Kiugró kosár értékek a vírus óta
Az ún. COVID-19, közismertebb nevén, koronavírus járvány kitörése óta a magyar vásárlók rendkívül gyorsan megváltoztatták a bolti viselkedési szokásaikat – hasonlóan a világ többi – fertőzés által már erősen érintett – országában tapasztaltakhoz.
A járvány kitörését megelőzően, a Hazai Láncok vásárlói kosarainak kb. 43%-a ún. impulz kosár volt, 1000 Ft alatti kosárértékkel, és átlagosan 2,6 db termékkel a kosarukban. Ezek a vásárlások a hazai láncok összforgalmának közel 12%-át tették ki. A “közepes” kosarak (2,000 és 5,000 Ft közötti értékkel) az összes vásárlói kosár 25%-át képviselték, és a hazai láncok összforgalmához 40%-ban járultak hozzá. Végül a magas kosárértékkel bíró vásárlói kosarak (10,000+ Ft) az össz-kosárszámnak mindössze 3%-át, az összforgalom közel 22%-át tették ki. Ez utóbbi kosarak átlagosan 24 terméket tartalmaztak.
Mindez drámaian megváltozott – mindössze néhány nap leforgása alatt. A változások már február utolsó napjaiban érezhetőek voltak, de az azóta eltelt két hétben a kosárnövekedések egészen extrém módon felgyorsultak. Március első két hetét megvizsgálva azt látjuk, hogy az impulz kosarak aránya 43%-ról 39%-ra csökkent, és az összforgalomból már csak 10%-ot részesülnek. A legnagyobb változás a nagy értékű bevásárlásokhoz köthető, melyekben most már átlagosan 39 db termék található meg (24-ről). Nyilvánvalóan a széles körben tapasztalt extrém felhalmozások köszönnek vissza ezen értékekben. A nagy kosarak részaránya az össz-kosárszámon belül 7,1%-ra ugrott (3,1%-ról), és a Hazai Láncok összforgalmából immáron közel 27%-kal részesednek (22%-ról). Az átlagos kosárértéke ezen kosaraknak 17,600 Ft-ról 20,000 Ft-ra nőtt 2020 márciusában az egy évvel ezelőtti értékhez képest.
Kapcsolódó cikkeink
Magazin: Krisán László: „A válságkezelésben mindenkinek van felelőssége”
Az elmúlt időszakban számos tényező nehezítette a hazai vállalkozások mindennapi…
Tovább olvasom >Győrffy Balázs: „Az élelmiszeripar stratégiai jelentőségű ágazat”
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közel 400 ezer tagjának érdekében…
Tovább olvasom >Magazin: FMCG: járvány után az árak
Amikor e cikk születik, még nem látni a teljes éves…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >