Megvannak az idei Fenntarthatóság Szimbóluma verseny nyertesei

Szerző: Gáspár Kinga Dátum: 2022. 07. 07. 12:18

A Trade Magazin harmadszor hirdette meg a Fenntarthatóság Szimbóluma pályázatot. A verseny célja, hogy minden évben minél több olyan sikeres projekt kerüljön bemutatásra a Trade Magazin által, amelyek hozzájárulnak egy fenntarthatóbb jövő eléréséhez.

A meghirdetett kategóriákba érkezett pályázatokat a szakmai zsűri online értékelte. Azok a pályázatok, amelyek az elérhető maximális pontszám 70%-át elérték, megkapták a Fenntarthatóság Szimbóluma díjat, akár vállalati, akár egy-egy márkára vonatkozó vállalásaikkal, fejlesztéseikkel, beruházásaikkal példaként állhatnak a piac szereplői, valamint vásárlóik, fogyasztóik előtt.

Az idei díjazottak a Business Days 2022 konferencián, szeptember 21-én veszik át a szakmai zsűritől az elismerő okleveleket.

A tavalyi év díjazottjai a Business Days 2021 konferencián

Az alábbi táblázatban a Fenntarthatóság Szimbóluma 2022 nyertesei, valamint pályázatuk rövid leírása olvasható:

Pályázó cégPályázatRövid összefoglaló
Szolgáltatás kategória
CHEP Magyarország Kft.Az ellátási láncok fenntarthatóság ellátójaA CHEP a körforgásos gazdaságra jellemző logisztikai modellt alkalmaz. Ez jellegénél fogva fenntartható, hiszen újrahasznosítható raklapok bérlésén alapul. A raklapokat az ellátási láncot alkotó partnerek közösen használják. Ez a költségek, az idő és a környezeti hatás szempontjából egyaránt optimális működést tesz lehetővé. Az ellátási ciklus végén a CHEP begyűjti és megjavítja a raklapokat, amelyek ezután visszakerülnek a következő ellátási ciklusba.
Coca-Cola Magyarország Kft.Nem vagyok szemét!A „Nem vagyok szemét!” program keretében a Coca-Cola Magyarország azzal segíti a szelektív hulladékgyűjtés országos elterjedését, hogy szelektív hulladékgyűjtő szigeteket biztosít a programra jelentkező intézmények és szervezetek számára, a körforgásos gazdaságról és az újrahasznosítás előnyeiről szóló oktatási anyagokkal együtt.
CO-OP Hungary Zrt.COOP a környezetért!A környezet- és energiatudatos szemlélet áthatja a vállalatcsoport minden tevékenységét a beszerzéstől kezdve az üzlethelyiségek létesítésén és használatán át a logisztikáig. Ezért a versenyképesség megtartása és növelése érdekében a Coop cégcsoport 2016-ban elindította ismételt boltmegújítási programját, amely fejlesztéseinek középpontjában a fenntarthatóság, az energia-és környezettudatosság áll. Az üzletlánc meggyőződése, hogy 2240 üzletének hosszútávú és fenntartható üzemeltetése leginkább az energiahatékonyság mentén valósítható meg, amelyhez elkészült egy tudatos, koncepció is. Ebben a cégcsoport energiastratégiája egyrészt az energiafelhasználás csökkentésére irányul, másrészt, hogy a felhasznált energiát megújuló energiaforrások révén biztosítsa.
Danone Magyarország Kft.Műanyag kisokosMűanyag kisokos célja az volt, hogy összeállítsunk egy mindenki számára könnyen érthető tájékoztatási anyagot a hazai piacon jelenlévő műanyagfajtákról és azoknak újrahasznosítási lehetőségeiről, segítve ezzel a fogyasztók és a kollegáink környezettudatos döntéseit. A Kisokos a Danone Magyarország Kft. és a KSZGYSZ (Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége) összefogásának eredményeként született meg.
HELL ENERGY Magyarország Kft.Floewater, az újratöltés Veled kezdődikA Floewater az innovatív, egyedülálló vízszűrő- és -kezelő technológiának köszönhetően mindig prémium minőségű, friss, jó ízű és hűtött vizet biztosít. Rengeteg csomagolt víz fogy: a magyarok évente átlagban 130 liter palackozott vizet isznak fejenként, ami súlyos környezeti terhelést jelent, hiszen óriási mennyiségű csomagolási hulladék keletkezik általa. A Floewater erre a súlyos problémára nyúlt megoldást, hiszen csomagolás nélkül biztosít friss és prémium minőségű vizet.
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.SPAR Ökokaland –animációs mesék a környezettudatosságról gyerekeknekTízrészes animációs szériát készített az óvodások és kisiskolások számára SPAR Magyarország. A 2021 őszétől a közösségi médiában közzétett kisfilmek a legfiatalabbak nyelvén meséltek olyan, a fenntarthatóságot meghatározó témákról, mint például a szelektív hulladékgyűjtés vagy az élelmiszer-pazarlás visszaszorítása.
Termék kategória
Henkel Magyarország Kft.SocialPlastic együttműködésA Plastic Bank a tengerekből, óceánokból, strandokról származó műanyaghulladék begyűjtésére fókuszál, hogy azokat visszajuttassa a gyártási folyamatba. Ezzel a szegénységben élőket is támogatja, például, gyermekeik oktatásának finanszírozásával. A Henkel volt a világ első nagy, fogyasztási cikkeket gyártó vállalata, mely együttműködésre lépett a szervezettel, és sikeresen beépítette az összegyűjtött műanyagot egyes termékcsomagolásaiba. A Plastic Bank jelenleg Egyiptomban, Indonéziában és a Fülöp-szigeteken tevékenykedik.
HWD Recycling Kft.Műanyagbetonból készült nagyméretű betonelemA HWD Recycling Kft. által gyártott nagyméretű műanyagbetonelem alapvető célja a nem hasznosítható műanyagok hulladéklerakótól történő eltérítése volt. A termékfejlesztés eredményeként egy olyan műanyagbetontermék jött létre, amely a hagyományos betonnal ellentétben nem tartalmaz sódert, azt műanyaggal helyettesítjük. Így 1 m3 műanyagbeton átlagosan 600 kg máshol nem hasznosítható műanyagot képes befogadni. A termék a hagyományos betonból készült társaihoz hasonlóan könnyebb, így szállítása során jelentős CO2-kibocsájtás spórolható meg, hiszen közel 80%-kal több szállítható el belőle 1 kamionon. Ezenkívül, mivel nem szükséges hozzá kő, a természeti értékek is védve vannak. Az esetlegesen selejtté vált, vagy megrongálódott termék korlátlanul újrahasznosítható.
Procter & Gamble RSC Kft.Felelős szépségápolás: újratölthető samponA Procter & Gamble hajápolási márkáinak új csomagolása áprilistól Magyarországon is elérhető a boltokban, lehetővé téve a fogyasztók számára, hogy fenntartható döntéseket hozzanak, és javítsák életmódbeli szokásaikat. Az alumíniumpalackból és utántöltő tasakból álló utántöltő rendszer a Pantene, a Head &Shoulders, a HerbalEssences és az Aussie márkákon került bevezetésre Európában is, amelynek eredményeképpen háztartások milliói 60 százalékkal csökkenthetik műanyagfogyasztásukat.
Vállalat kategória
Auchan Magyarország Kft.A fenntarthatóság feléAz Auchan 2019 óta következetes fenntarthatósági stratégiát folytat, amikor is elsőként jelent meg a piacon újrahasznosított karton bevásárlódobozával. Ezt követően folyamatosan hozott be alternatív csomagolóeszközöket a zöldség-gyümölcsosztályra, amelyek között megtalálhatunk többször használatos, könnyen tisztítható, egyszerre hat termék tárolására is alkalmas gyümölcs- és zöldségtáskákat; mosható, háromdarabos Retasakokat; illetve a 100%-ban lebomló, biológiai alapanyagokból készült zacskókat. 2021 áprilisában megérkeztek a fenntartható csomagolások a pékárurészlegre is, ahol a kétféle méretben megvásárolható, biopamutból készült, praktikus és mutatós tárolók moshatók, így többszörösen is felhasználhatók, amit a vállalat praktikus megoldással segít: a vonalkódot ugyanis a tasakok oldalán helyezték el, így az első használatot követően egyszerűen levágható.
Essity Hungary Kft.Prémium higiéniai megoldások a fenntartható jövőértPapíralapú higiéniai termékek gyártóiként nagyon fontos az alapanyag beszerzése, hogy a használt friss cellulóz mindenféleképpen ellenőrzött forrásból, fenntarthatóan kezelt erdőkből származzon. Európában 100%-ban csak FSC vagy PEFC tanúsítvánnyal rendelkező friss cellulózból gyártja a termékeit, de ezzel egyidőben nagyon sok újrahasznosított papír alapanyagot is használ. Egy másik nagyon fontos fókusz a csomagolóanyagok. Termékeik természetéből adódóan úgy vallják, hogy a műanyag csomagolás az, ami legjobban és a legfenntarthatóbban tudja a minőségüket megóvni a szállítás, raktározás és az értékesítés folyamata során. Az Essity a CE100 (CircularEconomy 100) tagja, és csatlakozott az Ellen MacArthur Alapítványhoz is, amelynek segítségével azon dolgoznak, hogy megtalálják a legjobb megoldásokat egy kevesebb műanyagot felhasználó társadalom érdekében. Az Essity vállalása az, hogy 2025-ig minden csomagolóanyag 100%-ban újrahasznosítható legyen (2021-re ez már elérte a 78%-ot) , és legalább 85%-ban megújuló forrásból vagy újrahasznosított műanyagból készüljön.
Mastercard Magyarország Kft.Fenntarthatósági stratégiaAz egyik legjelentősebb lépés a PricelessPlanet Koalíció 2019-es elindítása volt, amelyben a Mastercard 100 millió fa elültetését tűzte ki célul a következő öt évben, mindezt a partnerei közreműködésével. A Mastercard budapesti csapata a közvetlen hazai partnerek bevonásával indít „zöldítő” akciókat. Ilyen volt az MVM Next-tel közös őszi kampány, ahol minden olyan ügyfél után, aki a papíralapú fizetésről az online, mentett kártyás fizetésre váltott, a két cég elültetett egy-egy fát. Erre Kecskeméten került sor, ahol 48 ezer facsemete elültetésével jött létre a Kecskeméti Erdőpark. Szintén fontos eredmény volt a MastercardCarbonCalculator hazai elindulása, amely azonnali visszajelzést ad a kártyabirtokosoknak vásárlásaik ökológiai hatásáról, ezáltal tudatosabb vásárlásra ösztönözve őket, de ugyanitt lehetőségük van adományokkal is támogatni a Mastercard faültetési akcióit.
Master Good Kft.Üzleti filozófia és környezettudatos fenntartható irányításA Master Good cégcsoport elsőként valósította meg a teljes körforgásos gazdálkodást. A zárt integráció egész területére vonatkozó működést környezetkímélő megoldásokkal fejlesztik. A fenntartható környezetért tett szakmai zöldmezős beruházás projekt a Szervesanyag Kezelő Központ üzembe helyezése, amely projekt során olyan környezetkímélő eljárást, illetve gépesítést alkalmaztak, amely ipari méretekben teszi lehetővé a mélyalmos baromfi-istállótrágyák feldolgozását és sterilizációját, az így kapott fermentátumot (trágyapelletet) pedig szerves tápanyagként értékesítik, és újrahasznosítva a talajba juttatják.
Simon Gyümölcs Kft.A fenntartható gazdaságok közöttA zamatos gyümölcsöket Magyarország egyik leginnovatívabb és legzöldebb családi gazdaságában, a Hatvan melletti Sastelken, humuszos homoktalajon termesztik. Mind a termékek, mind a gazdaságuk tükrözi a természetességhez és a természethez való ragaszkodásukat. A Simon Gyümölcs nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, biodiverzitásra. Nem csak a növényekre figyel a cég, de az állatoknak is igyekszik biztonságos otthont teremteni, ebben segít a madárodú program és a méhlegelők.
SIÓ-Eckes Kft.A klímasemleges és fenntartható hazai gyümölcslégyártóVállalatunk fenntarthatósági fejlesztésének mérföldköveként 2019-ben vezette be az EMAS-rendszert (Hitelesített környezetvédelmi hitelesítési rendszer, HU-000038), mely alapjaiban határozza meg környezeti politikánkat és működésünket. Büszkék vagyunk rá, hogy 2021-ben anyavállalatunkkal, az Eckes-Granini cégcsoporttal együtt a SIÓ-Eckes Kft. elérte a klímasemlegességet.
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.Folyamatosan bővülő környezettudatos termékek és szolgáltatások palettájaA SPAR Magyarország számos olyan kezdeményezést indított, amelyek erősítik a környezet védelme iránti elkötelezettségét, és formálják a vásárlók gondolkodásmódját is. A háztartási használatot követően több tonna étkezési olajat és zsiradékot adtak le a SPAR vásárlói abban az 5 áruházban, ahol elsőként vezették be a szelektív gyűjtésüket. A 3 hónapos tesztidőszakot követően a vállalat további 8 hipermarketet és 21 szupermarketet vont be a kezdeményezésbe. A leadott sütőolajból és zsiradékból üzemanyag készül. A vásárlók ettől az évtől kezdve egy interaktív térképén kereshetik meg, hogy a SPAR melyik áruházában találnak speciális hulladékgyűjtőket a PET, az aludoboz, a papír és az üveg vagy a használt elemek és a sütőolaj számára. A SPAR folyamatosan bővíti a fenntarthatóságot támogató kínálatát. A környezettudatos termékből álló választéka többek között újrahasznosított alapanyagokból készült, illetve biológiailag lebomló, valamint természetes anyagokból – cukornád, fa, papír – előállított termékekkel bővült, amelyeket a vásárlók az INTERSPAR hipermarketek szakosztályain és a nagyobb SPAR-áruházakban találhatnak meg. A vállalat üzleteiben könnyen megtalálhatóak a környezettudatos termékek, amelyeket a vásárlók már egy kifejezetten erre a célra kialakított helyen, figyelemfelkeltő polcokon érhetnek el. Ezekre a „zöld” gyűjtőpolcokra a többször használatos, környezeti fenntarthatóságot támogató termékek kerülnek. A hulladékgyűjtés egyszerűsítése és hatékonysága érdekében a vállalat jól áttekinthető piktogramokkal látta el saját márkás termékeinek csomagolását azért, hogy a vásárlók megismerjék, melyeket tehetik a szelektív hulladéktárolókba vagy éppen a kommunális gyűjtőkbe. Országszerte egyre több áruház parkolója kínál töltési lehetőséget az elektromos autók tulajdonosai számára a vállalat és szakmai partnere, az NKM Mobilitás Kft. együttműködése révén. A vállalat folyamatosan bővíti szakmai partnerével elektromos töltőállomás-hálózatát.
Tesco-Global Áruházak Zrt.Úton a nettó zéró kibocsátás feléA Tesco elkötelezte magát a nettó zéró kibocsátás elérése mellett: 2035-ig saját működésükben, 2050-re pedig a teljes értékláncban. Ennek megvalósulását támogatják azok a belső folyamatok, amelyekkel csökkenteni tudják az élelmiszer-felesleg mennyiségét, valamint hazai fejlesztésű élelmiszermentő programjuk. Emellett A Tesco együttműködik partnereivel a fenntarthatóbb élelmiszer-termelés és -fogyasztás, illetve termékcsomagolás támogatásában. A cél, hogy egyetlen falat emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszer se vesszen kárba, ezért is csatlakozott az ENSZ célkitűzéséhez az élelmiszer-pazarlás 2030-ra történő megfelezéséről.
TRIVEGA Kft.Fenntartható zöldségtermesztés A TRIVEGA számára kiemelten fontos a fenntarthatóság a gazdálkodásban. A szakemberek automatizált, számítógép által vezérelt rendszerrel szabályozzák a pára, a hőmérséklet, az öntözés és a tápanyagok mennyiségét. A termőterületet geotermikus energiával fűtik, az üvegházak energiaszükségletének biztosításához napenergia is hozzájárul. Az állományaikat biológiai növényvédelemmel támogatva óvják a kártevőktől. Termesztőközegként újrahasznosítható kókuszrostot alkalmaznak, amely tökéletes vízellátást és levegőzést biztosít a gyökereknek. A termékek csomagolásának alapanyaga fenntartható erdőgazdaságokból származik. A zöldségek öntözéséhez csepegtető rendszereik célzottan adagolják a vizet, ezzel kerülik a felesleges vízfelhasználást.
Waberer’s International Nyrt.GreenDivisionFelelős vállalatként a Waberer’s elkötelezett, hogy a munkafolyamatok a fenntartható fejlődés elvének megfelelően, a lehető legkisebb környezetterheléssel járjanak. 2021-ben, ezen célok optimalizálására hoztuk létre Greendivision részlegünket, melynek feladata, hogy a cégcsoporton belül egy átfogó zöld szemléletet alakítson ki, és a fenntartható mechanizmusok irányába mozdítsa el a belső szervezeti kultúránkat. A Greendivision tavaly számos célját érte el a cégcsoport CO2-kibocsátásának csökkentése érdekében: Elindult az intermodális szállítás, melyben – a lehetséges útvonalakon – a hagyományos közúti fuvarozást felváltotta a környezetbarátabb vasúti fuvarozás.

A szakmai zsűri nevében gratulálunk minden nyertesnek!

Kapcsolódó cikkeink