsékelni próbáljuk az önköltségeinket. A sokasodó kihívások mellett nem könnyű persze a termékfejlesztésre és a folyamatos újításokra fókuszálni, de azért igyekszünk minden évben valami újdonsággal előrukkolni. A lapkenyerek roppanósságát idéző, de méretében és formájában újszerű cracker családunkat fogjuk forgalomba hozni még idén.
Extrudáltak
– Ahogy a kenyerek és hagyományos péksütemények piacán, úgy az extrudált kenyerek között is egyre nagyobb a választék – értékel Siffel Ágnes, az Abonett Kft. marketingvezetője –, a mi kínálatunkban 15-féle klasszikus, bio vagy gluténmentes termék, valamint 4-féle szendvics szerepel.
A folyamatos áremelkedések ellenére 2022. év első felében ugyanannyi Abonett fogyott, mint a megelőző év azonos időszakában. Ennek oka, hogy az extrudált kenyereket előnyben részesítő vásárlói réteg lojális, másrészt így a tudatos és egészséges táplálkozás követői megfizethető áron jutnak a hagyományos sütésű kenyér alternatívájához.
A költségek emelkedésének dacára nem állunk le a termékfejlesztéssel. Folyamatosan gondot fordítunk a termékeinkkel szemben támasztott minőségi kritériumokra és korszerűségükre.
Fogyasztói magatartás
– A fogyasztók hajlandóak valamivel többet fizetni olyan kenyerekért – hangsúlyozza Osztermayer Miklós –, amelyek hozzáadott értéket, például egészségügyi előnyöket, fenntarthatóságot, extra összetevőket kínálnak, és valójában azt látjuk, hogy a piac inkább értékben növekszik, mint mennyiségben; ez változhat az inflációs kontextusban.
A folyamatosan emelkedő árak megváltoztatják a fogyasztók magatartását, alapvetően többször, de kevesebbet fognak vásárolni a sütőipari termékekből, illetve elmozdulhat az arány az olcsóbb „alaptermékek” irányába. A prémium termékek vásárlóinak köre vásárlóerejénél fogva talán kevésbé látványosan fog visszaesni, de a „középkategóriás” termékek piaca jelentősen szűkülni fog.
A modern kereskedelemben az üzletek zöme rendelkezik a helyben sütéshez szükséges eszközökkel. Az energiaárak miatt még fontosabbá válik, mennyire hatékonyan tudják majd előállítani az egyes termékeket – így megnövekedhet az olyan termékinnovációk jelentősége, amelyeket kevesebb energiával, idővel lehet elkészíteni (magasabb előkészítési állapot vagy azonos sütési programon minél többfajta termék elkészítése).
A fogyasztók felé sokat kommunikálunk a közösségi médiában és a weboldalainkon a kenyér jótékony hatásairól, valamint receptötleteket osztunk meg más módon történő felhasználásához.
– Fontos a fogyasztók edukálása – húzza alá Ludwig Klára. – Egy teljes kiőrlésű, kovászos, magos kenyér például jó hatással van a táplálkozásra és az emésztésre is. Egy ilyen kenyér egyrészt hosszabban friss marad, tovább fogyasztható és a magas rosttartalom miatt hamarabb érezzük magunkat jóllakottnak, így kevesebb is elég belőle. Tehát a Jókenyérnek az árérzékeny vásárlóréteg számára is van válasza.
Egyelőre nem tapasztaltunk változást az áraink emelkedése miatt forgalmunkban. A fejlesztések nem állnak le az energia- és alapanyagárak elszállása miatt, de természetesen vizsgáljuk már, hogy mibe mennyi erőforrást fektessünk fejlesztések terén. A fogyasztói és partnervélemények gyűjtése mellett időről időre kutatásokkal mérjük a piacot és a kenyérfogyasztási szokásokat, amiből láthatjuk a trendeket. Ilyen például az, hogy a kisebb kiszerelésű termékeket jobban preferálják a vásárlók, de idesorolható a diétába való illeszthetőség is.
Íz és állag
– Kedveltek a natúr ízek, mint például a köleses kenyér – érvel Kasza Sándor –, de ha ezeket kreatívan kombináljuk érdekes hozzávalókkal, mondjuk, belesütjük a vegán sajtunkat a Granet pogácsába: ezekből lesznek az abszolút kedvencek. A mi innovatív megoldásunk, hogy glutén- és allergénmentesen, kölesalapon készítjük pékáruinkat – ez a fő összetevő. Ennek köszönhetően a szénhidrátcsökkentett beltartalom kimagasló ásványianyag- és vitamintartalommal jár együtt. A forma- és a kiszereléspreferenciák pedig egyéni ízlés szerint változnak.
Marketingkommunikációnkat jelenleg még a beltartalom határozza meg, hiszen generációfüggetlenül egyre többen szenvednek valamilyen ételintoleranciá(k)tól, és a hosszú polcok mellett sem találnak más, tartósítószer nélkül is hosszan friss allergénmentes terméket.
– Azt gondoljuk, hogy a roppanósra sütött tészta és a jól átgondolt, modern és egyben felhasználási szokásokhoz illeszkedő csomagolás teszi a terméket igazán vonzóvá – értékel Germán Szandra. – Persze ez nem sokat érne akkor, ha nem használnánk olyan lisztalapokat, mint a zab, a tápióka, a rozs, a hajdina, a köles, a rizs és a teljes kiőrlésű lisztek. Ami az ízeket illeti, úgy érzékeljük, hogy a hagymás-fokhagymás íz még mindig a fogyasztók kedvence.
Célunk a Nébar NaturPro bevezetésével az volt, hogy egészséges, rostban, fehérjében gazdag, élesztő hozzáadása nélkül csak természetes anyagokból készült termékcsaládot hozzunk forgalomba, ami még a vegán táplálkozási szokásokat is kielégíti. Ezeknek a termékeknek a célcsoportja nem feltétlen a fiatal korosztályokból és diétázókból kerül ki. Fogyasztóinkkal ez évtől már kóstoltatások alkalmával is találkozunk az áruházakban, illetve mivel fiatal márkáról van szó, többnyire online brandépítő kampányok is szerepelnek az idei tervekben, illetve a rendezvényeken való jelenlét.
– A fogyasztó nemcsak az ízek változatosságát, az egészséges alternatívákat, a magas minőséget várja el – mutat rá Siffel Ágnes –, de a praktikus megoldásokat is. Az utóbbira jó példa szendvics termékcsaládunk: népszerű on the go termék 2 sós és 2 édes ízben. Kedvelt termékünk az idei év újdonsága, a növényi fehérjében gazdag VeganPro, mely túl azon, hogy a vegán étrendbe illeszthető, szénhidrátcsökkentett is.
Új termékeink bevezető kampányában a TV- és online-kampányok mellett szerepet játszanak a kóstoltatások az áruházakban és a balatoni strandokra szervezett promóciók. Szívesen látogatunk el általános iskolákba, ahol egészség- és spotnapokon vagy egyéb diákrendezvényeken mutatjuk be a termékeinket. //
Mindennapi kenyerünk…
Kenyeret szinte minden háztartás vásárol, ugyanakkor, amit a GfK adataiból rögtön az elején megállapíthatunk, hogy évről évre kevesebb kenyeret vásárolunk, ellenben jóval drágábban. A háztartások napifogyasztásicikk-vásárlásait monitorozó GfK ConsumerPanel adatai szerint a vizsgált (MAT 07. 2019 – MAT 07.2022) időszakban évente csökkent a háztartások által vásárolt kenyér mennyisége, és ez a COVID által érintett éveket követően is folytatódni látszik. A csökkenő trend a teljes pékáru kategóriára is jellemző, beleértve a péksüteményeket is, bár az a COVID utáni időszakban stabilizálódott.
A kenyér kategória volumene mintegy 8%-kal csökkent az elmúlt, MAT 07 2021 periódushoz képest 11% értékbeni növekedés mellett. A csökkenés elsősorban az évről évre ritkább vásárlásoknak köszönhető. Egy átlagos magyar háztartás éves viszonylatban 96 alkalommal vásárolt kenyérféleséget, 6%-kal ritkábban, mint az előző időszakban.
Ugyanakkor a kategória forgalma értékben 11%-kal növekedett, ami az átlagár 21%-os emelkedésének volt köszönhető. Egy kilogramm kenyér átlagos ára egy év alatt több mint 100 Ft-tal, 587 Ft-ra nőtt.
Fajtáját tekintve és mennyiségben továbbra is a fehér kenyér bír a legnagyobb részesedéssel (47%) szinte minden második kiló kenyér ebből a fajtából került az asztalra. Kedvelt még a félbarna 16%-os és a teljes kiőrlésű 11%-os részesedéssel, ugyanakkor enyhén csökken a rozskenyér részesedése, ami már 8% alá csökkent.
Bár volumenben még éppen nem éri el a 10%-os részesedést, évről évre népszerűbbnek mutatkozik a Toast kenyér szegmens, ami egyrészt a növekvő választéknak is köszönhető.
Forgalom szempontjából a kenyerek esetében is a diszkontoké a vezető szerep, amelyek az elmúlt években folyamatosan tudták növelni részesedésüket. Valamelyest nőtt a pékségek, péküzletek piacrésze is. A napi kenyérvásárlás szempontjából a hipermarketek szerepe, ha kis mértékben is, de évről évre csökkent.
Egy átlagos magyar háztartás egy év alatt 79 kg kenyeret vásárolt. Ennél jelentősen nagyobb mennyiséget a legalább 5 fős családok, a falvakban élők, illetve azok a háztartások vesznek, ahol a háziasszony legalább 50 éves.
Kereskedelmi csatornák részesedése a háztartások által vásárolt kenyér mennyiségéből (%)
Forrás: GfK Háztartáspanel
//
Követjük a táplálkozási trendeket
Magyarország sütőiparának egyik meghatározó szereplőjeként a tudatos táplálkozásba beilleszthető termékeket kínálunk a fogyasztóinknak. Folyamatosan követjük a táplálkozási trendeket: fejlesztéseink irányát is ezek határozzák meg.
Az idei évben vezettük be a csak vegán összetevőket tartalmazó Zöldséges vekni termékünket, mely olyan speciális zabkovásszal készül, amely ízletes zöldségdarabkákat és előfőzött, puhított magvakat tartalmaz. Büszkék vagyunk rá, hogy a Ceres 8. helyezettként az idei évben is felkerült a Kantar legfrissebb Top 25 legválasztottabb márka magyarországi listájára – ez megbízhatóságunkat is jelzi.
Idén megújult toast kenyércsaládunk csomagolása, ennek bemutatása volt kommunikációnk fókuszában, amelyre marketingmixünkben az online kommunikáció mellett TV-s megjelenéseket is használtunk. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022/11. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Gyors növekedés előtt áll az online és diszkont élelmiszer-kereskedelem
Az online és diszkont élelmiszer-kereskedelmi csatornák fogják várhatóan a leggyorsabb…
Tovább olvasom >Nagy István: a Magyarok kenyere program a magyar gazdák hálaadása
A Magyarok kenyere – 15 millió búzaszem program a magyar…
Tovább olvasom >Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >