Kicsi a májas, de erősödik
Bár a meghatározó gyártók mind alapanyag, mind méret, mind pedig fűszerezés tekintetében igyekeznek újat nyújtani, igazából ezek az innovációk kiegészítő termékek maradnak a májasok és disznótorosok piacán. Itt ugyanis erősek a tradíciók, így az egész élelmiszerpiacra jellemző trendeken kívül nehéz termékkör-specifikust felfedezni.
Szerző: Szalai László
Kicsi, de növekvő kategória a húskészítmények között a májasoké. A 9700 tonna éves forgalmat „tudó” termékkör az utóbbi két, 12 hónapos periódust összevetve mennyiségben 3,4%-os, értékben 17,8%-os növekedést produkált a Pick Szegedtől kapott piaci adatok szerint. A legutolsó 12 havi periódusban a kenősáruk értékben
4,0%-ot, mennyiségben 5,7%-ot birtokoltak a teljes húskészítménypiacból.
Nem volt eseménytelen az elmúlt egy év a húskészítményekre nézve. Tavaly az afrikai sertéspestis következtében Európában kialakult alapanyaghiány miatt kényszerültek a gyártók drasztikus áremelésekre, míg az idei év első negyedében a COVID-19 a járvány elleni védekezés mellett kellett a megnövekedett igényeket kiszolgálni, a zavartalan ellátást biztosítani.

Dósa Ágnes
junior termékmenedzser
Pick Szeged
– A COVID-19 közvetlen hatásaiként említhető a kevesebb elkölthető jövedelem – bizonyos rétegek elmozdulnak az olcsóbb kategóriák felé. Viszont ezzel párhuzamosan erősödnek a legdinamikusabban növekvő globális megatrendek is: az egészség- és környezettudatosság, a fenntarthatóság iránti igények – állapítja meg Dósa Ágnes, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Mindezek hazánkban is az étkezési szokások átalakulását hozzák magukkal. A fogyasztói tudatosság fokozatosan növekszik, amire a gyártóknak gyors válaszokat kell adni, ha a jövőben is meg akarják tartani, illetve növelni szeretnék vásárlói bázisukat.
Diszkontdominancia
A piac szerkezetét illetően kevés a változás. A sertésmájasok a maguk 82%-os volumenrészesedésével dominálnak. Jelentősen elmaradva követik őket a marhamájból készült májasok, mintegy 11%-kal. A legkisebb volumennel a baromfimájasok bírnak, 7%-os részaránnyal.
Az értékesítési csatornák fontossága a kenősáruk esetében az elmúlt évek összehasonlítása alapján sem értékben, sem mennyiségben nem változott.
A májas termékek értékesítésében továbbra is a diszkontok bírnak a legnagyobb súllyal, mennyiségi részarányuk közel 44%-ra nőtt.
A többi üzlettípus, mint a hipermarketek, a nagy és kis alapterületű szervezett üzletek 16% körüli részesedéssel bírnak. A legkisebb részarányt (7,6%) a hálózathoz nem tartozó üzletek képviselik továbbra is.

A kenőmájasok eladásában az önkiszolgáló kiszerelés dominál, a csemegepult szerepe csökken
– Tendenciaként azt látjuk, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan a multik és a hard diszkontok még mindig növelik a piaci befolyásukat a kisboltok hátrányára – mondja dr. Kovács Péter, a Darnó-Hús tulajdonosa. – Mellettük azonban a COVID-19 folyományaképpen egy új csatorna jelentkezett, az online élelmiszer-értékesítés. Jelenleg a piaci részesedése alacsony, de nagyon dinamikusan növekszik. Úgy gondoljuk, hogy ez az új értékesítési lehetőség rövidesen nagyon fel fogja kavarni a jelenlegi piaci berendezkedést.
– A kenősáruk kategóriában a kiszolgálótípusok megoszlása érdemben nem változott, a forgalom továbbra is az önkiszolgáló kiszerelések felé tolódik el – jelzi a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Az értékesített volumen nagyobb részét, több mint 87%-át, már az önkiszolgáló kiszerelések adják. A csemegepultos értékesítés folyamatosan csökken, az elmúlt éves periódusban közel 3%-ot esett vissza.
A láncok saját márkás termékeinek mennyiségi részesedése 40,4, értékben pedig 28% a kenősáru kategóriában, a cég által közölt piackutatási adatok szerint.
Bővülő termékvonal
A PICK prémium viaszos májasok választéka tovább bővült az idei évben, tudjuk meg Dósa Ágnestől:
– Márciusban újdonságként került bevezetésre a baromfi alapanyagokból készülő PICK viaszos kacsamájas 1000 g-os, csemegepultos kiszerelése, mely a kifejezetten a magas minőséget kereső, baromfimájast preferáló fogyasztói kör számára került kifejlesztésre.
A PICK viaszos kacsamájas 25% kacsamáj felhasználásával készül kiváló minőségű alapanyagokból, nem tartalmaz hozzáadott ízfokozót, mesterséges aromákat és színezékeket sem.
– Az idei év szeptemberében a szortiment tovább bővült a csemegepultokból már jól ismert PICK viaszos majoránnás májas kisebb, 400 g-os önkiszolgáló változatával. A kellemesen krémes sertés májaskészítményt a majoránna teszi kellőképpen egyedivé – mutatja be a legfrissebb újdonságot a termékmenedzser. – Az új termékek piaci bevezetését a szokásos hálózatspecifikus akciós megjelenéseken túl online kommunikációval: látványos online banner megjelenésekkel, receptvideókkal, social média aktivásokkal és Google-hirdetésekkel is támogattuk.

A nehézségek ellenére a piac zavartalanul üzemel

Benkő András
kereskedelmi és marketingigazgató
Kaiser Food
Májas kategóriába a Kaiser Food Kft. is tradicionálisan nagy szereplő. Benkő András kereskedelmi és marketingigazgató lapunknak elmondja:
– A koronavírus és az alapanyagárak kis mértékben ugyan befolyásolták a forgalmat, de a kategória eredményei stabilak. Az értékesítés jelentős részét a natúr termékek adják, az ízesítettek csak színesítik a kínálatot. Mivel a Kaiser márka egyik legerősebb termékvonala a májas, így a trade marketing széles eszközrendszerét alkalmazzuk ezeknél a termékeknél.
Erősödő online kommunikáció
Az első igazán kenhető májas a magyar piacon a hűtött áruk kategóriájában a Gyulai Májas volt, mely máig megtartotta piacvezető szerepét. A Gyulai Májasok eredeti receptúrájuknál fogva glutén- és laktózmentesek, amit már 2010-től jelölnek a termékcsomagolásokon is.

Tamáskovitsné Gila Éva
termékmenedzser
Gyulahús
– A 2020-as járványhelyzet kissé megbolygatta a keresletet, így március–áprilisban megértük a Gyulahús Kft. életében a legkisebb és a legnagyobb volumenű kiszállítási napot is – idézi vissza Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.
A Gyulai Májas esetében a főszezon szeptemberre tehető, az iskolakezdéssel rendszeresebbé válnak a közös reggelik és vacsorák.
– A Gyulahús kínálatában a klasszikus Gyulai Májas a piacvezető, párban a Majoránnás Májassal. Az elmúlt 5-6 évben bővítettük ízesítettmájas-kínálatunkat a Kolbászfűszeres, Sült paprika ízesítésű (2019-ben Érték és Minőség Nagydíjat kapott) variánssal, gyártunk adalékmentes és snidlingeset is, illetve 2020-ban a palettát kiegészítettük a Medvehagymás Gyulai Májassal – sorolja Tamáskovitsné Gila Éva. – Ez utóbbi boltokba kerülését nehezítette a járványhelyzet kialakulása.
Az elmúlt időszakban számos receptről filmet forgattak a Gyulai Májas, illetve ízesített változatainak felhasználásával – Hunyaddobrai Csaba mesterszakács közreműködésével. A receptvideókat mind a Facebookon, mind a honlapjukról is elérhető YouTube-csatornájukon megtalálhatják az érdeklődők.
– Ismét csatlakoztunk a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett #veddahazait #véddahazait mozgalomhoz, a tv-spotban a Gyulai Májas került reflektorfénybe – árulja el marketingmenedzser. – Nemcsak televíziós, hanem online megjelenések is kerülnek a kampányba, ezzel is szeretnénk a figyelmet felhívni a magyar termékek és gyártók fontosságára.

A prémium szegmens szélesítésére a márkák a megszokottól eltérő alapanyagokat, ízeket és dizájnt állítanak csatasorba
Prémium újdonság díszdobozban

Dr Kovács Péter
tulajdonos
Darnó-Hús
– A disznótoros termékek között a legnagyobb kereslet a csomagolt fogyasztói vegyes, véres- májashurka sütőkolbász együttes iránt mutatkozik. A disznósajt pedig mind műbeles, mind füstölt formában népszerű – foglalja össze dr. Kovács Péter.
A Darnó-Hús márkájuk legfrissebb innovációja, tudjuk meg tőle, egy abszolút prémium kategóriás, díszdobozos, viaszolt májpástétom-termékcsalád 150 g-os kiszerelésben, amely teljesen adalékanyag-mentes, és 55% májtartalommal rendelkezik.
– Kis vállalkozásként nincs lehetőségünk nagy marketingösszegeket fektetni egy-egy kategóriának a felépítésére, TV-reklámokra. Mi direkt módon a fogyasztóval online marketingen keresztül tudunk kommunikálni – mondja a cég tulajdonosa. – Mivel a mi termékeink nem tömegtermékek, így nem olyan széles célközönségünk, mint a nagyobb volumennel rendelkező versenytársaknak, de cserébe mi azt a fogyasztót tudjuk megszólítani, aki az egyediségre, az egészséges termékre és a magas minőségre nyitott. Mondhatnám, mi a termékeink minőségével kommunikálunk a fogyasztó felé. Ezeket az előnyöket kommunikálva hatékonyan és egyre sikeresebben jelen vagyunk az online marketing világában. //
Kapcsolódó cikkeink
A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad
A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat…
Tovább olvasom >Debrecenben indította el lokális beszállítói programját az Auchan
Debreceni áruházában indította el lokális beszállítói programját az Auchan Magyarország…
Tovább olvasom >A Promóciók napján átadásra kerültek az „Év promóciója 2025” díjak
Idén 17. alkalommal került megrendezésre, a Trade magazin szervezésében az „Év…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >