Kormányzati szándék: fejlődjön a hazai élelmiszer-ipari innovációk helyzete
A FAO legutóbbi jelentése szerint közel 800 millió ember éhezik a mindennapokban, és több mint hárommilliárdan nem jutnak egészséges étrendhez, míg a másik oldalon az elhízás problémája áll. Olyan élelmiszeripari változásokra kell felkészülni, amelyek mindkét oldalt képesek kimozdítani a holtpontról – szögezte le bevezetőjében dr. Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára. Ehhez innovatív és hatékony beavatkozásokra, alapanyagokra, termékekre és eljárásokra van szükség az élelmiszeriparban.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
Az élelmiszeripar kiemelten innovatív ágazat, a hazai szereplők alapvetően trendkövetőek azzal együtt, hogy a meglévő 33 különböző szakágazat innovációs helyzete és lehetőségei eltérőek, amit a kutatási, innovációs irányok koordinálásával, szabályozásával, a források újra osztásával javítani lehet. Az ezt támogató, megfelelő szakpolitikai beavatkozási pontok meghatározásához sok kérdés tisztázása szükséges.
Magyarország globális innovációs helyzetét ismerjük, de feltérképezésre szorul az élelmiszeripar szektorspecifikus sajátossága, a hazai élelmiszeripar innovációs helyzete, az eltérő szakterületek aktualitásai és lehetőségei. Ehhez érdemes néhány nemzetközi példát, jó gyakorlatot is áttekinteni és hazai szinten mind a feldolgozók, mind a fogyasztók véleményét és igényeit megismerni.
Magyarország feltörekvő innovátor
Globálisan országszinten az innovációt mérő két fontos mutatószám – a WIPO által közzétett GII és az uniós európai innovációs eredménytábla (EIS) – alapján Magyarország nem áll rosszul, de kormányzati szándék, hogy a hazai innováció helyzete ne stagnáljon, hanem fejlődni tudjon.
Az élelmiszeripari innovációt is az ellátási lánc összefüggéseiben és a kiegészítő iparágak és egyéb szakterületek kapcsolódási lehetőségeivel érdemes vizsgálni. Gondoljunk csak az alapanyagok termelése esetében az innovatív mezőgazdasági megoldásokra, a 3D-s eljárások élelmiszeripari adaptálására, a reformulált termékek receptúrája révén új technológiákra, így új gépekre, vagy akár a kettős hasznosítású élelmiszeripari kutatásokra.
Nem elhanyagolható a gyártók és a fogyasztók igényeinek ismerete
Az innovációs irányok meghatározásához emellett elengedhetetlen a fogyasztói attitűdök ismerete is. A Nébih első karanténkutatása során például az élelmiszertermékek tartóssága és csomagolási jellege került kiemelésre, ami termék- és eljárásinnovációt feltételez, míg a rövidebb ellátási láncokra vonatkozó elvárások logisztikai innovációt igényelnek. A járvány során egyértelművé vált, hogy új megoldásokra (pl. magasabb feldolgozottsági fokú termékekre), új kiszerelésekre, új összetevőkre, minél hosszabb eltarthatóságú élelmiszerekre van szükség, és ezekre az igényekre az ipar nagyon gyorsan tudott reagálni. Ezek az impulzusok hosszabb távon is velünk maradtak, és az ágazat szereplői is felismerték ennek fontosságát, ennek is köszönhető, hogy a jelenlegi fejlesztési források célterületeinek priorizálásakor az innováció került az első helyre.
Az élelmiszeripari fejlesztésekre jelenleg hatalmas források állnak rendelkezésre, ugyanakkor ezek lehívását jelentősen befolyásolja az inflációs helyzet és a kamatkörnyezet is. Az ipar felé az a lehetetlen elvárás irányul, hogy olcsón és nagy mennyiségben kell előállítson kiváló terméket. Nagy kihívás, de nincs más irány, amit reméljük, hogy az innovációs eredményekkel meg is tudnak oldani.//
Kapcsolódó cikkeink
AM: a Szupermenta termékteszt program többletinformációt ad a vásárláshoz
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Szupermenta termékteszt programja fontos többletinformációt…
Tovább olvasom >Alufix Prémium 3in1 Airfryer Sütőpapír
A piacon egyedülálló 3in1 szilikonozott sütőpapír. Alkalmazható: forrólevegős sütőhöz, multicookerhez…
Tovább olvasom >Január 1-jétől a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetni a termelőket
A 30 napos fizetési határidő a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >