Mentességet élveznek
A sokszínű egyéb mentes termékek piaca, hasonlóan a többi egészséges termékeket magába foglaló kategóriával sikeres évet zárt a tavalyi évben, ami megerősíti, hogy az emberek járványhelyzetben igyekeznek sokkal nagyobb figyelmet fordítani arra, milyen tápanyagokat juttatnak be a szervezetükbe. A gyártók innovációk sorával jelennek meg a piacon annak érdekében, hogy a hagyományostól eltérő táplálkozási szokások követői is széles kínálattal találkozzanak, és sokat tesznek azért is, hogy termékeik minél több csatornán elérhetőek legyenek.
Szerző: Budai Klára
Zsargó Zsófia, az Upfield Hungary Kft. senior brand managere a margarinok piacának alakulásába nyújt betekintést. Elárulja, hogy a margarin értékesítés volumenében jelentős növekedés volt érzékelhető 2020-ban, amit a járvány miatt megváltozott fogyasztói magatartás is indokolt.
– A kialakult bizonytalan helyzetben a vásárlók igyekeztek nagyobb mennyiségű készletet felhalmozni, és a korábbi, házon kívüli fogyasztások jelentős része is az otthonokba összpontosult. Emellett az Upfield tavalyi, tévhitdöntögető edukációs kampánya is segítette a margarin kategóriaépítést – hívja fel a figyelmet Zsargó Zsófia. Hozzáteszi: elmozdulás történt a nagyobb kiszerelések és a magasabb árak felé, ez a volumennövekedés mellett tovább erősítette az értékbeli bővülést. A diszkontok térnyerése következtében erősödtek a saját márkás margarinok, de a márkaérték szerepe nem változott, a toplistát továbbra is a nagy gyártók termékei vezetik. Az Upfield abszolút piacvezető Magyarországon a margarin szegmensben, a top 10 termék közül 6 tartozik az Upfield portfóliójába.
Az Eisberg Hungary Kft. elsősorban csomagolt salátáiról ismert, melyek természetüknél fogva „mentesek”.
– A hibátlan zöldségeket előkészítés, szeletelés után ívóvíz tisztaságú vízzel mossuk, kímélő technológiával szárítjuk, majd módosított összetételű levegőt adagolunk a csomagolásba, hogy a fogyasztásra kész salátamixeink a +1 és +7 Celsius fok közötti hűtőlánc szigorú betartása mellett a gyártást követően egy hétig frissek maradjanak. Az Eisberg szortimentjében ezenkívül szerepelnek tartósítószer- és gluténmentes salátaöntetek, melyek közül az Ezersziget ízvilágú még laktózmentes is. 2020-ban piacra dobtuk a vegán smoothie termékcsaládunkat, mely kedvező fogadtatásra talált a vásárlók körében – ismerteti Szalai Judit, kereskedelmi és marketingvezető.
– A pandémia első hulláma alatt a retail vásárlási gyakoriság csökkenése, illetve a horeca szektor válsága miatt az eladásunk visszaesett, de a 2. hullámban a retail forgalom erős tudott maradni, a körülmények ellenére sok új terméket sikerült bevezetnünk, így meg tudtuk őrizni a munkahelyeket – mondja Szalai Judit.
Lóczki Zsuzsanna, a K&K Family kereskedelmi és marketingvezetője arról ad hírt, hogy a pandémia rendkívül szélsőséges hatásokat produkál az egyes szegmensekben. Az emberek a bezártság miatt elkezdtek jobban odafigyelni magukra, és ez nagyon pozitívan érintette az egészséges életmóddal kapcsolatos termékeket.
– Mivel a sportolási lehetőségek igen korlátozottak, így az általános érdeklődés főként az FMCG-szektor mentes és egészségtudatos termékeire összpontosul, beleértve a csomagolt salátákat is. Valószínűleg főként ennek köszönhető, hogy 2019-hez képest forgalomnövekedést tudtunk produkálni – jelzi Lóczki Zsuzsanna.
A csomagolt saláták szegmensében a legizgalmasabb változásnak azt érzékeli, hogy feltörekvőben vannak az online eladások.
– Törekszünk a bolthálózat-specifikus megoldásokra, minden üzletláncnál egyedi kínálatot alakítunk ki, amely az adott közönségnek a legjobban megfelel. Ez nagyon fontos és célravezető stratégia egy olyan, gyorsan rotálódó termékcsoportnál, mint a csomagolt saláták – hangsúlyozza a kereskedelmi és marketingigazgató.
A Pápai Hús Kft. nagy magyarországi gyártóként 2020 nyarán elsőként lépett be a húspótló készítmények piacára, termékeik eladása dinamikus növekedést mutat.
– Hagyományosan erősek vagyunk a csemegepulti eladásokban, vegán termékeink esetében azonban ez az áruházláncoknál még nem megoldott. A jól bevált kereskedelmi csatornáink a hiperek, multik, magyar láncok, valamint a húsnagykereskedők egyelőre óvatosan nyúlnak ezekhez a termékeinkhez. Jelenleg azon dolgozunk, hogy a működő értékesítési csatornáinkat bővítsük olyanokkal, amelyek kifejezetten reform és bioélelmiszerekre szakosodtak – tájékoztat Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője.
A mentes piacot az általános egészségi állapot, a trendek, az élelmiszerek összetevői és az anyagi jólét szintje egyaránt befolyásolja – vallja Gurdon András, az Import-Trade Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója. Megállapítása szerint 2020-ban a piac ezen szegmense töretlenül fejlődött, ami igaz vállalatuknak értékesítésére is.
Új célcsoportok a járvány miatt
– Amikor bevezettük a piacra a termékeinket, elsőként a flexitáriánusokat céloztuk meg velük, azaz azokat, akiknek a táplálkozásában nagyobb arányt képviselnek a növényi alapanyagok, és húsból relatíve keveset fogyasztanak. Azonban menet közben azt látjuk, hogy a vegetáriánusok, sőt a vegánok is üdvözlik a termékeinket – tudjuk meg Szappanos Pétertől, a Pápai Hús Kft. ügyvezetőjétől, aki szerint bár a vásárlói döntés során fontos szempont az ár, sokkal inkább az összetétel és az íz az, ami igazán számít.
Az Upfield margarinportfólióján belül mindenki megtalálja az ízléséhez és igényeihez leginkább illeszkedő terméket, legyen szó finom süteményről, hideg vagy meleg ételekről, növényi étrendről, speciális diétáról, koleszterinszint-csökkentésről vagy immunerősítésről.
– Számos kutatás igazolja, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban hoznak döntést a vásárláskor, keresik a természetes alapanyagokból készült élelmiszereket, és odafigyelnek a választásuk ökológiai lábnyomára is. A margarin egy olyan természetes és fenntartható növényi alapú alternatíva, amely könnyen és egyszerűen beilleszthető a tudatos étrendbe, és jó példa arra, hogy már apró, hétköznapi dolgokkal is sokat tehetünk a saját egészségünkért és bolygónk jövőjéért – emlékeztet Zsargó Zsófia.
A szakember arra is rámutat, hogy a mentes termékek piacára magasabb árszint és a kevésbé intenzív promóciós tevékenység jellemző. Mivel ezek a termékek különleges fogyasztói igényekre válaszolnak, illetve az egyes termékkategóriákban elérhető portfólió is kevésbé széles, sokkal kisebb az árverseny a gyártók között, a vásárlók pedig hajlandóak magasabb összeget költeni.
Az Eisberg Hungary Kft. 2020-ban végzett kutatásából kiderült, hogy nemcsak a budapesti, felsőfokú iskolai végzettségű, magas jövedelmű nők vásárolják és fogyasztják a termékeiket, mint néhány évvel ezelőtt. Kiszélesedett a fogyasztói bázis: majdnem ugyanakkora arányban eszik a salátát a férfiak, mint a nők, jelentős vásárlói csoportot tesznek ki a középstátuszúak, illetve a vidéki városok lakói is. E mögött egyértelműen az egészségtudatos életmódot, változatos étrendet követők táborának növekedését látják.
– Az Eisberg-termékeket egyaránt keresik az egészségügyi okokból életmódot változtatni kényszerülők, a fogyni vágyók, de azok is, akik „csak” az étkezéseiket szeretnék színesíteni vitamindús zölddel. Fogyasztóink az ár, minőség és összetétel alapján döntenek. Ezért döntöttünk úgy 3 éve, hogy majdnem teljesen átlátszó fóliába csomagoljuk a salátáinkat. A dizájn nagyon keveset takar, hogy a vásárló lássa, mit vesz. A salátaönteteink vásárlói még egészségtudatosabbak, hajlandóak többet áldozni a tartósítószer- és gluténmentes, finom minőségért – jegyzi meg Szalai Judit.
Lóczki Zsuzsanna arra a jelenségre mutat rá, hogy az elmúlt évben egy új célcsoport is felbukkant: azok a családanyák, akik szeretnék egy kicsit egészségesebb életmódra ösztönözni a korlátozások miatt otthon ülő gyerekeket.
– Felismerve ezt a fogyasztói igényt, a tavalyi évben egy 3 SKU-ból álló termékcsaládot dobtunk piacra Árven Garden almárkanéven, amellyel nem titkolt célunk az egészséges életmód népszerűsítése a fiatalabb korosztályban is.
A kereskedelmi és marketingigazgató kifejti: a K&K Familynél abban hisznek, hogy az egészség nem lehet pénzkérdés, ezért árazáskor azt vették figyelembe, hogy alaptermékeik ne kerüljenek többe egy átlagos táblás csokoládénál.
Természetes összetevők
A tudatos vásárlói trendet és a természetességet mint kiemelt fogyasztói elvárást szem előtt tartva idén az Upfield Hungary Kft. teljes Rama portfóliója megújult. Az új Rama margarinok 100%-ban természetes összetevőket tartalmaznak, hozzáadott mesterséges adalékok, színezékek és tartósítószerek nélkül. A receptúrákban 60%-ról 75%-ra nőtt a minőségi, préselt növényi olajok aránya, emiatt az új Rama margarint kifejezetten ajánlják serpenyős ételek elkészítéséhez is.
– A vegán étrendet követők a Flora margarinok között találják meg a 100%-ban növényi alapú termékeket. A margarinok – köztük a Flora termékek – gyártása során felhasznált napraforgó-, lenmag- és repceolaj többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdagok, így alapvetően hozzájárulnak a termékek kedvező zsírsavösszetételéhez. A ProActivban található növényi szterinek pedig klinikailag igazoltan segítenek csökkenteni a koleszterinszintet.
– 2021-ben a ProActiv megújul, a portfólió új termékkel bővül: a ProActiv Immune B6-, B12- és D-vitaminnal, valamint folsavval és cinkkel készült, melyek hozzájárulnak az immunrendszer normális működéséhez. Az Upfield célja, hogy egészségesebbé és boldogabbá tegye az embereket, és szakértő partnerként segítse őket a növényi alapú táplálkozás terén. Ezen küldetés mentén szélesítjük kínálatunkat és fejlesztjük tovább termékeinket a jövőben is – fejti ki Zsargó Zsófia.
Az Eisberg Hungary Kft. kínálatában a salátaöntetek közül egyaránt keresettek az Ezersziget, Cézár és Joghurtos ízek, de a Francia fokhagymás is csak kevéssel marad le eladásban társaitól. A smoothiek közöttt a Chia Smoothie vezet, mellyel már egy „mentes” díjat is bezsebelt a cég.
– Március közepétől elérhető vegán Csicseri salátatálunk, mely falafellel, humusszal, szezámmagos olajjal és ropogós salátával a közel-keleti konyhát idézi. Áprilisra időzítettük az Oriental salátaöntetünk megújítását, melyben több extraszűz olívaolaj és almamust kerekíti le az alma- és Tokaj furmintecet savasságát. A fűszerezésen nem változtattunk: római kömény és koriander határozza meg az ízvilágát. Az öntet nemcsak laktóz- és gluténmentes, de tartósítószert, adalékanyagokat és hozzáadott cukrot sem tartalmaz. Áprilisban kiegészül az Eisberg smoothie család is egy újabb ízzel, mellyel a vásárlók a legtöbb kiskereskedelmi láncban találkozhatnak majd – sorolja újdonságaikat Szalai Judit.
Fókuszban a speciális étkezés
A K&K Familynél a fogyasztói visszajelzések és eladási mutatók alapján a legnépszerűbbek azok az új, innovatív termékek, amelyek széles körű felhasználhatóságot biztosítanak: a K&K Family 5 perc alatt termékcsalád Zöldségspagettije vagy az Árven Garden Veggie Stripes Zöldségcsíkok. Mindkét termék fogyasztható akár nyersen is, de serpenyőben felmelegítve, ízlés szerint lepirítva is remek alternatívája lehet a spagettitésztának. Hasonlóan népszerű a Caprese salátatál, amely laktózmentes mozzarellával kínál könnyen elkészíthető fogást.
– Már a tavalyi évben nyitni kezdtünk a környezettudatos csomagolások felé, ami rendkívül pozitív fogadtatásban részesült, ezért ezeket a törekvéseket továbbra is fókuszban tartjuk, és folyamatosan keressük a fenntartható csomagolási megoldásokat. Ugyanakkor idén nagy hangsúlyt fektetünk a speciális étkezési igényeknek is megfelelő kiegészítő termékekre is, így a glutén- és laktózérzékenyek, valamint a cukorbetegek és a fogyni vágyók számára is készülünk izgalmas újdonságokkal – vetíti előre Lóczki Zsuzsanna.
Az Import-Trade Hungary Kft. vezető termékkategóriája a Vivera holland vegetáriánus és vegán készítménycsalád, amelyek ízre, állagra és kinézetre is teljesen húsra hasonlító termékek (snitzel, nuggets, darált „hús”, steak, húsgolyó stb). Félkész árucikkek, elkészítés után teljes egészében a hús étkezési élményét adják. Szintén sikeres a DayUp család, amely cukor-, színezék-, tej- és tartósítószer-mentes, könnyű, de teljes értékű étel. Trendi pouch (tasak) kiszerelésben kapható, így ideális autóban, edzés után vagy a gyerekeknek tízóraira is.
– A vegán kategória legújabb innovációja vEGGs tojáshelyettesítő vegán termékünk, amelynek piaci bevezetése jelenleg is zajlik – nyilatkozza Gurdon András.
Vegán félkész ételeik közül a ropogós csirkeszeletek és a „Bratwurst” lopta be magát leginkább a fogyasztók szívébe, a DayUp kategóriában pedig a Wake&Joy Kölesreggeli pouch kiszerelésben gyümölcsökkel a kedvenc.
– Az edukáció és az innováció rendkívül fontos ebben a kategóriában. Nem elég innovatívnak lenni, muszáj informálni a vásárlókat az új termékek előnyeiről, illetve a felhasználhatóságukról. Elsődlegesen a termék címkéjén tájékoztatjuk a vásárlókat. Ahol kell, felhasználási vagy elkészítési javaslatot is adunk – emeli ki a kereskedelmi igazgató.
A Pápai Hús Kft. vegán termékei nagy sikernek örvendenek a fogyasztók körében, az eladási számok alapján a kétféle ízesítésű szendvicsfeltétük teljesít legjobban, ami főként annak köszönhető, hogy belistázták olyan áruházláncokba, ahol tömegeket képes elérni.
– Három új termék – összesen öt ízben – fejlesztésén dolgozunk, amelyeket nyáron vagy ősszel tervezünk piacra vinni – mondja Szappanos Péter. //
Kapcsolódó cikkeink
Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >DélKerTÉSZ: Rekordmennyiségű magyar zöldség került a boltláncokba
Rekordmennyiségű magyar zöldséget juttatott el a belföldi áruházláncokba a DélKerTÉSZ…
Tovább olvasom >Családbarát termékekkel bővült az Impossible Foods kínálata az USA-ban
Az Impossible Foods három új termékkel bővítette kínálatát az Egyesült…
Tovább olvasom >További cikkeink
Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >Márkák lábnyoma – avagy mi a közös a Coca-Colában, a Kinderben és a Riskában?
Bár 2023-ban a gazdasági és politikai kihívások miatt nehezített pályán…
Tovább olvasom >