Nem minden tej, ami fehérlik

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 06. 30. 09:27

Az elmúlt években jelentősen bővült a laktózmentes termékek piaca. A termékinnovációknak köszönhetően a fogyasztóknak már ebben a kategóriában sem kell feláldozniuk az ízélményt az egészség oltárán.

Mizser-Sebők Melinda - Danone

Mizser-Sebők Melinda
brand manager
Danone Magyarország

Mizser-Sebők Melinda, a Danone Magyarország Kft. brand managere arról informál, hogy a növényi alapú termékek iránt egyre nagyobb kereslet figyelhető meg, a kategóriát két számjegyű növekedés jellemezte 2019-ben. Alpro márkájuk szempontjából szintén pozitív trendnek lehetünk tanúi.

– Az Alpro vásárlói elsősorban egészséges, valamint finom termékeket keresnek. Ezenkívül, többségük környezettudatos. Fogyasztóink egy része azért választja termékeinket, mert tejmentesen, laktózmentesen szeretne étkezni, ugyanakkor számos olyan vásárlónk is van, aki meggyőződése miatt részesíti előnyben a növényi alapú kategóriát, mert úgy gondolja, hogy így egészségesebb étrendet tud követni – avat be Mizser-Sebők Melinda.

Mint mondja, a kategória vásárlói kevésbé árérzékenyek, viszont megtalálható a növényi kategóriában is olyan vásárlói réteg, amely jobban odafigyel a promóciókra, és inkább akciós áron vásárolja meg a termékeket. Fontos döntési tényező, hogy milyen alapanyagú a választott termék (szója, rizs, kókusz, mandula, zab), valamint a termékek cukor-, kalóriatartalma, illetve tápanyagadatai, például tartalmaz-e hozzáadott kalciumot és vitaminokat.

A megbízható márka feledteti az árat

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketing-üzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC Magyarország

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője rámutat arra, hogy az általános fogyasztási szokások az egészségesebb termékek választásának irányába tolódnak.

– Ez nem volt másként 2019-ben sem: tavaly a teljes piac 16%-kal nőtt, az AdeZ eladásaink pedig még a 2018-as évet is túlszárnyalva, csaknem a négyszeresével nőttek – tudjuk meg Palkó Andrástól. – Az AdeZ célcsoportjaként elsősorban az úgynevezett flexitáriánius étrend követőit szoktuk megnevezni. Ennek az étkezési módnak az a lényege, hogy a fogyasztók csökkentik az állati eredetű alapanyagokat, azonban nem zárják ki őket teljesen az étrendjükből. Nekik jó kiindulópont lehet az AdeZ, hiszen amellett, hogy nem tartalmaz semmilyen állati eredetű alapanyagot, nagyon finom is.

Nagy Mariann - Savencia

Nagy Mariann
sales development manager
Savencia Fromage & Dairy
Hungary

Nagy Mariann, a Savencia Fromage & Dairy Hungary sales devel­opment managere kifejti, hogy míg a sajt kategória 2019-es éves növekedése 3% volt volumenben, a laktózmentes sajtok ezt a növekedést jelentősen meghaladva, 14%-os növekedést értek el. Ezen termékek immár 5%-ot tesznek ki a magyar sajt kategória volumenéből.

– A Savencia F&D HU Zrt. laktózmentes termékköre 21%-os részesedéssel bír ezen a dinamikusan növekvő piacon, ezzel a legnagyobb márkázott gyártónak számít. A laktózmentes termékek átlagára lényegesen magasabb: 2019-ben 1 kg-ra vetítve 31%-kal drágábban vásárolták meg ezeket a termékeket a sajt kategória átlagárához képest – mondja Nagy Mariann.

Megérintette e szegmenst is a COVID-19

de Gereczné Rudnai Éva - Real Nature

de Gereczné Rudnai Éva
beszerzési vezető
Real Nature

– A laktózmentes és tejhelyettesítő termékek piaca dinamikusan és folyamatosan bővülő, ennek fejlesztésében, bővítésében innovációinkkal és termékfejlesztéseinkkel tevőlegesen veszünk részt. Eladásaink 2019-ben is szépen növekedtek – nyilatkozza de Gereczné Rudnai Éva, a Real Nature Kft. beszerzési vezetője. – Bizonyos mértékű árrugalmasság a COVID-19 válság előtt megfigyelhető volt ebben a termékszegmensben, a fogyasztók elfogadták a tejtermékekhez képesti magasabb árfekvést, elismerve a termékek mögötti innovációt és technológiai eljárásokat, a termékek által nyújtott előnyöket. Azonban a COVID-19 hirtelen és gyors európai térhódítása, mint sok más élelmiszeripari szektort, ezt a szegmenst is jelentősen befolyásolja.

Strasser-Kátai Bernadett - Real Nature

Strasser-Kátai
Bernadett
tulajdonos-ügyvezető
Real Nature

– A munkanélküliség növekedése, a csökkentett munkarend és fizetések miatt a pénztárcában felhasználható, élelmiszerre vetített összeg is kevesebb, ami a nem csekély forintinfláció mellett sajnos azt fogja generálni, hogy kemény áremelkedések lesznek. Emellett bizonyos kategó­riákban megjelennek a csökkentett beltartalmi mutatókkal rendelkező termékek, hiszen a gyártóknak nyitni kell az alacsony pénztárcájú fogyasztók felé. A luxus és a brand termékek iránti kereslet csökkenni fog. De bízom benne, hogy az egészségmegőrző termékek hosszú távon növekedni fognak, újra előtérbe kerül a naturális alapanyag, a cukorcsökkentés, és visszatérünk a napi rutinhoz egy egészségtudatosabb hozzáállással – vetíti előre Strasser-Kátai Bernadett, a Real Nature Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatója.

Széles körben elérhető termékkínálat

– Az AdeZ-t a környezetkímélő PET-palackos csomagolása és prémium designja emeli ki a többi termék közül: úgynevezett növényi palack (PlantBottle™) csomagolásban vásárolhatók meg, amelyek 30%-ig növényi alapanyagból készülnek, és ahogy a többi termékünk csomagolásai, ezek is teljes mértékben újrahasznosíthatók – vázolja Palkó András.

Csatornák tekintetében kiemeli a drogériák szerepét, mivel meglátása szerint a legtöbb fogyasztó itt találkozik először a márkával és az újdonságokkal.

– Magyarországon döntően a rizsalapú termékszegmens dominál, de egyre jobban fejlődik a mandula, illetve kókuszalapú termékek szegmense is. Hagyományosan a literes kiszerelést választják a fogyasztók – osztja megtapasztalatát de Gereczné Rudnai Éva. – Főzőkrémek tekintetében, igazodva a tejtermékek piacához, a kisebb, 200–250 ml-es kiszerelések a kedveltek. A növényi alapú joghurtpiac a környező országokhoz képest nálunk még erősen fejlődő stádiumban van, még mindig találkozunk olyan célcsoportbeli fogyasztóval, aki nem talált rá erre a szegmensre.

Sajtok esetében a darabolt és szeletelt változatok népszerűsége figyelhető meg a tömbsajtokkal szemben.

– Ez annak is köszönhető, hogy a laktózmentes sajtok piacát a diszkontok nagymértékű dominanciája jellemzi. Érdekes viszont, hogy míg az értékesítési csatornák a sajtpiacon igen egyenlőtlenül növekedtek (a diszkontok nagy mértékben, a többi csatorna stagnált vagy csökkent), a laktózmentes sajtok a kis szupermarketek kivételével minden csatornában két számjegyű növekedést tudtak felmutatni – tájékoztat Nagy Mariann.

– Magyarországon a szójaalapú termékek megítélése kedvezőtlenebb, mint nemzetközi szinten, ezért hazánkban egyre nagyobb trendként jelenik meg, hogy a vásárlók mandula-, kókusz-, rizs-, illetve, zab­alapú termékeket választanak. A tudatosabb vásárlói réteg fokozottan figyel a csomagolás fenntarthatóságára és ökológiai lábnyomának csökkentésére is, amelyért az Alpro is évről évre rengeteget tesz – avat be Mizser-Sebők Melinda.

Mindenkinek, minden alkalomra

A Danone Magyarország Kft. legkedveltebb termékei a mandulaalapú és a kókusztalapú italok. Ezeken belül is lehetőség van kifejezetten cukormentes vagy biotermékeket választani.

– 2019 második felében vezettük be a hozzáadott cukrot nem tartalmazó, gyümölcsös szójakészítményeinket, valamint kifejezetten az otthoni habos kávékészítéshez kifejlesztett Barista italainkat A jövőben is készülünk jó pár újdonsággal, több kategóriában is, de ez legyen meglepetés – avat be Mizser-Sebők Melinda.

A Coca-Cola HBC Magyarországnál egyértelműen a 800 ml-es kókusz és mandula ízű italok viszik a prímet.

– Idén nyáron érkezik a granola ízesítésű AdeZ, ami két okból is különleges. Egyrészt a granola sok müzlialap összetevője, viszont növényi alapú italt jelenleg még egy piacvezető márka sem készített belőle. Másrészt a termék hozzáadott proteint is tartalmaz majd – jelzi Palkó András.

Hagyományok és trendek

A Real Nature Kft. kínálatából a Joya rizsital a legnépszerűbb termék a magyar piacon, de számos újításuknak, fejlesztésüknek köszönhetően sikeresek mandula-, kókusz- és zabalapú termékeik is. Kókuszgurtjaik a magyar piacon egyedülállóként egyre nagyobb kedveltségnek örvendenek.

– Nemrégiben fejlesztettük ki és hoztuk be a hazai piacra is 0%-os cukortartalmú Joya termékcsaládunkat mandula-, rizs-, kókusz- és zabitalainkban. 2020-ban tervezzük mandulaalapú joghurtjaink szélesebb körű, újdonságokkal teli szortimentjének, valamint a fantasztikus ízvilágú és állagú zabalapú joghurtok bevezetését is. Joya rizsitalaink eddigi választéka tovább fog szélesedni, ma már kapható a gyermekkorunk fantasztikus ízélményét visszahozó Joya csokoládés rizsitalunk is. Joya Barista termékpalettánkat is tovább szélesítettük, 2020 újdonságai pedig a Joya proteinnel dúsított italai – ismerteti de Gereczné Rudnai Éva.

Kohánszky Tamás - Savencia

Kohánszky Tamás
brand manager
Savencia Fromage & Dairy
Hungary

A Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. termékei közül a Pannónia és a Medve sajtok a legkedveltebbek a laktózérzékeny fogyasztók körében.

– Az értékesített mennyiségeket tekintve a tavalyi évben a Pannónia Eredeti sajtunk uralta a gyártói márkák piacát a laktózmentes szegmensben, a Medve esetében is kiemelt figyelmet szentelünk a speciális fogyasztói igényeknek. A Medve natúr kördobozos sajt pedig laktózmentes változata az utóbbi évek során nemcsak az ömlesztett sajtok szegmensének, de a teljes sajtkategóriának is az egyik legnépszerűbb tejcukormentes termékévé vált. Az utóbbi években tovább bővült a márka portfóliója a természetes módon laktózmentes Medve Szeletem sajtokkal, így a tejcukorérzékeny fogyasztók ma már szeletelt sajtok formájában is élvezhetik a márkától megszokott finom krémességet – emeli ki Kohánszky Tamás, a Savencia Fromage & Dairy Hungary brand managere.

B. K.