Már a cseh élelmiszerforgalom több mint kétharmadát ellenőrzik nemzetközi láncok
A nagy nemzetközi üzletláncok ellenőrzik a csehországi élelmiszerkereskedelemnek már több mint kétharmadát, Közép-Európában ez a legmagasabb arány – közölte Zdenek Juracka, a cseh hagyományos kereskedelmi szövetség (ACTO) elnöke pénteken Prágában sajtóértekezleten.
Juracka szerint a helyzet nagyon komoly, a hagyományos cseh üzletek lényegében a túlélésért küzdenek. A kis élelmiszer-, illetve vegyesboltok száma különösen vidéken egyre csökken.
A Nielsen piackutató országos felmérése szerint csak tavaly 275 kis, legfeljebb 400 négyzetméteres üzletet zártak be Csehországban, a kis üzletek két százalékát. A jelentős részben hazai, tehát cseh élelmiszereket árusító szövetkezeti COOP csoport pedig a hét elején jelentette be, hogy az év folyamán több tucatnyi boltját fogja bezárni. Lukás Nemcík, a COOP szóvivője közlése szerint olyan boltokról van szó, amelyeket már nem tudnak nyereségesen működtetni.
A COOP ugyanakkor tárgyalásokat folytat az állammal és az önkormányzatokkal, hogyan lehetne helyenként ezeket a boltokat támogatásban részesíteni, és ezzel fenntartani. Tavaly a nagy üzletláncok is bezártak 11 szupermarketet, de megnyitottak négy új hipermarketet.
A Csehországban működő tíz legnagyobb nemzetközi üzletlánc 2015-ben mintegy 330 milliárd koronás forgalmat bonyolított le, ami – az autókereskedelem nélkül – a csehországi kiskereskedelem mintegy harmada.
A vezető pozíció már néhány éve a Kauflandé, a második helyen az Albert, míg a harmadikon a Tesco csoport van. A Kaufland hálózat nyeresége tavaly 2130 millió koronát tett ki 55,2 milliárd koronás forgalom mellett. (MTI, Kokes János)
Kapcsolódó cikkeink
Januárban felgyorsult a kiskereskedelmi forgalom növekedése Csehországban
Januárban 2,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom Csehországban az egy…
Tovább olvasom >Olcsóbb lett ugyanakkor az élelmiszerek többsége Csehországban is
Két százalékra csökkent februárban az éves infláció Csehországban a januári…
Tovább olvasom >Csökkentek az élelmiszerárak Csehországban is
Januárban 2,3 százalékra csökkent az éves infláció Csehországban a decemberi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >