Magazin: Megszokott ízek, új köntösök
Bár összetétel és érlelési folyamatok tekintetében is szigorította 2017-től a Magyar Élelmiszerkönyv a kolbászokkal és szalámikkal szembeni követelményeket, a két termékkategória sikerrel vette a döccenőt, fejlődésük töretlen. Ízek tekintetében a tradíciók még mindig erősek, de a kényelmi trendek, valamint az egyre erősebb egészségtudatosság jó lehetőségeket ad a gyártóknak az újításra.
Mind a kolbász, mind a szalámi növelte eladási számait 2018-ban. A kolbász mennyiségben 1,4%-kal, míg a szalámi 1,5%-kal múlta felül a 2017-es évet. Értékben mindkét kategória ennél is jelentősebb emelkedést könyvelhetett el: a kolbászok forgalma 6,5, a szalámiké 4,5%-kal növekedett, tudjuk meg a Pick Szeged által rendelkezésünkre bocsátott piackutatási adatokból.
– A Magyar Élelmiszerkönyv változásai ebben az időszakban jelentősebb változásokat okoztak, aminek következtében több terméknek megváltozott a kategóriabesorolása – jelzi Nagygyörgy Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Ezek a termékek ennek köszönhetően különböző fantázianevekkel kerültek forgalomba, ami véleményünk szerint bizonyos fogyasztói réteg számára megnehezítette a vásárlást.
Az Élelmiszerkönyv új szabályozásai kétségkívül nagy szerepet játszanak a húskészítmények piacának megtisztításában.
– Ugyanakkor a fogyasztók kevésbé vannak még tudatában annak, hogy mit lehet szaláminak nevezni, és mit csak szeletnek. Ebben a gyártóknak komoly edukációs feladatuk van még a következő években – hívja fel a figyelmet Zab Gábor, a Kométa 99 Zrt. belföldi értékesítési igazgatója.
A piacvezető Pick Szegednél ízválaszték tekintetében egyelőre nem tapasztalnak jelentősebb változást, ám érezhető, hogy az egyre gyakoribb tematikus (Mexikói, Spanyol, Francia stb.) hetek újfajta ízek, termékek kipróbálására ösztönzik a fogyasztókat.
– A korábbi évek tendenciáját folytatva 2018-ban is erősödött az önkiszolgáló termékek értékesítési aránya, így elsősorban az előre szeletelt vagy kisebb rudas kiszerelések kerültek a fogyasztók fókuszába – mondja a termékmenedzser.
A diszkontok jelentősége ebben a kategóriában is erősödött, ami nagyobb részt a kedvező ár-értékű termékek forgalmazásának és a kiemelkedő, vásárlást ösztönző marketingstratégiájuknak tudható be.
– Az utóbbi időben érzékelhetően nőtt az igény és vásárlási hajlandóság a különböző kényelmi termékek iránt, ezért fokozottabb figyelmet szentelünk az új, innovatív, snack típusú termékek piaci elérhetőségére is – említ meg egy viszonylag új trendet Nagygyörgy Zoltán.
Jubilál a PICK
A Pick Szeged idén ünnepli alapításának 150. évfordulóját. Az év során több újítással, illetve meglepetéssel készülnek, hogy minél inkább bevonják az évforduló megünneplésébe a dolgozókat és a vásárlókat. Ennek részeként május végén nyitotta meg kapuit a PICK Virtuális Múzeuma, ahol sok más hasznos, érdekes funkció, illetve játék mellett 360 fokos videó segítségével valóságszerű gyárlátogatáson vehetnek részt a látogatók.
– A jubileum évében új termékek is a boltokba kerülnek, köztük a Jubileumi szeletelt vastagkolbászok, amelyek tradicionális ízeket idéző élményt nyújtanak a fogyasztóknak – árulja el Fábián Péter, a Pick Szeged Zrt. márkamenedzsere (PICK márka). – A termékcsalád három ízben jelenik meg (csemege, paprikás, csípős), továbbá egy úgynevezett Jubileumi vastagkolbász mix kiszereléssel, amely a közkedvelt csemege és paprikás ízvilágot vegyíti.
Hozzáadott értékként jelenik meg, hogy a terméket a glutén és laktóz intoleranciában szenvedők is fogyaszthatják, valamint nem tartalmaz ízfokozót sem. A termékek szendvicsek, hidegtálak elkészítéséhez, de akár főtt ételek hozzávalójaként is kiválóak.
– A PICK Téliszalámi is új csomagolást kapott az egyedi 150 éves logóval, amelyet a dolgozók szavazhattak meg. Elkészült a 150 éves szülinapról szóló reklámfilm, illetve számos, a vásárlókat megcélzó fogyasztói aktivitások, akciók is várhatóak a kerek évforduló jegyében – fűzi hozzá Fábián Péter.
Mentes szalámi a HERZ-től
A HERZ a legjelentősebb szereplő a márkázott sonkák piacán (forrás: Nielsen, Kiskereskedelmi index 2018, értékbeni részesedés), ezenkívül prémium penészes és penészmentes szalámik, kolbászok találhatók a szortimentjében.
– A HERZ esetében a fő cél továbbra is a tudatosan és igényesen táplálkozó fiatal fogyasztók megszólítása releváns termékekkel és márkaüzenettel – fogalmaz Vízhányó-Pitrik Szilvia, a Pick Szeged Zrt. senior márkamenedzsere (HERZ márka). – A tudatos táplálkozási igényeknek megfelelő GMO-mentes HERZ Gála sonkák mellett szalámi kategóriában a legújabb innovációnk a HERZ Vital szalámi, amely a piacon egyedülálló módon, mesterséges aromától, színezéktől, ízfokozótól és e-számoktól, valamint allergén anyagoktól is mentes.
A márkát integrált marketingkampánnyal támogatjuk, médiamixünkben a klasszikus tv-szpotok és out-of-home (billboard, citylight, járműreklám, épületháló) eszközök mellett jelen vannak – a célcsoport médiafogyasztási szokásait figyelembe véve – a modern digitális média, social média felületek, ahol többek között videós tartalmakkal, natív tartalmakkal, display-hirdetésekkel találkozhatnak a felhasználók. Az eladáshelyen láncspecifikus promóciókkal, nagyszabású áruházi megjelenésekkel, másodlagos kihelyezésekkel erősítjük a márkát.
A cég harmadik márkája a szárazárupiacon a Família, amely a több éve tartó, az árérzékeny fogyasztókra fókuszáló, tudatos márkaépítésnek köszönhetően számottevő piacrészesedésre tett szert.
– A márkatermékek idei növekedését igyekszünk minden közösségimédia-felületen, fókuszált vásárlói helyen és egyéb értékesítési csatornán támogatni – mondja Nagygyörgy Zoltán.
20 év – 20 százalék ajándék a Kométától
A Kométa 99 Zrt. komoly növekedést ért el tavaly a hagyományos érlelésű szalámik piacán, bel- és külföldön egyaránt.
– A hagyományos Téliszalámi továbbra is a legközkedveltebb termékünk, de ennek a szeletelt verziója növekszik a legdinamikusabban – árulja el Zab Gábor. – A 400 g-os kiszerelés a legnépszerűbb, amit egy átlagos család könnyedén elfogyaszthat akár egy hétvége alatt is. Mint mindenhol, a szalámipiacon is erőteljesen törnek előre a diszkontláncok, amelyek saját márkái közül is gyárt a vállalatunk, valamint a Kométa márkanév alatt is forgalmazunk mindhárom német diszkontláncban. Fontos értékesítési csatornáink a hipermarketek és szupermarketek is, ahol inkább a kedvezőbb árú szalámirúd vásárlása jellemző. Közel 35 országba szállítunk jelenleg szalámit, ami a legtöbb külpiacon az értékesítésünk zászlóshajója.
A cég olasz szalámijai (Milano, Napoli, Vero) azokhoz a fogyasztókhoz szólnak, akik sokat utaznak Európa-szerte, és értékelni tudják a magyar ízvilágtól kissé eltérő olasz szalámivariációkat.
– Fokozott figyelmet fordítunk arra is, hogy milyen füstöt használunk a termék tartósításánál – emeli ki Zab Gábor. – A füstölésre használt bükkfát minden esetben kéreg nélkül égetjük el, ami a meggyőződésünk szerint egy „kellemesebb”, bársonyosabb füstös ízt eredményez.
A Kométa 99 Zrt. idén lett 20 éves. Ennek apropójából a cég szeletelt Téliszalámi és Ízletes szalámi termékeiből 20% extra mennyiséget ad a nyár során változatlan áron. Emellett a szalámirudak nagy részét is 20% kedvezménnyel kínálja. Ezt a promóciót a digitális média széles eszköztárával támogatja.
– Természetesen a legjelentősebb hírvivő maga a figyelemfelhívó csomagolás lesz a boltok polcain – teszi hozzá a belföldi értékesítési igazgató.
Bővülő csípős paletta a Gyulainál
A Gyulahús egyike a piac legrégebbi szereplőinek, őrizve a magyar tradíciókat. Több mint 150 éve igazi bükkfán füstölik szárazáruikat, nem használnak érlelésszabályozót, tehát természetes módon érik a Gyulai, legyen az kolbász vagy szalámi.
– A fogyasztók egyre inkább keresik a természetes módon készült termékeket, ezért élénkül a kereslet a hungarikum Gyulai Kolbászunk és más szárazáruink iránt – konstatálja Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.
A cégnél úgy érzékelik, hogy egyre népszerűbbek a csípős ízek. Ezért is jelentek meg (először a svéd, majd a magyar piacon) az Extra Csípős Kolbásszal, bővítve az eddigi portfóliót. Közel 30-féle szárazárut kínálnak többféle alapanyagra (a sertéshúson kívül szarvas- és marhahúsra is) építve. A nemrégiben megrendezésre került PLMA amszterdami kiállításon a Gyulai Vastagkolbász Mangalica hússal készült termékük bekerült a kiállításon belül meghirdetett New Product Expo kínálatába, így nemzetközi érdeklődést is keltett. Paprikás, füstölt termékeiket leginkább a környező országokban keresik a fogyasztók, mivel más nemzeteknél a füstölési eljárás kevésbé alkalmazott technológia, inkább a szárítás, érlelés a jellemző.
– 2018-ban ünnepeltük a Gyulai Húsipar 150 éves évfordulóját, melyet az idén a 150+ nyereményjátékunkkal folytatunk – árulja el Tamáskovitsné Gila Éva. – A vásárlók szeretik a játékokat és a finom ízeket. Intenzív érdeklődést mutattak promóciónk iránt is, ahol Gyulai-termékekkel megrakott hűtők, wellnesshétvégék Gyulán és több mint 150 nyereménycsomag talált gazdára. Ősszel a májasra fókuszálunk, ekkor már inkább az online térben, sok ötlettel gazdagítjuk a gasztronómiai ínyencségek kedvelőit. Receptjeinket Youtube-csatornánkon is megtalálják az érdeklődők.
Egyre nagyobbra nő a pulyka az Alföldi-Húsnál
Tavaly az Alföldi-Húsnak a saját értékesítésre szánt szárazárugyártását közel duplájára sikerült növelnie 2017-hez képest. Ebben főként a pulykakolbászok térnyerése játszott főszerepet.
– Többéves kitartó munka eredményeként sikerült új utat törnünk a kategóriában. Tavaly újabb pulykatermékcsaládunk, a Svábföldi kolbászok nyerték el a fogyasztók által már ismert, megbízható Érték és Minőség Tanúsító Védjegyet – mondja Krunity Veszna, az Alföldi-Hús Zrt. beszerzési és értékesítési vezetője. – Pulykahúsból készült szárazárutermékeink 2019. év végére már a legtöbb hálózat kínálatában megtalálhatók lesznek valamilyen kiszerelésben. Ennek hatása, hogy a pulykakolbász mint kategória már megjelenik a piackutatási adatokban is. Idén a sertésalapanyag-árak drasztikus emelkedése újraírhatja a piaci igényeket.
A cég fejlesztései során nagy hangsúlyt fektet termékeik megkülönböztetésére, valamint arra, hogy fogyasztóiknak a lehető legtöbbet nyújtsák. Egyik fő irányvonaluk a termékekben található allergének minimalizálása. Üzemükben nem dolgoznak fel tejet, tejszármazékokat és gluténtartalmú alapanyagokat, emellett tervezik a szója és szójafélék helyettesítését is.
– Szárazáru-kínálatunk legfontosabb alapanyaga továbbra is a tradicionálisan ízesített pulykahús, amely kiváló alternatívát kínál a sertéshús helyettesítésére. Fejlesztéseink a meglévő receptúrákra alapozva zajlanak. Új termékeinket ősszel ismerhetik meg a fogyasztók – vetíti előre Krunity Veszna. – Mindemellett legújabb fejlesztéseink között találhatók mediterrán fűszerezésű sertéshúsból készült kolbászvariációk is.
A termékek egyediségéből adódóan egyelőre főként a „hagyományos” elemek vannak jelen a marketingmixükben Ezek közül kiemelten fontosnak tartják a termékkóstoltatást partneri akciók vagy különböző tematikus vásárokon való megjelenések alkalmával.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Nébih: jelölési hibákat találtak a májkrémek vizsgálatán
Összesen 37 májkrémet vizsgáltak a Szupermenta programban a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági…
Tovább olvasom >Most invesztálni kell a szalámimárkákba
Idén már nem nőtt a szalámik átlagára, és az eladások…
Tovább olvasom >Idén is szakmai konferencia keretében adtuk át az Év promóciója díjakat
Április 18-án került megrendezésre a már hagyományosnak számító „Év promóciója…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >