Magazin: Kosztmodern
Folyamatosan bővülő, dinamikusan fejlődő kategória a finger foodoké. Sikerüket széles körű felhasználhatóságuknak és sokféleségüknek köszönhetik, de a pandémia utáni vendéglátásban számos más előnyük is előtérbe került. A piac három jelentős, a szegmens különböző területeit képviselő szereplőjét a termékfajtában rejlő lehetőségekről kérdeztük.
Évek óta lehetünk tanúi a finger foodok markáns térnyerésének a gasztronómiában. Sokoldalúan használhatók, és minden ma meghatározó gasztronómiai trendhez illeszthetők – a változatosság igénye, a street food és az on-go étkezés divatja, a különféle konyhák fúziója, és számos olyan is, amelyek a kényelmi termékek sikeréhez illeszthetők: minimális veszteséggel tervezhetők, kreatívan és gyorsan variálhatók, tálalhatók, a mélyhűtöttek esetében egyszerűbb a szigorú higiéniai előírások betartása, és ami már a vírusválság előtt is fontos volt, ma viszont már kulcskérdés: kevés élőmunkát igényelnek.
Trendek és igények
Minden vevőszegmensben nőtt a finger foodok értékesítése! – szögezi le Gosztola Tímea, a METRO Kereskedelmi Kft. húskészítmény- és fagyasztottáru-beszerzési vezetője. – Fogyasztási szokásaink folyamatosan változnak. A jó minőségű, magasabb hús- vagy sajttartalmú termékek fokozatosan felváltják a korábban népszerű, alacsony hústartalmú panírozott készítményeket. Ezzel együtt nő az igény a különlegességek iránt is.
Tapasztalataink alapján a trend a magasabb minőségű termékek iránti kereslet növekedése! Az egészségtrendek és a vegetáriánus életmódot követők száma fokozatosan nő, a növekedés üteme azonban még mindig nem túl gyors.
Nálunk a legnépszerűbb termék még mindig a panírozott hagymakarika, ezt követi a cheddar sajttal töltött jalapeno paprika, majd a chili paprikás sajt nuggets.
Az elmúlt időszakban a húsmentes termékválasztékunk fejlesztésén dolgoztunk, ezek a növényi alapú, vegán étrendbe illeszthető termékek szintén egyre népszerűbbek a tudatosan táplálkozók körében. Néhány hónapon belül bevezetésre kerül távol-keleti választékunk új tagja, a szójás marináddal készült Karaage csirke nuggets, valamint a Kentucky csirkeszárny és chilis sajtos csirkecsíkok.
Napjainkban a gyorsuló élettempó nyomán a táplálkozás szerkezete, a napi étkezések száma megváltozott – elemez Czesznak Ilona, a Gallicoop Zrt. termékfejlesztési osztályvezetője –, az étkezés, különösen hétköznapokon, rendszertelenné vált, mind nagyobb a jelentősége az állandó étkezési alkalmak mellett megjelenő kiegészítő étkezéseknek. Ennek hatására egyre fokozottabb igény mutatkozik a nap közbeni gyors, de tápláló, mégis egészséges éhségcsillapító megoldások iránt.
Az elmúlt évek pandémiás időszakában átértékelődött az idő és az egészség fontossága, ami befolyással volt a fogyasztói szokásokra is. Mind nagyobb igény mutatkozik a kényelem, így a kényelmi termékek iránt – ennek a változásnak érezhető nyertesei a finger foodok, amelyek stabil, egyre bővülő piaci bázissal bírnak Egyszerű az elkészítésük, gyors a felszolgálásuk, higiénikus a fogyasztásuk, emiatt egyre népszerűbbek a catering cégek kínálatában is, mind céges, mind magánrendezvények esetében. A növekvő kereslet miatt a legtöbb gyártó, a Gallicoop Zrt. is folyamatosan szélesíti termékpalettáját.
2022-ben kerülnek a piacra a Gallio termékcsalád új készítményei, a natúr és panírozott, töltött húsgolyók, nuggetsek, készre sütött rántott hússzeletek – magas hústartalmú és kiváló minőségű termékek. Bár az utóbbi években erősödik a vegetáriánus és vegán élelmiszerek fogyasztása, a húsfogyasztó vásárlói szegmens azonban továbbra is meghatározó.
Közösségi élmény
Napjaink egyik fő, étkezéssel kapcsolatos kulturális trendje, jelensége, a közösség és kapcsolódás, a megosztás felértékelődése – véli Nagygyörgy Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere –, soha nem látott népszerűségnek örvendenek a laza közös étkezések, az „egy tálból” falatozás, a tapas-, a fingerfood-, a mezzekultúra, és még sorolhatnánk. A gasztronómia és a közös falatozás igazi közösségszervező erővel bír, a közösségi média egyik fő témája. Ezeket az étkezéseket jellemzi, hogy az evőeszközök nélkül fogyasztható élelmiszerek széles választékát kínálja fel látványos tálalással –, a hangsúly pedig a változatosságon van. A szószok, mártások, saláták és sajtok mellett a húskészítmények is igen nagy jelentőséggel bírnak.
A Pick Szeged Zrt. a magyar húsiparban egyedülálló kategóriát teremtett meg, mégpedig a snack kolbász kategóriáját. A snack típusú termékekkel olyan piaci rést céloztunk meg, ami akkoriban Magyarországon még kiaknázatlan volt, így bevezetésükkel egyúttal újabb lépést tettünk a márka fiatalításának irányába. Újszerűségüket az adta, hogy ebben a viszonylag új, impulzív kategóriában akkor még egyetlen magyar húsipari gyártó sem jelent meg hasonló „convenience” termékekkel, így anno abszolút piaci újdonságnak számítottak. Azóta a kategória sokat változott és több irányba fejlődött. Az egyik ilyen irány a fingerfood is, amely mára már valódi trenddé alakult át. Igazi sztárfogássá nőtte ki magát családi, baráti összejöveteken, ami a sokszínűségének, látványos megjelenésének és változatosságának köszönhető. A húskészítmények terén a snack termékek piaca évek óta stabil, így elmondható, hogy ezekre a termékekre a fogyasztók részéről igenis van kereslet. A Pick Szeged Zrt. a húskészítmények piacán több termékkel is kiszolgálja a változatos, a minőségorientált igényeket. A széles kínálatból kiemelkednek a Pick PickStick Snack termékei, melyek piaci bevezetésük óta töretlen népszerűségnek örvendenek csemege, csípős és magyaros ízvilágban egyaránt.
Közeljövő
A street food és a munkaerőpiaci hiány azok a tényezők, amelyek leginkább motiválják a METRO termékfejlesztéseit – hangsúlyozza Gosztola Tímea. – Gyorsan elkészíthető, magas minőségű ready-to-serve megoldásokat fejlesztünk és kínálunk vásárlóink számára.
A finger foodok iránti keresletnövekedés jelentős a fogyasztási szokások, társadalmi élet változásai miatt is. A finger foodok manapság szinte minden vendéglátóipari egység kínálatában megtalálhatók. A munkaerőhiány mellett az a tényező, hogy a vendégeknek különlegességet gyorsan és mindig azonos, magas minőségben szolgáljunk fel – tartja dinamikus fejlődésben a finger food piacot. A mai rohanó világunkban a gyors és egyszerű elkészíthetőség kiemelten fontos.
Jól elkészíteni a finger foodokat: ez nem igényel szaktudást és sok időt sem.
A Gallicoop Zrt. termékfejlesztéseit leginkább a piac és a fogyasztói igények alakulása befolyásolja – érvel Czesznak Ilona. – Olyan iparágban versenyzünk, ahol a változás az állandó: elég csak szétnézni az élelmiszerboltok polcain, hogy lássuk, hogyan alakulnak át a fogyasztói trendek és szokások. A szerteágazó igények kielégítéséhez nemcsak rugalmasnak, hanem proaktívnak is kell lennünk, hogy az elsők között léphessünk. Innováció, rugalmasság, megbízhatóság – ezek kellenek a sikerhez. Gallio termékcsaládunk a megjelenés évében Élelmiszeripari nagydíjat kapott az OMÉK-on.
Termékfejlesztő munkánkhoz kitűnő kiindulási inspirációt adnak a napjaink étkezési trendjei közé tartozó street food ételek. Ezek nemcsak óriási népszerűségnek örvendenek, de számos kínálat- és dizájnbeli változáson mentek át.
A megváltozott életritmus, a technikai haladás és az üzletek gazdálkodási körülményei létrehozták a horeca értékesítés eddig nem ismert, új módszereit. Cégünk a finger foodok közül elsősorban a panírozott, kiemelten magas pulykahústartalmú mirelit termékeket kínálja, ezeknél nincs szükség konyhai előkészítésre. //
Kapcsolódó cikkeink
Az Országos Kereskedelmi Szövetség élelmiszerkiskereskedői karácsonykor is a rászorulók mellett állnak
A Szövetség 7 élelmiszerkereskedő tagja (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, SPAR,…
Tovább olvasom >Piacismeret, kapcsolatépítés, marketing
Nem feltétlenül egyforma tapasztalatokkal a hátuk mögött, de egyformán meghatározó…
Tovább olvasom >Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >