Keresd a MUCI-t!
A Trade Marketing Klub idei egész napos konferenciáján a kereskedelemben megjelenő innovációkról hangzottak el érdekes szakmai előadások retail, brand és kutatói oldalról. Az eseményen kihirdetésre és bemutatásra kerültek az idei egyetemi displaytervező verseny győztesei is.
Szerző: Kátai Ildikó
A Trade Marketing Klub közel 20 éve rendezi meg „Szerelmem a trade marketing” konferenciáját a Valentin-naphoz kötődően. Az eseményen hazai szakemberek találkoznak, hogy az iparág és a szakma aktualitásait megvitassák. A POPAI Magyarország szervezete általában a külföldi előadók meghívását biztosítja. 2022-ben az esemény alcíme „Keresd a MUCI-t – Most Useful Creative Innovations” is utalt az újdonságokra fókuszáló témaválasztásra, amihez jól kapcsolódott az idén már negyedik alkalommal ezen az eseményen kihirdetett POPAI Student Design Awards verseny helyezettjeinek bemutatkozása is. Az eseményre közel 140-en regisztráltak.
Az MS Teams videókonferencia felületen egybegyűlteket Hermann Zsuzsanna, a TMK egyik alapítója, a Trade magazin tulajdonos-főszerkesztője üdvözölte. A Klub másik két alapítója, Kátai Ildikó, a POPAI Hungary főtitkára és Csiby Ágnes, az In-Store Team ügyvezetője moderálták a délelőtti és délutáni blokkokat.
Hermann Zsuzsanna, Csiby Ágnes, Kátai Ildikó a TMK alapítói
Hazai és külföldi innovációk
A konferencia első részében magyar és európai példákon keresztül olyan digitális és instore eszközöket és megközelítéseket láthattak a résztvevők, amelyek rezonálnak az aktuális, postcovid fogyasztók elvárásaira. A jellemző fogyasztói magatartáscsoportokat – Balance, Budgeteering, Purpose, Findability, Fluidity – Bodnár Kriszta, a GfK FMCG üzletág üzletfejlesztési vezetője mutatta be. Arra is kitért, hogyan reagálnak a különböző kereskedők a megváltozott vásárlói igényekre.
A holland „beszélgetős” kasszáktól, a világszerte terjedő Nutri-Score címkéken és a fogyatékkal élők bevonásán keresztül egészen az ételmentés és művészetek támogatásáig, széles palettán sorakoztak az inspiráló lehetőségek. A promóciótípusok kedveltségére és az online vásárlás kedvelt kategóriáira is kitért az előadó a kapcsolódó hatások bemutatásakor. A témában készült cikk a Trade magazin 2022/2–3. számában a 76–78. oldalon részletesen olvasható.
Okospláza Kelenföldön
Márton Szabolcs, a Republic Group kreatív igazgatója, az Etele Plaza projekt kreatív vezetője képekkel és előtte-utána illusztrációkkal mutatta be, mitől más egy okos bevásárlóközpont, amelyet 2021 szeptemberében, a COVID-vészhelyzet közepette nyitottak meg. Az ország harmadik legnagyobb plázája látványos digitális felületei mellett sok más, előremutató kezdeményezéssel várja vásárlóit.
A külső forma egymásra pakolt ajándékdobozokat idéz, így utal a belső funkciókra, a vásárlás élményére. A teljes akadálymentesítés mellett gondoltak a vakok és gyengénlátók orientációjára, a moziban a gyermekbarát terem kialakítására, a parkolóból pedig a közvetlen mozielérés is biztosított. A házban a prémium márkás üzletek szomszédságában VIP-mosdót is igénybe vehetnek a vásárlók. A digitalizáció jegyében van selfie-szoba, látványos, interaktív LED-falak segítik a kommunikációt és a tájékozódást. Jól illeszkedik mindehhez a ház saját applikációja, amivel még részletesebb és személyre szabottabb keresés-találás válik lehetővé.
Sustain, a mérhető fenntarthatóság
Martin Kingdon, a POPAI UK&Ireland vezetője, hazánkban és a régióban először itt mutatta be azt a módszert és szoftvert, amellyel az instore eszközök gyártása és kihelyezése kapcsán felmerülő hatásokat mérni, összehasonlítani, számolni lehet.
A Sustain program fejlesztése közel 10 éve kezdődött, és mára 10 országban vannak liszenszpartnerei, akik több mint 350 márkának összesen milliós nagyságrendben készült displayeire adtak már megbízható, független szervezetek által auditált adatokon alapuló irányelveket. Kérdésre válaszolva az előadó elmondta, hogy jellemzően a felhasznált alapanyagok, származási helye és a gyártási technológia befolyásolja leginkább a fenntarthatósági mutatókat.
„Mit” helyett „Miért”
Balogh Bence, a Nestlé Purina kategória managere már 3 éve dolgozik azon, hogy a vásárlói igényeket legmegfelelőbben szolgálják ki megfelelő portfólió és csatorna mixszel. A független állateledelboltoknak is különleges lehetőséget biztosítottak a vásárlók megtartására, becsalogatására, és a láncokban is újszerű megközelítést alkalmaznak. A márkaépítés mellett az edukáció, információ és értékesítésösztönzés is figyelemfelkeltő módon valósul meg. A vevőigények megértésére, a megoldások keresésére koncentrálnak a Purina kategória stratégiában rejlő lehetőségek kiaknázásával. Az újdonságok kitalálásában és eladótérben való megvalósításában is élen járnak.
A Felix macskaeledel 2021-es újrabevezetésekor a POPAI Év Displaye nyertes egyedi és innovatív, projektoros „padlóTv” megoldás márkaoldali kifejlesztése is a Nestlé Purina trade marketing csapatának köszönhető.
FMCG-fogyasztás és médiaválasztás
Karácsony László, az Atmedia Csoport stratégiai és marketingigazgatója a GfK háztartáspanel FMCG-költésadatait és a háztartáspanel főbevásárlóinak médiafogyasztását vetette össze, és ezek alapján mutatta be a főbevásárlók vásárlási volumenének és TV, rádió, online fogyasztási szokásainak összefüggéseit.
Az előadó kiemelte az online megerősödését, a COVID-időszak alatt megkerülhetetlenné válását. Az is kiderült, hogy az internetfókuszú vásárlók költenek a legtöbbet, az összköltés közel felét reprezentálják, ugyanakkor az ő vásárlásaik száma a legalacsonyabb. A második legnagyobb csoport, a TV- és internetfókuszú vásárlók a költések negyedéért felelnek, és vásárlási alkalmaik száma közel azonos a csak rádió- vagy csak TV-fókuszú fogyasztókéval, és a bruttó kosárértékük is hasonló.
A témában készült cikk a Trade magazin 2021–22/12–1. számában a 102–103. oldalon olvasható.
Multifunkciós instore kommunikáció
Tóth Zoltán, a DigInStore Zrt. társtulajdonosa és vezetője, a TrafikTV egyik kitalálója, a dohánytermékpiac szakértője a trafikokban a napi cikkek és márkák számára rejlő lehetőségeket, újdonságokat mutatta be. Arra is rávilágított, hogy ez a médium túlnőtt az eladáshelyi reklám funkción, informáló, figyelemfelkeltő, edukáló, márkaépítő szerepe is jelentős. Kétmillió nagykorú fogyasztóra tehető a csatornában rendszeresen vásárlók száma.
Az előadó hangsúlyozta, hogy a dohánybolt csatornában az FMCG-termékek forgalma folyamatosan nő, fedezeti szinten pedig elérheti az összfedezet 25–30%-át is. Nem csak a B2C, de a B2B kommunikációban is nagy lehetőséget nyújt, hiszen az eladók megszólítására, képzésére, bevonására, informálására is azonnali lehetőséget nyújt. A konferencia fő támogatója, a DigInStore Zrt. TrafikTV hálózata már 700 Nemzeti dohánybolt értékesítési tevékenységéhez járul hozza digitális megoldásaival.
A témában készült cikk a Trade magazin 2022/2–3. számában a 84–85. oldalán olvasható.
„Higher Purpose” az innovációkban és kommunikációban
Szak Zsuzsanna, a Henkel Beauty Care üzletág-igazgatója több példán keresztül bemutatta, hogy a fogyasztók a nagyvállalatoktól és márkáktól is elvárják, hogy aktívan tegyenek a környezetért és a társadalomért. Az olyan nemes célok támogatására, amelyek a fenntarthatósághoz és a jótékonysághoz, jótettekhez kapcsolódnak, szívesen összefognak a vásárlók. A személyes karbonlábnyom kiszámolásához az interneten nyújtanak segítséget: https://footprintcalculator.henkel.com/en. Flakonok visszagyűjtésére a Rossmann-nal közösen szerveztek sikeres játékot egy zöldebb jövőért már ötödik alkalommal. 2017 óta együttműködnek a Plastic Bankkal, így a Nature Box és ProNature termékcsalád csomagolása nemcsak 100%-ban újrahasznosított, hanem 100% Social Plastic®-ból készült.
A bolti installációkban is törekszenek a fenntarthatósági irányelvek érvényesítésére, amit a dm-ben látható, fából készült polcemelvény is jól példáz. A karácsonyi csomagok kapcsán szervezett „Merry CSR Christmas” kezdeményezésük pedig az SOS Gyermekfalvak támogatásába vonta be a fogyasztókat.
Győztesek a porondon
A délutáni blokkban először a StarStore – Év Kereskedője 2021 verseny 3 kategóriagyőztese mutatta be díjnyertes koncepcióját.
Kozma Anita, a CBA grand gourmet marketingvezetője a Buda központi részén létrehozott és ínyenc vásárlókat célzó, prémium felületekkel és belsőépítészeti megoldásokkal, különleges kínálattal és szolgáltatásokkal működő áruházat mutatta be. A Buda Gourmet Bistro & Market by Príma üzlet minden részlege egy külön világ. A fabútorokkal és kosarakkal berendezett zöldség-gyümölcs osztály színkavalkádjában a magyar termékek aránya kiemelkedően magas. A pékséget faburkolatos mennyezet és nyolcszögletű márványpult teszi egyedivé. A csemegepult széles kínálatában a szakképzett eladók segítenek eligazodni. A borokat tükrös, csilláros, elegáns borospince-hangulatban kínálják. A „konyha” pultnál elvitelre kínálnak frissen készült ételeket. A vegán, mentes, bio- és reform áruk széles köre a különleges táplálkozási igényű vásárlókra szabottak.
Az élet finom!
Nock-Vető Katalin, a Pek-Snack marketingvezetője virtuális pogácsázásra hívta a konferencia résztvevőit. A termékek, a cégtörténet és a hagyományos megjelenés után az előadó a 2020-21-ben megvalósult beruházások és kapcsolódó megújulás elemeit mutatta be. Új stratégiájuk a fogyasztói élmény növelésén, a branding erősítésén, a nagy márkákkal való együttműködésen alapul, amit az új arculat is tükröz.
A Pek-Snack 1800 kizárólagos franchise-partnerrel dolgozik, és fontos partnere helyi, regionális és nemzetközi kiskereskedelmi láncoknak is. Célcsoportjuk a fiatalok, anyukák és irodisták, akik fotókkal is megjelennek az új kommunikációban. A megújult logó és szlogen „Az élet finom!” híven tükrözi a friss, ízletes, változatos, izgalmas termékportfóliót. Az „izgalmas kényeztetés bármikor” pedig a változatos fogyasztási alkalmakat fogalmazza képi világgá, amit a boltdekoráció és a közösségi média is tükröz.
Varga-Futó Ildikó, az Auchan vállalati kommunikáció igazgatója a budaörsi Auchan áruház innovációit vette sorra. Céljuk a széles, folyamatosan megújuló és magas minőségű termékválaszték biztosítása. A vásárlói igények maximális kiszolgálása érdekében ebben az áruházban több kísérleti projektjük is fut. A cikkelemszám lenyűgöző, a zöldség-gyümölcs szortiment közel 350 termékkel, a borosztály pedig 999 borreferenciával várja a vásárlókat. Az állatvilág egészséges és mentes eledelváltozatokat is kínál. Folyamatosan megújul a mindenmentes, csökkentett cukortartalmú, fagyasztott cikkek választéka. A szezonális zóna a budaörsi áruházban nagy méretű és elektromos játékokkal is kibővül. Az egyediséget a saját márkás portfólió, a különleges kialakítású pultok, a Culture zóna programjai és az ingyenes szolgáltatások, fenntarthatósági ötletek köre még jobban kiemeli.
A konferencia záróakkordja MUCI az Egyetemen: PICK és SPAR – a hallgatói displaytervező verseny margójára címmel a POPAI Student Design Awards 2021 díjkiosztója és a győztesek bemutatkozása volt. A szervezők nevében Kátai Ildikó, a POPAI Magyarország Egyesület főtitkára ismertette a verseny hátterét.
Király Krisztián, a PICK Szeged business development managere, a verseny témaadó szponzoraként a kiadott feladatokat ismertette és személyes benyomásait is elmondta.
Németh Károly, a SPAR marketingvezetője, a verseny főszponzoraként kiemelte a fiatal tehetségek szerepét az iparág jövőjében, és hangsúlyozta, hogy az idei versenyzők elkápráztatták innovatív ötleteikkel a zsűrit. A szakmai elbírálás 2021. októberi és decemberi fordulójában a SPAR marketingvezetője és a Pick Szeged Zrt. munkatársai mellett a Promission ügynökség kreatív szakemberei és a POPAI főtitkára is részt vett. A szigorú követelmények és tervezési feltételek teljesülését Varga András, a BME mesteroktatója ellenőrizte.
Összesen 9 díjat osztottak ki, 2 harmadik, 1 második, 3 első helyezett és 3 – fenntarthatósági, kreatív és Pick – különdíjas örülhetett a rangos elismerésnek, és mutathatta be displaytervét a szakmai közönségnek. Az idei Shop! Global Awards POP világverseny Student Design kategóriájában az első helyezettek és a különdíjasok képviselik majd hazánkat. A díjazott pályamunkákról bővebben a Trade magazin 2–3-as digitális és print számában a 164. oldalon a POPAI hírekben és a popai.hu oldalon olvashatnak.
Az elhangzott prezentációk publikus változata a https://trade-marketing.hu/ oldalon megtalálható. //
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >