Kicsi a májas, de erősödik
Bár a meghatározó gyártók mind alapanyag, mind méret, mind pedig fűszerezés tekintetében igyekeznek újat nyújtani, igazából ezek az innovációk kiegészítő termékek maradnak a májasok és disznótorosok piacán. Itt ugyanis erősek a tradíciók, így az egész élelmiszerpiacra jellemző trendeken kívül nehéz termékkör-specifikust felfedezni.
Szerző: Szalai László
Kicsi, de növekvő kategória a húskészítmények között a májasoké. A 9700 tonna éves forgalmat „tudó” termékkör az utóbbi két, 12 hónapos periódust összevetve mennyiségben 3,4%-os, értékben 17,8%-os növekedést produkált a Pick Szegedtől kapott piaci adatok szerint. A legutolsó 12 havi periódusban a kenősáruk értékben
4,0%-ot, mennyiségben 5,7%-ot birtokoltak a teljes húskészítménypiacból.
Nem volt eseménytelen az elmúlt egy év a húskészítményekre nézve. Tavaly az afrikai sertéspestis következtében Európában kialakult alapanyaghiány miatt kényszerültek a gyártók drasztikus áremelésekre, míg az idei év első negyedében a COVID-19 a járvány elleni védekezés mellett kellett a megnövekedett igényeket kiszolgálni, a zavartalan ellátást biztosítani.
– A COVID-19 közvetlen hatásaiként említhető a kevesebb elkölthető jövedelem – bizonyos rétegek elmozdulnak az olcsóbb kategóriák felé. Viszont ezzel párhuzamosan erősödnek a legdinamikusabban növekvő globális megatrendek is: az egészség- és környezettudatosság, a fenntarthatóság iránti igények – állapítja meg Dósa Ágnes, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Mindezek hazánkban is az étkezési szokások átalakulását hozzák magukkal. A fogyasztói tudatosság fokozatosan növekszik, amire a gyártóknak gyors válaszokat kell adni, ha a jövőben is meg akarják tartani, illetve növelni szeretnék vásárlói bázisukat.
Diszkontdominancia
A piac szerkezetét illetően kevés a változás. A sertésmájasok a maguk 82%-os volumenrészesedésével dominálnak. Jelentősen elmaradva követik őket a marhamájból készült májasok, mintegy 11%-kal. A legkisebb volumennel a baromfimájasok bírnak, 7%-os részaránnyal.
Az értékesítési csatornák fontossága a kenősáruk esetében az elmúlt évek összehasonlítása alapján sem értékben, sem mennyiségben nem változott.
A májas termékek értékesítésében továbbra is a diszkontok bírnak a legnagyobb súllyal, mennyiségi részarányuk közel 44%-ra nőtt.
A többi üzlettípus, mint a hipermarketek, a nagy és kis alapterületű szervezett üzletek 16% körüli részesedéssel bírnak. A legkisebb részarányt (7,6%) a hálózathoz nem tartozó üzletek képviselik továbbra is.
– Tendenciaként azt látjuk, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan a multik és a hard diszkontok még mindig növelik a piaci befolyásukat a kisboltok hátrányára – mondja dr. Kovács Péter, a Darnó-Hús tulajdonosa. – Mellettük azonban a COVID-19 folyományaképpen egy új csatorna jelentkezett, az online élelmiszer-értékesítés. Jelenleg a piaci részesedése alacsony, de nagyon dinamikusan növekszik. Úgy gondoljuk, hogy ez az új értékesítési lehetőség rövidesen nagyon fel fogja kavarni a jelenlegi piaci berendezkedést.
– A kenősáruk kategóriában a kiszolgálótípusok megoszlása érdemben nem változott, a forgalom továbbra is az önkiszolgáló kiszerelések felé tolódik el – jelzi a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Az értékesített volumen nagyobb részét, több mint 87%-át, már az önkiszolgáló kiszerelések adják. A csemegepultos értékesítés folyamatosan csökken, az elmúlt éves periódusban közel 3%-ot esett vissza.
A láncok saját márkás termékeinek mennyiségi részesedése 40,4, értékben pedig 28% a kenősáru kategóriában, a cég által közölt piackutatási adatok szerint.
Bővülő termékvonal
A PICK prémium viaszos májasok választéka tovább bővült az idei évben, tudjuk meg Dósa Ágnestől:
– Márciusban újdonságként került bevezetésre a baromfi alapanyagokból készülő PICK viaszos kacsamájas 1000 g-os, csemegepultos kiszerelése, mely a kifejezetten a magas minőséget kereső, baromfimájast preferáló fogyasztói kör számára került kifejlesztésre.
A PICK viaszos kacsamájas 25% kacsamáj felhasználásával készül kiváló minőségű alapanyagokból, nem tartalmaz hozzáadott ízfokozót, mesterséges aromákat és színezékeket sem.
– Az idei év szeptemberében a szortiment tovább bővült a csemegepultokból már jól ismert PICK viaszos majoránnás májas kisebb, 400 g-os önkiszolgáló változatával. A kellemesen krémes sertés májaskészítményt a majoránna teszi kellőképpen egyedivé – mutatja be a legfrissebb újdonságot a termékmenedzser. – Az új termékek piaci bevezetését a szokásos hálózatspecifikus akciós megjelenéseken túl online kommunikációval: látványos online banner megjelenésekkel, receptvideókkal, social média aktivásokkal és Google-hirdetésekkel is támogattuk.
Májas kategóriába a Kaiser Food Kft. is tradicionálisan nagy szereplő. Benkő András kereskedelmi és marketingigazgató lapunknak elmondja:
– A koronavírus és az alapanyagárak kis mértékben ugyan befolyásolták a forgalmat, de a kategória eredményei stabilak. Az értékesítés jelentős részét a natúr termékek adják, az ízesítettek csak színesítik a kínálatot. Mivel a Kaiser márka egyik legerősebb termékvonala a májas, így a trade marketing széles eszközrendszerét alkalmazzuk ezeknél a termékeknél.
Erősödő online kommunikáció
Az első igazán kenhető májas a magyar piacon a hűtött áruk kategóriájában a Gyulai Májas volt, mely máig megtartotta piacvezető szerepét. A Gyulai Májasok eredeti receptúrájuknál fogva glutén- és laktózmentesek, amit már 2010-től jelölnek a termékcsomagolásokon is.
– A 2020-as járványhelyzet kissé megbolygatta a keresletet, így március–áprilisban megértük a Gyulahús Kft. életében a legkisebb és a legnagyobb volumenű kiszállítási napot is – idézi vissza Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.
A Gyulai Májas esetében a főszezon szeptemberre tehető, az iskolakezdéssel rendszeresebbé válnak a közös reggelik és vacsorák.
– A Gyulahús kínálatában a klasszikus Gyulai Májas a piacvezető, párban a Majoránnás Májassal. Az elmúlt 5-6 évben bővítettük ízesítettmájas-kínálatunkat a Kolbászfűszeres, Sült paprika ízesítésű (2019-ben Érték és Minőség Nagydíjat kapott) variánssal, gyártunk adalékmentes és snidlingeset is, illetve 2020-ban a palettát kiegészítettük a Medvehagymás Gyulai Májassal – sorolja Tamáskovitsné Gila Éva. – Ez utóbbi boltokba kerülését nehezítette a járványhelyzet kialakulása.
Az elmúlt időszakban számos receptről filmet forgattak a Gyulai Májas, illetve ízesített változatainak felhasználásával – Hunyaddobrai Csaba mesterszakács közreműködésével. A receptvideókat mind a Facebookon, mind a honlapjukról is elérhető YouTube-csatornájukon megtalálhatják az érdeklődők.
– Ismét csatlakoztunk a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett #veddahazait #véddahazait mozgalomhoz, a tv-spotban a Gyulai Májas került reflektorfénybe – árulja el marketingmenedzser. – Nemcsak televíziós, hanem online megjelenések is kerülnek a kampányba, ezzel is szeretnénk a figyelmet felhívni a magyar termékek és gyártók fontosságára.
Prémium újdonság díszdobozban
– A disznótoros termékek között a legnagyobb kereslet a csomagolt fogyasztói vegyes, véres- májashurka sütőkolbász együttes iránt mutatkozik. A disznósajt pedig mind műbeles, mind füstölt formában népszerű – foglalja össze dr. Kovács Péter.
A Darnó-Hús márkájuk legfrissebb innovációja, tudjuk meg tőle, egy abszolút prémium kategóriás, díszdobozos, viaszolt májpástétom-termékcsalád 150 g-os kiszerelésben, amely teljesen adalékanyag-mentes, és 55% májtartalommal rendelkezik.
– Kis vállalkozásként nincs lehetőségünk nagy marketingösszegeket fektetni egy-egy kategóriának a felépítésére, TV-reklámokra. Mi direkt módon a fogyasztóval online marketingen keresztül tudunk kommunikálni – mondja a cég tulajdonosa. – Mivel a mi termékeink nem tömegtermékek, így nem olyan széles célközönségünk, mint a nagyobb volumennel rendelkező versenytársaknak, de cserébe mi azt a fogyasztót tudjuk megszólítani, aki az egyediségre, az egészséges termékre és a magas minőségre nyitott. Mondhatnám, mi a termékeink minőségével kommunikálunk a fogyasztó felé. Ezeket az előnyöket kommunikálva hatékonyan és egyre sikeresebben jelen vagyunk az online marketing világában. //
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Szerencseszéf nyereményjáték A Magyar Termék Nonprofit Kft. közösségi aktivitása
A Magyar Termék Nonprofit Kft. 14. alkalommal indította el népszerű Szerencseszéf nyereményjátékát,…
Tovább olvasom >Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >