Mi kerül az asztalra a nagyvilágban 2024-ben? F&B trendösszefoglaló

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2024. 02. 29. 14:22

Cikkünkben csokorba gyűjtöttük a 2024-ben várható nemzetközi élelmiszeripari termékfejlesztési trendeket. Ezek azok, amelyek a kutatások szerint leginkább ki tudják elégíteni korunk fogyasztói igényeit.Vagyis azokét, akik bár szűkösebb keretekből kell gazdálkodjanak, de pont ezért a márkák és termékek értékére sokat adnak, a kényeztetésről és egy kis luxusról lemondani nem akarnak, és elsődleges szempontnak tekintik az egészségük megőrzését.

A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.

Az élet él és élni akar – írja versében Ady Endre, és mintha a fogyasztók is e gondolat szellemében élnének világszerte. A közelmúlt és a jelen történései, nyomasztó nehézségei ellenére ragaszkodnak ahhoz, hogy mindennapjaikat továbbra is a lehető legtöbb jóval töltsék meg, és az ezen alapuló elvárásaik alapjaiban formálják az étel- és italfejlesztés idei trendjeit.

Fényűzőbb hétköznapok

Az inflációs nyomás és a megélhetési nehézségek közepette a fogyasztók nem szívesen mondanak le az élet nyújtotta apróbb élvezetekről. Bár az étterembe járók aránya megcsappant, a fogyasztók hétköznapjaikat otthonukban is igyekeznek különlegesebbé tenni. A Datassential megkérdezése szerint a fogyasztók 34%-a hetente többször is kényezteti magát valamilyen különleges fogással.

Az egyszerű otthoni étkezéseket akár éttermi fogásokká varázsolhatják az olyan hozzávalók, mint a szarvasgombás só, a speciális olajok, fűszerkeverékek és vajak – állítja az élelmiszer-különlegességek 194 milliárd dolláros piacának szereplőit tömörítő Specialty Food Association Trendspotter Panel 2024-es jelentésében.

E trendet példázza a kézműves kenyeret, húsokat, sajtokat tartalmazó csemegetál, a „charcuterie board”, melynek kezdetben a TikTokon szerzett népszerűsége és térhódítása 2024-ben biztosan kitart megkapó látványa, költséghatékonysága, a közös étkezésekhez, illetve különböző étrendi preferenciákhoz való illeszthetősége és a fennkölt házikoszt iránti kereslet okán.

A Whole Foods Market is hasonló következtetésre jutott előrejelzésében: a pénzt megtakarítani vágyó vásárlók egy „kis luxust” igyekeznek hétköznapjaikba csempészni, így ehhez illő termékekre – tejes teára, ínyenc szardíniára, illetve egyedileg csomagolt desszertekre – fognak költeni.

Bár az étterembe járók aránya megcsappant, a fogyasztók hétköznapjaikat otthonukban is igyekeznek különlegesebbé tenni

A világ ízeinek felfedezése

A fogyasztók a világ ízeinek felfedezése mellett nyitottak az ételek kínálta kulturális élményekre is – vélik az SFA szakértői. Tovább nő a tradicionális ételek kedveltsége, világszerte egyre több kistermelő dolgozik olyan, az otthonához és kultúrájához kötődő, ízekben gazdag családi receptekkel, melyekhez számtalan történet fűződik.

A vállalkozó kedvű fogyasztók közül egyre többen merészkednek az érdeklődési körükön eleddig kívül eső vidékekre, és ismerkednek ott használt összetevőkkel és receptekkel (ld. Afrika). A jóslatok alapján a csak szűkebb körben ismert nemzeti konyhákat és fogásokat bemutató éttermek fogják a fogyasztókat lassan rávezetni arra, hogy új dolgokat kipróbálni nem ördöngösség. Különösen nyilvánvaló ez a trend az ázsiai élelmiszertermékek – szószok, fűszerek, italok, ételízesítők és csomagolt tésztaételek – esetében, amelyek nem csupán a második generációs ázsiai, de a nem ázsiai vásárlókat is vonzzák.

A fekete szezámmag, az ube és a tejes tea, a boba tea három olyan ikonikus ázsiai ízvilágot képvisel, amelyek a matcha nyomdokaiba lépve a gyártókhoz és fogyasztókhoz egyaránt közelebb kerülnek. Ezek az ízek olyan új és váratlan formákban jelennek meg, mint a tejes teával töltött fánk vagy a fekete szezámmagot is tartalmazó tejes-teás popcorn, vagy az ube forró csokoládé.

Az ázsiai élelmiszertermékek már nem csupán a második generációs ázsiai, de a nem ázsiai vásárlókat is vonzzák

Vibráló ízek és színek

A luxus és az önkifejezés élményére vágyó vásárlók keresik a számukra jelentőségteljes értéket tükröző kényeztető ízeket és élénk színeket.

Paprika

Kézenfekvőnek tűnhet a paprikafélék népszerűsége, hiszen ezek a hidegen sajtolt gyümölcslevektől kezdve az édességekig gyakorlatilag bármely élelmiszer vagy ital ízét feldobhatják, árnyalhatják. Említhető itt a skorpiópaprika, a guajillo és a magyar kecskeszarvpaprika, de helyet kapnak az idei évre vonatkozó előrejelzésben az ételízesítők részlegén teret hódító új botana szószok és chili­olajok is.

A Specialty Food Association az olasz chilirea, azaz a calabriai paprikára esküszik, amely a megszokott jellemzően ázsiai vagy latin-amerikai paprikák által uralt piacon egyfajta gasztrokulturális újdonságot hozhat a fogyasztóknak. A calabriai paprika élénk íze nagyon vonzó, és jól illik a legkülönfélébb ételekhez: hagyományos és kissé rendhagyó termékekben – tésztaszószban, csípős öntetben, pácolt húsokban, snackekben, mártásokban, csípős mézben – egyaránt szerephez juthat.

Barack

Az SFA szerint a jól bevált, időről időre újra az érdeklődés középpontjába kerülő ízek közül idén a barack fogja a fogyasztókat izgalomba hozni új variációkkal és újraértelmezésekkel. Amellett, hogy a barackot egyre nagyobb mértékben használják például a hagyományos lekvár és tea kategóriákban, újonnan megjelenik ételízesítőkben és olyan pékárukban is, mint a 2023-as SFA sofi Awards egyik győztese, Lily Maude barackos-­levendulás Bundtletje.

Tahini

Az SFA harmadik, ízekkel kapcsolatos jóslata a tahinire vonatkozik, melynek a növekvő népszerűsége viszonylag újkeletű. A szakértők szerint a Közel-Keleten kívül is egyre nagyobb arányban alkalmazott szezámpaszta turmixokban, kávékban, kekszekben és péksüteményekben kerül majd alkalmazásra olyan metropoliszokban, mint New York, San Francisco és Philadelphia.

…és a többiek

A nagy élelmiszertrendeket immár egy évtizede meglehetős pontossággal előre látó Datassential által 2024-ben sikerre „ítélt” élelmiszerek és ízek között szerepel az ibolya/virágos íz, a mustármag, a csípős ranch szósz, az 1937-ben indult Spam szendvics, a Shawarma, a jégforgácsokból édes fűszerekkel vagy szirupokkal készült desszert, azaz a shaved ice, a firenzei gyökerekkel rendelkező félhold alakú creste di gallo tészta, a mexikói sörök és az édesített sűrített tej.

Egészség az első helyen

A fogyasztók sajátjukon túl immár szeretteik egészségébe is szívesen invesztálnak, ezért az e céljaikat támogató és a krónikus megbetegedések kialakulását potenciálisan megelőző, létfontosságú tápanyagokban gazdag élelmiszereket és funkcionális hozzávalókat keresik. A kérdés már csak az, hogy a gyártók milyen innovatív és előremutató termékekkel rukkolnak elő az új fogyasztói preferenciákat kielégítendő.

Míg az ADM szerint az egészségesebb termékek a fogyasztók figyelmét többek között olyan funkcionális előnyök hirdetésével vonhatják magukra, mint a bélegészség, az ellazulás és az energia, az Euromonitor a gyors eredményt hozó, egyszerű egészségügyi megoldások iránti igényt hangsúlyozza, és jelzi, hogy a fogyasztók olyan általános egészségügyi problémákat eredményesen kezelő termékekért lennének hajlandók többet fizetni, mint az alvási nehézségek, a súlykontroll és a mentális egészség.

A Whole Foods Markets a női egészség feltörekvő márkák általi támogatását emeli ki a menstruációs ciklus, a várandósság és a szülés utáni időszak, valamint a menopauza megélését megkönnyítő étrend-kiegészítőkkel, funkcionális élelmiszerekkel és italokkal. Ugyanakkor a legújabb kávékat és energiaitalokat gombafélékkel, probiotikumokkal és más funkcionális összetevőkkel gazdagítják a gyártók, kielégítve ezzel a fogyasztók arra vonatkozó igényét, hogy az élénkítés mellett egyéb egészségügyi előnyhöz is jussanak ezek fogyasztásakor.

Szintet lépett a kényelem

A fogyasztók továbbra is keresik annak a módját, hogyan hozzák ki a lehető legtöbbet az ételek és italok ízéből és minőségéből, miközben egyre nyitottabbak lesznek az olyan megoldásokra, amelyek segítségével ez könnyebben elérhető. Újból felértékelődnek a korábban a család és a barátok elől rejtegetett alapporok, szószok-öntetek – vélik az SFA szakemberei. A kényelemre való törekvés immár túlmutat az otthoni ételkészítésen és a zsúfolt napi rutinhoz való visszatérésünk okán az on-the-go innovációknak is a hajtómotorja lesz.

Gombamód terjedő gomba

A funkcionális alapanyagokról szólva nem hagyható figyelmen kívül az íze, a textúrája és az egészségügyi hatásai miatt kedvelt gomba, mely reneszánszát éli a fogyasztók körében valamennyi élelmiszer- és italkategóriában.

A termékfejlesztők mindent megtesznek, hogy a gombát új, jelentős élvezeti értékkel bíró ételformátumok receptúráiba szőjék bele. Míg például az italok esetében korábban a koffeintartalom volt az elsődleges, ma már előtérbe került a gomba, amely gondoskodik az ital fogyasztójának ellazulásáról, a hangulatáról és szellemi egészségéről. A felgyorsult világban a lelassulást, lazítást támogató italok hódítanak, és a hangsúly a bélegészségről a bőr és az elme egészségére helyeződött át.

Egyszerűsödő növényiek

A Whole Foods Market trendelőrejelzői a növényi alapú kategórián belül a rövidebb és egyszerűbb összetevőlisták irányába mutató változást látnak: az összetett húsalternatívákban a gomba, a dió, a tempeh és a hüvelyesek jutnak immár szerephez. Ilyenek a lánc kínálatában megtalálható a zöldségek, magvak, bab- és gabonafélék keverékéből készülő Actual Veggies burgerek; a micéliummal készült Meati carne asada steakek; és az Atlantic Sea Farms hínárt, zöld csicseriborsót és borsófehérjét tartalmazó zöldségburgerei.

Sejttenyésztett hús és tengeri finomságok

2024-ben a sejtalapú élelmiszerek népszerűsége megnő azok fenntartható és etikus előállítási eljárásainak köszönhetően, amelyek egyszerre adnak választ a környezetvédelmi és állatjóléti aggályokra, miközben a fogyasztók számára megszokott ízélményt nyújtanak – véli az SFA. Megszületik a világ első sejtalapú burgere, és lesznek vállalatok, amelyek a hagyományos tengeri termékek fenntartható alternatíváinak előállítását célozza. 2024-ben a piac elmozdulhat a növényi alapú tenger gyümölcseinek növekedése felé, ugyanis számos vállalat dolgozik azon, hogy tökéletesítse a tenger gyümölcseinek ízét és textúráját meglehetős pontossággal leutánzó állatmentes termékeket.

Hívószavakból kulcsszavak: regeneráció, upcycling, fenntarthatóság

Az élelmiszerek környezeti hatása legalább ugyanolyan fontossággal bír a fogyasztók számára, mint minden más jellemzőjük. Hívószóból kulcsszóvá vált a termőföld regenerációja, az upcycling és a fenntartható csomagolás, de a víztakarékosság is állandó témája az élelmiszeripari gyártók beszélgetéseinek.

És ahogy a fogyasztók egyre fenntarthatóbb életmódra törekednek, úgy várnak el a márkáktól is fenntarthatósági erőfeszítéseiket igazolandó egyre nagyobb transzparenciát – állítja az Euromonitor International. A trendre példaként említhetők a kakaónövény hagyományosan szemétbe kerülő részeit upcyclinggal hasznosító termékek. A Blue Stripes Urban Cacao kész italaiba, trail mixeibe, csokoládészeleteibe bekerül a vállalat szerint antioxidánsokban, teobrominban, elektrolitokban és kalciumban gazdag kakaóhéj, -gyümölcs és -bab is, a Whole Foods pedig nagy jövőt jósol a termékformulákban újabban édesítőszerként használt kakaógyümölcs-poroknak, de a Barry Callebaut Cabosse Natural márkája is sörként és borként hasznosítja a kakaógyümölcsöt.

A hajdina-snackeket gyártó Lil Bucks, valamint a krékerekben utazó Better with Buckwheat a fenntartható, fehérje- és rosttartalmú hajdinára épít, amelyet egyébként a palacsinta- és gofrialapporoktól kezdve a tésztákon át a tejmentes tejig sokféle élelmiszerben alkalmaznak.

A népszerű tengeri ételek növényi alapú változatait kínáló márkák is beeveztek a boltok polcaira. A Whole Foods szerint a lox – egyfajta füstölt lazac – sárgarépából is készülhet, a trombitagomba kiváltja a fésűkagylót, a konjak gyökér (ördögnyelv) pedig a halmentes sushitekercsek és poke-tálak sztárja. Valószínűleg még hallunk a Konscious Foods, a Good Catch, a Save da Sea és a Seed to Surf márkákról.

Vegetáriánus saláta barna papíron: egyszerűbb összetevők fenntartható csomagolásban

Italok: funkcionális hozzávalókkal, de továbbra is alkohol nélkül

Az italok piacán a Yelp szerint az alacsony alkoholtartalmú, bodzaalapú Hugo Spritz, új Martini-variációk, kávé­koktélok és művészi gyümölcs- és zöldség­smoothie-k áradatának lehetünk majd szemtanúi 2024-ben.

Bár az italok az élelmiszereknél kisebb szegmenst képviselnek, az SFA adatai szerint mégis nagyobb ütemben bővült piacuk az elmúlt néhány évben. 2024 a kifinomult ízű, egyadagos, alkoholmentes, szénsavas és nem szénsavas italok, valamint az energiát adó, tiszta gondolkodást és koncentrálást segítő, illetve nyugtató funkcionális hozzávalókat tartalmazó kávék, teák és erőlevesek kínálatát hozza. Ezekben az italokban alig található – ha egyáltalán – cukor, só vagy mesterséges hozzávaló, cserébe a világ minden tájáról származó zöldfűszerekkel, gyógynövényekkel, trópusi aromákkal készülnek.

Apropó: levesek

2024-ben az SFA szerint külön említést érdemelnek a levesek. A levesreceptek meredeken felívelő kedveltsége a TikTokon odáig jutott, hogy a szegmens saját külön nevet is kapott: SoupTok. Szemben a közösségi médiában elterjedt más étkezési trendekkel a leveseké kitart, és az, hogy soha nem megy ki a divatból, az SFA szakértői szerint annak tudható be, hogy ez a világon mindenhol ismert meleg étel meglehetősen kényelmes. Bizton számíthatunk arra, hogy a közeljövőben még több leves, erőleves és levesalappor jelenik meg az üzletek polcain és az étlapokon.

A jövő trendi italai cukor, só vagy mesterséges hozzávaló helyett zöldfűszerekkel, gyógynövényekkel készülnek

Berobban az MI növekedése

A Food Dive 2024-es trendeket áttekintő összefoglalásában megjegyezte, hogy a mesterséges intelligencia idén a vállalatok működésébe még inkább belefolyik a költségcsökkentési és hatékonyságnövelési erőfeszítések során. Idén minden bizonnyal kis- és közepes méretű vállalatok is az MI felé fordulnak az azt már korábban alkalmazni kezdő Coca-Cola és AB InBev Beck sörmárkája mellett.

Az MI azon túl, hogy szerephez juthat a termelésnövelésben, ármeghatározásban, a termékfejlesztésben és az ellátási lánc hatékonyságának növelésében, számos más területen is bevethető.

A vállalatoknak az MI működésükben leghatékonyabb felhasználásának azonosításában segédkező Infor például nemrégiben egy hollandiai kecskesajtgyártóval együttdolgozva optimalizálta a gyártás során az összetevők felhasználását az output növelése érdekében, egy nagy amerikai élelmiszeripari vállalattal pedig receptúrák MI-vel történő fejlesztésén működik együtt.

Emellett ígéretes jövő áll a technológia előtt a termékek és szolgáltatások kommunikációja, marketingje és vizuális elemeinek megalkotása terén is. Ahogy Brian Choi, a The Food Institute vezérigazgatója mondta:

– Igazán felforgató. Félelmetes, hogy a mesterséges intelligencia milyen gyorsan és mennyivel jobban teljesít bizonyos munkakörökben, mint az emberi munkaerő…. Biztosak lehetünk abban, hogy a használata fel fog pörögni. 

Arra pedig, hogy e trendek hazai megjelenését és fejlődését figyelemmel kísérjük, egy egész év áll rendelkezésünkre.//

 

Kapcsolódó cikkeink