Magazin: Nők a pult előtt – Hogyan legyünk tudatosabbak a Hello Food programmal?

Dátum: 2019. 07. 19. 07:01

Hányszor álltam kétségbeesve a szupermarketben azon tétovázva, hogy 1,5 vagy 2,8%-os tejet vegyek, sok-e a cukor
a gyümölcsjoghurtban, és vajon a szalámis vagy a párizsis szendvics bírja-e jobban a többórás kirándulást? A Hello Food nevű új program épp a hozzám hasonló bizonytalan fogyasztóknak akar segíteni. De hogyan? Az ötletgazda Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének ügyvezető igazgatóját, Szöllősi Rékát Teszári Nóra kérdezte.

 Veled is előfordul, hogy tétovázol, amikor élelmiszert veszel?

Szöllősi Réka
ügyvezető igazgató
FÉSZ

– Hajaj, nagyon gyakran! Tudatos vásárló vagyok, mindig mindent megnézek, de itt is igaz a mondás: minél többet tudsz valamiről, annál inkább rájössz, hogy még mindig milyen keveset.

Elindult a Hello Food program, amely azt ígéri, segít nekünk, bizonytalan fogyasztóknak. Hogyan?

– Az a fontos, hogy vásárlóként ismerjük az igényeinket, és tudjuk, hogy ehhez mit kell keresni, hogyan kell élelmiszert választani és étkezni. Ha ezt az ember átgondolja, már el tud boldogulni. Én – kényszerűségből is – tudatos és kétkedő vásárló voltam, de végigjártam azt az utat, amelyen keresztül egy bizalmatlan pozícióból, az ismeretek megszerzése után, megtaláltam az egyensúlyt. A Hello Food programmal ebben szeretnénk segíteni másoknak is.

 Vagyis továbbra sem jön velem a zsebemben egy szakértő, de a program mögött ott áll egy szakmai szervezet, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége (FÉSZ, korábbi nevén az ÉFOSZ, Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége). Hogyan kapcsolódik a Hello Food a FÉSZ-hez?

– Jelképesen veled lehet egy „zsebszakértő”, hiszen mindenkinél ott van az okostelefon, mi pedig számos online felületen megjelenünk a programmal.

A névváltás önmagában szimbolikus lépés. Nem az a kérdés, hogy a kis- vagy a nagyvállalat, a kézműves vagy az ipari élelmiszer a jobb, hanem hogy a vállalkozás a fogyasztók érdekeit tartja-e szem előtt, felelősen és hosszú távon is fenntartható módon működik-e. Vagyis ki kell lépni a pástra, és párbeszédet kezdeni a fogyasztóval. Ezért született a Hello Food.

Hogyan lehet rávenni az anyukát, aki a közértben válogat, hogy részt vegyen ebben?

– Bármilyen táplálkozással kapcsolatos tartalom a médiában sokakat vonz, az érdeklődés tehát megvan. Azt találtuk ki, hogy a már tudatosan gondolkodó nőknél érjük el, hogy feltegyék maguknak a kérdést: vajon megbízható forrásból szereztem eddig az információt? A Hello Food ezért alapvetően kérdez. Ehhez a közösségi oldalunkon elindítottunk egy kutatást is, amivel a feldolgozott élelmiszerekkel kapcsolatos hozzáállást, érzelmeket térképezzük fel. Szeretnénk megismerni azokat, akikhez szólunk. Valóban a csomagolás az elsőrendű kérdés számukra? Vagy még mindig a cukor, a tartósítószer okoz problémát? Kiben bízunk? A hazai termékben vagy a nagy márkában? Most dolgozzuk fel a válaszokat, és nemsokára eláruljuk, mire jutottunk.

És miért lesz az jó nekünk, ha ti tudjátok, miben bizonytalan egy háziasszony?

– Egyrészt a Hello Food felületein azokkal a kérdésekkel foglalkozunk majd, amelyek iránt nagy az érdeklődés. Másrészt, ha a fogyasztó érzi, hogy kíváncsiak rá, szívesebben követ bennünket, és így sok olyan információt kap, amelynek segítségével magabiztosabban tud válogatni.

Egy pillanatig sem titkoljuk, hogy ez egy élelmiszeripari kezdeményezés, de nem akarunk a táplálkozási guruk szerepében feltűnni. Nem törünk pálcát a vegánok és húsevők fölött, nem mondjuk meg, hogy a vaj vagy a margarin jobb-e. Pusztán ismeretekkel akarjuk felvértezni a fogyasztót, hogy el tudja dönteni, neki mi a jó. A végső célunk az, hogy ne legyen benne rossz érzés, amikor élelmiszert vásárol. //

Kapcsolódó cikkeink