Magazin: Kosztmodern
Folyamatosan bővülő, dinamikusan fejlődő kategória a finger foodoké. Sikerüket széles körű felhasználhatóságuknak és sokféleségüknek köszönhetik, de a pandémia utáni vendéglátásban számos más előnyük is előtérbe került. A piac három jelentős, a szegmens különböző területeit képviselő szereplőjét a termékfajtában rejlő lehetőségekről kérdeztük.
Évek óta lehetünk tanúi a finger foodok markáns térnyerésének a gasztronómiában. Sokoldalúan használhatók, és minden ma meghatározó gasztronómiai trendhez illeszthetők – a változatosság igénye, a street food és az on-go étkezés divatja, a különféle konyhák fúziója, és számos olyan is, amelyek a kényelmi termékek sikeréhez illeszthetők: minimális veszteséggel tervezhetők, kreatívan és gyorsan variálhatók, tálalhatók, a mélyhűtöttek esetében egyszerűbb a szigorú higiéniai előírások betartása, és ami már a vírusválság előtt is fontos volt, ma viszont már kulcskérdés: kevés élőmunkát igényelnek.
Trendek és igények

Gosztola Tímea
húskészítmény- és
fagyasztottáru-beszerzési
vezető
METRO
Minden vevőszegmensben nőtt a finger foodok értékesítése! – szögezi le Gosztola Tímea, a METRO Kereskedelmi Kft. húskészítmény- és fagyasztottáru-beszerzési vezetője. – Fogyasztási szokásaink folyamatosan változnak. A jó minőségű, magasabb hús- vagy sajttartalmú termékek fokozatosan felváltják a korábban népszerű, alacsony hústartalmú panírozott készítményeket. Ezzel együtt nő az igény a különlegességek iránt is.
Tapasztalataink alapján a trend a magasabb minőségű termékek iránti kereslet növekedése! Az egészségtrendek és a vegetáriánus életmódot követők száma fokozatosan nő, a növekedés üteme azonban még mindig nem túl gyors.
Nálunk a legnépszerűbb termék még mindig a panírozott hagymakarika, ezt követi a cheddar sajttal töltött jalapeno paprika, majd a chili paprikás sajt nuggets.
Az elmúlt időszakban a húsmentes termékválasztékunk fejlesztésén dolgoztunk, ezek a növényi alapú, vegán étrendbe illeszthető termékek szintén egyre népszerűbbek a tudatosan táplálkozók körében. Néhány hónapon belül bevezetésre kerül távol-keleti választékunk új tagja, a szójás marináddal készült Karaage csirke nuggets, valamint a Kentucky csirkeszárny és chilis sajtos csirkecsíkok.

Czesznak Ilona
termékfejlesztési
osztályvezető
Gallicoop
Napjainkban a gyorsuló élettempó nyomán a táplálkozás szerkezete, a napi étkezések száma megváltozott – elemez Czesznak Ilona, a Gallicoop Zrt. termékfejlesztési osztályvezetője –, az étkezés, különösen hétköznapokon, rendszertelenné vált, mind nagyobb a jelentősége az állandó étkezési alkalmak mellett megjelenő kiegészítő étkezéseknek. Ennek hatására egyre fokozottabb igény mutatkozik a nap közbeni gyors, de tápláló, mégis egészséges éhségcsillapító megoldások iránt.
Az elmúlt évek pandémiás időszakában átértékelődött az idő és az egészség fontossága, ami befolyással volt a fogyasztói szokásokra is. Mind nagyobb igény mutatkozik a kényelem, így a kényelmi termékek iránt – ennek a változásnak érezhető nyertesei a finger foodok, amelyek stabil, egyre bővülő piaci bázissal bírnak Egyszerű az elkészítésük, gyors a felszolgálásuk, higiénikus a fogyasztásuk, emiatt egyre népszerűbbek a catering cégek kínálatában is, mind céges, mind magánrendezvények esetében. A növekvő kereslet miatt a legtöbb gyártó, a Gallicoop Zrt. is folyamatosan szélesíti termékpalettáját.
2022-ben kerülnek a piacra a Gallio termékcsalád új készítményei, a natúr és panírozott, töltött húsgolyók, nuggetsek, készre sütött rántott hússzeletek – magas hústartalmú és kiváló minőségű termékek. Bár az utóbbi években erősödik a vegetáriánus és vegán élelmiszerek fogyasztása, a húsfogyasztó vásárlói szegmens azonban továbbra is meghatározó.
Közösségi élmény

Nagygyörgy Zoltán
termékmenedzser
Pick Szeged
Napjaink egyik fő, étkezéssel kapcsolatos kulturális trendje, jelensége, a közösség és kapcsolódás, a megosztás felértékelődése – véli Nagygyörgy Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere –, soha nem látott népszerűségnek örvendenek a laza közös étkezések, az „egy tálból” falatozás, a tapas-, a fingerfood-, a mezzekultúra, és még sorolhatnánk. A gasztronómia és a közös falatozás igazi közösségszervező erővel bír, a közösségi média egyik fő témája. Ezeket az étkezéseket jellemzi, hogy az evőeszközök nélkül fogyasztható élelmiszerek széles választékát kínálja fel látványos tálalással –, a hangsúly pedig a változatosságon van. A szószok, mártások, saláták és sajtok mellett a húskészítmények is igen nagy jelentőséggel bírnak.
A Pick Szeged Zrt. a magyar húsiparban egyedülálló kategóriát teremtett meg, mégpedig a snack kolbász kategóriáját. A snack típusú termékekkel olyan piaci rést céloztunk meg, ami akkoriban Magyarországon még kiaknázatlan volt, így bevezetésükkel egyúttal újabb lépést tettünk a márka fiatalításának irányába. Újszerűségüket az adta, hogy ebben a viszonylag új, impulzív kategóriában akkor még egyetlen magyar húsipari gyártó sem jelent meg hasonló „convenience” termékekkel, így anno abszolút piaci újdonságnak számítottak. Azóta a kategória sokat változott és több irányba fejlődött. Az egyik ilyen irány a fingerfood is, amely mára már valódi trenddé alakult át. Igazi sztárfogássá nőtte ki magát családi, baráti összejöveteken, ami a sokszínűségének, látványos megjelenésének és változatosságának köszönhető. A húskészítmények terén a snack termékek piaca évek óta stabil, így elmondható, hogy ezekre a termékekre a fogyasztók részéről igenis van kereslet. A Pick Szeged Zrt. a húskészítmények piacán több termékkel is kiszolgálja a változatos, a minőségorientált igényeket. A széles kínálatból kiemelkednek a Pick PickStick Snack termékei, melyek piaci bevezetésük óta töretlen népszerűségnek örvendenek csemege, csípős és magyaros ízvilágban egyaránt.

A közelmúlt legjobb innovációi: a sajtgolyóba savanyúuborka-darabok kerülnek, a pálcikás falatoknak és a mini-wrapeknek megjelennek a vega és a tépett húsos variációi, a falafelgolyók egyre izgalmasabbak, például a céklás-gyömbéres (képünkön), de használnak már hozzájuk harisszát vagy edamamét is
Közeljövő
A street food és a munkaerőpiaci hiány azok a tényezők, amelyek leginkább motiválják a METRO termékfejlesztéseit – hangsúlyozza Gosztola Tímea. – Gyorsan elkészíthető, magas minőségű ready-to-serve megoldásokat fejlesztünk és kínálunk vásárlóink számára.
A finger foodok iránti keresletnövekedés jelentős a fogyasztási szokások, társadalmi élet változásai miatt is. A finger foodok manapság szinte minden vendéglátóipari egység kínálatában megtalálhatók. A munkaerőhiány mellett az a tényező, hogy a vendégeknek különlegességet gyorsan és mindig azonos, magas minőségben szolgáljunk fel – tartja dinamikus fejlődésben a finger food piacot. A mai rohanó világunkban a gyors és egyszerű elkészíthetőség kiemelten fontos.
Jól elkészíteni a finger foodokat: ez nem igényel szaktudást és sok időt sem.
A Gallicoop Zrt. termékfejlesztéseit leginkább a piac és a fogyasztói igények alakulása befolyásolja – érvel Czesznak Ilona. – Olyan iparágban versenyzünk, ahol a változás az állandó: elég csak szétnézni az élelmiszerboltok polcain, hogy lássuk, hogyan alakulnak át a fogyasztói trendek és szokások. A szerteágazó igények kielégítéséhez nemcsak rugalmasnak, hanem proaktívnak is kell lennünk, hogy az elsők között léphessünk. Innováció, rugalmasság, megbízhatóság – ezek kellenek a sikerhez. Gallio termékcsaládunk a megjelenés évében Élelmiszeripari nagydíjat kapott az OMÉK-on.
Termékfejlesztő munkánkhoz kitűnő kiindulási inspirációt adnak a napjaink étkezési trendjei közé tartozó street food ételek. Ezek nemcsak óriási népszerűségnek örvendenek, de számos kínálat- és dizájnbeli változáson mentek át.
A megváltozott életritmus, a technikai haladás és az üzletek gazdálkodási körülményei létrehozták a horeca értékesítés eddig nem ismert, új módszereit. Cégünk a finger foodok közül elsősorban a panírozott, kiemelten magas pulykahústartalmú mirelit termékeket kínálja, ezeknél nincs szükség konyhai előkészítésre. //
Kapcsolódó cikkeink
A jövő már elkezdődött – Gondolatok az Innovációk napjáról
Hogyan formálják az innovációk a kereskedelem és az élelmiszeripar jövőjét?…
Tovább olvasom >Repül a sült galamb
Mindennapjainkat teszik egyszerűbbé a kényelmi termékek: konyhakészek, mélyfagyasztottak, szárítottak, előfeldolgozottak,…
Tovább olvasom >Hogy iszod a kávét, rázva vagy keverve?
Egyre több szín, egyre meglepőbb ízek – még mindig növekszik…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >