Magazin: Közös nyilatkozat a jövő adatvezérelt turizmusáért

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 11. 18. 09:51

Novembertől a vendéglátóhelyek és a turisztikai attrakciók is csatlakoznak a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz (NTAK), ezáltal Magyarország legátfogóbb, valós idejű big data állománya segíti a magyar turizmus fejlődését.

MVI logo

A vendéglátóhelyek és az attrakciók csatlakozásával a teljes szektorról valós kép áll rendelkezésre a jövő év második felétől. Ennek köszönhetően pontosan következtetni lehet majd arra, hogy célzottan kinek, hol és milyen üzenetekkel induljanak kampányok, hol érdemes további fejlesztéseket támogatni. A Magyar Turisztikai Ügynökség a hazai turizmus szolgáltatóival közösen azon dolgozik, hogy az ágazat minden területén megvalósuljon a digitális átállás, és a szereplők felkészüljenek a továbblépésre egy korszerű, eredményes jövő felé. Ez a folyamat most újabb mérföldkőhöz érkezett.

A turizmus törvény módosításának jelentős eleme, hogy a szállásszektort (42 000 szálláshely naprakész adatai) követően a vendéglátóhelyek és az attrakciók is csatlakoznak az NTAK-hoz. Az átállás után látjuk a vendéglátóhelyek kapacitásait, a kihasználtságot és a főbb fogyasztási kategóriákat, mindez érdekes összefüggésekre világít rá. Az attrakcióknál látható lesz, mikor, milyen típusú jegyet vásárolnak, mivel fizetnek, és a jegyet mikor használják fel. A rendszer nemcsak a múzeumokra, kastélyokra, várakra terjed ki, hanem a fesztiválokra, fürdőkre is, azaz mindenre, ahol jegyértékesítés zajlik. A regisztráció novembertől, az adatszolgáltatás 2022 júliusától indul el.

A Kormány stratégiai célként tűzte ki a turizmusban az innovatív technológiai megoldások és folyamatok kialakítását, valamint a digitális attitűd fejlesztését. A mostani lépés is ezt szolgálja. Mindez nagyban hozzájárul, hogy a turizmus a magyar gazdaság valódi húzóágazata legyen.

Nyilatkozat

A digitalizáció megkerülhetetlen, ha az ágazat hosszú távú versenyképessége, fenntarthatósága és hatékonysága a cél, ma már elengedhetetlen a szektorban dolgozó vállalkozások számára.

A célokat az MTÜ és a szakma meghatározó képviselői – köztük a Magyar Vendéglátók Ipartestülete – közös nyilatkozat aláírásával erősítették meg

A Magyar Turisztikai Ügynökség a hazai turizmus szolgáltatóival közösen azon dolgozik, hogy az ágazat minden területén megteremtse a digitális átálláshoz szükséges feltételeket, a szereplők felkészüljenek a továbblépésre egy fejlettebb, korszerűbb és eredményesebb jövő felé. Ennek érdekében a megújult Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia soha nem látott fejlődési utat jelöl ki, amelynek középpontjában az adatvezérelt ágazatirányítás áll.

Magyarország a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ bevezetésével élen jár ebben a folyamatban. Az NTAK 2019-es elindulása óta a teljes szálláshely-szolgáltatói szektor belépett a digitális adatrögzítés 21. századi világába. A naponta érkező statisztikai adatok egyedülálló lehetőséget biztosítanak a turisztikai marketingaktivitások és a támogatások tervezéséhez.

Most egy következő, jelentős mérföldkőhöz érkezett a turisztikai szakma. Az aláírók a rendszerhez való csatlakozással hozzájárulnak ahhoz, hogy a teljes szektort érintően naprakész információk álljanak rendelkezésre, ezzel is támogatva a magyar gazdaság fejlődését.

Az eszközök változnak, de a célok változatlanok:

– azért dolgozunk, hogy minél több vendéget fogadhassunk,

– az ágazat hivatást, megélhetést biztosítson több százezer embernek,

– a turizmus legyen ismét a magyar gazdaság húzóágazata.

Meggyőződésünk, hogy a hazai vendéglátóüzletek és turisztikai attrakciók bekötése a rendszeres, digitális adatszolgáltatás rendszerébe a szektor közös érdeke. A hazai turizmus csak akkor válhat a jövő igazi húzóágazatává, ha megvalósul a teljes körű, online adatszolgáltáltatás. Hisszük, hogy az összefogás új lendületet ad a turizmus-vendéglátás ágazatnak. A siker rajtunk múlik, a célt ismerjük. Új korszak kezdődik a hazai turizmusban. //

A fenti cikk a Trade magazin 2021/11. számában is megjelent.

Kapcsolódó cikkeink