Nincs karácsony bejgli nélkül! De miből és hogyan?

Szerző: Budai Klára Dátum: 2023. 08. 31. 11:23

Az elmúlt időszak gazdasági eseményei a karácsonyi sütés-főzés elengedhetetlen alapanyagait is kíméletlenül érintették. Az orosz–ukrán háború és annak következményei teljesen felborították a gabona-termékpályákat. A drasztikus energiaköltségek az egekbe lőtték az inputanyagok árait, a termesztési szezon nagy részében az üzemanyagköltségek is rendkívüli módon megemelkedtek, ami hatalmas búza-áremelkedést okozott. Ez megjelent a liszt árában is, ami történelmi csúcsot ért el.

A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.

A másfél éven keresztül érvényben lévő árstop, amely a kategória gerincét adó finomlisztre vonatkozott, valamint az erős aszály kiszámíthatatlan piaci helyzetet teremtett. A kereskedelmi egységek csak komoly veszteséggel tudták az időszak nagy részében értékesíteni a termékeket, így többségük korlátozta az eladható mennyiséget.

Ezekben az időszakokban nem annyira a normál piaci folyamatok határozták meg a forgalmat, hanem a rendkívüli helyzet körülményei. A tavalyi évben még nőtt a kis egységű őrlemények értékesítési mennyisége, az idei évben viszont a kereskedelem visszaesésével egyértelműen elmaradásban van az a kategória is.

Káhn Norbert
kereskedelmi igazgató
Gyermelyi

– Az országba beérkező – az európai termelési sztenderdektől eltérő, és így olcsóbban előállítható – ukrán gabona lenyomta az árakat, miközben a visszaeső kereskedelem mellett a drágán beszerzett búzakészletek nem fogytak a szokott mértékben. Ez a tél végétől folyamatos árcsökkenéseket, brutális készletleértékeléseket jelentett gyártói oldalon, amit a jelentősen megnőtt finanszírozási költségek is terheltek – elemzi a piacot Káhn Norbert, a Gyermelyi Zrt. kereskedelmi igazgatója.

A kenyérsütési bumm véget ért, de…

A Gyermelyinél az elmúlt időszakban a termékösszetétel nem változott, saját őrleményeik tekintetében továbbra is a finomliszt a meghatározó, a kiegészítő termékek a magas fogyasztói áruk ellenére is a korábbiakhoz hasonlóan fogytak. A COVID alatt felfutott kenyérliszt forgalma visszább esett, de a korábbinál egy kicsit magasabb szinten stabilizálódott. Ez azt mutatja, hogy az otthoni kenyérsütési bumm véget ért, de egy fogyasztói körben megmaradt ez a szokás. Az otthoni sütés erősödését mutatja a pizzaliszt forgalmának emelkedése is.

– A karácsonyi időszak mindig nagyobb otthoni lisztfelhasználással jár. Az ünnepekre való készülődés velejárója a süteménykészítés, a ráérős családi étkezés. Bízunk benne, hogy ez az idei évben is így lesz. A forgalom novembertől kezdve szokott érdemben emelkedni, ami többnyire kitart év végéig – jelzi Káhn Norbert.

A cég a liszt mellett tojással is foglalkozik, aminek szintén szezonja ez az időszak. A termékpálya kihívásai megegyeznek az őrleményekével. Az ősztől jelentősen csökken a háztáji termelés, ami a sütés növekedése mellett további forgalomfelfutást eredményez.

– Nem készletről értékesítünk, hanem rendelésre csomagolunk, aminek köszönhetően extra friss tojást tudunk partnereinknek szállítani. Az idei évben mind a gabonaőrlési, mind pedig a tojástermelési kapacitásunkat jelentősen növeltük, így kínálati oldalról egyértelműen lehetőségünk lesz piaci bővülésre – emeli ki a szakember.

Olcsón vagy drágán?

Kalapács Zoltán
értékesítési vezető
GoodMills Magyarország

A karácsony a sütés fűzés szempontjából is kiemelkedő időszak, amikor a teljes lisztforgalom mintegy ötöde bonyolódik. Az év egyéb időszakában kiegyensúlyozott az egyes termékvariánsok forgalma, ugyanakkor a karácsonyi szezonban a különleges lisztek értékesített mennyisége megnő. A kedvezőtlenebb gazdasági helyzet és az árszabályozás alatt levő termékek alacsony ára mellett is az alapvetően magasabb árfekvésű termékek forgalma növekedett a tavalyi év végén.

– Amíg a feldolgozott termékeknél (kenyér, péksütemény stb.) volumencsökkenés és az alacsonyabb árfekvésű termékek felé váltás volt a jellemző, addig a szabályozott árú búzafinomlisztnek is köszönhetően inkább emelkedés tapasztalható a lakossági kiszerelésű termékszegmensben, ami az otthoni sütés-főzés népszerűségének növekedését jelzi – informálja lapunkat Kalapács Zoltán, a GoodMills Magyarország Kft. értékesítési vezetője.

Limitált kiadások

A GoodMills Nagyi titka termékcsaládjának népszerűsége továbbra is töretlen. Az alaptermékek mellett a magasabb árfekvésű különleges lisztjeik forgalma is emelkedett az elmúlt időszakban.

– A Nagyi titka termékcsalád süteménylisztjei évek óta megbízható és kiváló minőségű alapanyagot jelentenek azoknak, akik szeretettel sütnek. Az egyes termékvariánsok különböző technológiával készülő finomságokhoz használhatóak. Immáron hatodik éve a karácsonyi időszak választékát limitált kiadású termékekkel gazdagítjuk. A Nagyi titka Mézeskalács liszt és a Nagyi titka Bejgli liszt két ünnepi finomság elkészítéséhez nyújt alapanyagot fogyasztóinknak – ismerteti Kalapács Zoltán. – A Nagyi titka márka közismerten innovatív. Jelenleg is dolgozunk új termékvariánsok kifejlesztésén, illetve néhány termékünk megújításán.

Erős szezonok

Az összes piacon jellemzővé vált, hogy a fogyasztók egyre inkább keresik az akciókat.

– Az anyagi természetű motivációkon túl azt tapasztaljuk, hogy mind népszerűbbek a növényi alapú élelmiszerek, erősödik a flexitáriánus étrend iránti érdeklődés, és egyre inkább előtérbe kerül az egészség megőrzése – hívja fel a figyelmet Marczinkó Máté, az Upfield Hungary Kft. brand managere.

A karácsonyi időszak hagyományosan erős a Rama életében is, a húsvét mellett ez az egyik főszezon. Legnépszerűbb terméküknek a Rama sütőmargarin számít, amiből a húsvéti, de főleg a karácsonyi időszakban többet vásárolnak a magyar háztartások, mint vajból.

Marczinkó Máté
brand manager
Upfield Hungary

– Továbbra is a tartósan magas infláció a leginkább meghatározó, erre pedig többféleképpen reagálnak a fogyasztók. A korábbiaknál jobban figyelnek a kiadásaikra, keresik az akciókat, az olcsóbb termékeket, és teret nyert az, hogy készletezés helyett az utolsó pillanatban szerzik be a szükséges élelmiszereket – fejti ki Marczinkó Máté, az Upfield Hungary Kft. brand managere.

Portfóliójukban a Rama sütőmargarin a legnépszerűbb, amire a hagyományos húsvéti és karácsonyi szezonon kívül nyári kampányukkal is ráerősítettek.

– Idén vezettük be a piacra legújabb zászlóshajó termékünket, a Rama vajalternatívát, amely 100%-ban növényi alapú, pálmaolaj-, tej- és tartósítószer-mentes, mindemellett pont ugyanúgy használható, és olyan finom is, mint a vaj, akár szendvicsekben, akár sütésnél, főzésnél. Környezeti szempontból is kedvezőbb, mert az életciklus-elemzés alapján a klímalábnyoma 72%-kal kisebb, mint a vajé – hangsúlyozza Marczinkó Máté.

Előrevetíti, hogy a közeljövőben megjelennek a piacon további izgalmas újdonságokkal, amelyek összhangban lesznek azzal a céljukkal is, hogy minél inkább óvják a környezetet.

Éles árverseny

Papp-Mile Noémi, a Foodnet Zrt. brand managere arról számol be, hogy tapasztalataik és korábbi fogyasztói kutatásaik alapján hajlandóak voltak a vásárlók többet költeni, és drágább terméket választani az adott kategóriából, mint például a vaj is, amíg a jelenlegi krízis nem következett be.

A vállalatnál a tavalyi évben az őszi, illetve a karácsonyi szezonban a legerősebb értékesítési időszakot zárták a Lurpak termékekkel, mennyiségi eladásokban is. Az idei évben visszaesést tapasztaltak az év első felében, azonban a szezonra bizakodóan tekintenek.

– A tavalyi év második felében a nagymértékű áremelések hatására a versenytárs termékek árai elérték a prémium árszintet, így a Lurpak abszolút nyertesként került ki, hiszen ugyanazon árért a vásárlók a prémium terméket választották, így kvázi organikusan tudtuk növelni a Lurpak penetrációját. Az idei évben a tendencia lelassult, a fogyasztói szokások ismét változtak, és kevesebbet költenek, illetve az olcsóbb, saját márkás termékek kerültek előtérbe. Ehhez igyekszünk alkalmazkodni folyamatos akciókkal, kisebb kiszerelésű, illetve gazdaságosabb családi kiszerelésű termékek elérhetőségével – tájékoztat Papp-Mile Noémi.

A fogyasztók egyre kevésbé készleteznek, inkább figyelik az akciókat

Begyűrűző trendek

Dorogi Melinda, Celldömölki Malom

Dorogi Melinda
ügyvezető
Celldömölki Malom

A fogyasztói trendek egyértelműen megváltoztak. Az otthonsütés divatja mellett az is tapasztalható, hogy a boltokban, pékségekben visszaesett a finompékáruk forgalma és választéka is. Ma már tudatosabban vásárlunk a pékségben, és amit megveszünk, nem pazaroljuk el, nem hagyjuk megszáradni.

– Jobban meggondoljuk, mire és milyen mennyiségre van szükségünk, mennyit fogunk elfogyasztani a következő vásárlásig – állapítja meg Dorogi Melinda, a Celldömölki Malom ügyvezetője.

Az egészségtudatos táplálkozás trendje magával hozza, hogy a fogyasztók a malomipari készítmények esetén is keresik a beleillő termékeket. A teljes kiőrlésű termékvariánsok önmagunkban is helyettesíthetik a hagyományosabb változatokat, ugyanakkor más alapanyagokkal keverve is felhasználhatóak. A rozs és tönkölybúza alapú termékek eltérő tulajdonságaik miatt szintén jól kiegészíthetik az egészségtudatos táplálkozásra nyitott fogyasztók étrendjét. Az eltérő alapanyagok számos felhasználási lehetőséget jelentenek, akár sütemények, akár kenyérfélék, akár más finomságok elkészítéséhez.

Egyszerűen és természetesen

A Celldömölki Malomnál a céllisztek, ezek közül is a C2 kenyérliszt a favorit.

– 2023. májustól az 1 kg-os tésztaliszt bevezetésével az egekbe emelkedett száraztészta árak okozta problémára kínálunk megoldást a fogyasztóinknak. Szeretnénk ezzel a termékkel megmutatni, hogy otthon, jó alapanyagból mennyire jó házi tésztát lehet készíteni. Nem csak nagymamáknak. Ősszel pedig 1 kg-os kiszerelésű, úgynevezett Lisztkeverékek bevezetésére készülünk, reményeink szerint megkönnyítve ezzel a háziasszonyoknak az ünnepi készülődést. Kialakításánál két fő célt tartottunk szem előtt: csak természetes alapanyag kerüljön bele, és legyen nagyon egyszerű az elkészítése. Akkor is meg tudjuk csinálni, ha üres a hűtőnk, és épphogy hazaértünk a munkahelyünkről – jegyzi meg Dorogi Melinda.

Izgalmas alapanyagok

Csonka Sarolta
kereskedelmi és
marketingvezető
Első Pesti Malom

Az elmúlt évek hatásai az Első Pesti Malomnál is érzékelhetőek a fogyasztás visszaesésében. Ennek ellenére a karácsonyi időszakban, ha nem is a megszokott mértékű fellendülésre, de mindenképp szezonális növekedésre számítanak.

– Az emberek a karácsonyi időszakban hajlamosak többet áldozni arra, hogy akár a hagyományos, akár speciálisabb ételek kerüljenek az asztalra. Sokan szívesen kipróbálnak új recepteket, új alapanyagokat. Termékeink között is megtalálhatók olyan különlegességek, mint például a kékbúza-liszt, amiből igazán egyedi sütemények készülhetnek az ünnepekre – újságolja Csonka Sarolta, az Első Pesti Malom- és Sütőipari Zrt. kereskedelmi és marketingvezetője.

Népszerűek az aszalványok

Mezei Tamás
minőségirányítási vezető
Natur-Food

A tudatos táplálkozás és a mentes étrendek egyre aktívabb szerepet játszanak nemcsak hétköznapi étkezésben, hanem az ünnepi fogások megtervezésében is. Leginkább a csökkentett/mentes cukor-, só- és olajtartalmú termékek iránt nő a kereslet.

– A Natur-Food mindegyik opcióra kíván alternatívát nyújtani, de értelemszerűen a vegán – vegetárianus étrend kiegészítésével van a legegyszerűbb „dolgunk”. Az organikus termékek iránti állandó kereslet is meghatározó, ezekre is számos variációt kínálunk – mutat rá Mezei Tamás, a Natur-Food Kft. minőségirányítási vezetője.

A cég széles termékköréből a sütési időszak legnépszerűbb termékei az aszalványok és diófélék. A klasszikus termékek, mint a különböző típusú mazsolák, az aszalt szilva, a trópusi gyümölcsök, vagy az eltérő feldolgozottságú mandulák állandó kellékei a konyháknak.

– Konyhakészebb verziókra kínálunk megoldásokat a különböző keverékeinkkel, melyeket több évtizedes értékesítés és forgalmazás során fejlesztettünk, hogy a lehető legtöbb ízlés- és igényvariációt lefedjük. Ezek mellett prémium gyümölcs és dió (aszalt fekete áfonya, fekete cseresznye, pekándió, makadám dió) kínálatunkkal is új vevői rétegeket kívánunk megszólítani.

2023-ban meglévő termékeinkre fókuszálunk, újdonságokkal a következő évben jelentkezünk megújuló külsővel – vetíti előre a minőségirányítási vezető.

Családi program a karácsonyi sütés-főzés

Mindenki szeretné a legjobb formáját hozni, amikor vendégeket hív. A nagy családi összejövetelek ideje igazán decemberben van. Nincs karácsony bejgli nélkül, de a halászlé, töltött káposzta, zserbó is hagyomány, ehhez sok pékárut is fogyasztanak. Decemberben azok is szívesen sütnek mézeskalácsot, akik év közben nem szánnak erre sem időt, sem energiát.

Seprenyi Fanni
alapító, tulajdonos
Fannizero

– A december mindig erős hónap, az éves eladási mennyiségünk 35%-a decemberben kerül értékesítésre, ilyenkor az is benne van az emberekben, hogy biztosan legyen mindenből elég. Hátha nem úgy sikerül a recept vagy épp pont túl jól, ezért újra kell készíteni, napokon keresztül – osztja meg tapasztalatait Seprenyi Fanni, a Fannizero Kft. alapító, tulajdonosa.

– Szakemberként vesszőparipám, hogy a természet alapvetően mentes, a tudatosság ott kezdődik, hogy ne ultrafeldolgozott élelmiszerrel érjük el, hogy az adott termék tejmentes legyen. A burgonyát és a kukoricát addig dolgozzák fel különböző kémiai folyamatokkal, amíg olvadós sajt lesz belőle 7-8 összetevővel. Hiszem, hogy 5 éven belül azok az alapanyagok lesznek a befutók, amelyek a legkevésbé vannak feldolgozva és 3 összetevőnél több nem lesz bennük. Figyelembe véve, hogy az ember egy neuroendokrin rendszer és a legnagyobb kincsünk a jóllétünk – teszi hozzá Seprenyi Fanni.

Folyamatos bővülés

A Fannizero a mentes vonalat képviseli a piacon, glutén-, gabona- és cukormentes recepteket fejlesztenek.

– A mi termékünk attól értékes, hogy paleo, keto és low carb életmódba is beilleszthető. Kevesebb mint egy gramm szénhidrátot tartalmaz, így nem okoz kiugró inzulinválaszt. Nem kell tartanunk az esetleges ünnepekkel járó +5 kilós hízástól, mert ezt megelőzzük – tudjuk meg a Fannizero Kft. alapító, tulajdonosától.

A tavalyi szezonban még csak Magic Mix keverékük volt forgalomban, amellyel októberben Mentes-M díjat nyertek Újdonság kategóriában. Idén már több termékkel vannak jelen, nemrégiben gurult le 5-fajta száraztésztájuk a gyártósorról. A termékcsalád a Magic Pasta nevet viseli.

– Visszük tovább a néhány összetevős, paleo, keto és low carb életmódba beilleszthető mentes vonalat. Csak olyan terméket fejlesztek, ami még nincs, de van legalább egy pozitív hatása, azon kívül, hogy mennyei finom. Így született a funkcionális édesítőszerem, a Magic Sweet – zárja gondolatait Seprenyi Fanni. 

A kenyérliszt és a pizzaliszt forgalmának erősödése az otthonsütés népszerűsödését jelzi

//

 

Átalakuló lisztvásárlási szokások

A háztartások által megvásárolt liszt mennyisége nem csökkent 2023 MAT május időszakban az előző év azonos időszakához képest, viszont a kategórián belül némileg visszaszorultak a drágább termékek. Jellemzően gyakrabban vásároltunk lisztet, viszont egy-egy alkalommal kisebb mennyiséget vettünk. Erőteljesen növekedett a diszkont csatorna súlya a lisztpiacon.

GfK-Growth from Knowledge

Bakonyi-Kovács Kriszta - GfK

Bakonyi-Kovács
Krisztina
senior product consultant
GfK Consumer Panel

A 2021 közepétől elszabaduló élelmiszer-infláció, valamint a 2022 júliusától életbe lépő rezsiáremelés kihívások elé állította a háztartások költségvetését, és nagymértékben rányomta a bélyegét a napi fogyasztási cikk vásárlásai szokásaikra. Új, válságkezelő stratégiákhoz folyamodtak, többek között visszafogták bizonyos termékkategóriák vásárlásait. Továbbá a nagyobb, felhalmozó jellegű bevásárlások egy része kisebb kosarakra aprózódott szét, mivel igyekeztek ott vásárolni, ahol jobb árakkal találkoztak.

A liszt átlagára az árstoppos termékeknek köszönhetően kisebb mértékben növekedett 2023 első negyedévében (+20%), mint a teljes napifogyasztásicikk-piacon mért +43%-os árváltozás. Számos élelmiszer-kategóriával ellentétben a háztartások által megvásárolt liszt mennyisége nem csökkent, viszont itt is megfigyelhető az, hogy a kategórián belül arányaiban visszaszorulnak a drágább termékek.

A kosarak elaprózódása a lisztpiacon is megfigyelhető, a 2023 májussal záródó 12 havi időszakban a vásárlási gyakoriság 25%-kal nőtt meg, míg az egy vásárlás során megvásárolt mennyiség 16%-kal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A napifogyasztásicikk-piac egészéhez hasonlóan, a liszt kategórián belül is növekszik a diszkontok súlya. Míg az elmúlt három évben fokozatos volt a térhódításuk a kategórián belül, és csak 1-2 százalékpontot növekedett évről évre a csatorna részesedése (2022. májusi MAT időszakban 42%-ot elérve), addig az utóbbi időszakban felgyorsult a változás. A 2023. májussal bezáró 12 havi időszakban a háztartások által megvásárolt liszt mennyiségének 52%-a származott a diszkont csatornából. A diszkontok térnyerésével együtt leginkább a hipermarketek veszítettek piacrészt, a többi csatorna súlya viszonylag stabil maradt.

Bár a lisztpiac struktúrájában, a megvásárolt lisztfajták összetételét tekintve nem történt változás – az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is a búzafinomliszt adja a háztartások által megvásárolt liszt mennyiségének 80%-át–, viszont a diszkont csatorna súlyának növekedésével jelentősen megnőtt a saját márkás lisztek aránya a piacon. Míg a 2020 MAT májusi időszakban a háztartások által megvásárolt liszt 59%-a volt saját márkás, addig 2023 azonos időszakában ez az arány elérte a 66%-ot. //

Kapcsolódó cikkeink