Önvezető járműveket tesztel a DACHSER

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 04. 08. 10:58

Az önvezető járművekben nagy lehetőségek rejlenek a logisztika területén. Felhasználásuk egyik módja például a csereszekrények és félpótkocsik automatizált manőverezése. De hogyan lehet ezt biztonságosan és hatékonyan megvalósítani egy forgalmas logisztikai központban? A dél-németországi Langenauban található DACHSER-telephelyen valós üzemben végeztek kutatásokat erre vonatkozóan.

Három és fél éve tesztel valós üzemben önvezető vontatóegységeket a DACHSER az egyik dél-németországi telephelyén. A kutatási projekt arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen lehetőségek rejlenek az önvezető járművek számára a logisztikában. A tapasztalatokat felhasználva átfogó biztonsági koncepciót dolgoztak ki, és az eredmények alapján készülnek el a jövőben az átrakóközpontokban történő automatizált áruszállítás jogszabályoknak megfelelő keretfeltételei.

A DACHSER langenaui logisztikai központjában a Kamag Precision Tractor felvesz egy üres félpótkocsit a parkolóból, és a 35-ös kapu felé tart. A kormány mögött ülő ember nyugodtan hátradőlhet, kezében egy laptoppal, miközben a jármű önállóan halad. Szerepe csupán annyi, hogy vészhelyzet esetén közbelépjen. A szerelvény óránként akár 20 kilométeres sebességgel közlekedve zökkenőmentesen illeszkedik a telep emberek vezette járművekkel és gyalogosokkal teli forgalmába. Útjuk során számos kiszámíthatatlan tényezőt kell leküzdeniük, akadályokat kerülnek ki, irányt változtatnak, ügyelnek a gyalogosokra és a keresztirányú forgalomra. A Kamag munkája a német Gazdasági és Éghajlatvédelmi Minisztérium által finanszírozott SAFE20 projekt része, amelynek során valós körülmények között mérik fel, hogyan, milyen biztonsági háttérrel és technológiai igénnyel valósítható meg az önvezető járművek használata a forgalmas átrakóraktárakban és telephelyeken.

Technológia: érzékelők, szkennerek és antennák

Az önvezető vontatók technológiai alapját a különböző érzékelők teremtik meg. A fenti példában a vontatóegység elején, a lökhárító két végén és közepén három nagy, kerek szenzor található, amelyekből élénkzöld kábelek ágaznak ki a jármű belsejébe. LiDAR-szkennerek rögzítik lézerfénnyel a környezetet, és digitális képet alkotnak róla. A jármű tetején elhelyezett GPS-antenna a jármű pozíciójának pontos meghatározását biztosítja menet közben. Egy második antenna az infrastrukturális érzékelők adatait fogadja, és ellátja a radar- és kameraadatokból származó, elemzett információkkal a vontatót.

A kutatási projekthez kamerákat és érzékelőket is telepítettek a helyszínen az épületek külső részére. Ha ezek egyike érzékeli például a zebrán átkelő személyt, az önvezető jármű előre megkapja ezt az információt. Még mielőtt a jármű befordulna a sarkon, és az átkelő személy látóterébe kerülne, csökkentheti a sebességét, és szükség esetén azonnal megállhat.

Az aktuális szabályozások szerint csak 6-8 km/h sebességgel lehet ilyen járműveket üzemeltetni a vonatkozó biztonsági előírások betartásával. Az itt tesztelt járművek viszont háromszor olyan gyorsak, akár 20 km/órás sebességgel is haladhatnak. A tesztek egyik fókusza ezért a biztonság: az önvezető vontatóknak is illeszkedniük kell a haszongépjárművekkel, egyéb járművekkel és gyalogosokkal kiegészült „normál” forgalom áramlatába.

Eredmények: a jövő egyik útja

A kutatási projekt három és fél éven át vizsgálta, hogyan működhet mindez a logisztikai gyakorlatban. Fontos alapvető kritériumokat rögzítettek, például egy átfogó biztonsági koncepciót, amelyet valós körülmények között, folyamatos üzemben teszteltek és értékeltek. A projekt eredményeit most beépítik az átrakóközpontokban történő automatizált áruszállítás jogszabályoknak megfelelő keretfeltételeinek kidolgozásába. A SAFE20 projektben a DACHSER mellett hét másik, az egyes területeken – például az automatizálásban, szenzorgyártásban, elektronikában, stb. – vezető szakértő német cég vett részt.

„Még nincs sorozatgyártásra kész megoldásunk, de értékes tapasztalatokkal és adatokkal gazdagodtunk, amelyek előrevetítik a jövő útját”

– értékelte a kutatást Christoph Ehrhardt, a Corporate Research & Development Trends and Technology Research részlegének vezetője. A résztvevők úgy látják, bebizonyosodott, hogy a biztonságos vegyes – önvezető és ember vezette – üzem lehetséges. A csereszekrények és félpótkocsik kifinomult, centiméteres pontosságot igénylő manőverezésében ezek a járművek nagyon jól használhatók, és az érzékelők mentesek az emberi gyengeségektől – mindig működnek, nem terelődik el a figyelmük, és nehéz fényviszonyok között is használhatóak.

A járművezetők körében tapasztalt munkaerőhiány idején az autonóm járművek értékes segítséget jelenthetnek, bár teljesen ember nélkül még nem működnek – hiszen nem csupán vontatni kell a pótkocsikat, hanem csatlakoztatni is a vontató különböző rendszereihez. A rendszer széles körű használata költséghatékonysági szempontból is átgondolásra szorul – a DACHSER évtizedek óta használt, elektronika nélküli csereszekrényes rendszere ebből a szempontból jóval egyszerűbb és olcsóbb megoldás. A SAFE20 kutatási projekt azonban egyértelműen bebizonyította, hogy az önvezető járművek gazdaságos és biztonságos használata a zárt telephelyen zajló logisztikai folyamatokban kézzelfogható közelségbe került.

 

 

Kapcsolódó cikkeink