Mákos tésztán túl, áremelkedésen innen
Bár az otthonmaradás több tésztafőzéssel is járt tavaly, az árak emelkedése megakaszthatja a piac fejlődését. Az összetétel az egészségtudatosság erősödése miatt egyre fontosabbá válik, a prémium szegmens jó lehetőségeket rejt. Ugyanakkor az erős hazai „tojásos” tradíciók befolyásolják a gyártók innovációs mozgásterét.
A tavalyi év egyik nyertese a tészta – bár a körülményektől szívesen eltekintettek volna a piaci szereplők. A növekedési ütem az idei év elején több tényező (például a járványhelyzetből adódó bezárások vagy a gasztronómia mélyrepülése) miatt megtorpanni látszik, tudjuk meg Bokros Gábortól, a Gyermelyi Zrt. marketingigazgató-helyettesétől, aki átfogó helyzetelemzést adott az elmúlt időszakról:
– A konyhai, fogyasztási trendek változása a durum alapanyagból készült termékek folytatódó térnyerésében figyelhetők meg a tésztakategórián belül, ugyanakkor a fogyasztás bő kétharmadát még mindig a tojásos tészták adják. Azon belül is a prémium, friss tojással készült tészták a legkeresettebbek. A speciális alapanyagból készülő, szénhidrátcsökkentett, vagy gluténmentes termékek piaci súlya továbbra is alacsony.
A fejlődés lassulásában minden bizonnyal szerepet játszott a második félévtől elkezdődött növekedés a fogyasztói árakban. A betakarítást követően erőteljes, 50%-os áremelkedés volt megfigyelhető a durum alapanyag esetében, és mára ugyanilyen mértékű a növekedés a lágybúzánál is. A gabona mellett az idei évtől a csomagolóanyagok is jelentősen, több tíz százalékkal drágultak, miközben a szállítási költségek is felszálló ágba kerültek.
– Az aktuális átadói árszint sajnos már nem tükrözi a jelenlegi valós előállítási költségeket, így, ha tartós marad ez a magas költségszint, megkerülhetetlen a további áremelés – jegyzi meg Bokros Gábor.
Színesebben, egészségesebben
A pandémia egyik hatása az eladásokra, hogy gyengült a termékkör szezonalitása.
– A 2020 előtti, szinte kőbevéshető tésztaszezonalitás mintha megszűnt volna, a tavaly tavasszal tapasztalt nagy mértékű felvásárlást követően az eladási adatok kiegyenlítődtek – állapítja meg Kovácsné Nagy Krisztina, a Famíliatészta Kft. reklám- és marketingvezetője. – A fogyasztók egészségtudatos szemlélete felerősödött, ez megmutatkozik az egészségesebb termékek iránti igények megnövekedésében. A csomagolóanyagok beszerzési árának növekedése és a jövőbeni ellátás biztosítása folyamatos gondolkodásra ösztönöz. Ez a hatás lehet hogy csomagolási innovációkat indukál, avagy a feltörekvő, csomagolásmentes megoldásokra irányítja a piac figyelmét.
A tésztafogyasztás is bővült, színesedett.
– A tészta egy viszonylag sokoldalú alapanyag. A tésztafőzés ma már túlmutat a szokásos túrós tészta-mákos tészta variációkon, egyre inkább hódítanak a gyorsan elkészíthető olaszos vagy akár keleties, különlegesebb tésztafogások. A lehetőségek tárháza szinte határtalan, mégis egy könnyen kezelhető alapanyagról beszélünk – emeli ki Soós Brigitta, a Soós Tészta Kft. kereskedelmi igazgatója.
A kiskereskedelmi eladások erősödése felett érzett örömöt a horecában és a közétkeztetésben elszenvedett pozíciógyengülés „rontotta el”, hiszen a tészta fontos alapanyaga a gasztronómiának.
– Az iskolai és óvodai étkeztetések és a vendéglátás szintes teljes leállása és csak fokozatos visszaállása mindenkinek problémát jelent a mai napig. De a nagy családi összejövetelek elmaradása, a húsvét, ballagások és a karácsony más körülmények közötti ünneplése a kiskereskedelmi piacra is kihatott – mondja Rácz Róbert, az Izsáki Házitészta Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – Mi szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert az Izsáki tészta mint alapvető élelmiszer folyamatosan jelen volt az ellátási láncban.
Fontosabb lett az összetétel
A piac szerkezetében kevés jelentős változást érzékelhetünk. Legyen szó körettésztáról vagy levesbetétről, Magyarországon továbbra is a hagyományos búzalisztből, tojás hozzáadásával készülő termékek a legnépszerűbbek.
– Formátumok tekintetében továbbra is a spagetti, a fodros kocka, a szarvacska, tarhonya a legkedveltebb termékek a tojásos körettészták között. A durumtésztáknál a spagetti, penne, orsó a legnépszerűbb, míg a nyolctojásos levesbetétek esetében a cérnácska a toptermék – foglalja össze Bokros Gábor. – A kiszerelések tekintetében is a már jól megszokott töltőtömegek a legelfogadottabbak. Körettészták esetében az 500 grammos, míg a levesbetétek esetében a 200/250 grammos töltősúly a jellemző.
– A tészták összetétele, tápértékadatai erősebb figyelmet kapnak, mint korábban, különösen a fiatal generáció és a sportos életvitelt előnyben részesítők körében – hívja fel a figyelmet Kovácsné Nagy Krisztina.
Soós Brigitta is úgy látja, hogy a fogyasztók talán kicsit jobban odafigyelnek arra, hogy mi kerül a kosárba.
– Nálunk továbbra is a magasabb tojástartalmú termékeket keresik leginkább, nagyon megemelkedett a Gran Premio termékcsaládunk iránti érdeklődés az elmúlt néhány hónapban. Ennek különlegessége, hogy durum lisztből, 8 tojással készül – fűzi hozzá.
Ezt a piacot is érinti az online értékesítés térnyerése, a gyártók igyekeznek partnerkörüket ebbe az irányba bővíteni.
– A kereskedelmi márkák szerepe továbbra is meghatározó egy-egy cég életében – mondja Rácz Róbert. – A vírusos időszak idején is egy működő, folyamatos piac, bár több lánc esetében kiesést jelent a képviselői látogatások hiánya.
Újdonságokkal ünnepelnek
A Gyermelyi tavalyi innovációi közül kiemelkedik, hogy a teljes Vita Pasta durum és 8 tojásos termékcsaládjukat új, praktikus, visszazárható, blokktasakban kínálják. Idén pedig, mivel a tésztagyár és a márka 50 éves fennállását ünnepli, a jubileum alkalmából a Gyermelyi több kategóriában, több új termékkel is készül.
– Egy új prémium termékcsaláddal fogunk megjelenni, amit durum alapanyagból, friss tojás hozzáadásával, bronz formázó matricával készítünk – árulja el Bokros Gábor. – Ezek a formájukban is egyedi termékek a száraztészta kategória legfelső szegmensét képviselik, érdes felületüknek köszönhetően jóval több szószt tudnak felvenni. Az új termékcsalád mellett a Vita Pasta durumtésztáink kínálatát is bővítjük, új népszerű formátumokkal. A Gyermelyi lisztek is új taggal, a Pizzaliszttel bővülnek hamarosan.
Az elmúlt évben a tésztagyáruk két új csomagolóvonallal bővült, amelyek a blokktasakos termékek gyártását erősítik. Jelenleg egy új malom építése zajlik, amelynek indulása 2022 elején várható. Továbbá bővítik tojástermelésüket is.
– Az idei évben új reklámfilmmel jelentünk meg, melyben egyaránt szerepet kaptak tészta, liszt és tojás termékeink is – árulja el a marketingigazgató-helyettes. – A TV-kampány mellett folytatjuk az erős online kommunikációnkat, a nagy felhasználókat célzó nyereményjátékunkat, és a fogyasztók számára is több akcióval készülünk.
Technológiába fektetnek
A Soós Tészta életében 2021 komoly technológiai fejlesztések éve – úgy látják, ezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy hosszú távon is versenyképesek tudjanak maradni.
– Marketingmixünkben nálunk már néhány éve elsőbbséget élvez az online megjelenés – érzékelteti az idők változását Soós Brigitta. – Kiemelten fontosnak tartjuk Lázár Cheffel közös együttműködésünket, ami nagy népszerűségnek örvend. Természetesen, azért emellett nem szabad teljes mértékben elengedni a TV-s megjelenéseket sem. Ennek jegyében a Magyar Termék „Vedd a hazait!” kampányában szerepeltünk, valamint megjelenünk támogatói szpotokban is. Sajnos, az elmúlt évben nem tudtuk használni főzőautónkat, amellyel a járvány előtt folyamatosan jártuk az országot: közvetlenül a fogyasztókhoz mentünk el, megkóstolhatták a termékeinket, és első kézből hallgathattuk meg a véleményüket. Természetesen, amint újra biztonságos, ismét elindítjuk a főzőautót is.
Csapatban gondolkozva
Az Izsáki Házitészta tavalyi sikereihez nemcsak vezértermékei (az Izsáki Lúdgége, a kézzel pakolt Izsáki cérnametélt vagy éppen a szépen fejlődő Izsáki gyufametélt) járultak hozzá, hanem igazi csapatmunka volt, emeli ki Rácz Róbert:
– Hálával tartozunk az elmúlt év eredményéért az üzemi dolgozóknak, a veszélyhelyzetben is helytálló logisztikai dolgozóinknak és az első vonalban dolgozó értékesítési csapatnak is!
A kereskedelmi és marketingigazgató elmondja, hogy pandémia hatására nem csak újragondolták termelési folyamataikat és technológiáikat. Emellett több magyar vállalkozással is közös projektek folynak, amelyek eredményeképpen remélhetőleg hamarosan új termékkel jelentkeznek.
– Folytatjuk a Facebookon megkezdett munkánkat, receptekkel, ismertető anyagokkal és játékokkal. Fokozzuk a Instagram-oldalunkon a jelenlétet, profik bevonásával színesítjük aktivitásainkat, emellett YouTube-csatornánkról sem feledkezünk el – ígéri Rácz Róbert. – Áruházi szinten folytatjuk a már több éve jól működő „Főzz a szabadban!” programunkat, amelyben a tradicionális formátumokat helyezzük előtérbe új környezetben.
Értékteremtés innovációkkal
A Famíliatészta Kft. mozgatórugója immár közel 30 éve az értékteremtés.
– Ezt követjük termékeink megjelenésével és minőségével, a magyar gasztronómiai hagyományok ápolásával és az egészséges táplálkozás lehetőségének megteremtésével – sorolja Kovácsné Nagy Krisztina. – Az innovatív szemléletmód nyitottságunkból, fiatal csapatunk gondolkodásából fakad, és egy-egy projektnek a kidolgozását, megvalósítását kihívásnak tartjuk.
Örömmel tapasztalják, hogy vásárlóik hűek hozzájuk, és a megismerteken túl szívesen kipróbálják a többi terméküket is.
– Ezért arra törekszünk, hogy széles portfólióval legyünk jelen – mondja a reklám- és marketingvezető. – Nagyon fontosnak tartjuk fogyasztóktól érkező és a feléjük áramló kommunikációt. Megtesszük mindezt online csatornákon és közvetlenül a terméken szereplő információval, valamint hozzáadott értékekkel. //
57 tonna száraztészta a kosarakban
2020 márciusa és 2021 februárja között több mint 7 százalékkal több száraztésztát vásároltunk, mint az egy évvel korábbi, azonos periódusban – így a magyarországi tésztaforgalom meghaladta az 57 tonnát. Értékben ez a forgalom meghaladja a 40 milliárd forintot, és két számjegyű, 14 százalékos növekedést jelent.
Az értékbeli forgalom 60 százalékát a 400 négyzetméter feletti üzletek eladásaiból származik. Az 51–200 négyzetméteres üzletek forintban mért eladása a piac ötödét adják. A legkisebb, 50 m² alatti boltok részesedése 10%.
A tésztapiac több mint felét a gyártói márkák uralják értékben, mennyiségben azonban ez az érték csupán 39%. A kereskedői márkák növekedési üteme meghaladja a gyártói márkákét: értékben 15, volumenben 9 százalékkal nőtt a forgalmuk, míg a gyártói márkák növekedése 11 és 5 százalék volt.
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint továbbra is a közepesen nagy, 251–500 grammos kiszerelések járulnak hozzá az eladás nagyobb részéhez, ami közel kétharmados részesedést jelent. Ezután következik a 250 grammos és azalatti méret 32%-kal, végül az 500 gramm feletti. Elmondható azonban, hogy a többi mellett a nagyobb kiszerelés is jelentősen tudott növekedni, közel 9%-kal nagyobb értékben vásárolták a fogyasztók, mint az egy évvel korábbi időszakban.//
Növekvő száraztésztapiac a COVID-időszak alatt
A korábbi éttermi fogyasztás, illetve az intézményi közétkeztetés egy része átszivárgott az otthoni fogyasztásba a pandémia okozta kényszerű otthonmaradás időszakában. Tésztából átlagosan 7%-kal nagyobb mennyiséget vásárolt egy-egy háztartás 2020 során, mint az előző évben. A diszkont súlya fokozatosan növekedett a kategóriában az elmúlt években, a háztartások által megvásárolt mennyiség 37%-a származott ebből a csatornából tavaly.
A COVID-időszak egymást követő hullámaiban a háztartások többségében megváltozott az otthon töltött idő mennyisége. A kényszerű otthonmaradás egyben azzal is járt, hogy a korábbi éttermi fogyasztás, illetve az intézményi közétkeztetés egy része átszivárgott az otthoni fogyasztásba. 2020-ban a háztartások 13%-kal többet költöttek napi fogyasztási cikkekre, részben a fenti jelenség, vagyis az élelmiszerek és háztartási vegyi áru termékek többletvásárlásai miatt, részben pedig a növekvő árszínvonal következtében.
A száraztésztapiacon is megfigyelhető a háztartások megnövekedett vásárlási intenzitása 2020 során csakúgy, mint a többi köretként használt élelmiszer, a burgonya és a rizs esetében. Tésztából átlagosan 7%-kal nagyobb mennyiséget vásárolt egy-egy háztartás, hasonlóan burgonyából és rizsből is 6-7%-kal vásároltak többet. A három termékkategória vásárlói bázisa viszonylag stabil maradt a tavalyi év során, +/– 1-2%pontos változás történt csupán. 2020-ban a háztartások 96%-a vásárolt valamilyen száraztésztát, és hasonlóan magas a burgonya (93%), valamint a rizs (87%) penetrációja is.
A száraztészta kilogrammjának átlagára 5%-kal volt magasabb 2020 során, mint az előző évben. A rizs kategóriában ennél is nagyobb, 14%-os áremelkedés volt tapasztalható, ezzel szemben a burgonya kilogrammjáért 8%-kal kevesebbet adtak ki a háztartások.
A száraztészta átlagára leginkább a kisboltokban és drogériákban emelkedett, míg a piac több mint harmadát adó diszkont csatornában 5%-os volt a drágulás mértéke. A kisboltokban és a drogériákban leginkább a gluténmentes termékek piacrészének jelentősebb növekedése áll az árszínvonal növekedése mögött. A diszkont csatorna árszintje a legalacsonyabb a csatornák között, átlagosan 540 Ft-ot fizettek a háztartások a száraztészta kilogrammjáért a csatornában, ez 19%-kal alacsonyabb, mint a termékkategória teljes piacon mért átlaga.
A diszkont csatorna súlya fokozatosan növekedett a száraztészta kategóriában az elmúlt években, 2020-ban a háztartások által megvásárolt mennyiség 37%-a származott ebből a csatornából.
A száraztészta-piacon belül a durumtészták aránya nem emelkedett számottevően az elmúlt három év során, a háztartások által megvásárolt mennyiség 18%-át adta ez a szegmens 2020-ban. A gluténmentes tészták aránya még alacsony a teljes száraztészta szegmensen belül (2020-ban a háztartások által megvásárolt mennyiség 2%-át adta). A száraztészta-piacon amúgy alacsony súlyt képviselő független kisbolt csatornában kiemelkedően magas (10% körüli) a gluténmentes száraztészták részesedése, melynek oka az, hogy a szegmens 15%-át adó, második legnagyobb gluténmentes márka számára ez a csatorna az egyik fő fókusz terület. //
Kapcsolódó cikkeink
Növekedés, sikeres kampányok, új szakmai együttműködések: ilyen volt a Magyar Termék 2024-es éve
A Magyar Termék idén rekordot döntött, hiszen a védjegyhasználók száma…
Tovább olvasom >Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >